חוויית הביקור בביתם של מעצב המשקפיים והאופטומטריסט קלוד סמואל ובן זוגו, ד"ר אורי ברטל, ראש המחלקה ללימודי היסטוריה ותיאוריה בבצלאל, דומה לביקור בגלריה משובחת. הסיבה לכך פשוטה: סמואל וברטל הם אספני אמנות, ואת קירות הבית מעטרות יצירות של ז'אן קוקטו המקבלות את הבאים בדלת הכניסה, בעוד בסלון הגדול תלויות שתי עבודות גדולות של משה גרשוני, תצלום של מיכל רובנר ועבודה של יהודית לוין.

>> הורידו כאן את האפליקציה החדשה של Xnet לאייפון או לאנדרואיד

בהמשך הבית פזורות עבודות של עדי נס, דויד ריב, מיכל נאמן, מיקי קרצמן ואחרים. "אני מגיע ממשפחה של אספנים", מספר סמואל, "ויכול להיות שירשתי חלק מהחוש הזה". בקליניקה שלו לאופטיקה בפינת הרחובות דיזנגוף ושדרות תרס"ט בתל אביב מצוי אוסף נוסף, המורכב מדגמי עבר של משקפיים וכולל מבחר גדול של פריטים בעיצוב פייר קרדן, אשר חלקם נעשו על ידי אביו של סמואל, שעבד עבור המעצב הצרפתי.

זהו בית אקלקטי, צבעוני במידה ועם חוש הומור. לצד פסל גדול של איקונה נוצרית מימי הביניים, למשל, מונחת בובת פרווה קטנה של סנאי, כאשר הניגוד בין שני האובייקטים מעלה חיוך אצל המבקר במקום. זה אינו בית מנקר עיניים, והוא מעניק תחושה חמימה שנולדת מתוך הפריטים שנבחרו לעטר אותו, כמו מזנון עץ ישן משנות ה-50 שנמצא זרוק ואומץ על ידי בני הזוג; ומתוך עיצוב הפנים של הדירה, המאפשרת זרימה טבעית בין הפנים לחוץ. התחושה היא של בית קיט בלב יער ירוק עד, במרחק חמש דקות מצומת אלוף שדה.

עוד אושפיזין בסטייל

הנכס: 160 מ"ר על מגרש של 300 מ"ר. בית פרטי בן ארבעה חדרים, הפרוסים על פני שני מפלסים.

השכונה: רמת חן, רמת גן.

הדיירים: קלוד סמואל, 57, אורי ברטל, 49, דפנה, 7, תום, 22, וג'ול, אירדייל טרייר בן 11.

ותק בדירה: שש שנים.

מי עיצב את הבית? "על עיצוב הפנים הופקד האדריכל והמעצב רונן לוין. זה בית 'רסקו' (בתי סוכנות צמודי קרקע שבנתה חברת רסקו, א"י) ישן, ששינינו באופן משמעותי. הרחבנו את המבנה והוספנו מדרגות, אך רצינו לשמור על תחושה של בית של פעם. הכישרון של רונן היה לשמור על אופי העיצוב הביתי, כמו הבחירה של ארונות המטבח, למשל, ולעשות שינויים פרקטיים, כמו ליצור פתחים חדשים, הרכבה של חלונות מהרצפה עד התקרה, ועבודה מול מעצב הגנים דדי גולן. עיצוב הגינה היה מאוד חשוב לנו, כי קודם גרנו בבית גדול עם גינה ענקית ברמת חן, ורצינו לשמור על אופי של בית בלב ג'ונגל פנימי גם במקום החדש".

"הקשר בין עיצוב המשקפיים לעיצוב הבית הוא תקשורת בין האובייקט לעבר. כלומר, אני מנסה להטעין את האובייקט ברגשות של העבר, אבל לשמור אותו רלוונטי להווה. למשל, בפינת האוכל שלנו יש כיסאות מקוריים של איימס משנות ה-50, שהגיעו מחנות האופטיקה של אבא שלי בפריז. כורסאות העץ בסלון הן אר-דקו משנות ה-30, שרופדו מחדש בצבע אבן. ארון הדיסקים הוא ארגז נסיעות מתחילת שנות ה-20 שהיה שייך לסבתי, שהיתה בודקת אופטית ומוכרת משקפיים בשווקים. אני מאמין שהשימוש בחומרים, צבעים וצורות מהעבר, בא לידי ביטוי גם בקו המשקפיים שלי"

איך זה לעבוד עם מעצב נוסף על המרחב האישי והפרטי? "לאורי ולי יש דעות מאוד ברורות לגבי עיצוב, ועבודה עם מעצב נוסף אינה פשוטה עבורי. זה כאילו שיהיה לי מלביש. התפקיד של רונן, שהוא גם חבר קרוב, היה לסייע לנו עם הידע שלו כיצד לחלק נכון את החללים, איך לנצל את האור ובאיזה חומרים להשתמש. קומת הקרקע, לדוגמה, עשויה אבן צפחה שחורה, שממשיכה מהבית אל עבר החצר ויוצרת תחושה כאילו הגינה נכנסת הביתה או שהבית יוצא החוצה".

כיצד הוגדרו תחומי ההחלטה המשותפת על עיצוב הדירה? "רונן עשה את תכנון הדירה בתלת ממד, שדרכו יכולנו לטייל בתוך הבית הדמיוני. את החומרים בחרנו יחד, אבל כמי שמכיר אותנו היטב, הוא ידע לבד מה לבחור עבורנו בתוך כל הזבל הסביבתי".

מה היה חשוב לך במיוחד בעיצוב הבית? "אינטימיות. זאת רטוריקה פשוטה אבל מאוד משמעותית. לא רציתי שהוא יבנה חללים, אלא שיעזור לנו לעטוף את החיים והזיכרונות שלנו במבנה. אין כאן איקאה, למשל. בנוסף, מכיוון שאנחנו מאוד אוהבים אמנות ואוספים אמנות, רצינו קירות שיהיה אפשר לתלות עליהם".

האם יש קשר בין סגנון עיצוב המשקפיים שלך לסגנון העיצוב של הבית? "בוודאי. הקשר הוא תקשורת בין האובייקט לעבר. כלומר, אני מנסה להטעין את האובייקט ברגשות של העבר, אבל לשמור אותו רלוונטי להווה. למשל, בפינת האוכל שלנו יש כיסאות מקוריים של איימס משנות ה-50, שהגיעו מחנות האופטיקה של אבא שלי בפריז. כורסאות העץ בסלון הן אר-דקו משנות ה-30, שרופדו מחדש בצבע אבן. ארון הדיסקים הוא ארגז נסיעות מתחילת שנות ה-20 שהיה שייך לסבתי, שהיתה בודקת אופטית ומוכרת משקפיים בשווקים. אני מאמין שהשימוש בחומרים, צבעים וצורות מהעבר, בא לידי ביטוי גם בקו המשקפיים שלי".

כיצד אתה מתלבש בבית? "מתחפושת מתורבתת אני עובר לבגדים משוחררים, קלים ונעימים".

מה הפינה האהובה עלייך? "אני אוהב כל פינה, אבל חדר השינה הוא המקום המועדף עליי".

היכן אתה נוהג להירגע בבית? "על כוס פסטיס בגינה".

היכן אתה נוהג לשתות את הקפה שלך בבוקר? "כמו צרפתי אמיתי, קפה בקערה גדולה ולצדו עוגיות מרוקאיות, עם עיתון פרוס על השולחן".

עד כמה הדירה משקפת את אישיותך? "ב-100 אחוז".

האם יש לך חדר ארונות? "לא, אבל לנעליים יש חדר ארונות משלהן".

על מה אתה מעדיף לבזבז יותר: כלי בית ורהיטים או בגדים ואביזרי אופנה? "אמנות ואביזרי בית. אני אוהב להתלבש, אבל את הבגדים שלי אני רוכש באיטליה, כשאני נוסע לתערוכות מקצועיות של משקפיים".

המשקפיים של קלוד סמואל (צילום: דן לב)
המשקפיים של קלוד סמואל (צילום: דן לב)