ביום שני האחרון חגג רינגו סטאר, המתופף האגדי של להקת הביטלס, 74 קיצים. יש מי שמסתפק בפרוסת עוגה ונר, או ארוחת ערב חגיגית עם הנכדים והנינים, אבל לסטאר היו תוכניות גרנדיוזיות בהרבה. במסיבת עיתונאים חגיגית שהתקיימה ביום הולדתו, ואליה הוזמנו כמה מחבריו הקרובים, הכריזו סטאר ומעצב בגדי הגברים האמריקאי ג'ון ורווטוס על שיתוף פעולה ביניהם, שיקדם את הקרן Peace & Love שייסד סטאר ואת קמפיין סתיו-חורף 2014-15 של המעצב, שסטאר יעמוד במרכזו.

החיבור הנוכחי משתלם לשני הצדדים: ורווטוס מצטייד באחד השמות המיתולוגיים בתעשיית המוזיקה העולמית, וסטאר מקדם את המיזם החברתי ואת סיבוב ההופעות שלו, שיגיע לארצות הברית בסתיו הקרוב. סטאר מחליף בתפקיד את להקת הרוק Kiss, שחבריה צולמו לקמפיין הקיץ האחרון של ורווטוס. בעבר היו אלה המוזיקאים איגי פופ, ווילי נלסון ואליס קופר, ששימשו כפנים של המותג. על פי סטאר, הבחירה בו אינה מקרית. בראיון ל-WWD סיפר כי ההתעניינות שלו באופנה החלה עוד לפני שהפך לרוק סטאר. "תמיד היה לי חוש לאופנה, והייתי מתלבש יחסית טוב לאחרים בלהקה", אמר.

עוד בערוץ האופנה

למסיבת העיתונאים שהתקיימה השבוע הגיע סטאר כשהוא לבוש כמו רוקר צעיר. קשה היה להאמין שהבחור בסקיני ג'ינס השחורים והטי שירט השחורה עם הדפס סמל השלום מעוטר אבני חן, שמחייך למצלמה ומסמל בידיו את אות הניצחון V, נמצא בעשור השמיני לחייו. התייחסות נוספת לימי תהילתו של סטאר אפשר למצוא בנעלי הסניקרס הלבנות שבחר, השייכות לקו Yellow Submarine (ע"ש להיטם של הביטלס) של חברת וונס. "הביטלס עדיין מרוויחים ממרצ'נדייז עם חברות שונות, וזה אחד האספקטים הטובים ביותר עבורנו", אמר. השאלה העולה מדבריו של סטאר ובחירתו כפרזנטור, היא האם בשנת 2014 הפנייה אל הביטלס היא נוסטלגית בלבד, או שמדובר בכוח כלכלי עולה שיכול לחזק מותג כמו ורווטוס?

הבחירה בסטאר היא רק חלק בשורה ארוכה של קמפיינים אליהם נבחרו מוזיקאים מבוגרים, רובם מסצנת הרוק'נרול. בסתיו האחרון היה זה דיוויד בואי שהוביל את קו השעונים של לואי ויטון, מריאן פיית'פול ובי. בי. קינג שהצטלמו לקמפיין הקיץ של סאן לורן פריז, המוזיקאית הבריטית לזלי ויינר שכיכבה בקמפיין החורף האחרון של ויויאן ווסטווד, ואנני לנוקס שמופיעה בקמפיין אביב-קיץ 2014 של רשת בתי הכלבו הבריטית מרקס אנד ספנסר לצד מפורסמות אחרות כמו הזמרת ריטה אורה, הדוגמנית אלק ווק, יזמית האופנה לולו קנדי והשחקנית אמה תומפסון.

אנני לנוקס במרכז הקמפיין של מרקס אנד ספנסר
אנני לנוקס במרכז הקמפיין של מרקס אנד ספנסר

הפרסומאי הדר גולדמן, מי שהיה אחראי על השידוך בין דלתא לנינט ומאור כהן לדומינוס פיצה, מסביר שהמהלך הנוכחי בו מוזיקאי רוק מבוגרים נבחרים להוביל קמפיינים של אופנה, מגיע לאחר שנים של תרבות אינסטנט ארוכה.

"ב-15 השנים האחרונות העולם היה עסוק בקיצורי דרך", אומר גולדמן. "בטלוויזיה היו אלה תוכניות הריאליטי, ובתעשיית האופנה כל מי שעושה סלפי ומעלה לאינסטגרם מרגיש כוכב. ניסו לקצר כאן תהליכים. הכול הפך להיות מאוד מהיר, מאוד זול. בשנתיים-שלוש האחרונות אנו רואים צמא מאוד גדול של אנשים לאיכות. הטרנד הכי גדול היום באופנה, ובכלל, הוא איכות. אחרי הרבה שנים של אינסטנט, אנשים מחפשים משהו שידבר אליהם, מחפשים ערכים שהם יכולים להישען עליהם. לכן רוב המוזיקאים שאתה רואה במודעות האלה הם מבוגרים, כי הם מתחברים לערכים של איכות, של על-זמניות".

הם גם ממלאים הופעות.

"ללא ספק. אם דיוויד בואי יפתח קופות, הכרטיסים ייחטפו".

השאלה היא האם דיוויד בואי יביא לקוחות ללואי ויטון?

"לואי ויטון עשו כאן ליהוק גאוני. דיוויד בואי הוא לא רק מוזיקאי, אלא גם אייקון אופנה. הם ניכסו את הערכים שהוא מביא איתו – חדשנות, איכותיות, קוליות, ויצקו אותם למותג שלהם. באופן אישי אני מעדיף את דיוויד בואי כפרזנטור ולא את ג'סטין טימברלייק או ריהאנה, שהם תוצר של עולם המוזיקה המסחרי".

בי. בי. קינג ומריאן פיית'פול לסאן לורן פריז. "רוב המוזיקאים שאתה רואה במודעות האלה הם מבוגרים, כי הם מתחברים לערכים של איכות, של על-זמניות", אומר הדר גולדמן
בי. בי. קינג ומריאן פיית'פול לסאן לורן פריז. "רוב המוזיקאים שאתה רואה במודעות האלה הם מבוגרים, כי הם מתחברים לערכים של איכות, של על-זמניות", אומר הדר גולדמן

התזה של גולדמן מתקשרת גם לדברים שאמרה בשבוע שעבר חזאית הטרנדים לי אדלקורט בהרצאה שנשאה במוזיאון העיצוב חולון לרגל פתיחת התערוכה "קיפולים: ממלאכה מקומית לעיצוב עכשווי". אדלקורט דיברה על תקופה של התכנסות והרצון להתאגד סביב ערכים של איכות, מקומיות ועבודות יד. במילים אחרות, ניסיון לחזור אל המוכר, הידוע והאינטימי. אם משליכים את הרעיון הזה על בחירה של מוזיקאים מבוגרים לקמפיינים – אנו פונים באופן טבעי לקולות וצלילים שנמצאים כאן כבר תקופה ארוכה, ונחשבים ליסודות של תרבות הרוק כפי שהיא מוכרת כיום.

דוגמה טובה לכך היא הבחירה של ויויאן ווסטווד במוזיקאית והמשוררת הבריטית לזלי ויינר. ויינר, 60, עבדה עם ווסטווד לראשונה לפני 30 שנה בקולקציית "באפלו גירל" בהשפעת אופנת הפאנק, והצטלמה למודעות הקמפיין שלה. כשנשאלה בראיון לגרדיאן הבריטי מדוע בחרה להצטלם שוב, אמרה "כי שלוש מחמש הבנות שלי מעריצות את ויויאן ווסטווד, הן רואות בה מעין מודל לחיקוי. חוץ מזה, היא אישה נחמדה מאוד. הצילומים היו נינוחים, לא היו דיבורים על אופנה. דיברנו על סוכנות הביטחון הלאומי, על אדוארד סנודן, על צ'לסי מנינג. אופנה היא לא הצד החזק שלי".

גם הבחירה במריאן פיית'פול בת ה-67 לקמפיין של סאן לורן פריז שיצא לפני כחודשיים הפתיעה רבים, בעיקר בגלל הקשר הקלוש בין תמונתה בקמפיין למראה הסבתא החביבה שניבט כיום מצילומי הפפראצי שלה. פיית'פול היא שם נוסף בקמפיין המוזיקאים שרוקח מעצב הבית הדי סלימאן, ובו הופיעו עד כה בי. בי. קינג, בק, קורטני לאב, מרילין מנסון ואחרים.

בעוד לא מעט מוזיקאים צעירים ממשיכים לכבוש קמפיינים בעולם אופנה – מריהאנה בבלמן ועד ליידי גאגא בוורסאצ'ה, מנינט שמצטלמת שוב לדלתא ועד מרינה מקסימליאן שהובילה במשך שנים את רשת עונות – שאלת הגיל עדיין מרחפת מעל. מה הסיכוי שנראה בישראל את צביקה פיק מצטלם למעצב בגדי הגברים דורון אשכנזי, למשל, או את ברי סחרוף בקמפיין אופנה לקסטרו?

גולדמן אופטימי. "ברי סחרוף הופיע פעם אחת ויחידה בקמפיין אופנה לקרוקר (לצדה של מיקי ממון בשנת 1994, א"י), אבל הוא לא מעוניין לעשות קמפיינים היום. מצד שני, יש מקום לראות מוזיקאים ישראלים בקמפיינים. יש גם מבחר מגוון לעבוד איתו. צריך רק שמישהו ירים את הכפפה".