בחודשיים האחרונים מכשיר הטלוויזיה בדירת הגן של הדוגמנית יאנה גור ובן זוגה, סוכן הדוגמניות דויד ישעיהו, היה דלוק 24/7 במעקב על בית "האח הגדול". "זאת עבודה. אנחנו כל הזמן עוקבים אחרי אנה בתוך הבית", אומרת גור, מבעלי סוכנות הדוגמניות Devotional, המייצגת בין היתר את אנה בול, שהודחה אמש מבית האח.

את הסוכנות הקימו גור וישעיהו לפני כשנתיים, במטרה להציע אלטרנטיבה מגוננת יותר לסוכנויות האחרות בישראל. במקביל, בימים אלה השניים מבקשים לקדם את אד"י - איגוד דוגמניות ישראל, שנמצא בשלבי ניסוח התקנון. "יש לנו יתרון, כי אני הייתי דוגמנית ודוידי היה סוכן", אומרת גור, וישעיהו ממשיך אותה: "בזמנו, כשחשבנו על הקמת איגוד דוגמניות, הזהירו אותנו שזה פרויקט מסובך והציעו לנו לפתוח סוכנות לדוגמה ודרכה לפתח את הנושא. אצלנו אין את הסלוגן 'תהיי יפה ותשתקי', חשוב לנו שהדוגמניות שלנו יהיו מעורבות בניהול הקריירה שלהן".

עוד בערוץ האופנה

בשבוע שעבר משכה הסוכנות תשומת לב רבה ברשת, כשפרסמה באינסטגרם מכתב פתוח היוצא נגד מעצבים ובתי אופנה (הלקוחות הטבעיים של עסק מסוג זה) שמנסים לעקוף הסכמי שימוש בתמונות של דוגמניות, ובכך פוגעים בפרנסתן. "לצערי, לאחרונה יש בתעשיית האופנה תופעה חדשה מקוממת ונצלנית של לקוחות שפונים ומבקשים דוגמניות באמתלה של הפקת אופנה ללא תשלום ("יהיו לה תמונות יפות לבוק") ולשימוש בתמונות רק באינטרנט", כתב ישעיהו. "בתקופה שבה הכול הופך לדיגיטלי ודוגמניות מנוצלות לטובת צורכיהם המסחריים של המעצבים, נדרשת עמדה שתבהיר ותבאר את כל נושא זכויות השימוש בתמונות, זכויות הדוגמניות בכלל והזכות להרוויח בכבוד את שכרן בגין עמלן. המשך עוד יבוא... כי לא נותרה עוד ברירה".

גם בראיון נשמעים השניים לא פחות נחרצים בכל הנוגע לשכרן של הדוגמניות הישראליות, שנפגע בשנים האחרונות באופן משמעותי. "פעם היו משלמים 1,000 דולר ליום צילום אצל מעצבת קטנה", אומרת גור. "היום, במקרה הטוב, מדובר באותו הסכום, אבל בשקלים".

"השוק בישראל קטן ונשלט על ידי דוגמניות זרות ויוצאי ריאליטי, שבעידן האינסטנט של היום חיים על 15 שניות של תהילת אינסטגרם ואין להם בעיה להתפשר על מחיר", עוקץ ישעיהו. "במקביל, יש פריחה בתחום האינטרנט, כך שיותר ויותר אתרים לא מעוניינים לשלם על הפקות ועבודות של דוגמניות. יש גם ריבוי של מעצבות צעירות שבזמן האחרון מצאו את השיטה לא לשלם לדוגמנית. זאת התחמנות הישראלית. מתקשרים ומבקשים דוגמנית להפקת אופנה ואומרים לנו שהצוות עובד בהתנדבות. כשאני שואל את השאלות הרלוונטיות, אני מבין שזו הפקה מסחרית לכל דבר, שאמורה לשמש לקידום מוצר זה או אחר. בעידן שבו האינטרנט הפך לכיכר העיר, שכרן של הדוגמניות נפגע וחובה לדאוג לרווחתן".

שכרן של הדוגמניות הוא, אם כן, אחד הנושאים המרכזיים באג'נדה של גור וישעיהו, אבל לא חסרים תחומי ניצול נוספים. לטענתם, נושאים כמו שכר מינימום בימי צילום, תשלום עבור שעות נוספות, הסעות, ארוחות, הפסקות, הטרדות מיניות ועוד, אינם מטופלים באופן נכון בישראל. המודל ממנו שואבים השניים הוא האיגוד האמריקאי Model Alliance, שהקימה הדוגמנית שרה זיף, וחברות בו דוגמניות מובילות בעולם, כמו קוקו רושה ודוטזן קרוס.

שירלי בוגנים. חברה בצוות ההיגוי של איגוד הדוגמניות הישראלי  (צילום: ענת מוסברג)
שירלי בוגנים. חברה בצוות ההיגוי של איגוד הדוגמניות הישראלי (צילום: ענת מוסברג)

בצוות ההיגוי של האיגוד הישראלי חברות שש דוגמניות ישראליות מובילות ודוגמן אחד: יאנה גור, מעיין קרת, יעל רייך, שירז טל, עידן רול, שירלי בוגנים ותהילה ריץ'. בשלב השני, מסבירים השניים, ישולבו באיגוד גם סוכנים, כי "עם כל הניסיון שיש לדוגמניות, הן רק צד אחד בהסכמים", מסבירה גור. "אנחנו צריכים את הסוכנים בפנים, כי דוגמנית לא יכולה להתאגד ללא אישור של הסוכן שלה".

"זה לא נכון להקים את האיגוד מתחת לאף של הסוכנים", מוסיף ישעיהו. "אחת הבנות, למשל, באה בדרישה שנפחית את אחוזי עמלת הסוכן מ-30 אחוזים, כנהוג בשוק, ל-20 אחוזים. זה הליך שצריך לבוא בגיבוי של הסוכנים. כרגע אנחנו בשאילתא מול עורך דין, ושותפים לנו הסוכנויות mc2 ויולי מודלס. כל השאר לא בתמונה. אנחנו רודפים אחרי כולם, אבל הסוכנים האחרים כנראה לא מעוניינים באיגוד, וללא גיבוי והבנה של הסוכנים, הוא לא יחזיק מעמד".

למה שחקנים מתאגדים ללא סוכנים ודוגמניות לא מצליחות לעשות זאת?

גור: "בתחום המשחק אין חוזה בין סוכן למיוצג לאיקס שנים. אצל דוגמניות החוזים הם לחמש שנים לפחות. זה השוני המשמעותי".

ישעיהו: "תחום המשחק מפותח הרבה יותר מתחום הדוגמנות, והשחקן עצמאי יותר".

אתם לא חוששים שעם רשימת תנאים כה מפורטת לא ירצו לעבוד איתכם?

"אנחנו נתקלים בסירובים של לקוחות, אבל הדרישות שלנו לגיטימיות, כך שאין לי רצון לשתף פעולה עם מישהו שלא מוכן לעמוד בתנאים האלה. הבעיה היא לא אצלנו".

מה אתם מקווים לקדם דרך האיגוד, מעבר לענייני שכר?

גור: "יש המון סוכנויות לא לגיטימיות, והאיגוד יקבע מי עומד בסטנדרט ומי לא. יש סוכנות לא מוכרת בדרום שמרמה בנות, ואנחנו נתקלים בסיפורים האלה לא מעט. בנוסף, צריך לקבוע גיל שמצריך ליווי הורים לצילומים ולהסדיר את נושא צילומי העירום, כדי למנוע מצבים שבהם דוגמנית מופשטת על סט הצילומים באופן לא מתוכנן ומוסכם מראש, או שמפרסמים ברשתות החברתיות תמונות שלה בעירום ללא ידיעתה".

"אני אתן לך דוגמה", מתערב ישעיהו. "בשבוע האופנה האחרון נתקלנו בתופעה של לא מעט אנשי צוות מאחורי הקלעים - ספרים, סטייליסטים, מאפרים - שצילמו דוגמניות ללא ידיעתן בזמן ההתארגנות, לפעמים בעירום חלקי, והעלו את התמונה ישירות לאינסטגרם. היה מקרה שסטייליסטית פרסמה תצלום של דוגמנית שלנו טופלס. עליתי על זה תוך מספר דקות ומיד התקשרתי לסטייליסטית. במקרים אחרים, מופעל על דוגמניות לחץ חברתי להצטלם בעירום. ליאנה היתה סיטואציה כזאת בתחילת דרכה כדוגמנית".

גור: "היה לי פאן על הסט, הסכמתי והתפשטתי לגמרי, לעירום מלא. ואז הגעתי הביתה והתחרטתי".

למה הסכמת?

"הייתי אז עולה חדשה בת 19 שבקושי דיברה עברית והופעל עליי לחץ חברתי על ידי הצלם והסטייליסט. כשאתה צעיר, אתה חושש שאם לא תסכים זה יפגע בקריירה שלך. היום, כמובן, אין דבר כזה שמישהו יכריח אותי להתפשט על הסט. כאן אנחנו נכנסים לתמונה, ומבהירים לדוגמניות שלנו שאסור להן להסכים למשהו שלא סוכם מראש".

אנה בול

צילום ועריכה: עומר אסף, לקרליין

"בארץ לא ייקחו רוסייה לקמפיין גדול"

בסוכנות חתומות כיום 14 דוגמניות, ביניהן גור עצמה. למעט עדי נוימן ואנה בול, מדובר בשמות חדשים ואנונימיים יחסית, כמו קיאן פרנקפורט (הבת של מעצבת האופנה דורין פרנקפורט), מירי הרצברג, הודא נקאש, והתגלית האחרונה - סופי אבזגאוז בת ה-17 מאשדוד, שהגיעה לסוכנות לאחר שהשניים נתקלו בתמונתה באינסטגרם לפני כשנה וחצי, וניסו ליצור איתה קשר באמצעות הפייסבוק. אבזגאוז לא טרחה לענות להם, עד שהשניים לקחו את הרכב וקפצו לאשדוד. "ידענו שהיא משחקת כדור יד, אז ניסינו לגשש בסביבה, ואחרי כמה שעות מצאנו נערה שמכירה אותה", נזכרת גור. "לקחנו את מספר הטלפון של האמא, שלא השתכנעה, כי בעבר ניסתה סוכנות דרומית קטנה להחתים אותה על חוזה דרקוני". לבסוף, אומרים השניים, השתכנעה המשפחה, וכיום מטפחים אותה בסוכנות לעבודה בחו"ל.

מקרה אחר, מדובר יותר, הוא החתמתה של הדוגמנית הערבייה הודא נקאש, לשעבר מיוצגת של עורכת מגזין האופנה הערבי "ליילק", יארא משעור, שמאז המעבר לסוכנות שימשה כפנים של המעצבת דורין פרנקפורט ושל המותג קום איל פו וכן דגמנה במספר תצוגות בשבוע האופנה בתל אביב. "אנחנו לא רוצים שתתנוסס עליה התווית של ערבייה בביקיני, כפי שהיא התפרסמה עד כה בקמפיין של ג'ק קובה", אומר ישעיהו. "מהבחינה הזאת אנחנו מאמינים שעשינו איתה עבודה טובה".

קשה להגיד שנקאש עמוסה בעבודה בשוטף.

"שמע, לקוחות אומרים לנו שהם רוצים את המראה הבלונדיני".

גור: "לצערי, יש בעיה בישראל עם דוגמניות ערביות. אבל זה אותו הדבר עם דוגמניות רוסיות. ראית דוגמנית רוסייה שמובילה קמפיין גדול?"

היתה את ואלרי אלפימוב בקסטרו בשנות ה-90.

"וזהו. זה היה לפני שעליתי לארץ. ומאז מי? יש הרבה דוגמניות רוסיות שעובדות כאן כמו סוסות, כמו אניה מרטירוסוב, אבל איזה קמפיין גדול היא עשתה? יש פה מספיק דוגמניות רוסיות שאפשר היה למתג אותן עם קריאטייב של משרד פרסום - אבל בארץ לא ייקחו רוסייה לקמפיין גדול".

הדוגמניות של סוכנות Devotional: סופי אבזגאוז, מירי הרצברג, ליהי דבירי ואירנה בוריסנקו (צילום: טל עבודי, מירב בן לולו, איוון ברקוביץ)
הדוגמניות של סוכנות Devotional: סופי אבזגאוז, מירי הרצברג, ליהי דבירי ואירנה בוריסנקו (צילום: טל עבודי, מירב בן לולו, איוון ברקוביץ)

האם לטעמך נקאש יכולה למלא בהצלחה את משבצת הפרזנטורית של קסטרו?

"אתה יודע מתי היא תוכל? רק אחרי שהיא תצליח בחו"ל, כמו מורן אטיאס או שרון גניש, שקיבלו כאן עבודה רק אחרי שהצליחו בחו"ל. גם אנה בול תזכה לקבל קמפיין גדול רק בעקבות היציאה מהאח הגדול. זה היה השיקול שלנו מלכתחילה. הבנו שאנחנו צריכים לשחק את המשחק התקשורתי כדי לקדם אותה".

ישעיהו: "מכל הדוגמניות אצלנו בסוכנות אנה הכי רצתה את זה. היא גם מאוד התאימה לליהוק שלהם: היא דוגמנית תל אביבית יפה, מהברנז'ה, ומצד שני היא לא פרינססה. יש לה גם סיפור חיים לא פשוט, אחרי שאמא שלה נפטרה כשהיא היתה צעירה, ואבא שלה לא בתמונה המון שנים. כל החבילה הזאת פשוט מושלמת למלהקים".

עולם הדוגמנות: ים מלא כרישים

אתמול חגגו גור וישעיהו 13 שנות זוגיות. הוא בן 39, עם רזומה כמנהל סוכנות "ארטפורם" לשעבר, שייצגה את שכבת השמנת של הדוגמניות הישראליות המצליחות בעולם, כמו עמית מכטינגר, מור קציר, קים איגלינסקי ואחרות. היא בת 31, דוגמנית מצליחה שעלתה ארצה ב-2001 מטשקנט והפכה גם לשחקנית ("לאהוב את אנה", "תמרות עשן"). את ישעיהו הכירה חודשים ספורים לאחר שהגיעה ארצה, ומאז הם ישות אחת. "אנחנו הכי טובים יחד, ומשלימים אחד את השני", היא אומרת. "אנחנו רבים כמו כל הזוגות, אבל אנחנו לא עושים דווקא. יש לנו מלא חילוקי דעות, אבל כשהם צפים אנחנו יושבים ופותרים אותם. אני לא מאמינה לזוגות שאומרים שזוגיות זאת עבודה קשה ושצריך לעבוד על זה. אם צריך לעבוד קשה, כנראה שזה לא עובד".

ישעיהו התגלגל לעולם הדוגמנות בעקבות גור. עזיבתו של סוכן הדוגמניות לשעבר מורן מרציאנו את "ארט פורם", היתה הזדמנות עבורו להשתלב בתחום, לצדו של רמי פרשוב שהקים את הסוכנות. "זרקו אותי לים עם הכרישים", אומר ישעיהו, "ותוך כדי שחייה של ארבע שנים הבנתי את זה". הסוכנות נסגרה לפני חמש שנים, לאחר שאמה של גור נפטרה והשניים רצו פסק זמן. פרשוב לא רצה לנהל את הסוכנות לבד, והמסך ירד על הסוכנות. בתקופה ההיא ידע גם שוק הדוגמניות עליות, מורדות ולא מעט סכסוכים. אחד מהם היה מקרה התביעה של בטי רוקאווי נגד ארטפורם וישעיהו, במקרה של הדוגמנית אנה זאיקין.

"רוקאווי תבעה אותנו על 960 אלף שקל, אחרי שהיא החתימה את אנה זאיקין על מפית בבית קפה", נזכר ישעיהו. "לא יצא מהתביעות האלה כלום, מלבד זה שלמדתי לא לקחת דוגמנית שחתומה בסוכנות אחרת. תמיד הדשא של השכן ירוק יותר. יש למשל סוכן מאוד בולט בישראל שפונה המון לבנות שלנו בפייסבוק, חצי מכפיש את מה שהן עושות ומציע להן לעבור אליו. דיברתי איתו פעם אחת וביקשתי ממנו להפסיק, וזה לא עזר. לשמחתי, הבנות שלנו לויאליות ושולחות לנו תיעוד של ההתכתבויות".

היום כולם מבטיחים לדוגמניות עולם ומלואו.

"הורים שואלים אותי 'מה אתה יכול להבטיח לנו?' ואני עונה, את הניהול הטוב שאני יכול להציע. אני לא יכול להבטיח מספרים. באות אלינו הרבה בנות עם חלומות לעשות מיליונים. זה אפשרי, אבל זה קורה רק עם קמפיינים גדולים לקוסמטיקה, לא מאופנה ישראלית".

גור: "ראית את רשימות הדוגמניות הרווחיות בישראל שמתפרסמות בתקשורת? זה לא מצחיק?"

ישעיהו: "כתבת של רשימה כזו בעיתון פנתה אלינו והסכמנו לשתף פעולה, רק בהבטחה שלא מנפחים סכומים. היא אמרה שאין ברירה, שהעורך חייב לנפח את זה כדי שזה ייראה זוהר, אז בחרנו לא לקחת בזה חלק. אני יכול להבין את ניפוח שכר הפרזנטוריות כשמדובר ביחסי ציבור, אבל לא כשזה בא מעיתונאי. כשמור קציר עשתה את הוניגמן פרסמו שהיא קיבלה 100 אלף דולר לעונה. אתה יודע מה קרה לה? מס הכנסה דפק לה על הדלת ושאל אותה איפה הכסף, כי היא הצהירה רק על 35 אלף דולר, 100 אלף שקל, הסכום האמיתי שהיא קיבלה".

יאנה, מלבד ענייני שכר, בשנה וחצי האחרונות הפכת להיות הדוברת של דוגמניות שאיבדו עבודה בעקבות חוק הפוטושופ.

"נכון, המדדים שלי לא עמדו ב-BMI התקין, למרות שאני אוכלת בריא ועושה ספורט באופן קבוע. הבדיקה הזאת לא משקפת כלום. יש דוגמניות עם הפרעות אכילה וחזה מסיליקון, ששוקל לא מעט".

ישעיהו: "שקלנו להגיש תביעה נגד מדינת ישראל על פגיעה בחופש העיסוק, אבל ירדנו מזה. לצערי, היום הרבה דוגמניות קונות אישורי BMI והתחום הזה די פרוץ. בעבר שקלנו לפתוח מחלקה לדוגמניות פלאס סייז ישראליות, אבל על אף השיח התקשורתי הרחב בנושא, אין לזה מקום. רק ביום שבו מגזיני אופנה יובילו את המגמה עם הפקות אופנה לנשים במידות פלאס סייז - אפילו הפקה אחת בחודש או חודשיים ב"לאישה" או ב-Xnet - יהיה לזה מקום".