>> צפו בכל התוכניות של ערוץ האופנה הישראלי ב-HOT

אלפי האנשים שנהרו בשבת בתחילת החודש אל רחבת מוזיאון תל אביב, הוכיחו כי גם שנה אחרי מחאת האוהלים, הדרישה לצדק חברתי עדיין מפעמת בחלקים נרחבים בחברה הישראלית. אחרי הרפורמה בשוק הסלולאר, הדיון הציבורי סביב מחירי עמלות הבנקים וחרמות על תאגידי מזון כמו תנובה ושטראוס, שעוררו שינוי קל בתודעה הצרכנית שלנו, אולי הגיע הזמן לבדוק גם את שוק האופנה הישראלי? בשבוע שעבר פרסמה את עיקרי המלצותיה ועדת קדמי לבחינת רמת התחרותיות והמחירים בשוק מוצרי המזון והצריכה, לפיהן שוק המזון ריכוזי, לא תחרותי, דורסני כלפי יצרנים קטנים ולא ידידותי לצרכנים. הגיע הזמן לגשש גם מה קורה בענף האופנה, וכמה אנחנו משלמים יותר על פריטי ייבוא.

בחודש שעבר חשפנו כאן פערי מחירים מטורפים ברשת ניין ווסט הגובה מהלקוחה הישראלית סכום כפול ממה שמשלמת הלקוחה האמריקאית עבור אותן נעליים בדיוק. פערים דומים נרשמו גם בחנויות טופשופ בישראל, שמוכרת את הקולקציה של המעצבת מרי קטרנזו למותג במחיר כפול ממחירה בארץ המקור, אנגליה.

הדוגמאות האקראיות הללו גרמו לנו לצאת ולבדוק את מחיריהם של עוד חמישה פריטי אופנה פופולריים העונה: משמלת כותנה קיצית של גאפ ועד לתיק ה-Jelly האופנתי של מותג היוקרה לואי ויטון. הממצאים הפתיעו אפילו אותנו, חלקם לטובה. את התיק של ויטון, למשל, שווה יותר לרכוש בארץ ב-9,300 שקל, מאשר בחנות של לואי ויטון בארצות הברית, שם תשלמו עליו אלף שקל יותר, וגם ממחירו בחנות המותג בפריז, ארץ הייצור של התיק.

הסיבה? "בארצות הברית קיים מס על מוצרי יוקרה", מסבירים בלואי ויטון ישראל. "הממשל בארצות הברית הטיל את ה-Luxury Tax, מס המוטל על מוצרים או שירותים שאינם הכרחיים ושבדרך כלל נרכשים על ידי בעלי הון. בישראל, בדומה לאירופה, לא חל מס על מוצרי יוקרה, ולכן מחיר הפריטים בישראל זול יותר ביחס לארצות הברית". מדהים, לא?

במקרה של שמלת מקסי מכותנה של גאפ, לעומת זאת, המצב הפוך - מחירה בישראל עומד על 260 שקל, בשעה שבאירופה היא נמכרת ב-29.95 יורו, שהם 150 שקל. בארצות הברית, המולדת של Gap, אותה שמלה נמכרת ב-234 שקל – קצת יותר זול מאשר בישראל, הרבה יותר יקר מבאירופה. רובנו מחזיקים בהיגיון הפשוט כי פריטי אופנה זולים יותר בארץ המוצא שלהם. הציצו בהבדלי המחירים והסיקו את המסקנות – אילו מותגי ייבוא שווה לכם לקנות בישראל, ואילו פחות.

והרי התוצאות

שמלה של גאפ, כמה זה עולה לנו? בישראל: 260 שקל, בארה''ב: 60 דולר, באירופה: 29.95 יורו (צילום: טל טרי)
שמלה של גאפ, כמה זה עולה לנו? בישראל: 260 שקל, בארה''ב: 60 דולר, באירופה: 29.95 יורו (צילום: טל טרי)

הפריט: שמלת כותנה של גאפ

היבואן: קבוצת גוטקס מותגים בבעלות ג'ואי שוובל

המחיר בישראל: 260 שקל

המחיר בארצות הברית: 60 דולר (234 שקל)

המחיר באירופה: 29.95 יורו (150 שקל)

המסקנה: התמחור הוגן, אם כי רצוי לבצע סקר שוק ולבדוק את המחירים באירופה ובארצות הברית לפני הרכישה. בהסתמך על הפריט הספציפי שנבדק, זול יותר לרכוש את מוצרי החברה במדינות גוש היורו, שעה שבהשוואה לארצות הברית (ארץ המוצא של המותג) המחיר בישראל הוגן מאוד.

חולצת פולו ראלף לורן, כמה זה עולה לנו? בישראל: 549 שקל, בארה''ב: 89 דולר, באירופה: 95 יורו (צילום: אפרת אשל)
חולצת פולו ראלף לורן, כמה זה עולה לנו? בישראל: 549 שקל, בארה''ב: 89 דולר, באירופה: 95 יורו (צילום: אפרת אשל)

הפריט: חולצת פולו ראלף לורן

היבואן: קבוצת סקאל בבעלות האחים סולי ומאיר סקאל

המחיר בישראל: 549 שקל

המחיר בארצות הברית: 89 דולר (347 שקל)

המחיר באירופה: 95 יורו (475 שקל)

המסקנה: עדיף להמתין לטיול לארצות הברית או להזמין באינטרנט. אלא אם כן אתם מעדיפים להמשיך לממן את הרווחים המטורפים של היבואן.

הפריט: מכנסי ג'ינס לנשים מדגם Getlegg של דיזל

היבואן: קבוצת אירני

המחיר בישראל: 1,050 שקל

המחיר בארצות הברית: 268 דולר (1,045 שקל)

המחיר באירופה: 180 יורו (900 שקל)

המסקנה: הפערים בין המדינות קטנים. שווה לרכוש את מכנסי הג'ינס באירופה, או להמתין למכירות סוף העונה בישראל. בכל מקרה, ג'ינס מומלץ למדוד בטרם הרכישה, ופער המחיר לא מצדיק קנייה מעבר לים.

תיק יד של לואי ויטון, כמה זה עולה לנו? בישראל: 9,300 שקל, בארה''ב: 2,660 דולר, באירופה: 1,800 יורו (צילום: לואי ויטון)
תיק יד של לואי ויטון, כמה זה עולה לנו? בישראל: 9,300 שקל, בארה''ב: 2,660 דולר, באירופה: 1,800 יורו (צילום: לואי ויטון)

הפריט: תיק יד של לואי ויטון מדגם Jelly קטן

הייבואן: אין יבואן. המותג נמכר בחנות שנמצאת בבעלות לואי ויטון העולמית

המחיר בישראל: 9,300 שקל

המחיר בארצות הברית: 2,660 דולר (10,374 שקל)

המחיר באירופה: 1,800 יורו (9,000 שקל)

המסקנה: אם יש בידיכם מספיק כסף מיותר לרכישת תיק של לואי ויטון, כדאי לבצע את הרכישה בישראל, ששומרת על קו מחיר זהה עם צרפת וזול יותר מאשר בארצות הברית. הסיבה למחיר האטרקטיבי, כפי הנראה, היא היעדר יבואן שגוזר קופון מהקנייה שלכם.

הפריט: סנדלים של אופנינג סרמוני

היבואן: קבוצת 911

המחיר בישראל: 1,699 שקל

המחיר בארצות הברית: 445 דולר (1,735 שקל)

המחיר באירופה: הפריט נמכר אונליין ומחירו זהה לאמריקאי

המסקנה: המחיר בישראל זול יותר בשקלים ספורים מהמחיר בארצות הברית, ודאי כתוצאה משינויים בשער הדולר. שווה לרכוש את המוצר בישראל, בעלות שגם חוסכת לכם את דמי המשלוח באינטרנט.

סנדלים של ניין ווסט, כמה זה עולה לנו? בישראל: 649 שקל, בארה''ב: 79 דולר, באירופה: 120 פאונד (צילום: דן לב)
סנדלים של ניין ווסט, כמה זה עולה לנו? בישראל: 649 שקל, בארה''ב: 79 דולר, באירופה: 120 פאונד (צילום: דן לב)

הפריט: סנדלים מקו הפרימיום Boutique 9 של ניין ווסט

היבואן: קבוצת בריל

המחיר בישראל: 649 שקל

המחיר בארצות הברית: 79 דולר (300 שקל)

המחיר באירופה: 120 פאונד (720 שקל)

המסקנה: ניין ווסט קונים רק בארצות הברית או במכירות סוף העונה בישראל. בטח שלא באירופה, שם הנעליים יקרות משמעותית בכל קנה מידהֹ.

הפריט: צעיף מודפס של המעצבת מרי קטרנזו לטופשופ

היבואן: קבוצת סקאל הולדינגס בבעלות חיים סקאל

המחיר בישראל: 630 שקל

המחיר בארצות הברית: 120 דולר (466 שקל)

המחיר באירופה: 60 פאונד (358 שקל)

המסקנה: מישהו פה חוגג על חשבונכם. וכשיש קונים, אין סיבה שיורידו מחירים.

מחברת סקאל, זכיינית ראלף לורן בישראל, נמסר בתגובה: "חברת סקאל רוכשת את המותג בקו ישיר מול הנהלת ראלף לורן אירופה. למותג ראלף לורן קיימים שני קווי יצור מרכזיים, אירופה וארצות הברית, וקיימים הבדלים ממשיים בין שני הקווים: ארצות הברית - מותאם לשוק האמריקאי, החל מרמת מחיר הצרכן, איכות הבד והגזרות; אירופה - קביעת מחיר הצרכן כמותג פרימיום, איכויות בדים איטלקיים, גזרות ‪Custom Fit/‪Slim Fit‬. חברת סקאל מקבילה את מחירי הצרכן של השוק המקומי בהתאם להנחיות חברת ראלף לורן אירופה‪ ‬ושומרת על סטנדרט המותג המאופיין בניחוח אירופאי. חשוב לציין כי חברת סקאל סופגת במחיר הצרכן הוצאות הובלה אווירית ומיסוי. בנוסף, אציע לבדוק האם מחיר הצרכן האמריקאי כולל מיסים".

בדקנו, תודה. המיסים בפנים. נוכחנו לגלות כי הטענה החוזרת ונשנית של היבואנים המקומיים בנושא פערי המחירים, קשורה בגובה המיסוי בישראל ובהוצאות שינוע. למשל, כשבדקנו מדוע לקוחות טופשופ הישראליות משלמות יותר, מסר בתגובה דובר "סקאל הולדינגס", זכיינית טופשופ בישראל, כי "ישנם הבדלים בין המדינות הנובעים מנתוני השוק והכלכלה המקומית, למשל, עלויות נדל"ן, מכס, היטלים שונים, כוח אדם. בנוסף, האסטרטגיה של טופשופ מבוססת על קולקציה עדכנית המתחדשת ללא הרף. אסטרטגיה זו מיושמת הלכה למעשה בשינוע אווירי פעמיים בשבוע ולכן מתווספות גם עלויות אלה". בתגובה לפערי המחירים ברשת ניין ווסט, נמסר מקבוצת בריל כי "ההבדלים במחירים נובעים מעלויות גבוהות של ייבוא ושינוע לארץ, ותשלום מע"מ ומכס, הגבוהים בישראל יותר מאשר בארצות הברית. לרוב, ההבדלים בין המחירים בישראל לארצות הברית נעים בין 15-20 אחוז. לעומת זאת, המחירים בישראל זולים משמעותית מהמחירים בחנויות ניין ווסט באירופה, שם ההפרשים במחירים ביחס לארצות הברית מגיעים ל-35 אחוז".

פנינו למשרד התמ"ת במטרה להבין אחת ולתמיד עד כמה הבדלי המחירים אכן נובעים ממיסוי גבוה, וכמה מהם נובעים דווקא מגרידיות. צריך לזכור כי היבואנים קונים את המוצר במחיר הסיטונאי והזול יותר, כך שבמקרים רבים הפערים נולדים ככל הנראה מתוך רצון להגדיל את הרווחים. "הייבוא מארצות הברית וממדינות האיחוד האירופי פטור ממכס, וזאת במסגרת הסכמי הסחר עם מדינות אלה", נמסר לנו בתגובה רשמית ממשרד התמ"ת. "המכס על ייבוא ממדינות עמן אין הסכמים, נע בן 8-12 אחוז, כאשר בראשית השנה היתה הפחתה ניכרת במכסים, עד ל-0 אחוז, על מאות פריטים, ובהם פריטי טקסטיל רבים".

האם על פריטים שיוצרו במזרח הרחוק חל מכס, גם אם הם יובאו מארצות הברית?

"מוצרים המיובאים מארצות הברית (או מכל מדינה אחרת עמה יש הסכם) צריכים לעמוד בכללי המקור של ההסכם – קרי הכללים הקובעים את מקור המוצר, ורק בהתאם לכך (לא בהתאם לכיתוב על המוצר), נקבע האם המוצר יקבל פטור ממכס. מרבית המוצרים עוברים תהליך ייצור במספר שלבים (תפירה, גזירה, וכו') ובהתאם לכך הוא מסווג בספר המכס הנגיש לכל אדם. כלומר הוא נבחן על פי אילו פעולות בהליך הייצור בוצעו באיזו מדינה ובהתאם לכך נקבעה גובה המכס. לדוגמה, אם כל תהליך הייצור נעשה בסין, הפריט יהיה חייב במכס מקסימלי".

ועדיין, נדרש הצרכן הישראלי לשלם יותר, לפעמים ממש כפול. במשרד התמ"ת אומרים כי "באשר לעלות עבור הצרכן, יש לציין כי אין פיקוח על מחירי אופנה והמחיר נקבע על ידי היבואנים והצרכנים". כלומר, אנחנו נתונים לחסדי היבואנים הגדולים, שיחליטו כיצד מתחשק להם לתמחר את הקולקציה הבאה ובכמה רווח הם מעוניינים למכור לנו כל פריט. אתם, מן הסתם, תמשיכו לקנות ולשלם. לשלם ביוקר. ואולי בכל זאת, תלמדו לברור את הקניות שלכם על פי יבואנים הוגנים.