>> בואו להיות חברים של Xnet בפייסבוק

"היי, אני סטלה מקרטני ל-PETA", כך נפתח סרטון וידאו חדש של ארגון זכויות בעלי החיים, בכיכובה של מעצבת האופנה סטלה מקרטני, המבקש לפעול למען הפסקת הייצור והרכישה של מוצרי אופנה עשויים עור. את הפריים הבא של הסרטון - שימו לב, זו אזהרה: כבר לא תרצו לראות - חיות על אנקולים בבית מטבחיים נשחטות בעודן חיות, כשזרמי דם שוטפים את המסך; פלפל הנזרה בעיניהן של בהמות, שנגררות על ידי מכונות עצומות; ופרות המופשטות מעורן בעודן צורחות. לידיעת הקוראות בר רפאלי וניקול ראידמן, אחרי שהשלכתן מעליכן את הפרוות, הנה כמה דברים שמקרטני רוצה שתשמעו - הפעם על תעשיית העורות.

אזהרה: תמונות קשות לצפייה

התפיסה הרווחת בתעשיית האופנה היא כי העורות המשמשים מעצבי אופנה הם תוצר לוואי של תעשיית המזון – סברה שהקמפיין החדש של מקרטני ו-PETA מבקש להאיר באור חדש. בסרטון מספרת מקרטני על מיליוני חיות המתות מדי שנה על מזבח תעשיית האופנה, וכי בדומה לתעשיית הפרוות, העורות מופשטים מן הבהמות בעודן בחיים. ואז מה אם גם אוכלים אותן אחר כך. התמונות האיומות בסרטון ממחישות את הזוועה שבדבריה.

קולקציית אביב-קיץ 2012 של סטלה מקרטני. נמנעת משימוש בעורות ופרוות (צילום: gettyimages)
קולקציית אביב-קיץ 2012 של סטלה מקרטני. נמנעת משימוש בעורות ופרוות (צילום: gettyimages)

"כמעצבת, אני רוצה לעבוד עם חומרים שאינם מדממים", היא אומרת בהמשך. "זאת הסיבה שאני נמנעת מלעבוד עם עורות מכל סוג של חיה". מקרטני ידועה כמעצבת אופנה שלא תוציא תחת ידיה פריטים העשויים עור, משי, פרווה או צמר טלה, ולמרות זאת, עיצוביה חביבים על ידועניות רבות ושחקניות כמו שרליז ת'רון, מריל סטריפ, קייט מוס והפרזנטורית החדשה של המותג של מקרטני, בלייק לייבלי. בעצם לבישת הבגדים שלה, הידועניות מביעות תמיכה באג'נדה של מקרטני, ומוכיחות כי ניתן ללבוש אופנה יוקרתית וטרנדית גם ללא שימוש בחומרים פרווה או עור.

סטלה מקרטני עם אבא פול ונשיא ארצות הברית לשעבר ביל קלינטון (צילום: gettyimages)
סטלה מקרטני עם אבא פול ונשיא ארצות הברית לשעבר ביל קלינטון (צילום: gettyimages)

למרות ההערכה שרוחשת תעשיית האופנה למקרטני, הקמפיין זכה לקבלת פנים צוננת בעולם הסטייל. למעט מספר אזכורים, ביניהם בבלוג של העיתונאית קאתי הורן מהניו יורק טיימס, הדיון בנושא נדחק בעיקר אל ערוצי איכות סביבה ואתרי חדשות. ייתכן מאוד כי ערוצי האופנה בחרו להתעלם מהסיפור מחשש לפגיעה ביחסים עם מפרסמים גדולים, שכן פתיחתה של חזית נגד תעשיית העור, כמוה כקריאת תיגר על תעשיית האופנה כולה.

בר רפאלי מפרסמת פרוות בקמפיין למותג צרפתי
בר רפאלי מפרסמת פרוות בקמפיין למותג צרפתי

גם הפצת הסרטון של מקרטני נכשלה. ב-PETA תכננו להפיץ אותו בפתיחת שבוע האופנה בניו יורק היום (חמישי), בכל המוניות בעיר המצוידות במסכי טלוויזיה במושבים האחוריים. זאת, במטרה לספק את המידע החיוני לקניינים ולעיתונאים הפוקדים את העיר במהלך השבוע. חברת VeriFone Media, האחראית על מכירת מדיית הפרסום במוניות, סירבה להקרין את הסרטון בטענה כי היא פועלת לקידום מוצרים, ולא בפרסום אזהרות לנוסעים.

  (צילום: gettyimages)

מקרטני, 40, היא בין המעצבות הבודדות שחרטו על דגלן (ועל לוח ההשראות העונתי שלהן) את האיסור על שימוש בחומרים כמו פרווה או עור. זהו הקמפיין השני בכיכובה עבור PETA. בסרטון הקודם בכיכובה, לפני כחמש שנים, ביקשה מהציבור להפסיק לרכוש פרוות או ללבוש אותן, וגם שם נחשפו עובדות ותצלומי תקריב מזוויעים שהוצגו כלקוחים מתהליך ייצור העורות האכזרי. אורח החיים הצמחוני של המעצבת ומאבקה למען זכויותיהם של בעלי החיים הגיע מהבית. מקרטני היא בתם של סר פול מקרטני והצלמת לינדה מקרטני (שנפטרה מסרטן בשנת 1998), שנודעה במאבקה לקידום הצמחונות, ואף פרסמה מספר ספרים בנושא.

אזהרה: תמונות קשות לצפייה

מקרטני ג'וניור ידועה כתומכת במאבקו של ארגון PETA מזה שנים רבות, והיא לא חוששת להביע את דעותיה בנושא בצורה נחרצת. ארגון PETA עצמו ממשיך בהתקפה על תעשיית הפרוות, ובשבוע שעבר הפיץ מודעת פרסומת נוספת, נגד פרווה, הפעם אל הכוכבים הרבים שהופיעו על מודעות הארגון (מי בעירום ומי בצנעה) התווספה השחקנית פנלופה קרוז.

בגדים מעור ופרווה בקולקציית חורף 2012 של אלכסנדר מקווין (צילום: אתר www.fur-style.com )
בגדים מעור ופרווה בקולקציית חורף 2012 של אלכסנדר מקווין (צילום: אתר www.fur-style.com )

למרות הפוקוס החדש של PETA על תחום העורות, נראה כי בניגוד לפרווה המשמשת סמל סטטוס עבור שכבה מצומצמת בחברה, הפעם יידרש עוד זמן רב על מנת להעביר את מסר סבלן של החיות ולגרום להימנעות קהל הצרכנים מלבישת עורות (ע"ע תעשיית הנעליים). בישראל נמכרים מוצרי עור כמעט בכל חנות ורשת מסחרית. מיקה בשן, מעצבת האופנה המזוהה ביותר עם חומר הגלם השנוי במחלוקת, סירבה להתראיין לכתבה.