>> בואו להיות חברים של Xnet בפייסבוק

אדינה: "סוויטי, מה את שותה?"

פטסי: "אה, זה? שאנל מס' 5"

(מתוך אבסולוטלי פאביולס, BBC).

הדיאלוג הקצר והמצחיק הזה, מתוך סדרת הקאלט הטלוויזיונית "אבסולוטלי פאביולס", מתמצת בצורה מושלמת את האופן בו הצליחו ללכוד ב-BBC את הרוח הפוסט מודרנית שאפיינה את התקופה בה שודרה הסדרה, 1992-2006, למשך 6 עונות ו-40 פרקים (פלוס שני פרקי ספיישל ב-2004 ו-2005).

בפתיחת 2012, כש"פשוט נהדרת" מציינת 20 שנה לעלייתה לאוויר בערוץ BBC1, קשה להתעלם מהשפעתה על אנשי עולם האופנה ותעשיית הפרסום, מושאי הסדרה שנהגו לצטט חלקים שלמים ממנה ביום שלמחרת שידורם. הצלחת הסדרה היתה פנומנלית במשך כל שש עונותיה. היא שודרה במדינות רבות בעולם, ובשנת 2001 אף הפכה לסרט קולנוע צרפתי בכיכובן של נטלי ביי וג'וסיאן בלאסקו. בימים אלו עובדים בארצות הברית על גרסה מקומית לסדרה.

ביום שישי האחרון פורסם קטע קצר מתוך ספיישל כריסטמס שישודר ביום ראשון הקרוב, פרק ראשון מתוך שלושה שיוקרנו במהלך השנה הקרובה לרגל חגיגות העשרים לסדרה. בקטע שנחשף חוזרות הדמויות המקוריות אדינה מונסון (ג'ניפר סונדרס, שגם יצרה את הסדרה) ופטסי סטון (ג'ואנה למלי), אשת יחסי ציבור ועורכת אופנה בדימוס בהתאמה, להצליף ולכתוש דמויות מתוך עולם הבידור והאופנה העולמית. הפעם, הן מתלבשות על בנות משפחת קרדשיאן, ומכנות את התופעה "מחלה חדשה".

בשני קטעים נוספים שנחשפו השבוע מנסות השתיים לשמור על רלוונטיות, שש שנים מאז ירדה הסדרה מהמסך באופן סופי. אדי, אשת יחסי הציבור הפופולרית, מבקשת מהעוזרת האישית הצמודה שלה באבל לעדכן בלוגים, פלוגים, טוויטר ומה לא. בטון הסרקסטי של מונסון, זה נשמע כמו הסתאבות תקשורתית שגורמת לה להקיא.

על אף שנדמה כי "אבסולוטלי פביולס" נשענת על דמויות פיקטיביות, האמת עולה על כל דמיון. מונסון, אשת יחסי הציבור הצעקנית שלבושה באנסמבלים מטורפים של טעם רע ויוקרתי ומגדלת ילדה מתבגרת השונה ממנה ב-180 מעלות, עוצבה בדמותה של חברתה, אשת יחסי הציבור הנודעת לין פרנקס, כיום בת 63. פרנקס, שהקימה את משרד יחסי הציבור שלה בגיל 21, הפכה לתופעה פנומנלית בממלכה הבריטית. היא היתה הראשונה שחיברה בין עולם המוזיקה לתעשיית האופנה, ועזרה למסד את פרסי האופנה בלונדון ואת שבוע האופנה המתקיים בלונדון מאז מחצית שנות ה-80. בין לבין, היתה חורכת את הרחבה של המועדון המיתולוגי סטודיו 54, עם בטן בחודש שמיני, ומבלה עד השעות הקטנות של הלילה עם חברתה הקרובה, מעצבת האופנה קתרין האמט.

בראיון שהתפרסם עמה אתמול (שלישי) ביומון האופנה WWD, מספרת פרנקס על החברות הקרובה בינה לסונדרס, וכי לא נעלבה מהאופן הטיפשי בו הוצגה. יתרה מכך, היא נהנתה לצפות בדמותה על המסך. רק דבר אחד הפריע לה: התלבושות. "אני רוצה לחשוב שהטעם שלי בבגדים היה שולי יותר מכריסטיאן לקרואה", אמרה וקרצה לחיבה היתרה של בנות הסדרה למעצב הצרפתי, ולמשפט האלמותי שנחקק מ"אבסולוטלי פאביולס: "איטס לקרואה, דארלינג".

בראיון שהתפרסם השבוע במגזין Grazia, סיפרה סונדרס כי את מקומו של כריסטיאן לקרואה (שסגר את בית האופנה שלו ב-2009) כמעצב שאליו משתוקקות אדי ופטסי, מחליפה המעצבת הבריטית סטלה מקרטני. "במובנים מסוימים, אני חושבת שמקרטני היא קצת כמו לקרואה של שנות ה-90. אדינה תאהב אותה בגלל הייחוס המשפחתי והקרבה שלה לגווינת פאלטרו וקייט מוס. היא בכלל לא מעוניינת בבגדים, אלא בקרבה לקהל של מקרטני".

פטסי סטון היא דוגמנית לשעבר ועורכת אופנה בהווה, השומרת על עמימות מקצועית במהלך כל פרקי הסדרה. על אף שהדברים לא אושרו מעולם על ידי הצדדים, ידוע כי דמותה של סטון התבססה על לא אחרת מאשר הדוגמנית ועורכת האופנה הבריטית אדומת השיער גרייס קודינגטון, יד ימינה של אנה ווינטור, עורכת הווג האמריקאי. אם אדי היתה הרוח הקריאטיבית והדמות הפסיבית בסדרה, סטון היתה זו שדרדרה אותה לאלכוהול, סמים, סקס עם בני עשרים ושופינג ללא הכרה. את מרבית הזמן בילו השתיים במסעות שופינג, בעיקר בבית הכלבו עמוס המותגים החביב עליהן: הארווי ניקס (שם החיבה לרשת בתי הכלבו הארווי ניקולס, שהיה פופולרי מסוף שנות ה-90).

  (צילום: rex/asap creative)

יהיו מי שיאמרו שהסדרה לא תרמה לשיח על תעשיית האופנה ההדוניסטית מעבר לדיון השטחי בדוגמניות ובבגדים יפים. אך מבעד למסך הציניות, "אבסולוטלי פביולס" היתה הסדרה היחידה שביקרה באופן עקבי ונשכני אושיות מעולם האופנה והבידור. האושיות עצמן, מצדן, בחרו להשתתף בסדרה כאורחים (מלקרואה דרך ז'אן פול גוטייה ועד אלטון ג'ון, הדוגמנית ארין אוקונור, השחקנית מיני דרייבר, הזמרת אמה בנטון ואחרים).

באחד הפרקים היותר משעשעים בסדרה פטסי סטון עובדת - בפעם הראשונה בחייה - כמנהלת החנות החדשה ג'רמיס, מחווה לבוטיק הידוע ג'פרי, של ג'פרי קאלינסקי, השוכן במתחם שוק הבשר במנהטן. סטון מתעמרת בלקוחות ומגרשת לקוחות מהחנות: אחת בשל עודף משקל, אחרת מכיוון ששאלה על מחירו של תיק, עד שהיא פוגשת בשחקנית מיני דרייבר, איתה היא פוצחת בדיאלוג משעשע החושף את אחורי הקלעים של תעשיית האופנה והסלבס.

את הצלחת הסדרה ניתן בהחלט לזקוף לרלוונטיות של הנושאים שטופלו בה - חידושים בניתוחים פלסטיים, נישואים חד מיניים, הגירה אפריקאית, סמים ומה לא - תוך שהן לא מפסיקות לעשן ולשתות שמפניה לרגע אחד. מתחת למעטה ההומור, חשפו אדינה ופטסי את השמרנות והצביעות של החברה הבריטית, שמצדה, חיכתה מדי שבוע להצלפה נוספת מאשת יחסי הציבור המשוגעת וחברתה.