>> בואו להיות חברים של Xnet בפייסבוק

השבוע נחשף שער גיליון הכריסטמס (דצמבר-ינואר) של ווג פריז בכיכובה של הדוגמנית האיקונית קייט מוס בתפקיד זיגי סטארדסט. אותו חוצן אנדרוגיני ששימש כאלטר-אגו של דיוויד בואי באלבום המופת The Rise and Fall of Ziggy Stardust and the Spiders from Mars, מציין עכשיו 40 שנה לקיומו ואינסוף מחוות אופנתיות ותרבותיות.

דיוויד בואי, 1973. נזילות מגדרית מאתגרת (צילום: rex / asap creative)
דיוויד בואי, 1973. נזילות מגדרית מאתגרת (צילום: rex / asap creative)

דמותה של זיגי מוס חורכת את השער בתצלום מרהיב של צמד הצלמים מרט אלאס ומרקוס פיג'וט, בתסרוקת ספייקי כתומה ובפרצוף נטול גבות, בדיוק כמו זיגי סטארדסט עצמו. רק החיוך הספוקי של זיגי נפקד מן התצלום לטובת שפתיים פשוקות לרווחה. אפילו את עיני החתול החודרניות הצליחו לייצר בפוטושופ.

זו הפעם השנייה שמוס מככבת במחווה לדיוויד בואי – כוכב הרוק, המוזיקאי, אייקון האופנה ואחת הדמויות שהשפיעו לאין שיעור על המוזיקה, התרבות הפופולארית וסטייל במאה ה-20. במאי 2003 הופיעה מוס על שער ווג בריטניה בתצלום של מריו טסטינו, שעובד ליצירת ברק צבעוני בגווני כחול ואדום החותך את הפנים, בהשראת עטיפת אלבומו השישי של בואי, Aladdin Sane משנת 1973. הדימוי הזה הפך כל כך פופולרי שתוכלו בקלות לאתר ביוטיוב שלל סרטונים המסבירים כיצד ליצור את האיפור בבית מול המראה.

אוסף הדימויים שיצר בואי במהלך השנים זכה למעמד איקוני. בעיקר בתעשיית האופנה, שאוהבת לשוב אל העבר, לפשפש בו ולהחזיר לחיים דימויים ישנים בתרגום מחודש. הסטייליסט ראובן כהן, שיצר בעבר הפקות אופנה בהשראת האליל מסביר: "בואי רלוונטי כל הזמן, כי הוא לא הפסיק לשנות את הזהות שלו". סטייל שיחק תמיד תפקיד חשוב ובולט במרחב המחייה של בואי, ובשנתיים האחרונות יוצרים וצלמים שבים ומעניקים לדמויותיו תרגום מחודש. אחת הסיבות לכך היא ודאי אקלים הג'נדר בלנדר העכשווי, כאשר דימויים גברים ונשיים מתערבלים זה בזה והנזילות המגדרית זוכה לביטוי עם דוגמנים כמו אנדריי פייץ.

  (עטיפת האלבום)

צלמת האופנה תמר קרוון דווקא נועצת את הסיבה להתעוררות הנוכחית סביב בואי בהקשר של תחיית הרוקנרול, ומותגים כמו בלמן, שחגגו את הגלאם רוק של שנות ה-70 על מסלולי התצוגות בפריז. "בואי מסמל בצורה מדויקת את חלום הרוקנרול. זאת הקוליות הטהורה", מסבירה קרוון. "דימוי של בואי הוא תמיד מדויק, לא משנה באיזה תקופה הוא עשה אותו. עד היום יש לי חולצה שרכשתי בגיל 14 בהופעה שלו בפריז".

אילנית לוי כדיוויד בואי. ''דימוי של בואי הוא תמיד מדויק'', אומרת תמר קרוון (צילום וסטיילינג: תמר קרוון)
אילנית לוי כדיוויד בואי. ''דימוי של בואי הוא תמיד מדויק'', אומרת תמר קרוון (צילום וסטיילינג: תמר קרוון)

לפני כשנתיים בחרה קרוון לצלם את הדוגמנית ומגישת הטלוויזיה אילנית לוי כדיוויד בואי לכתבת אופנה שהתפרסמה במגזין "את". את הרעיון קיבלה בצילומים קודמים שעשתה עם לוי למקומון "העיר", שם פתאום באחת מזוויות הצילום ראתה דמיון בין לוי לבואי. קלוש ככל שיהיה, תקופה קצרה לאחר מכן לוי הפכה לזיגי. את העכבישים ממאדים השאירה קרוון מאחור. "לקחתי רפרנסים ספציפיים מכל התקופות של בואי במהלך השנים ויצרתי שישה דימויים בהשראתם", היא מספרת.

תצוגת האופנה של דולצ'ה וגבאנה לסתיו-חורף 2008-09. טי שירט על הדפס של Aladdin Sane (צילום: gettyimages)
תצוגת האופנה של דולצ'ה וגבאנה לסתיו-חורף 2008-09. טי שירט על הדפס של Aladdin Sane (צילום: gettyimages)

ההתעוררות סביב בואי בשנתיים האחרונות היא כבר מזמן עסק כלכלי משגשג, עם לא מעט חולצות טי שדמותו מרוחה עליהן. בית האופנה האיטלקי דולצ'ה וגבאנה הציג לעונת סתיו-חורף 2008-09 חולצת טי אפורה עם הדפס עטיפת האלבום Aladdin Sane, ומותגי חולצות כמו Iconic Couture בעיצובה של איילת אביב או שוגר דדי הישראלים ניפקו גם הם חולצות דומות מעוטרות בדמותו של הכוכב.

גופיית דיוויד בואי של המותג הישראלי שוגר דדי (צילום: לי נרובאי)
גופיית דיוויד בואי של המותג הישראלי שוגר דדי (צילום: לי נרובאי)

"זיגי סטארדסט היה דמות ראשונית. למביני עניין", אומר ראובן כהן. "לצערי, יש מי שעלול לחשוב שהתצלום של קייט מוס הוא הדבר הראשוני. אנשים צעירים היום לא יודעים מי זה ג'ורג' האריסון או אפילו הביטלס. זה אולי נשמע מוזר, אבל יש דור שלם שלא בקיא בכרונולוגיה של תעשיית המוזיקה והתרבות".