>> בואו להיות חברים של Xnet בפייסבוק

בראיון שנערך עם עורכת הווג האמריקאי אנה ווינטור בגיליון פורבס שראה אור בימים האחרונים, בדקה העיתונאית ג'ינה גודריו את הקשר בין התדמית הציבורית של ווינטור כשטן הלובשת פראדה, לתפקודה כאחת הדמויות החזקות והמשפיעות בתעשייה. "יש לך מוניטין של פרסונה מאיימת מאוד", אמרה גודריו, "האם את חושבת שזה עוזר לך או פוגע בך כמנהיגה?". ווינטור, כפי שתוכלו לראות בסרטון הווידאו, לא הנידה עפעף. "אני לא מאיימת", ענתה בהחלטיות. "אני מבטיחה לך שכל האנשים שעובדים איתי על בסיס יומיומי לא חושבים כך. זה משהו שפוברק על ידי התקשורת. וכמו שאת ודאי יודעת היטב, ברגע שמשהו יוצא החוצה, הוא מקבל תפנית משלו. אני שומרת את הראש שלי למטה ועושה את העבודה שלי על הצד הטוב ביותר".

הראיון עם ווינטור, 61, מתפרסם בעקבות הופעתה ברשימת 100 הנשים המשפיעות ביותר בעולם, שהתפרסמה בחמישי האחרון במגזין החשוב פורבס. ווינטור נחתה במקום ה-69, ירידה של 13 מקומות מדירוגה ברשימה בשנה שעברה. בין הנימוקים שנתנו עורכי המגזין לבחירתה נמצא כי "רשימת הקוראים של המגזין בעריכתה ממשיכה לגדול, ו-2011 היתה השנה בה התקשורת היתה חיובית כלפי ווינטור, שמחזיקה בתפקיד עורכת ווג אמריקה מזה 23 שנה". כמו כן, ציינו במגזין את כוחה של ווינטור למנף קריירות של מעצבים צעירים כמו מארק ג'ייקובס, אלכסנדר וונג וג'ון גליאנו, שפוטר השנה מתפקידו כמנהל אמנותי בדיור. זאת, בנוסף לפעילותה כיו"ר נשף הגאלה השנתי של המכון לתלבושות של מוזיאון המטרופוליטן בניו יורק, תפקיד בו היא מחזיקה משנת 1995.

רשימת 100 הנשים המשפיעות של פורבס חובקת פוליטיקאיות, נשות עסקים, אמניות, מוזיקאיות ונשות אופנה. את המקום הראשון השנה קטפה המנהיגה האירופאית, קנצלרית גרמניה אנג'לה מרקל, בעוד את המקום השני מאיישת הילרי קלינטון, מזכירת המדינה של ארצות הברית. חמש הנשים החזקות של תעשיית האופנה התמקמו בחצי השני של הרשימה, למרות שנדמה כי השפעתן על חיי היומיום של נשים ברחבי העולם והאופן בו הן מתלבשות, לא פחותה מזו של ברק אובמה, למשל.

מיוצ'ה פראדה, מקום 79. הפכה את בית האופנה לתאגיד אופנה בינלאומי (צילום: gettyimages)
מיוצ'ה פראדה, מקום 79. הפכה את בית האופנה לתאגיד אופנה בינלאומי (צילום: gettyimages)

במקום ה-58, ראשונה מבין אושיות האופנה שהשתחלו לרשימה, מופיעה מנכ"לית ברברי, אנג'לה אהרנדטס, 51, שזוהי לה הפעם הרביעית ברשימה מאז כניסתה לתפקיד בשנת 2006. אהרנדטס, שהגיעה לישראל בחודש שעבר לקבלת תואר עמית כבוד משׁנקר, אחראית למתיחת הפנים שעבר בית האופנה הבריטי, גם בזכות מעצב החברה כריסטופר ביילי, אך לא רק. אהרנדטס הובילה מהפכה טכנולוגית, תוך עשיית שימוש נבון ברשתות חברתיות, צמצמה הוצאות של עשרות מיליוני דולרים, והחדירה את המותג לשווקים חדשים כמו אסיה והמזרח התיכון. בתקופתה הפך ברברי לאחר מעשרים מותגי האופנה הבולטים בעולם עם מחזור של כ-2.4 מיליארד דולר בשנה.

אנג'לה אהרנדטס וכריסטופר ביילי. מובילים מהפכה טכנולוגית (צילום: gettyimages)
אנג'לה אהרנדטס וכריסטופר ביילי. מובילים מהפכה טכנולוגית (צילום: gettyimages)

אחריה ברשימה מככבת הדוגמנית ג'יזל בונדשן, מהדוגמניות הרווחיות ביותר בעולם, עם הכנסות של 45 מיליון דולר. בונדשן היא כבר מזמן הרבה מעבר לפנים יפות, מדובר בעסק המגלגל מיליונים באמצעות דוגמנות בקמפיינים בולטים, כבלנסיאגה ורוברטו קוואלי, עיצוב קו נעליים משלה והשקת קו קוסמטיקה בינלאומי הנושא את שמה.

ג'יזל בונדשן. הרבה מעבר לפנים יפות (צילום: gettyimages)
ג'יזל בונדשן. הרבה מעבר לפנים יפות (צילום: gettyimages)

את משבצת מעצבות האופנה ברשימה, שנתפסה בנה שעברה על ידי דונה קארן וורה וונג, תפסו הפעם מיוצ'ה פראדה (מקום 79) ודיאן פון פירסטנברג (מקום 91). פראדה, 62, היא נכדתו של מייסד החברה מריו פראדה. עם כניסתה למותג יחד עם בעלה פטריציו בארטלי, בשנת 1978, הפכו השניים את פראדה מעסק משפחתי קטן לתאגיד אופנה בינלאומי, שהונפק לאחרונה בבורסה של הונג קונג. השבוע גם נודע כי התערוכה הבאה במוזיאון המטרופוליטן בניו יורק, שתיפתח בחודש מאי, תוקדש לעבודתה של המעצבת שהפכה זה מכבר לאורים ותומים לסטייל אמיתי. עדיין לא ברור האם תהיה זו תערוכה משותפת לפראדה ולמעצבת המנוחה אלזה סקיפאלרי, או תערוכת יחיד. עבור המעצבת היהודייה ממוצא בלגי דיאן פון פירסטנברג, 64, זוהי דריסת רגל ראשונה ברשימה, אליה השתחלה הודות לתפקידה כיו"ר ה-CFDA, איגוד מעצבי האופנה האמריקאים.

אנה ווינטור. ''אני לא מאיימת, זה משהו שפוברק על ידי התקשורת'' (צילום: gettyimages)
אנה ווינטור. ''אני לא מאיימת, זה משהו שפוברק על ידי התקשורת'' (צילום: gettyimages)

מעבר לאושיות האופנה המובהקות הללו, בלטו ברשימה דמויות נוספות, שאומנם מגיעות מתעשיית הבידור והקולנוע, אולם נוכסו זה מכבר על ידי תעשיית האופנה, כאיקונות בולטות בלבושן - מליידי גאגא, שהתמקמה במקום ה-11 והמכובד (ירידה של 4 מקומות מהשנה שעברה), ועד ביונסה, ששובצה במקום ה-18 (ירידה של 9 מקומות).

גאגא נבחרה על בסיס הונה המצטבר בסך 90 מיליון דולר, וכן על שום הכוח הטכנולוגי-חברתי שלה, עם חשבון טוויטר בעל רשימת העוקבים הגבוהה ביותר וחשבון פייסבוק עם 36 מיליון מעריצים. בנוסף, הליפסטיק שהשיקה יחד עם חברת מאק, שכל הכנסותיו הועברו למלחמה באיידס, אסף למעלה מ-202 מיליון דולר. כך שעל אף שלאחרונה נראים סדקים בסגידה לה זכתה עד כה, ניכר כי גאגא עדיין שולטתתתתת.