>> בואו להיות חברים של Xnet בפייסבוק

מה הופך בלוג מסתם יומן אישי על עולמו וחוויותיו הפרטיות של כותב אנונימי, לבלוג משפיע, בעל תובנות מקצועיות, עם טראפיק של מאות אלפי קוראים ביום? התשובה טמונה בשאלה. במילים אחרות, גם בעידן הווב 2, שללא ספק יוכתר כעידן הבלוגרים והרשתות החברתיות, אנשים עדיין מעוניינים בתוכן אמיתי, כזה שמתעלה מעל עוד המלצה של מתבגרת על שמלה יפה שרכשה.

"בלוג מצליח הוא בעל נקודת מבט מעניינית, פריזמה רחבה, יכולת כתיבה משובחת ודבקות בראיית העולם", אומרת הבלוגרית יולי זיו, ישראלית לשעבר החיה בניו יורק ופועלת בבלוגספירת האופנה האמריקאית, אשר השיקה לאחרונה בהוצאה עצמית את הספר Fashion 2.0: Blogging Your Way To The Front Row - The insider's guide to turning your fashion blog into successful business and launching a new career. מאחורי השם הארוך מסתתר מדריך לבלוגרים מתחילים שרוצים למנף את התחביב לעסק רווחי, ממש כמו שהצליחה זיו לעשות בחמש השנים האחרונות. "אבל קודם", מודה זיו, "בלוגרים זקוקים לצנזורה עצמית. רבים מהכותבים מפעילים בלוגים אישיים, בהם נחשף הקורא להרבה פוסטים אמוציונליים, או ניסיון לכוון לטראפיק (מספר גולשים, א"י) גבוה".

עד לפני חמש שנים זיו כלל לא חלמה להיות בלוגרית, בטח לא בעלת ארגון המאגד, בשיתוף פעולה עם מגזין ELLE, כ-50 בלוגרים העוסקים באופנה, תחת השם The Style Coalition (קואליציית הסטייל). כולם, אגב, מתפרנסים יפה מניהול הבלוג שלהם.

הספר של יולי זיו. מדריך לבלוגרים מתחילים
הספר של יולי זיו. מדריך לבלוגרים מתחילים

זיו, 35, נולדה וגדלה ברוסיה, ובגיל 15 עלתה ארצה עם משפחתה היישר אל רמת גן. לאחר שירות צבאי במקחת"ר ("לא קיבלתי תפקיד מעניין, אולי כי חשבו שאני מרגלת"), היא נרשמה ללימודי תקשורת חזותית במכון הטכנולוגי חולון, שם רכשה כלים בתחום העיצוב והאינטרנט, שמשמשים אותה עד היום. לפני שמונה שנים יצאה לכבוש את ניו יורק. "ישראל היתה קטנה עליי, ורציתי לחלום בגדול", היא אומרת, "זו קלישאה אבל היא נכונה במקרה שלי".

ניו יורק לא המתינה לזיו בזרועות פתוחות. היא השתלבה באחד ממשרדי הפרסום בעיר כמנהלת קריאטיבית של תחום הדיגיטל-מדיה, ופתחה את הבלוג My It Things, בו החלה כותבת מדם לבה על אופנה. למה אופנה? פשוט כי הרגישה שיהיה זה צעד נבון להתפתח בכיוון התעשייה הזו, שבאותם ימים עדיין היתה מיותמת מבלוגרים. "אני מודה, לא ממש הבנתי באופנה", היא אומרת, "אבל דרך הכתיבה ניסיתי לחפש ולהבין את הסטייל האישי שלי". זו היתה גם דרכה, כבחורה ביישנית מטבעה, לבנות סביבה מעגל חברים. לטענתה, דווקא המדיה הדיגיטלית סייעה לה לפתח יכולות חברתיות ודיאלוג עם אנשים.

יולי זיו מופיעה במגזין גלאמור. דוגמה למתלבשת בסטייל
יולי זיו מופיעה במגזין גלאמור. דוגמה למתלבשת בסטייל

בשנת 2008 הבלוגספירה העולמית כבר געשה מפריחת הז'אנר. בלוגרים רבים הבינו כי בידם כוח תקשורתי וכלכלי, והחלו לשתף פעולה עם מותגי אופנה וחברות טיפוח ששילמו להם סכומים נאים תמורת התייחסות למוצריהם בבלוג. בשלב זה התבררה גם הבעייתיות של הבלוגים, או לפחות של חלקם, אשר תחת אצטלה של המלצה אישית נקייה מאינטרסים מגישים לגולשים סוג של פרסומת מכורה מראש. גם זיו מודה כי יש צורך בשקיפות מלאה יותר של הבלוגרים. "אני לא אכתוב על מוצר תמורת תשלום. יש בלוגרים שעושים את זה", היא אומרת. "ואין דרך טובה לצאת מזה, כי אם תכתוב ביקורת חיובית יגידו שקנו אותך. מצד שני, אף אחד לא ישלם על ביקורת שלילית. אני עוקפת את זה בכתיבת סיפור על המוצר או ביצירת שיתוף פעולה מעניין עם המותג".

במקביל החלו להישמע מצד תעשיית האופנה הממוסדת קולות פחות מפרגנים לבלוגרים. "כבלוגרית אני תמיד מרגישה שאני נלחמת בממסד", מתקוממת זיו. "אופנה היא אחת התעשיות האחרונות שנותרו אליטיסטיות. עורכי אופנה מהדור הקודם התעלמו מהעובדה שיש ציבור שלם של אנשים שרוצה לקבל מידע גם על דברים נוספים, כמו פלאס סייז".

בריאן בוי. מהבלוגרים שכבר מצאו את דרכם לשורה הראשונה בתצוגות האופנה (צילום: gettyimages)
בריאן בוי. מהבלוגרים שכבר מצאו את דרכם לשורה הראשונה בתצוגות האופנה (צילום: gettyimages)

וכך, לצד החיבוק הגדול שקיבלו הבלוגרים הסלבריטאים כמו הילדה טאבי גבינזון (היום כבר בת ה-15) או בריאן בוי- שהפכו במהרה למפורסמים הרבה יותר מהבלוג שלהם, ואף ממושאי הכתיבה שלהם - החלו להישמע קולות שקראו להרחיק את הבלוגרים מתצוגות האופנה.

גם לזיו עשו פרצופים, אבל היא מצאה בכוחות עצמה את הדרך לשורה הראשונה בשבוע האופנה של ניו יורק, כמו גם לידידות עם מעצבים כמו ראד חוראני וטורי בורץ'. נכון להיום היא מתפרנסת מכתיבת הבלוג ומחזיקה דירה באיסט וילג' במנהטן.

בניגוד לבלוגרים רבים, זיו מינפה את הבלוג שלה לעסק כלכלי רווחי, ומגלגלת מחזור של למעלה ממיליון דולר בשנה. כמו כן, היא מעבירה הרצאות ומנהלת כנסים בנושא בלוגים ואופנה. כשהיא נשאלת על עתיד הבלוגספירה בתחום האופנה, היא משיבה: "אין דרך חזרה. העסק רק יתפתח וישתכלל. מהפכות קורות ואנשים צריכים להמשיך להתפתח עם העולם הדיגיטלי".