אמריקן וינטג', מותג בגדי הקז'ואל שהפך לשם נרדף לבייסיק איכותי, זכה בשם מתעתע מאוד. ראשית, המותג מייצר קולקציות של בגדים חדשים לחלוטין, ואינו עוסק בפריטי אספנות של אופנה כפי שניתן היה להניח בטעות. שנית, למרות שהשם מעיד כי צמח על מקורות אמריקאיים במורשת הג'ינס והטי שירט, מדובר למעשה במותג צרפתי הממוקם במרחק 40 דקות ממרסיי. אז האם מדובר בעבודה בעיניים? ממש לא, זהו מותג ייחודי שנוצר מאותה נונשלנטיות המשתקפת טוב כל כך גם בבגדים.

מאחורי המותג עומד מייקל אזולאי, 33, שבנה את אימפריית הקז'ואל ללא כל ניסיון בעיצוב. אזולאי – צרפתי יהודי שמגיע לביקורים רבים בישראל ומעיד שהוא מחובר למנטליות המקומית ("אני אוהב את הישראלים: הם חושבים מהר, עושים מהר") ואף רואה את עצמו מתגורר בארץ בעתיד – פיצח את נוסחת ההצלחה האופנתית והבין מה נשים באמת רוצות: קו בגדים קונספטואלי השומר על עיצוב אורבני נקי. לכאורה מדובר בבגדי קז'ואל בסגנון מינימליסטי, כמעט נטול הדפסים, מבדי סריג וכותנה איכותיים. הם אומנם שיקיים ונינוחים, אך לא חדשניים. אז מה יש בו, באמריקן וינטג', שגורר אחריו עדת מעריצים גדולה כל כך?

מייקל אזולאי. ''אני בא מהשטח, אני לא מעצב'' (צילום: דן שוורץ)
מייקל אזולאי. ''אני בא מהשטח, אני לא מעצב'' (צילום: דן שוורץ)

"אני מטייל הרבה בעולם, מסתכל סביב ופותח את הראש לרעיונות חדשים", מספר אזולאי ל-Xnet בשיחת טלפון ממרסיי. "הקולקציה הראשונה של אמריקן וינטג' היתה דומה מאוד למותגים אמריקאים כמו אברקומבי אנד פיץ', והיא נחלה כישלון חרוץ. חיפשתי שינוי והבחנתי שחסרים בגדים נשיים מכותנה. אני בא מהשטח, אני לא מעצב. אני בוחן את השוק, רואה מה הנקודות החלשות ושם אני נכנס".

אמריקן וינטג' הוא סיפור סינדרלה של העת האחרונה – בפחות משש שנים גדל המותג במאות אחוזים ומחסור הכספים הנוכחי שלו עומד על קרוב ל-40 מיליון יורו. אזולאי עצמו לא בא ממשפחה עשירה. בגיל צעיר עבד כשליח פיצה, ובסיום לימודיו החל לעבוד כסוכן מכירות של מותג טקסטיל. הוא מעיד כי מעולם לא ראה את עצמו כפקיד במשרד אפור והעדיף תמיד עבודות שבהן התאפשר לו לשמור על קשר עם הרחוב. "תמיד אהבתי את מה שעשיתי", הוא אומר. "כשליח פיצה אהבתי לסייר על הקטנוע ברחובות וכסוכן טקסטיל נדדתי עם הרכב שלי בין הערים והרגשתי חופשי".

ב-2001 הקים את אנה פולה, מותג נשי בסגנון צרפתי, אך זה לא נסק. הוא הבין שדרוש שינוי כיוון, התייעץ עם העובד היחיד שהיה לו אז, והחליט לפנות לתחום בגדי הקז'ואל עם דגש על כותנה צבעונית. כשנסע ללוס אנג'לס, שם נפגש עם דודנו, החליטו שניהם לשנות את שם המותג לאמריקן וינטג' – החלטה שלא נוצרה מפילוסופיה עסקית ספציפית כי אם ממצב רוחם באותו רגע. ב-2005 נולד המותג מחדש, וזכה מיד להצלחה פנומנלית. ב-2007 נפתחה חנות הדגל הראשונה במרסיי, וכיום קיימות כבר 24 חנויות (כולל זו בישראל) לצד כאלף נקודות מכירה.

ממשרד קטן שבו רק שני עובדים צמחה החברה ל-120 עובדים ולשטח משרדים רחב ידיים. למעשה, בקרוב יעברו המשרדים לחלל עבודה חדש המצויד בחדר כושר, ספרייה ושאר פינוקים שינעימו את העבודה. הבגדים משווקים ברחבי העולם, אך גם היום מסרב אזולאי לנוח על זרי הדפנה – קרן בנקר, בעלת הבוטיקים בנקר, עלמה ואמריקן וינטג' בישראל, מספרת כי הוא עדיין ממלא בעצמו את הארגזים בסחורה ומעמיס אותם על משאית. לפני כשלוש שנים החלו לעצב בגדים ברוח דומה גם לגברים, ולדברי אזולאי הקולקציה עתידה להתפתח. "ברגע שנעבור למשרדים החדשים, החלל יהיה גדול יותר ואוכל להגדיל את צוות עיצוב הגברים בהתאם".

שילוב בין השראות אמריקאיות לשיק צרפתי (צילום: דן שוורץ)
שילוב בין השראות אמריקאיות לשיק צרפתי (צילום: דן שוורץ)

קסמו של אמריקן וינטג' נובע מהשילוב בין השראות אמריקאיות לשיק צרפתי נשי. הבגדים רפויים ורכים, הם עוטפים את הגוף בחינניות ומגיעים במבחר צבעים גדול ומעט מעושן המוסיף את אפיל הווינטג' שאליו מתייחס השם. הפריטים אינם פונים לשכבת גיל או סגנון ספציפיים, ואפשר ליצור מהם טוטאל לוק בשכבות או להשתמש בהם כאבני פינה במלתחה ולשלב אותם עם פריטים בסגנונות שונים להשלמת המראה.

שרלוט גינזבורג וקרלה ברוני כבר נמנות עם מעריצות המותג, שהולך ומכה שורשים גם בקרב הסלבס. "קרלה ברוני התקשרה אליי", מספר אזולאי. "שלחנו לה בגדים דרך מכרה משותפת והיא התקשרה להודות ולהביע התלהבות מהם. היא רצתה עוד, אך התעקשה ללכת לחנות בעצמה ולא לחכות למשלוח נוסף. באופן כללי, אנחנו לא דוחפים את תחום יחסי הציבור ולא מחפשים סלבס. אם פונים אלינו אנשים מוכרים אנחנו מטפלים בהם יפה אך לא מתאמצים כדי להגיע אליהם".

קולקציית הקיץ של אמריקן וינטג' מוצלחת מאוד, אפילו בסטנדרטים של המותג, וכוללת מגוון בגדי משי קלילים בגזרות רפויות בסגנון בוהו-שיק לצד פריטים קלאסיים יותר בשלל צבעי אדמה. בחורף, אומר אזולאי, יהיו סריגים רבים וצבעים רבים. "אני חושב שהקולקציה הבאה היא הטובה ביותר שעיצבנו עד היום".

להשיג בבוטיק אמריקן וינטג' במתחם התחנה, נווה צדק, תל אביב, ובבוטיק בנקר, דיזנגוף 210, תל אביב.