מעצבת האופנה תמרה סלם מהמותג ONCE מתקשה להוציא מילים מהפה מרוב התרגשות. שעה לפני תצוגת הבכורה שלה במסגרת שבוע האופנה, וסלם על דופק גבוה. "ישנתי ארבע שעות בלילה", היא אומרת כשחיוך גדול נסוב על פניה. זאת הקולקציה השנייה של סלם, אך בהתחשב בגודלה, ניתן לומר שזו הקולקציה המלאה שלה עד כה.
עוד בשבוע האופנה בתל אביב
ההחלטה של מפיקי האירוע לפתוח את שבוע האופנה בתצוגה של מעצבת אלמונית, עוררה ציפיות גבוהות מסלם, מה שמסביר את ההתרגשות הגדולה שלה מאחורי הקלעים. בשורה הראשונה התייצבו שלל אנשי טלוויזיה שבניגוד לאנשי תעשיית האופנה, מכירים היטב את סלם, שלפני המהפך שעשתה בקריירה, ערכה תוכניות טלוויזיה כמו "המהפך". יחד עם בעלה, התסריטאי אורי גרוס, פיתחה סלם תוכניות טלוויזיה רבות, ביניהן "השיר שלנו", "דני הוליווד" ו"תנוחי". מה שמסביר את נוכחותן של אורנה דץ, קרן מור, גיא פינס, רוני דלומי, שני כהן, מיה קרמר ועוד אושיות טלוויזיה רבות, שתפסו את מקומן בשורה הראשונה.
על רקע וידאו ארט של פרחים נפתחים, העלתה סלם אל המסלול קולקציה בעלת מאפיינים רומנטיים ואלגנטיים, בצבעוניות של שחור, לבן ונגיעות של ירוק מעושן. "הקולקציה נבנתה סביב אוסף צווארוני וינטג' ויקטוריאניים שאני אוספת בשנים האחרונות", מסבירה סלם. "אספתי אותם מכל מיני מקומות. פריטי הלבוש מתכתבים עם התקופה הוויקטוריאנית, אבל בצורה מאוד אסוציאטיבית ואקלקטית. לפעמים זה בא לידי ביטוי בצלליות של הבגדים, במקרים אחרים בשילובים של תחרות הלנז'רי".
נקודות האור
הביצוע. היד החזקה של מעצבת פרפקציוניסטית שיודעת מה היא עושה, ניכרה בכל אחד מהאאוטפיטים שעלו על המסלול של תמרה סלם. החיבורים בין ליביות התחרה לבדי המשי היו מדויקים, הגזרות הפשוטות החמיאו לדוגמניות, הנחת הדפסי השחפים של האמנית תמי בצלאלי נעשתה מתוך חשיבה שיורדת לפרטים הקטנים ביותר ובאופן כללי, הקולקציה נראתה על המסלול כעשויה ללא רבב. העובדה שמדובר בקולקציה מלאה ראשונה של מעצבת אנונימית בתעשיית האופנה, הפכה את העובדה הזו למרשימה עוד יותר.
החומרים. משי קופרו, תחרה ושיפון היו השחקנים המרכזיים בקולקציה ואיכותם ניכרה על המסלול, כמו גם היכולת של המעצבת לעבוד עם חומרי גלם מאתגרים מסוג זה. את הקרדיט לכך ניתן לזקוף למעצב האופנה ויקטור (ויוי) בלאיש, שעבורו שימשה סלם כאסיסטנטית והשפעתו על סגנון העבודה שלה נראתה למרחקים.
האטרקטיביות ללובשת. סלם הצליחה להרכיב קולקציה שנשים ישראליות רבות ישמחו ללבוש. הגזרות הרחוקות מהגוף במידה סלחנית אך עם זאת מחמיאה, הסגנון הנגיש והלא מתיימר, האלגנטיות הלא מתאמצת והצבעוניות השקטה – כל אלה הפכו את הקולקציה לבעלת פוטנציאל מסחרי. אהבנו במיוחד את שמלת המקסי הלבנה עם השרוולים הקצרים, שעוטרה בהדפס עדין של שחפים שחורים, את השכמייה השחורה שעוצבה בקווים רכים ואת שמלת המשי השחורה ששובצה בחגורת תחרה רחבה בקו המותן וגרפה מחיאות כפיים מהקהל.
נקודות החושך
העדכניות. אם יש משהו שסלם לא הצליחה לפצח, הרי שמדובר ביכולת להעניק לפריטים הקלאסיים שהעלתה אל המסלול, אמירה חדשה ושונה מקולקציות דומות שכבר ראינו בעבר. ממעצבת כסלם, הנמצאת בתחילת דרכה, שאף נבחרה לפתוח בתרועה רמה את שבוע האופנה בתל אביב, היינו מצפים להפתיע ולהתוות שפה חדשה, שבמידה רבה תנסח את תפיסת עולמה כגיבורה חדשה בענף. נכון לקולקציית הביכורים, סלם בחרה ללכת בדרך שכבר נסללה עבורה על ידי אחרים, תוך שהיא משאירה את החותמת האישית שלה מחוץ לתמונה.
הסטיילינג. נעלי הכלה המשמימות, התיק הבודד ונטול האופי שעלה אל המסלול, השיער שלא התרומם אל מעבר למחוזות הקלישאה הרומנטית והיעדרותם של אקססוריז כלשהם – כל אלה חיסלו את הפוטנציאל של הקולקציה לתת נוק-אאוט על המסלול. יש פער עצום בין סטיילינג נקי לבין חוסר סטיילינג, ולצערנו בתצוגה הפותחת לא הצלחנו לראות את עבודתו של הסטייליסט.
איתי יעקב