מאבקו של עדי ברקן באנורקסיה עולה השבוע שלב, כנראה שלב אחד גבוה מדי. אמש שחרר צלם האופנה וסוכן הדוגמניות סרטון תעמולה חדש שיצר, המשווה בין הפרעות אכילה לשואה, לא פחות. על מנת להמחיש את דבריו, ברקן לא בחל בשום אמצעי ויזואלי. מבחינתו, יהודים כחושים באושוויץ ודוגמניות על מסלול התצוגות בשבוע האופנה בפריז, הם היינו הך, והוא ממחיש זאת באמצעות מונטאז' קולנועי. "כבן לניצולי שואה ספגתי מהוריי לא מעט סיפורים על הרעב, הגופות המצומקות והבושה", אומר ברקן בסרטון. "במראות קשים כאלה, אני נתקל גם היום. בישראל 2013 יש עשרות אלפי נערות שמרעיבות את עצמן למוות". בהמשך הוא פונה למצלמה ואומר: "המספרים בעולם מוכיחים שהפרעת אכילה היא המגיפה של המאה ה-21. רק בעולם המערבי יש יותר מ-250 מיליון איש שסובלים מהפרעות אכילה, ו-30 מיליון איש מתוכם ימותו. אם זו לא שואה - מה כן?".
עוד בערוץ האופנה
- מהפך הפוך: קודם נראית יותר טוב
- רעבות לתהילה: הכוכבות יורדות במשקל כדי להיכנס לעולם הסטייל
- היריונורקסיה: רעיון הרה אסון
הסרטון נפתח בתמונה מצמררת של אסירים יהודים עירומים במחנה השמדה, תחת הכותרת חורף 1943, ומיד אחריו קולאז' של דוגמניות על מסלולי תצוגות, תחת הכותרת המקבילה – חורף 2013. ברקן עצמו מוצג בסרטון כמושיען של הנערות הסובלות מהפרעות אכילה. באחד הקטעים, המצולם בבית חולים, נופלת אל זרועותיו צעירה במצב בריאותי רעוע. בהמשך מצוין שהיא הלכה לעולמה מאנורקסיה. ברקן גם מייצר בסרטון קישור בין הפרעות אכילה למודל היופי המוצג בתעשיית האופנה, כשהוא מציג דוגמאות מתוך קמפיינים לחברות אופנה מקומיות, ביניהן קסטרו והוניגמן.
מאבקו של ברקן בתעשיית האופנה כמעודדת מודל יופי בלתי תקין נמשך כבר קרוב ל-12 שנה. בשנים האחרונות מאבקו גם נשא פרי, כשבינואר 2013 נכנס לתוקפו חוק הפוטושופ/חוק הדוגמניות, המחייב חברות אופנה להעסיק אך ורק דוגמניות במשקל גוף תקין (BMI של 18.5 ומעלה), וכן לציין על גבי פרסומות הערה, במידה שנעשה בהן שימוש בתוכנות גרפיות להצרת היקפי גוף. ברקן הצליח גם לסחוט הודאה מקמעונאית האופנה השבדית H&M כי הדוגמניות שלהם רזות מדי, זאת לאחר שהאשים אותם בכך בריאיון לטלוויזיה השבדית. אלא שעושה רושם שברקן מרגיש כאילו דבריו נופלים על אוזניים ערלות, ולכן הוא נאלץ להשתמש בפרובוקציות קיצוניות מסוג זה כדי לזכות בהתייחסות של התקשורת. בסרטון התעמולה הנוכחי, שלדבריו יצא בתפוצה רחבה לתקשורת העולמית, הוא מפנה אצבע מאשימה כלפי חברות האופנה קסטרו והוניגמן, אתר הקניות סטייל ריבר ומעצבי אופנה כמו אלון ליבנה ורחל כהן מהמותג קומון רבן, על כך שהם מייצרים מודל יופי בלתי מושג, ובגדים שלא מתאימים למבנה הגוף הנשי.
הבחירה בקסטרו ובסטייל ריבר אינה מקרית. זו תקופה ארוכה שברקן מנהל מאבק תקשורתי נגד הדוגמניות גל גדות, הפרזנטורית של קסטרו, ואניה מרטירוסוב, המככבת במודעות של סטייל ריבר, שלעניות דעתו מהוות נציגותיו הבולטות של מודל הרזון. בראיון ל-Xnet לפני כשנה אמר ברקן, "אני לא אומר שאניה אנורקסית, אבל המראה שלה גורם לבנות שאינן רזות גנטית לרצות להיות כמוה, והן לא יכולות. יש לה השפעה כשהיא מצטלמת (לאינסטגרם שלה, א"י) עם תפוח ביד וכותבת 'ארוחת בוקר', או מצלמת את הרגליים הרזות שלה וכותבת בהמשך שהיא שמנה, מתוסכלת ולא במקצוע הנכון. אם את כוכבת יש לך אחריות". על גל גדות הוא אומר הבוקר: "ככה נראית אישה? אני לא יכול לראות את הפוסטרים שלה לקסטרו בתחנות אוטובוס. קח 1,000 נשים מהרחוב ותנסה להכניס אותן למכנסי הג'ינס שהיא לובשת. אני חותם לך שאף אחת לא מצליחה".
בשיחה שקיים עמנו הבוקר (שני) מתייחס ברקן גם לבחירה של חברת הוניגמן להפסיק את התקשרותה עם הדוגמנית יבה דון, ששימשה עבורה כפרזנטורית. "צלם האופנה רון קדמי התקשר אליי ואמר לי שבגללי הוא לא יכול היה לצלם את קמפיין הקיץ של הוניגמן עם יבה דון", מספר ברקן. "רון אמר לי שהרגליים של יבה עבות מדי, והוא לא רצה לכער את המודעה עם הערה שבתצלום נעשה שימוש בתוכנת פוטושופ להצרת היקפים".
מקבוצת הוניגמן נמסר: "רון קדמי הינו ספק חיצוני שאיננו מייצג את עמדת המותג, אלא את דעתו האישית בלבד. קבוצת הוניגמן מלהקת דוגמנים ודוגמניות אשר עומדים בהתאם לדרישות חוק ה-BMI בלבד, וכן לא נעשה שימוש בתוכנות להצרת היקפים לאחר הצילומים".
מרון קדמי נמסר: "אני צלם אופנה שעובד עם הרבה חברות ומעצבים בארץ ואיני מייצג או דובר של חברת הוניגמן בשום צורה שהיא. יבה דון היא טופ מודל שאני מצלם לאורך כל הקריירה ובעיניי היא מושלמת. יבה עשתה קמפיין נפלא לחברת הוניגמן ובקמפיין הקיץ עברה להתגורר בניו יורק ולכן לא היתה זמינה לצילומי הקיץ ונאלצנו להחליפה. במקומה בחרנו בדוגמנית הבשלה והמנוסה קסיה סוואן, שהיתה בחודש הרביעי להריונה. בקמפיינים של חברת הוניגמן אנו מצלמים נשים בשלות המקרינות נשיות וביטחון עצמי. השימוש שעדי ברקן עושה בשמי, בשמות דוגמניות מובילות ומוערכות, ובשמות חברות אופנה מצליחות בישראל, לצורך קידום האינטרסים האישיים והעסקיים של עדי ברקן, הוא מעוות ובוטה".
מהדוגמנית אניה מרטירוסוב נמסר: "צר לי שהאיש עסוק בדברים שלא ממש קרובים למציאות".
מסוכנות ADD המייצגת את גל גדות ויבה דון נמסר: "אין תגובה".
מעצב האופנה אלון ליבנה בחר שלא להתייחס לדברים שהוצגו בכתבה.
מחברת קסטרו בחרו שלא להגיב לכתבה.