בחודשים הקרובים יהפוך תינוקכם בהדרגה להיות יותר ויותר נייד ועולמות חדשים ייפתחו בפניו כשיגלה שהוא יכול להתרחק מכם (תחילה בהתהפכות, אחר כך בזחילה ומאוחר יותר גם בהליכה). אבל תחושת העצמאות תביא איתה גם חרדות חדשות: לתינוק, שעלול להילחץ ולבכות אם פתאום יאבד איתכם קשר עין, ולכם, שצריכים לשמור עליו מסַכנות חדשות כמו שקעי חשמל שאפשר להושיט אליהם יד, מדרגות שעלולים להתגלגל מהן ועוד ועוד.

מעכשיו יש לכם תפקיד מורכב, שילווה אתכם לכל אורך ההורות: למצוא את האיזון בין הרצון לגונן על התינוק שלכם לבין הצורך לאפשר לו להתפתח. חשוב שתזכרו שאתם מניחים את היסודות לכל החיים ותינוק שמאפשרים לו לגלות את העולם ולבחון את כישוריו, גדל להיות ילד עצמאי.

הכתבות הקודמות בסדרה:

צמיחה ועלייה במשקל

התינוק ממשיך לגדול במהירות בחודשים האלה ומה שחשוב לבדוק אינו "כמה הילד עלה במשקל", אלא אם הוא שומר על העקומה שבה הוא נמצא עד כה.

התפתחות התנועה

התינוק נמצא בחודשים אלה בתנועה מתמדת: מתהפך, משנה תנוחות ומחזק את שריריו לקראת זחילה, שמתחילה בדרך כלל בגיל 7-10 חודשים. כחלק מההכנות לזחילה, סביר להניח שתראו אותו מתנדנד על הידיים והרגליים כשהוא על ארבע. כיוון ששרירי ידיו מפותחים מאלה שברגליו, הוא עשוי בהתחלה לדחוף את עצמו אחורה במקום קדימה. יש תינוקות שמתקדמים בזחילה על הגחון או על שש

(זחילה אינדיאנית) ולא על ארבע, וזה בסדר. מה שחשוב זה שהתינוק ילמד לתאם בין חלקי גופו, וישתמש בזרועותיו וברגליו במידה שווה. כשאתם רואים שהוא מתחיל להתאמן בתנועה, עודדו את התינוק שלכם לזחול: הציבו מעבר להישג ידו חפצים מעניינים וקראו לו להגיע אליהם או התחבאו מאחורי ספה או כריות וקראו לו.

בסביבות גיל 8 חודשים אפשר לצפות שהתינוק שלכם ילמד לעבור משכיבה על הבטן לישיבה (ומישיבה לשכיבה) וישב בלי תמיכה. בתקופה זו הוא גם ילמד לבלום את עצמו בעזרת הידיים כאשר הוא נופל.

בגיל 9 חודשים רוב התינוקות יכולים לעמוד בעזרת תמיכה. אם הגעתם לרגע הזה, הנמיכו את גובה המזרן במיטה ככל האפשר: במקרים רבים יחד עם העמידה מגיעים גם ניסיונות הטיפוס מהמיטה החוצה ויש לדאוג שלא יתאפשר לתינוק ליפול מחוץ למיטה. במקביל, למדו את התינוק איך לכופף את ברכיו כדי לרדת חזרה לישיבה ולשכיבה, אחרת תמצאו את עצמכם מוזעקים באמצע הלילה כדי להשכיב תינוק שנעמד ולא יודע איך לחזור ולהישכב.

התינוק דילג על שלב הזחילה וישר נעמד? לזחילה יש תפקיד חשוב בלמידה המוטורית, בפיתוח הקואורדינציה ובשיווי משקל ולכן מומלץ לחזור עם התינוק אחורה ולשחק במשחקים שמחייבים זחילה, כמו מעבר במנהרה (שקונים בחנות צעצועים). אפשר גם לצרף כמה כיסאות זה לזה ולבקש מהילד לזחול מתחתיהם.

התפתחות השמיעה, השפה והתקשורת

בחודשים הקרובים התינוק יתחיל להגיב יותר לקולות שאתם משמיעים וינסה לחקות אתכם. זה הזמן לחזור בפניו על מילים פשוטות כמו "אור", "אבא", אמא" ו"הב-הב" וללמד אותו שירי משחק כמו "ידיים למעלה" או "מחא מחא כפיים".

התפתחות המוטוריקה העדינה

בתחום זה צפויה בחודשים אלה התפתחות משמעותית. התינוק מפתח "אחיזת צבת" (אגודל ואצבע) ומצליח לאחוז בעצמים קטנים. הוא מתחיל לעבוד עם שתי ידיו בתיאום ומצליח למחוא כפיים או להקיש שתי קוביות זו בזו. לקראת גיל 9 חודשים התינוק כבר יכול לאכול בכוחות עצמו באמצעות הידיים (אפשרו לו לעשות זאת, אבל אל תושיבו אותו לאכול בלי השגחת מבוגר. זהירות: הוא עלול להיחנק.

התפתחות שכלית

התינוק מנצל את הניידות הגדלה שלו כדי לחקור את העולם: הוא מנסה לגרום לדברים לקרות שוב ושוב (למשל, לוחץ על כפתור כדי שהבובה במשחק תקפוץ), מנסה להגיע לחפץ שאינו בהישג ידו, חוקר ביסודיות כל חפץ שנקרה בדרכו וממשיך לזרוק חפצים כדי לראות מה קורה אם הם נופלים. בחודשים האלה התינוק לומד לזהות את שמו ולהגיב כשפונים אליו, מתחיל להבין מה פירוש המילה "לא" ומגלה סימני התנגדות לפעילויות שלא מוצאות חן בעיניו.

התפתחות רגשית וחברתית

בגיל 7-9 חודשים לומד התינוק להבחין בין האנשים הקבועים בחייו לבין אנשים אחרים, שאינם שייכים למעגל הקרוב. ההורים הופכים להיות משמעותיים מאוד עבורו, והיעלמותם נחווית כנטישה. ההתקשרות מצד אחד והחרדה מהפרידה מצד שני הן הבסיס לחרדות המאפיינות את התקופה הזו: חרדת פרידה, שמראה על התקשרות עמוקה של התינוק למטפל העיקרי שלו וחרדת זרים. שתי התופעות עשויות ללוות אתכם כברת דרך ולהיעלם ככל הנראה רק אחרי גיל שנה.

חרדת זרים: מתאפיינת בכך שהתינוק נדרך בכל פעם שאדם זר מתקרב אליו. אפילו בני משפחה ושמרטפים שבעבר התינוק חש בנוח בחברתם עלולים לגרום לו עתה להסתתר ולבכות. תגידו לסבא ולסבתא שלא ייעלבו, שזו תופעה נורמלית, ושאין ברירה – התינוק צריך להתרגל אליהם מחדש, ובקצב שלו.

חרדת פרידה: מתבטאת בכך שהתינוק מתחיל להיצמד אליכם בכל פעם שאתם עומדים לעזוב אותו. כישוריו השכליים המתפתחים מאפשרים לו עתה להבין שדברים קיימים גם כשהוא אינו רואה אותם. מעכשיו, כשאבא ואמא אינם, הוא מבין שהם נמצאים במקום אחר – ומתגעגע אליהם. כיוון שתחושת הזמן שלו אינה מפותחת, הוא לא יודע אם ומתי תחזרו אליו, וחרד בשל כך. לכן לא פעם בתקופה הזו הוא יתחיל לבכות בכל פעם שאתם יוצאים מטווח הראייה שלו, אפילו לחדר הסמוך, והוא עשוי לא לרצות ללכת לישון או להתעורר בלילה כדי לבדוק שאתם בסביבה.

איך לעזור לתינוק להתמודד עם החרדות?

  • אל תכעסו אם הוא נצמד אליכם. הוא באמת פוחד שלא תשובו!
  • הסבירו לאנשים שמנסים לגשת לתינוק שהקטנטן זקוק עכשיו לזמן להתרגל לזרים ולכן זה לא הזמן לנסות לקחת אותו מזרועות האם.
  • אל תאריכו את רגע הפרידה כשאתם נפרדים ממנו (למשל, במעון או כשהוא נשאר עם בייביסיטר) ואל תעשו מזה עניין. בקשו ממי שנשאר עם התינוק להסיח את דעתו, אמרו שלום וצאו. אל תדאגו, סביר להניח שהבכי ישכך עד מהרה.
  • אם אתם צריכים להביא בתקופה זו בייביסיטר שהתינוק לא מכיר, נסו לדאוג לפחות לשעה-שעתיים של היכרות בנוכחותכם. אם נראה לכם שהתינוק רגוע בנוכחות הבייביסיטר, צאו – בתחילה לפינת החדר, אחר כך לחדר השני ולבסוף מהבית.
  • דחו נסיעות לחו"ל, שכן התינוק מתקשה במיוחד בפרידות ארוכות בגיל הזה. אם אפשר, עדיף לא לנסוע לחו"ל בלעדיו דווקא עכשיו.

מה זה חפץ מעבר?

תינוקות רבים מאמצים לעצמם בתקופה הזו, שבה קשה להם במיוחד להיפרד מההורים, חפץ כלשהו שמשמש להם כתחליף חלקי לחום ולרוך של ההורים ועוזר להם להירדם. בדרך כלל מדובר בחפץ עשוי בד, רך ונעים למגע, כמו בובה רכה או שמיכה ("שמיכי"), שעד מהרה תגלו שאי-אפשר לצאת מהבית בלעדיה ושאם מכבסים אותה, התינוק פורץ בזעקות שבר כי אבד לה הריח המיוחד.

איך לעזור לתינוק להתפתח?

  • דברו איתו בשקט ובמילים פשוטות: בקשו ממנו לתת לכם חפץ או לקחת מכם חפץ, עודדו אותו להשמיע קולות ולחקות את הקולות שאתם משמיעים.
  • היו ערניים לחרדת הזרים שמתפתחת אצלו: דאגו שלא יבהילו אותו; בקשו מזרים ליצור איתו קשר בהדרגה ובסבלנות.
  • התחילו להציב גבולות: התחילו ללמד את התינוק שיש דברים שלא יוכל לקבל והיו עקביים כשאתם אומרים "לא".
  • תנו לתינוק להחזיק ולאכול בעצמו: תנו לו מאכלים רכים וביסקוויטים, בישיבה ולא בזמן משחק.
  • שחקו בקו-קו: כסו את פניו ושאלו אותו איפה הוא. הראו לו איפה אתם מחביאים חפץ כלשהו ושאלו אותו איפה החפץ. התחבאו מאחורי הספה ושאלו, "קו-קו, איפה אבא?"
  • עודדו אחיזת צבת: תנו לתינוק להוציא חפצים קטנים מקופסה כדי לעודד אותו לאחוז אחיזת צבת באצבע ובאגודל.
  • עודדו זחילה: כשהתינוק מתחיל לזחול, הרחיקו ממנו צעצוע כדי שיזחל אחריו. תנו לו לזחול גם בחוץ, על דשא וחול, כדי לשפר את המיומנות שלו.
  • הכירו לו את הבבואה שלו: החזיקו את התינוק מול מראה גדולה, שימו רעשן באחת מידיו ועזרו לו לנער אותו. הצחיקו אותו והפנו את תשומת לבו למראה על ידי כך שתקישו עליה מדי פעם. עם הזמן התינוק יבין שהוא זה שנשקף במראה.
  • למדו אותו מה מותר לזרוק: כשהתינוק מתחיל לזרוק חפצים מסקרנות כדי לראות איך הם נופלים, למדו אותו שיש חפצים שמותר לזרוק (למשל, כשהוא יושב בכיסא האוכל הגבוה, תנו לו פריטים לא שבירים, הניחו על הרצפה קופסה גדולה ועודדו אותו לקלוע לתוכה), ושיש חפצים שאתם לא מרשים לו לזרוק.
  • הקפידו על טקסי "לילה טוב": בדרך כלל נהוג שטקס כזה כולל אמבטיה, אחריה ארוחת ערב, שיר או סיפור – ולמיטה. כך התינוק יודע מה צפוי לו, ונעים לו יותר ללכת לישון.
  • שחקו איתו בשְניים: מסירת כדור, בנייה משותפת של מגדל מקוביות. זה חשוב לפיתוח הכישורים התקשורתיים.
  • למדו אותו לעשות "ביי ביי": אמרו "ביי ביי" או "להתראות" ונופפו לשלום כשאתם נפרדים ממישהו. עודדו את התינוק להשתתף בפעולה על ידי כך שתניעו בעדינות גם את ידו. זה חלק מפיתוח כישוריו התקשורתיים.
  • למדו אותו שירים שמלווים בתנועות: שירים כמו "ידיים למעלה על הראש".

אילו צעצועים מתאימים לשלב הזה?

  • צעצועים עם גלגלים שהתינוק יכול לדחוף.
  • צעצועים קשורים ברצועה שהתינוק יכול למשוך.
  • קוביות עץ ופלסטיק.
  • חפצים שאפשר להוציא ולהכניס, למשל כפות עץ בתוך סיר.
  • מראה בלתי שבירה.
  • כדורים בגדלים שונים.
  • ספרי קרטון או בד עם תמונות גדולות.

מה התינוק יכול לעשות בגיל 9 חודשים?

  • להגיב להוראות פשוטות כגון "קח", "תן" ו"אסור".
  • לשבת באופן יציב ללא תמיכה.
  • להניע את ידיו בחופשיות ולאחוז בחפצים.
  • כשהוא שוכב על הגב – לקפל ברכיים לבטן ולגעת בכפות רגליו.
  • לזחול אחורה או קדימה.
  • לעמוד תוך הישענות על רהיט.
  • להרים חפצים קטנים בעזרת אצבע ואגודל, באחיזת צבת.

מתי כדאי להתייעץ עם רופא?

אם בגיל 9 חודשים:

  • התינוק לא משמיע הברות חוזרות כגון אה-אה, בה-בה.
  • התינוק לא מנסה לחקות קולות שמשמיעים לו.
  • התינוק לא מגיב לקריאה בשמו.
  • התינוק מגיב באותה הדרך לאנשים מוכרים ולאנשים זרים.
  • התינוק לא יושב ללא תמיכה.
  • התינוק לא מעביר חפץ מיד ליד.
  • התינוק לא תופס שתי קוביות בידיים.
  • התינוק לא יכול להחזיק ביסקוויט ולאכול אותו.
  • התינוק לא מגלה עניין במשחקי קו-קו.

בדיקות התפתחות שכדאי לעשות בשלב זה:

בדיקת הערכת שמיעה: מתבצעת בגיל שבין 7-9 חודשים בטיפת חלב.

בדיקה גופנית אצל רופא ילדים: בגיל 9 חודשים כדאי לקחת את התינוק לבדיקה גופנית והתפתחותית כדי לבחון אם הילד מתפתח כראוי לגילו. הרופא אמור לבדוק אם בשלב זה התינוק יכול להתיישב באופן עצמאי ולשבת בלי משענת ואם הוא הוגה כמה הברות.

מעקב גדילה והתפתחות: מתבצעת אצל אחות טיפת חלב בגיל 9 חודשים.

  (עטיפת ספר)

הספר "מלידה עד גיל שנה", מאת מור אסאל וענת בר-לב אפרתי, יצא בהוצאת "מטר". ייעוץ מדעי לפרקי ההתפתחות: ד"ר יעל לייטנר, מנהלת היחידה להתפתחות הילד, בית החולים ע"ש דנה-דואק לילדים.