אם אתם קוראים את המילה "חרוז" ומדמיינים דבר קטן ועגול עם חור באמצע, חישבו שנית. מבט מעמיק על תחום חרוזי הזכוכית יחשוף עולם קסום ומגוון, עשיר בסגנונות ובשפות עיצוביות, בצורות ובטכניקות, משחק של צבע ואור שגבולותיו היחידים הם גבולות הדימיון.

ההערכה האנושית לחרוזים, משיכה עזה בצורה כמעט בלתי-מוסברת, היא עתיקת-יומין. כמעט בכל תרבות ניתן למצוא מסורת של חרוזים, העשויים מחומרים שונים – מזכוכית ועד אבן; מחימר ועד עץ. לחרוזים אלה משמעויות שונות בתרבויות שונות, מקישוט הגוף בתור תכשיט ועד לסוג של מטבע למסחר. לחרוזי המבער, חרוזי זכוכית שמיוצרים על להבה חמה (lampwork) יש מעמד של כבוד בתוך כל ההיסטוריה העשירה הזאת.

אולי לעולם לא נדע כיצד הגיע האדם להמצאת הזכוכית כחומר עבודה. עובדה מפתיעה שכן ידועה, היא שהממצאים הארכיאולוגיים הקדומים ביותר העשויים זכוכית הם... חרוזים, שמקורם ברומא ובמצרים העתיקות. על-אף שהזכוכית נחשבת לחומר שביר ו"זמני", חלקם שרדו אלפי שנים - עד היום. במאה ה-13 מסורת חרוזי הזכוכית עברה לאי מוראנו שבוונציה, איטליה, שם שיטות הייצור נשמרו בסודיות קפדנית במשך מאות שנים. בעשורים האחרונים, לאחר שכמה מהסודות הוונציאניים הצליחו לחמוק החוצה, ישנה התעוררות מחדש של תחום חרוזי הזכוכית. כיום, הציוד כמובן חדיש ומשוכלל הרבה יותר, ומגוון סוגי הזכוכית והצבעים שניתנים להשגה הוא גדול הרבה יותר, אבל הרבה מהטכניקות שהשתמשו בהם ברומא העתיקה, הן אותן הטכניקות שמשתמשים בהם אמני החרוזים כיום.

כיום, חרוזי זכוכית מיוצרים בכל העולם, ומבחר הסוגים והסגנונות הוא מגוון כמו אישיותם של האמנים – מחרוזים עגולים, פשוטים ופונקציונאליים, לחרוזים מאוד מורכבים המכילים בתוכם עולם קטן. גם בארץ ישנה קהילה של "מכורים ללהבה", שהולכת וגדלה. יצירת חרוזי הזכוכית אינה דורשת מפעל, שטח גדול לעבודה או צוות של פועלים, ועם רכישת ציוד מתאים ואמצעי בטיחות, כל אחד יכול להמיס זכוכית להנאתו בסטודיו ביתי קטן.

למי מתאימה העבודה בזכוכית חמה?

כמכורה רצינית לעניין, אני נוטה לומר – לכולם! הזכוכית הנוזלית היא חומר מרתק שפותח בפני האמן אפשרויות אינסופיות. את יסודות העבודה ניתן ללמוד בקורס או עם מורה פרטי, ובשביל מי שרוצה להעמיק את הידע שלו, קיימים גם ספרים בנושא וגם מידע רב באינטרנט. ההתמקצעות בפורמט העבודה הקטן דורשת הרבה שעות אימון, כמו כל תחום אחר כמעט, אבל התוצאה מאוד מתגמלת. יצירת חרוז זכוכית יכול לקחת בין כמה דקות לשעה-שעתיים, תלוי במורכבות הדוגמא, אבל בכל מקרה – הסיפוק הוא כמעט מיידי וניתן להחזיק את התוצאה ביד כבר יום למחרת. מרבית אמני החרוזים יעידו שהעבודה על המבער היא מרגיעה, מדיטטיבית ויותר מהכל – ממכרת!

מה צריך בשביל להתחיל לעבוד?

קודם כל, להבה. המבערים מתחלקים בגדול לשני סוגים. הסוג הראשון, והנפוץ ביותר, הוא מבערי גז-חמצן, המתחברים לבלון גז או לחיבור גז ביתי, בתוספת חיבור לבלון חמצן או מחולל חמצן רפואי. הסוג השני הוא מבערים חד-גזיים, המתחברים לבלון גז קטן ולוקחים חמצן מהאויר. מבערים חד-גזיים הם קלים מאוד להתקנה – סוג של plug-and-play – והם מצויינים למתחילים. יש להם גם חסרונות, כמו להבה קטנה יותר, רעש בזמן העבודה ועלות גבוהה של בלוני הגז. העבודה במבער דו-גזי היא הרבה יותר חסכונית, מהירה ושקטה, מאפשרת יותר שליטה על הלהבה ומתאימה יותר למי שמתכוון ליצור חרוזי זכוכית באופן קבוע.

אז יש לנו אש, מה צריך עכשיו? זכוכית, כמובן! הזכוכית באה בצורת מוטות צרים וארוכים, שעוביים כעובי עיפרון. קיימים סוגי זכוכית שונים בשוק ועל כך נדבר בהמשך – בינתיים, הזכוכית הנפוצה ביותר אצל אמני המבער היא זכוכית אפטרה (Effetre, הידועה גם בשם Moretti) שהיא סוג של זכוכית רכה (כשאנחנו מדברים על "רכה" או "קשה" בהתייחס לזכוכית, הכוונה היא לטמפרטורה שבה הזכוכית מותכת – זכוכית רכה ניתנת להתכה על להבה שהיא קטנה יחסית, בעוד זכוכית קשה – מסוג פיירקס למשל – דורשת להבה הרבה יותר חמה).

זכוכית אפטרה, שמקורה באי מוראנו – בירת הזכוכית העולמית גם בימים אלה - ניתנת להשגה בארץ. היא קלה לעבודה וידידותית למשתמש ביחס לסוגי זכוכית אחרים, והיא מציעה לאמן מבחר עשיר של צבעים ושקיפויות.

ומה לגבי כלי עבודה? חרוזי הזכוכית נוצרים על-ידי התכת מוטות הזכוכית וליפופם סביב שיפודי מתכת, המצופים בחומר שנקרא "חומר הפרדה" ותפקידו למנוע הידבקות הזכוכית החמה למתכת. עולם כלי העבודה לזכוכית הוא עשיר כמעט כמו הזכוכית עצמה, וגם על העולם הזה נדבר בהרחבה בהמשך. בהחלט ניתן להתחיל לעבוד עם מספר כלים בסיסיים, כגון לוח גרפיט, דוקרן ופינצטה, ולהרחיב את אוסף הכלים עם הזמן ובהתאם לצרכים.

מי שירצה ליצור חרוזים באופן קבוע יזדקק לתנור מיוחד, הנקרא תנור הרפיה (annealer). כיוון שהזכוכית היא מאוד רגישה להבדלי טמפרטורה, לא ניתן להניח חרוז חם מהלהבה בטמפרטורת החדר ולחכות שיתקרר – הדבר יביא לשוק תרמי של החומר, מה שיגרום לחרוז להתנפץ. החרוזים הגמורים נכנסים לתנור כשהוא חם, ובסוף יום העבודה, הם עוברים הרפיה – תהליך קירור איטי ומבוקר. ניתן גם להשתמש באמצעים אחרים לקירור איטי, כמו גרגירי ורמקוליט או שמיכה קרמית, ולאחר מכן להכניס את החרוזים לתנור לתהליך שנקרא "הרפיה קבוצתית". כך או כך, תהליך ההרפיה הוא תהליך מאוד חשוב ביצירת חרוזי הזכוכית. חרוז שעבר הרפיה נכונה הוא הרבה יותר עמיד ויכול להחזיק מעמד מאות ואף אלפי שנים, ממש כמו החרוזים הרומיים העתיקים.

כאשר עובדים בזכוכית חמה, חשוב מאוד לזכור שאנחנו עובדים עם חומר לוהט שפולט אדים רעילים. יש לנקוט בעירנות בזמן העבודה בכדי להימנע מכוויות עד כמה שניתן (אין אמן זכוכית שלא נכווה אף פעם, אך לרוב הכוויות קלות, כמו כשנוגעים בתבנית חמה מהתנור). אבל מעבר למובן מאליו, ישנם אמצעי בטיחות נוספים שמוכרחים לנקוט בהם.

קודם כל, חשוב מאוד להגן על העיניים בזמן העבודה – גם מפירורי זכוכית שיכולים לעוף פתאום לכיוון העין, וגם מהקרינה שפולטת הלהבה. ישנם משקפיים מיוחדים שנועדו לצורך הזה, שנקראים משקפי ACE או דידימיום – משקפיים אלה הם בעלי עדשה סגולה. אין לעבוד על מבער עם משקפי מגן שקופים, משקפי רתכים או משקפי שמש – על-מנת לשמור על הראיה ולהגן על העיניים מנזק מצטבר, חובה לעבוד עם המשקפיים הנכונים. מעבר לבטיחות, משקפי הדידימיום מעניקים לאמן יתרון נוסף בזמן העבודה – הם חוסמים את החלק הצהוב של האש, כך שניתן לראות היטב את החרוז שעובדים עליו מבעד ללהבה.

חשובה לא פחות היא מערכת אוורור בסביבת העבודה, כיוון שהזכוכית פולטת אדי מתכות רעילים שבכלל לא כדאי לנשום. בשום אופן לא מספיק לעבוד בחדר עם חלון פתוח (מה גם שהרוח הקלה ביותר "תרקיד" את הלהבה ותקשה מאוד על תהליך העבודה) – חובה להתקין מערכת אוורור ששואבת החוצה את האדים הרעילים כך שתהיה תחלופת אויר בחדר. מומלץ להתייעץ עם מומחה לנושא האוורור בעת הקמת הסטודיו הביתי.

רשימת הציוד ואמצעי הבטיחות יכולה להישמע ארוכה ומרתיעה, אבל צריך לזכור שהרכישות ה"כבדות", כגון מבער, תנור הרפיה ומערכת אוורור, הן רכישות חד-פעמיות. מכאן, נפתחת הדלת לתחום המאתגר והמתגמל של חרוזי הזכוכית! נתראה בקרוב להמשך הדרך, ואני מקווה שתהנו כמוני מהמסע לתוך העולם הזה.

בינתיים, מזמינה אתכם להתרשם מעבודות של אמניות נוספות, כדי לעורר את בלוטות החשק, ולראות כמה יופי יש ביצירה מסוג כזה.

חרוזי זכוכית בסגנון אורגני (צילום: מעין שקד-ששון)
חרוזי זכוכית בסגנון אורגני (צילום: מעין שקד-ששון)

מעיין שקד ששון

חרוזים פרחוניים. עולם שלם בחרוז אחד (צילום: נטלי רבין)
חרוזים פרחוניים. עולם שלם בחרוז אחד (צילום: נטלי רבין)

נטלי רבין

שרשרת פעמוניי זכוכית (צילום: שרי גלסמן)
שרשרת פעמוניי זכוכית (צילום: שרי גלסמן)

שרי גלסמן

_______________________________________________________

שרה הורניק היא אמנית זכוכית. יוצרת, מלמדת, ונהנית מכל רגע. בקרו באתר שלה