מאת דקל גודוביץ

שני דברים קרו לפני ארבע שנים. הראשון התחיל באוהל אחד בשדרות רוטשילד בתל אביב כמחאה על מצוקת הדיור ויוקר המחיה, ונגמר בהפגנה של חצי מיליון איש במחאה החברתית הגדולה ביותר שהייתה בישראל. הדבר השני היה רישום ללימודים במחלקה לעיצוב פנים במכון הטכנולוגי חולון, של מי שהפכו לבוגרים שמציגים כעת בתערוכת הגמר.

אילו הייתי סטודנט לעיצוב פנים, אני מניח שבמשך כל תקופת לימודיי רק הייתי מחכה לרגע הזה. הרגע שבו אגיע לפרויקט הגמר ואוכל לעצב אלטרנטיבה ראויה לדירות הקטנות והיקרות שמושכרות לסטודנטים, ועל כך שכנראה לעולם לא אצליח לקנות דירה מעמל כפיי. ואם לא לעצב דירות, אולי להציג עבודת מחאה או עבודה צינית על אחד הנושאים החברתיים, הכלכליים או הפוליטיים הבוערים. ממשלות נפלו וקמו על נושאים אלה, ועדות ממלכתיות הוקמו בניסיון לפתור את המצוקות, אבל את הסטודנטים של חולון מעניינים כנראה דברים אחרים.

לא שזה לא בסדר, חלילה, שסטודנט לעיצוב פנים יעצב רהיט, אביזר לבוש, חפץ נוי או מיני דברים אחרים שראיתי בתערוכה. אבל אני, ברשותכם, כן חיפשתי את אלה שהתמקדו בנושאים הבוערים. ויסלחו לי ראש המחלקה אדר' ניסן (ניני) ורשבסקי, וסגנו אדר' גל גאון, שבחרו השנה בנושא-העל "קראפט בעידן הענן – על המתח המתקיים בישראל (ובעולם) בין הענן הדיגיטלי לבין חזרתו של הקראפט החומרי"; מבחינתי, נושא-העל בעיצוב פנים בישראל (ובחולון) הוא מגורים וחברה. אז הנה כמה עבודות מעניינות של בוגרים שהתעסקו בכך, במישרין או בעקיפין.

Sewing.Data

נדב חזות

מנחה: אודי קרמסקי

לטעמי, זו העבודה המרתקת והמסתורית ביותר בתערוכה. כל כך מסתורית, שגם אחרי שראיתי אותה כבר פעמיים - בהגשות ובתערוכה – לא הבנתי אותה בדיוק. אפילו נדב חזות עצמו מתקשה להסביר אותה, ושנינו מסכמים שאולי כדאי להשאירה חידתית, כמיצב (אינסטליישן) אודיו-וידאו אדריכלי שצריך לחוות אותו ולא לדבר עליו. ובכל זאת אנסה להסביר, גם אם רוב הסיכויים שלא אצליח: מדובר במכונת רנטגן, שאותה משקפות פוטוגרמות של בניין מלאכה ברחוב שביל המפעל בדרום תל אביב.

במפעל בשביל המרץ. הפרויקט של נדב חזות (באדיבות HIT  מכון טכנולוגי חולון  )
במפעל בשביל המרץ. הפרויקט של נדב חזות (באדיבות HIT מכון טכנולוגי חולון )

מכונות סורקות את הבניין ומערכותיו, ותופרות-משרטטות אותו מחדש בתוכנית אדריכלית למבנה של מעצבים ואמנים. במבנה הזה, כל אחד מקבל יחידה לכל גובה הבניין, הכוללת חנות תצוגה בקרקע, מעליה חלל עשייה, ובקומה העליונה חלל מגורים. בין הקומות נעה מעלית, שמשמשת כחלל העבודה של המעצב. עכשיו תלכו לראות בעצמכם.

שני בתים בזמן

ליטל חמצני דאי

מנחה: ניסן ורשבסקי

הפרויקט של חמצני נוגע בעצב רגיש: שימור של שני מבניםחרבים ליד נס ציונה - האחד מהתיישבות יהודית והשני מהתיישבות ערבית - שנבנו ושכנו זה לצד זה עד שננטשו. היא משלבת בין הנושא הטעון-פוליטית (מי בכלל מדבר על בתים פלסטיניים בלימודי עיצוב פנים בישראל) לבין מבט ביקורתי על תהליך השימור עצמו, שבו מציעה חמצני לא להתחיל את השימור היום, אלא לתת לבניינים להמשיך ולהתפורר.

לא לשמר, אלא לתת לבניין להתפורר. הפרויקט של חמצני (באדיבות HIT  מכון טכנולוגי חולון  )
לא לשמר, אלא לתת לבניין להתפורר. הפרויקט של חמצני (באדיבות HIT מכון טכנולוגי חולון )

בנקודה עתידית מסוימת - בשנת 2085 - תיעצר ההתפוררות, ושכבה חדשה תיבנה ותהפוך את המקום למבנה פעיל כחלל זיכרון וארכיון היסטורי למבנים ולהתיישבות, הן הערבית והן היהודית.

שימור שצריך להתחיל מנקודת זמן אחרת בעתיד (באדיבות HIT  מכון טכנולוגי חולון  )
שימור שצריך להתחיל מנקודת זמן אחרת בעתיד (באדיבות HIT מכון טכנולוגי חולון )

החול יזכור

יוכבד פרימר

מנחה: רות פלמון

מתוך מחקר של מנהגי זיכרון של חורבן הבית ביהדות (למשל השארת ריבוע לא מטויח בכל בית) ומנהגי זיכרון חדשים של מפוני גוש קטיף, יצרה פרימר מיצב וידאו על התנחלות נצרים, שנחרבה ב"התנתקות" מגוש קטיף (ראו סרטון בראש העמוד).

הריסות בחול. מתוך הפרויקט של פרימר (באדיבות HIT  מכון טכנולוגי חולון  )
הריסות בחול. מתוך הפרויקט של פרימר (באדיבות HIT מכון טכנולוגי חולון )

פרימר - שבילתה כנערה צעירה בנצרים - בונה מחדש את היישוב מחול לפי זכרונה, ושבה וגורפת ומפרקת אותו. חבל רק שהעבודה נשארה ברמת המיצג החזותי, ללא החלק היצירתי-עיצובי, וללא פרשנות או התייחסות חדשה לנושא.

Horizon

אלעד פרץ

מנחה: ניסן ורשבסקי

אלעד פרץ מציע לחבר את כל קומות 22 במגדלי היוקרה הרבים המצטופפים לאורך שדרות רוטשילד, כדי ליצור שדרה עליונה ונגישה לציבור הכוללת תרבות, פנאי ובילוי. זוהי קריאת תיגר על המגדלים המתנשאים, תוך נסיון לערער את הסדר בין העם התחתון לבין העשירים המתנשאים מעליו.

כשמגדל מאייר יפגוש את רוטשילד 30. מתוך הפרויקט של פרץ (באדיבות HIT  מכון טכנולוגי חולון  )
כשמגדל מאייר יפגוש את רוטשילד 30. מתוך הפרויקט של פרץ (באדיבות HIT מכון טכנולוגי חולון )

חבל שפרץ לא שילב מעט ציניות והומור, שהיו הופכים את הכל לסאטירה. שהרי במילא לא מדובר במשהו שבאמת יקרה.

מגורים בעידן הסלולר

מעיין פוקס

מנחה: ניסן ורשבסקי

נקודת המוצא לפרויקט מעניינת: חקירה של מושבות חיידקים שנמצאו על מכשירים סלולריים ושלטי טלוויזיה בשש דירות שונות. מחקירת רשת הקשרים המתקיימת בין החיידקים, התגלתה צורת מגורים המושפעת מרשת האינטרנט החברתית של האדם. תוכננו חדרים קטנים ומעניינים, אך כשהם חוברו לרשת חדרים (כלומר דירה), נוצר מבנה גדול מדי שאיבד מאיכותו, וחבל.

השראה ממושבות חיידקים בבית. פרויקט מעניין של פוקס (באדיבות HIT  מכון טכנולוגי חולון  )
השראה ממושבות חיידקים בבית. פרויקט מעניין של פוקס (באדיבות HIT מכון טכנולוגי חולון )

Fill the Void

מיקה אברמוביץ

מנחה: אודי קרמסקי

ברווחים בין בניינים בתל אביב מתעסקים רבות, והצעתה של אברמוביץ למלא את החלל הזה במגורים אינה חדשה. למרות זאת, היא מצליחה לרענן את השיח בהצעתה לייצר גריד קונסטרוקטיבי שבו משתבצת מערכת מודולרית של יחידות - יחידה פרטית לכל דירה - הממלאת צרכים משתנים.

למלא את החלל בין החצרות האחוריות של בתים בתל אביב. הפרויקט של אברמוביץ (באדיבות HIT  מכון טכנולוגי חולון  )
למלא את החלל בין החצרות האחוריות של בתים בתל אביב. הפרויקט של אברמוביץ (באדיבות HIT מכון טכנולוגי חולון )

מארג אורבני

אורי דוניץ

מנחה: ניסן ורשבסקי

שוק העלייה הנטוש והסגור בדרום תל אביב יעבור בשנים הקרובות תהליך של שיקום וחידוש. דוניץ מציעה להפכו למתחם תרבותי וחברתי לשכונות, על תושביהן המגוונים: מהגרי עבודה, מבקשי מקלט, צעירים ואמנים, תושבים ותיקים והתושבים האמידים שמתגוררים כמה בלוקים צפונה ממנו, במגדלי רוטשילד.

מה אפשר לעשות עם שוק העלייה בדרום תל אביב. פרויקט של אורי דוניץ (באדיבות HIT  מכון טכנולוגי חולון  )
מה אפשר לעשות עם שוק העלייה בדרום תל אביב. פרויקט של אורי דוניץ (באדיבות HIT מכון טכנולוגי חולון )

זו אינה רק עבודה חברתית: מכל תלמידי המחלקה, דוניץ מציגה לטעמי עבודת עיצוב ותכנון גבוהה עד לעיצוב מפורט של הדוכנים והחנויות.