חום הקיץ, גזרות השר גדעון סער, ובעיקר האלימות והמלחמה שבפתח הבריחו אותי, כמו בת יענה, לטמון את ראשי בחול (כלומר המזגן) של שני חללי תערוכות. האחת אמנם הספיקה לרדת בינתיים, אבל השנייה רק נפתחה. שתי תערוכות, שני קטלוגים יפים, שתיפקדו כמו שני כדורי ואליום גדולים. אסקפיזם רגוע לצינון האווירה.

הכחול הבוהק של כריכת הקטלוג שעיצבה נועה שוורץ לתערוכת היחיד של גבריאל קלזמר, ״EFES/1״, משך את תשומת ליבי עוד לפני שנכנסתי לתערוכה. אולי זה היה החום שממנו נכנסתי אלביתן הלנה רובינשטיין בתל אביב, אבל הצבע הקריר שנוקד בעיגולים לבנים, שנראו לפתע כמו פתיתי שלג, והדפים החשופים שנצבעו בפויל כסף, שאבו פנימה אל תוך הקטלוג.

קטלוג התערוכה EFES/1 צילום: Gabi Klasmer

"הייתה חשיבה מקיפה על הסדר והכניסה לתערוכה, תוך התכתבות עם הקטלוג, ולכן חלוקת הדימויים בקטלוג היא כזו שמהצד העברי ומהצד האנגלי ישנן העבודות החדשות ובפנים, לב הספר, זו ליבת העבודות של גבי", סיפרה לי נועה שוורץ בראיון פייסבוקי. "הקטלוג הוא תוצאה של התערוכה, שהיא פרישה של עבודות ורעיונות שונים למשך תקופה ממושכת״. נועה שוורץ, בוגרת בצלאל, שחיה כבר כמה שנים בלונדון ומנהלת את הסטודיו הגרפי של רון ארד, מספרת שהיה רצון משותף שהקטלוג לא רק יכיל מידע אלא ישמש כחפץ שעומד בפני עצמו. "הרפרנס היה שילוב של ארכיון וספר קדוש ולכן השימוש בחומריות של קרטון חשוף, שדרה מבד, והפויל-כסף על גבי הנייר".

עמוד מתוך הקטלוג EFES/1 שהיווה את הרפרנס לכריכה, עיצוב: נועה שוורץ, צילום: Gabi Klasmer

כפולה מתוך הקטלוג EFES/1 עיצוב: נועה שוורץ, צילום: Gabi Klasmer

הקטלוג, שהודפס על נייר כרומו עדין, מתובל בצבע כחול-פלורסנטי, החל בכפולות ובחוצצי החלקים ועד צביעת הערות השוליים בכפולות הטקסטים בהתחלה ובסוף. הצבע הצונן הזה הפך לאחד החמים בזמן האחרון, ומהווה בעצמו אלמנט משמעותי בחוויית הדפדוף בקטלוג.

כפולה מתוך הקטלוג EFES/1 עיצוב: נועה שוורץ, צילום: Gabi Klasmer

כפולה מתוך הקטלוג EFES/1 עיצוב: נועה שוורץ, צילום: Gabi Klasmer

כפולה מתוך הקטלוג EFES/1 עיצוב: נועה שוורץ, צילום: Gabi Klasmer

כפולה מתוך הקטלוג EFES/1 עיצוב: נועה שוורץ, צילום: Gabi Klasmer

כפולה מתוך הקטלוג EFES/1 עיצוב: נועה שוורץ, צילום: Gabi Klasmer

כפולה מתוך הקטלוג EFES/1 עיצוב: נועה שוורץ, צילום: Gabi Klasmer

כפולה מתוך הקטלוג EFES/1 עיצוב: נועה שוורץ, צילום: Gabi Klasmer

כפולה מתוך הקטלוג EFES/1 עיצוב: נועה שוורץ, צילום: Gabi Klasmer

כפולה מתוך הקטלוג EFES/1 עיצוב: נועה שוורץ, צילום: Gabi Klasmer

כפולה מתוך הקטלוג EFES/1 עיצוב: נועה שוורץ, צילום: Gabi Klasmer

כפולה מתוך הקטלוג EFES/1 עיצוב: נועה שוורץ, צילום: Gabi Klasmer

כפולה מתוך הקטלוג EFES/1 עיצוב: נועה שוורץ, צילום: Gabi Klasmer

כפולה מתוך הקטלוג EFES/1 עיצוב: נועה שוורץ, צילום: Gabi Klasmer

כפולה מתוך הקטלוג EFES/1 עיצוב: נועה שוורץ, צילום: Gabi Klasmer

כפולה מתוך הקטלוג EFES/1 עיצוב: נועה שוורץ, צילום: Gabi Klasmer

אני מאמין שקטלוג תערוכה אינו צריך לתפקד רק כמחסן של דימויים או אוסף של צילומים, שמתעד את מה שראינו לפני רגע בחלל התצוגה. קטלוג טוב צריך לעורר מחשבה נוספת, חוויה קצת שונה של שוטטות, שתמשיך לרתק אותנו גם כשנשב בבית אחרי חודשים ונרצה להיזכר במה שראינו. עם זאת, על המעצב להישאר עדין מספיק כדי לא למשוך את תשומת הלב מהכוכב הראשי - שהוא האמן במקרה הקל יותר, או קבוצת אמנים במקרה המעט יותר מסובך. הקטלוג ששוורץ עיצבה נמצא בדיוק על התפר הזה: מצד אחד הוא מדבר בשפה המסוגננת והמוכרת של קטלוגים עכשוויים (עם מתיחות פנים קלות, כמו כותרות הפרקים שעברו לחלק התחתון והנגדי של הכפולה), ומצד שני מצליח לסקרן ולייצר תחושה של נוכחות אמיתית בתוך תערוכה וירטואלית.

כפולה מתוך הקטלוג EFES/1 עיצוב: נועה שוורץ, צילום: Gabi Klasmer

כפולה מתוך הקטלוג EFES/1 עיצוב: נועה שוורץ, צילום: Gabi Klasmer

כפולה מתוך הקטלוג EFES/1 עיצוב: נועה שוורץ, צילום: Gabi Klasmer

כריכת הקטלוג EFES/1 עיצוב: נועה שוורץ, צילום: Gabi Klasmer

נועה שוורץ, צילום: דודי חסון

התערוכה כבר ננעלה בסוף השבוע האחרון, אבל את הקטלוג אפשר להשיג בחנויות מוזיאון תל אביב. ובמעבר לחד לקטלוג השני, שמתלווה לתערוכה הטרייה שרק נפתחה בשבוע שעבר במוזיאון העיצוב חולון,״קיפולים - Gathering״, באוצרותה של לי אדלקורט ההולנדית, ובעיצובם של קובי פרנקו וזוהר קורן.

ביום רביעי האחרון, בערב נעים יחסית בין אושיות אופנה ועיצוב מקומיות, הושקובמוזיאון העיצוב בחולון שתי תערוכות תחת מטרייה אחת. בחלל הקדמי הוצגה התערוכה ״.5 132״ (תיכף נגיע להסבר השם המוזר) - קולקציית אופנה של המעצב היפני איסי מיאקי, שעבד עם מעצבי תלת ממד ובנה קולקציית שמלות שנפתחות מתוך פרידות פוליאסטר דו-ממדיות שנראות כמו קיפולי אוריגמי מאוירים ושטוחים. התערוכה הגדולה יותר, בקומה העליונה של המוזיאון, מציגה עשרות פריטי עיצוב של מעצבים בינלאומיים וישראלים בחלוקה ל-11 מגמות בעיצוב תעשייתי. כל אובייקט שמוצג כאן ניתן לשכפול באופן תעשייתי.

שילוט הכניסה למבואה העליונה

הקטלוג, בניגוד לקודמו, הוא חלק ממערך מיתוגי שבנה פרנקו לתערוכה כולה. וככה הוא מספר: "התחלנו עם הבנת השם. לי אדלקורט הגתה את השם 'Gathering', שמשמעותו היא איסוף או אסופה. שברנו לא מעט את הראש, כי הבנו שהתרגום הישיר לעברית לא עובד ולא הצלחנו למצוא מלה מקבילה מדויקת, ואז נבחר 'קיפולים' שהחל כשם זמני ובסוף התקבע. כמו כל עבודת מיתוג, גם כאן ה'ניימינג' (בחירת השם) נעשה תוך מחשבה שיהיה קל וזכיר. לי אדלקורט מדברת בתערוכה על העניין האנושי ולא רק על החומר, והמלה 'קיפולים' מכילה את כל התערוכה - אנשים, סגנונות, טכניקות וכיוצא בזה".

קיפולים. אוצרים: לי אדלקורט ופיליפ פימאנו, עיצוב: סטודיו קובי פרנקו

GATHERING, אוצרות: לי אדלקורט ופיליפ פימאנו, עיצוב: סטודיו קובי פרנקו

כעת הגיע שלב עיצוב הלוגו העברי והלועזי לתערוכה, שמשלבת חפצים ודימויים שעשויים טקסטיל, עץ ופלסטיק שעוברים עיבוד מחדש. הוצגו כמה סקיצות, ודווקא האהודה ביותר על כולם נפסלה בסופו של דבר. "ניסינו להעביר בצורה אבסטקרטית את החיבור, השילוב והאיסוף, תוך זהירות מאילוסטרציה ופתרונות בנאליים", אומר פרנקו. ״הלוגו שנבחר בהתחלה היה עשיר ואורגני, אבל הבנו שצריך לפשט אותו, בגלל שימושים שונים, ויצרנו את הגרסה הסופית שמתמצתת את הרעיון".

״ניסינו לראות איך, חוץ מעבודה על שתי שפות, הקטלוג מצליח לשרת שתי תערוכות שונות. החלטנו שהחלק העיקרי שלו, שנפתח בצד הלועזי, יציג את התערוכה של העיצוב התעשייתי, בעוד שהפתיחה של הקטלוג מהצד העברי תציג את״.5 132״של איסי מיאקי, עם שם לא שגרתי". הספרה 1 מייצגת פיסת בד יחידה, בעוד שהספרה 3 מתייחסת לצורתה התלת־ממדית. הספרה 2 קשורה לאופי השטוח והדו־ממדי של חומר הגלם, והספרה 5 המופרדת מהאחרות על ידי רווח, מתייחסת לזמן שחולף בין קיפול הצורות ולבישת הבגדים; אותו רגע פואטי שבו האדם הלובש את הבגד מפיח בו חיים. הנקודה מסמנת את השלמת המשימה. מקסים ופואטי.

כפולה מתוך הקטלוג, עיצוב: סטודיו קובי פרנקו

כפולה מתוך הקטלוג, עיצוב: סטודיו קובי פרנקו

כפולה מתוך הקטלוג, עיצוב: סטודיו קובי פרנקו

כפולה מתוך הקטלוג, עיצוב: סטודיו קובי פרנקו

כפולה מתוך הקטלוג, עיצוב: סטודיו קובי פרנקו

כפולה מתוך הקטלוג, עיצוב: סטודיו קובי פרנקו

כפולה מתוך הקטלוג, עיצוב: סטודיו קובי פרנקו

עמוד מתוך הקטלוג, עיצוב: סטודיו קובי פרנקו

הקטלוג, שנראה בחלקים מסויימים כקטלוג של קולקציית אופנה, מסקרן ביחס ובדיאלוג שנוצר בין האובייקטים המוצגים בתוכו. הוא מחולק באופן גס לארבעה חלקים עיקריים: כפולות הטקסטים בדפנות הקטלוג, החלק של איסי מיאקי אל מול הפרק הגדול של העיצוב התעשייתי, וכפולות ״אווירה״ שמציגות מקטעי בד מפוסלים של טוגות רומאיות (דימויים שהעבירה אדלקורט). החלק הזה, החביב עלי בקטלוג, מעניק שקט נעים בין שתי התערוכות המוצגות בספר.

כפולה מתוך הקטלוג, עיצוב: סטודיו קובי פרנקו

כפולה מתוך הקטלוג, עיצוב: סטודיו קובי פרנקו

״יש הבדל בין עיצוב קטלוג לתערוכה לעומת עיצוב ספר אמן, שמתפקד כחלק אינטגרלי מהתערוכה, ומתקיים בו דיאלוג צפוף בינו לבין אמן אחד. בתערוכה קבוצתית, כמעצב, אתה נדרש לשרת את כל הקבוצה. הפעם, חלקו של האוצר יותר דומיננטי״, אומר פרנקו, שמתפקד כראש ההתמחות בעיצוב גרפי במחלקה לתקשורת חזותית בשנקר, ובעל סטודיו ותיק לעיצוב ומיתוג, שאחראי על עשרות קטלוגים וספרי אמנות. ״יש משהו מרתק במיתוג של תערוכה, בניגוד למיתוג מסחרי. זהו מהלך עיצובי חוצה פלטפורמות, עם מעברים בין מדיות ופורמטים, כמו חללים תלת-ממדיים, שילוט של תערוכה וגם הזמנות. על אף שהקטלוגים נשארים בחנויות, אורך החיים של מיתוג כזה קצר מאוד באופן יחסי".

ההזמנה לתערוכה, עיצוב: סטודיו קובי פרנקו

קובי פרנקו, צילום: אברהם קורנפלד

התערוכה ״קיפולים - ממלאכה מקומית לעיצוב עכשווי״תינעל ב-25 באוקטובר, והקטלוג מוצג ונמכר בחנות מוזיאון העיצוב בחולון