אוכל ועיצוב הם שני תחומים שונים לגמרי, אבל לאחרונה הגבולות ביניהם מיטשטשים באמצעות השראות הדדיות ושימושים מגוונים. הנה מבחר דוגמאות מעוררות השראה ותיאבון לשילוב בין שני התחומים החושניים האלה.

קערות או לא להיות

Reversed Volumes היא סדרה יצירתית של קערות שעוצבה על ידי סטודיוMischertraxler . התפוח, הלימון, התפוז, הפלפל, הכרוב, המלון, הכרובית והחציל לא היוו מקור השראה בלבד אלא כלי ייצור של ממש, שהושקעו בתבנית בתהליך הייצור וטבעו את החלל הפנימי המרהיב של הכלי. התוצאה: אסתטיקה מקורית ונפלאה שגם מעלה חיוך. הפרויקט עוצב בעבור FoodMarketo במילאנו ונמצא כרגע בפיתוח על ידיPCM.

כרובית והיפוכה. הקערות המרתקות של סטודיו Mischertraxler ©

מבחר הכלים והירקות Mischertraxler ©

תהליך ההכנה Mischertraxler ©

FoodFabLab

FoodFabLab, שאותו יזמה, אצרה והפיקה אילה מוזס (הוצג במסגרת שבוע העיצוב האחרון שנערך בירושלים), הוא פרויקט שנולד מתוך ההבנה כי העולם הקולינרי ועולם העיצוב הם שתי דיסציפלינות שמתקיימים בהן תהליכים דומים. שלושה צוותים של שפים ומעצבים נפגשו בסדנאות ובמטבחים שהפכו למעין מעבדות ניסוי ומחקר, ובחנו מחדש תהליכי ייצור, חומרי גלם, מרקמים וטעמים.

צבעוניות מרהיבה וצורניות מפתיעה צילום: עומר פולק

בסדנה "מנופחים" השתתפו השף-אופה ארז קומורבסקי והמעצבים עומר פולק ומיכל אביתר, שגילו בקמח ובמים תגליות חדשות. הם יצרו תהליך חדש: יריעת בצק מתנפחת על ידי אוויר חם שיוצא מפן תעשייתי בטמפרטורה של כ-600 מעלות צלזיוס ועובר דרך צמחי תבלין שממלאים את החלל. מתקבל לחם שמנופח ונאפה בו זמנית, לחם ריחני ופריך שיוצר חווית אכילה מרגשת וחדשה. הפרויקט זכה לאחרונה בפרס על עיצוב אוכל בתחרות core77 בניו-יורק ויוצג בקרוב בערב הפתיחה של תערוכת הקיץ במוזיאון העיצוב בחולון.

פרויקט מעניין נוסף: השף-קונדיטור ערן שוורצברד והמעצבים טל גור, נועם דובר ומיכל צדרבאום יצקו לדליים גדולים ג'לי בירה, אלכוהולי ומשכר במידה הנכונה. את היציקות הניחו על גלגלי אבניים, ובעזרת סכיני גילוף של חימר יצרו פסלים וכלים ענבריים שקופים למחצה. הילדים יכלו לעקוב אחר תהליך הכנת הקרמל, שבו נוצקו סוכריות ענקיות.

ב"Re-alive" נטלו חלק השף דודו ביטון ממסעדת לה רג'אנס שבמלון המלך דוד בירושלים והמעצב פרופ' עזרי טרזי. השניים בראו מחדש גינת ירק. ירקות שורש טריים בושלו, נטחנו, קיבלו טעמים טבעיים בשיטות בישול מתקדמות ונוצקו מחדש לתבניות סיליקון שייצר המעצב. למעשה, התקבלו ירקות מבושלים, שהונחו על מעין "אדמה" מבצק ומירקות. נשאר רק "לקטוף" אותם שוב ושוב היישר מ"גינת הירק" המקורית הזו.

המעבדה בפעולה צילום: דוד וינוקור

ג'לי מעוצב לאחר החריטה צילום: דוד וינוקור

1כק

כקליפת השום

עוד לפני לימודיה ניסתהGeke Wouters לייצר חומרים חדשים ממשאבי טבע קיימים. לאחרונה היא פיתחה טכנולוגיה לייצור יריעות באמצעות כבישה של ירקות כמו גזר, פלפל, סלק ולוף. בהמשך מעובדות היריעות למבנה נפחי בעיצובים מרהיבים: אגרטלים, קערות וצלחות.

קערה מלוף gekewouters ©

הכוסות עשויות מקליפות של ירקות gekewouters ©

הקערות המתכלות gekewouters ©

צבע מאכל

סטודיוnendo מעצב מארז מקורי במיוחד לבונבוניירה הקלאסית: שפופרות צבעי שמן עשויות שוקולד ממולא ב-12 טעמים עבור חברתSEIBU היפנית.

צבעי השוקולד של nendo ©

קופסאות הצבעים והשוקולד nendo ©

אופס, נשבר... nendo ©

1

סוכר זכוכיתי

המעצבתAmelia Desnoyers החליטה לשלב בין הטכניקות הדומות של ניפוח זכוכית ויציקת סוכר ויצרה פרויקט חדשני: כוסות סוכר. סוכר הוא מרכיב בסיסי בבישול, מוצק שיכול להשתנות לנוזל ולחזור למוצק בתצורה אחרת. השינויים האלה פותחים דלת לניסיונות של צורות ועיצובים. אחרי ההתרכבות הכימית מחוממים המים והגלוקוז יחדיו לטמפרטורה של 160 מעלות, והשילוב מציע תכונות המדמות זכוכית מבחינת שקיפות, עדינות ופלסטיות. ברגע שנוזל נכנס לכוס, הוא מתערבב עם המשקה ומקבל את טעם הסוכר, וכך נעשה המוצר חלק מחוויית השתייה בממד נוסף.

פרזנטציה של הליך הכנת הכוסות ameliadesnoyers@

תהליך הכנת הכוסות ameliadesnoyers ©

הגביעים המוכנים ameliadesnoyers ©

משחקים מעניינים של שקיפות וצבע ameliadesnoyers ©

1

רהיטים אכילים לזמן משבר

הנוף המקומי משקף את התרבות, את הטעם ואת ההרגלים שלנו. הפריטים המאכלסים את ביתנו ממלאים את החלל דרך הפיזיות, השימושיות והזהות שלהם. כך טוענים בסטודיו lanzavecchia-wai. כיצד יכול רהיט להגיב בזמן משבר? הרהיטים נעשים אכילים ומאפשרים לצרוך פחממות, חלבונים בסיסיים, סוכר ושוקולד. בארבעת הרהיטים שעוצבו בסטודיו יש רזרבות מזון המשלימות את הרהיט על ידי כיסוי חלקי מתכת מהמבנה. חתיכה-חתיכה, הרהיט נחשף ומראה את הפונקציה הפנימית. המטרה, אומר המעצב, היא לגרום לנו לחשוב מחדש על הצרכים הבסיסיים שלנו.

משטח השולחן עשוי סוכר Xlanzavecchia-wai ©

הכיסא עשוי שוקולד לבן ובסיס מתכת. זמין לאכילה בזמן סכנה Xlanzavecchia-wai ©

משטח השולחן עשוי קרקרים עבים Xlanzavecchia-wai ©

1

כלים אכילים

Rollware הוא סט מערוכים וכלי הגשה אכילים, עשויים לחם. המערוך מעוטר בדוגמאות שונות העשויות בחיתוך לייזר ומטביעות את חותמן, תרתי משמע, על הבצק בזמן רידודו.

סט המערוכים וסדר הפעולות Piet Zwart Institute ©

המערוך בפעולה Piet Zwart Institute ©

לאכול את הצלחת זה הכי ירוק Piet Zwart Institute ©

פלטת שבת

עמי דרך ז"ל ודב גנשרוא עיצבו את הפרויקט +/- hot plate. במקום העיטורים הקלאסיים שמקשטים צלחות בדרך כלל, הדפיסו המעצבים דוגמאות ממתכת מוליכה שהפכו את הכלי המסורתי המוכר כל כך למוצר שימושי חכם שמחמם את האוכל הנמצא בתוכו. מוצר הקונספט קיבל תהודה עולמית ואף נרכש על ידי מוזיאון MAD בניו יורק.

הצלחות המחממות amidov ©

עיצובים שונים, חלקם משקפים גם דת amidov ©

חיבור הפלאג לצלחת amidov ©

1

מעבדת סוכר

זוג האדריכלים קיילי וליזה סלן הקימו עסק בשם "The suger lab " שמדפיס פסלים תלת-ממדיים מסוכר לעוגות חתונה. תהליך ההדפסה של הפסלים דומה להדפסת תלת-ממד רגילה, אך במקרה הזה מדובר בשילוב של אלכוהול ותוספים שונים שמוזרקים במצב רטוב לשכבות ומקשיחים את הסוכר. "זה החלק הכי מרגש עבורנו: להפוך סוכר לפסל שמגדיר את הצורה של האוכל", אומרים המעצבים. "אנחנו רואים בהדפסת סוכר מקום מעולה להתחיל בו הדפסה של אוכל תלת-ממדי. יש באוכל תחושה מרגשת של תרבות וטקסיות שנותנת מוטיבציה לאמץ טכנולוגיות כמו הדפסה לשימוש עיצובי".

הדפסה תלת-ממדית של סוכר המדמה קרמיקה the-suger-lab ©

ניתן להדפיס כמעט כל צורה the-suger-lab ©

שינוי תפיסתי וצורני לסוכר the-suger-lab ©

1

סושי סטייל

אחרי אסון הצונמאי שפקד את יפן ב-2011 והמשבר הכלכלי שבא בעקבותיו, קיבלה סוכנות הפרסום היפנית I&S BBDO אתגר: לעצב מחדש את הסושי, אבל לשמר את האופי המקורי שלו. החברה עיצבה את הנורי - האצות הירקות שאיתן מגלגלים את הסושי - וחרטה עליהן בלייזר דוגמאות מרהיבות המסמלות ברכות שונות בתרבות היפנית. החיתוך הוא כל כך דק שניתן לראות דרכו את האורז. הכוונה הייתה לשמור על המאכל המסורתי שלא השתנה מאז המצאתו במאה ה-15, וכן להעביר מסר של תקווה ועידוד.

חיתוך לייזר המכניס טוויסט עיצובי לנורי isbbdo ©

חיתוכי הלייזר בהשראת תמונות ותבניות מהתרבות היפנית isbbdo ©

עיצוב מודרני יחד עם חיבור למסורת isbbdo ©

1

שותים, אוכלים

לוגמים את הקפה ואז אוכלים את הכוס: זה הרעיון של חברת הקפה lavazza שעיצבה כוס אספרסו חדשה. הכוס עשויה ממאפה המכוסה בזיגוג מיוחד מסוכר ומתפקד כמבודד, עמיד בפני נוזלים וממתיק בעת ובעונה אחת. הפרויקט עוצב יחד עם המעצב אנריקה סארדיה, השף לאלו פאריל וצוות החברה, והוא כבר זכה במספר פרסים בתחומי האקולוגיה, השיווק, אסטרטגיית העסקים והעיצוב.

הכוס האכילה של lavazza ©

שותים אוכלים lavazza ©

1

Aquafarm

אקווהפוניקס היא שיטת גידול עתיקה המבוססת על מתודה של האצטקים, שבה משתמשים בפחות מ-90% מכמות המים שבשאר שיטות הגידול. הטכניקה משלבת חקלאות ימית (גידול דגים) עם הידרופוניקה (גידול צמחים ללא שימוש בקרקע). המים מהאקווריום נשאבים לצמחים, שמגדלים בזכות זה בקטריות הממירות את האמוניה לחנקן. בפרויקט "Aquafarm" החליטו מספר סטודנטים מאוניברסיטת ברקלי לעצב מיקרוקוסמוס המשלב גידול דגים עם גידול עשבי תבלין, כשפסולת של האחד היא מזון של האחר ולהפך. לימים הם הקימו את back to the roots, ויש להם כבר מוצר נוסף - ערכה ביתית לגידול פטריות מאכל.

סימביוזה בין הצמח לאקווריום backtotheroots ©

האכלה ודישון של האקווריום backtotheroots ©

מלמד ומוסיף עניין גם לילדים backtotheroots ©

סיי צ'יז

לבעלים של פיצה "Bella Napoli" בגלזגו שבסקוטלנד, השף דומניקו קרולה, יש התמחות בכל מה שקשור למאכל האיטלקי האהוב, אבל המלאכה שלו מתרחבת הרבה מעבר למה שאנחנו מכירים. קרולה מגיש פיצות עם דיוקנאות המוטבעים על המאכל בעזרת הגבינה והרוטב. במבט ראשון נדמה שההדמיות נוצרו בעזרת שבלונות, אך מבט מקרוב על הגבינה מוכיח שהמוצרלה נמסה לכדי חלקי פנים - אף, שיער ועיניים. יש דיוקנאות של מפורסמים רבים, החל מהמעצב פיליפ סטארק ועד קים קרדשיאן.

1

דיוקן הפיצה של פיליפ סטארק crolla ©

הדיוקן של קים קרדשיאן crolla ©

ג'יי ז'י ברוטב עגבניות וגבינה crolla ©

וכמובן מדונה crolla ©

1

שולחן מפית

מוצר מעניין נוסף הוא מתקן נייד הנתמך על ידי שתי רצועות הנקשרות על הצוואר ובכך יוצרות משטח אכילה. ברגע שמהדקים את הרצועות, השולחן מתהדק ויוצר משטח שעליו ניתן להניח צלחות, סכינים, מזלגות וכוסות. תפירת כיסים קטנה מאפשרת לסכו"ם להתקבע בשולחן ולא לזוז. בתום השימוש, השולחן מתקפל והופך לקומפקטי ונישא. הפרויקט עוצב על ידי לו יאן וסטודנטים מאוניברסיטת טונגהאי שבטייוואן. "תקשורת יכולה לאפשר לנו להתחבר יותר נוח זה עם זה", הם מסבירים. "יחד עם זאת, יש תחושה של פחות קרבה כשאנחנו יושבים סביב השולחן, אפילו עם חברים. המסקנה הזאת שימשה השראה ונקודת פתיחה לפרויקט שניסה לייצר קירבה ואינטראקציה בין אנשים בזמן האכילה".

פתיחת שולחן hung lu, chan ©

אופן האכילה hung lu, chan ©

אינסרטים בשולחן בשביל לקבע את הכוסות והסכו"ם hung lu, chan ©

1


הסיפור האמיתי

ולקינוח, נועה דותן, בוגרת המחלקה לעיצוב תעשייתי בבצלאל, עיצבה בובות משחק שממחישות את הקשר, הנעלם בימינו, בין המזון שאנו צורכים לבין המקור שלו. באופן תמים כביכול ולא מאיים מצליחים האובייקטים להעביר מסר חזק ומעורר מחשבה על טיב הקשר הזה. הבובה הלכאורה תמימה מסתירה בקרבה בובה נוספת הנחשפת עם הפשלת המעטה החיצוני. "הפרויקט הזה נולד ממקום של אהבה לטבע ולחיות, ובמקביל מתשוקה לאוכל", אומרת המעצבת, "ילדים שואלים שאלות קשות לפעמים, ואין צורך להסתיר או לייפות את האמת. זה חלק מהחיים. חשוב שילדים יבינו ויעריכו את המסע שעובר מזון מעובד מהמקור אל הצלחת".

להזכיר לכולנו מאיפה בא הסושי noa dotan ©

מלמד ילדים על מקור המזון שלהם noa dotan ©