השם בוב מארלי מתקשר בדרך כלל עם מוזיקת רגאיי ועם מסרים של שוויון, אחדות ואהבה, אבל בשנים האחרונות הוא גם מקשט עסק מסחרי שאין לו שום קשר לאידיאולוגיה – המותג "House of Marley", שנוסד לפני ארבע שנים בידי משפחתו של המוזיקאי הג'מאייקני המנוח ועוסק בייצור ובשיווק של תיקים, חולצות, שעונים, רמקולים - ובעיקר אוזניות, הנקראות על שם שירים ואלבומים של מארלי. דגם הדגל של החברה נקרא "Legend" (כשם אלבום האוסף המצליח מ-1984), ויש גם דגמים בשם "Zion", "Exodus" ו-"Buffalo soldier".

בוב מארלי. האוזניות נקראות על שם אלבומים ושירים שלו (צילום: gettyimages)
בוב מארלי. האוזניות נקראות על שם אלבומים ושירים שלו (צילום: gettyimages)

בפברואר 2013 הגיעו לישראל שניים מבניו של מארלי, קי-מאני ורוהאן, לביקור שנועד לקדם את המותג בארץ, ולפני כחודש נפתחה חנות ישראלית ראשונה, בדיזנגוף סנטר בתל אביב. עיצבו אותה אדריכליות הפנים סיגל ברנוביץ וגלי אמית, שבין העבודות הבולטות שלהן נמצאות המסעדות התל-אביביות "טאיזו" ו"בינדלה" (בשיתוף האדריכל פיצו קדם), מסעדת "יונה" בנמל יפו, מנזת הסטודנטים באוניברסיטת בן-גוריון וחנויות "Olive" בשדרות רוטשילד בתל אביב.

עסק מסחרי שאין לו קשר לאידיאולוגיה (צילום: עמית גרון)
עסק מסחרי שאין לו קשר לאידיאולוגיה (צילום: עמית גרון)

השתיים עיצבו את החנות כמקום מפגש ובילוי: שני "איים" גדולים הניצבים במרכז מאפשרים למבקרים לשבת ולנסות את המוצרים, ובאזור הקופה שולבו מקרר בירות ומכונת קפה. "חומרי הגמר", אומרות המעצבות, "הם ציטוט של החומרים הטבעיים שמהם מיוצרים המוצרים עצמם, בהם עץ ליבנה ועץ אגוז. את שמחת החיים שהמותג מבטא הנצחנו בדמותו של בוב מארלי, שנוצרה בחיתוך ממוחשב מלוחות עץ ליבנה בעוביים משתנים. הדיוקן התלת-ממדי מוקם על הקיר החזיתי בעומקה של החנות, והחיוך המוכר מנצח על החוויה כולה".

"החיוך המוכר מנצח על החוויה כולה" (צילום: עמית גרון)
"החיוך המוכר מנצח על החוויה כולה" (צילום: עמית גרון)

במשפחת מארלי אומרים שלמרות שמדובר בעסק מסחרי לכל דבר, החברה מקדמת גם ערכים חברתיים: חמישה אחוזים מההכנסות מועברות לקרן המשפחתית, שתרמה עד היום יותר מ-1.3 מיליון דולר לארגונים שמקדמים את ערכי המשפחה בעולם, ובעיקר תומכים בילדים.