במבט ראשון זה חפץ חידתי. בהעדר רישומי השנתות המוכרים, אין דבר שיכול להעיד שזהו סרגל דיגיטלי. רק כאשר מתחילים לשרטט את הקו הישר, נדלק הצג הדיגיטלי המורה על אורך הקו המסומן.

"יש בסרגל הדיגיטלי שילוב של צד שימושי עם משהו מאוד כיפי", אומר שי שפרנק, שעיצב את הסרגל יחד עם עודד ובמן. "מה שנחמד זה שמאוד נוח להשתמש בו, יותר מאשר בסרגל רגיל, כי הספרות גדולות, ולא צריך להוציא את העיניים כדי לקרוא את סימני השנתות הזעירים בדרך כלל. יתרון נוסף הוא שאין לסרגל נקודות התחלה וסוף קבועות מראש. הנקודה הראשונה שבה נוגעים עם העיפרון היא נקודת האפס. יתרון שלישי הוא שאפשר לשנות את קנה המידה – לסנטימטרים, לאינצ'ים או לכל קנה מידה אחר".

אפשר לשנות לכל קנה מידה (צילום: שי שפרנק)
אפשר לשנות לכל קנה מידה (צילום: שי שפרנק)

את הרעיון הגו השניים לפני שבע שנים, בברלין, כשהשתתפו בחילופי סטודנטים עם האוניברסיטה לאמנויות המקומית, UDK. שפרנק הגיע מבצלאל, ובמן משנקר, והם נפגשו בקורס שביקש לקדם שיתוף פעולה בין האקדמיה לעסקים.

אב הטיפוס הראשון נבנה בתוך מארז פיצה. "חודשיים הסתובבנו בברלין עם קופסת פיצה שהייתה מלאה בכבלים. זו הייתה הפעם הראשונה שבה נתקלנו בעולם התכנות והאלקטרוניקה, שהיום אני מתעסק בו המון", מספר שפרנק. בהמשך בחרו בעץ כחומר המעטפת, כדי להדגיש את החיבור לסרגל הקלאסי, האיקוני, ולייצר איזשהו מתח בין המוצר המסורתי לטכנולוגיה החדשה.

כתבו עליו בהודו

הפרויקט זכה לתגובות אוהדות. כאשר בנה לעצמו שפרנק אתר, ב-2008, העלה אליו גם את הסרגל הדיגיטלי. "הוא הפך להיות משהו ויראלי", מספר שפרנק. "תוך כמה חודשים כתבו עליו גם בדיזיינבום ובהרבה בלוגים. היה מעניין לראות שכותבים על הסרגל בכל מיני שפות, כולל ערבית, יפנית והינדי".

ולמרות הפופולריות, נותר הסרגל כשהיה – פרויקט במסגרת אקדמית. "היינו סטודנטים עסוקים, ולא היו לנו הזמן, ובעיקר הכלים, לתהליך הארוך שעובר רעיון עד שהוא הופך למוצר", הם מסבירים. "להוציא מוצר לשוק זו הפקה מורכבת. גם אחרי הלימודים היה לנו ברור שאנחנו לא יכולים לעשות את זה לבד".

הסרגל בתהליך העבודה (צילום: עודד ובמן)
הסרגל בתהליך העבודה (צילום: עודד ובמן)

מאז מסתובבים השניים עם רעיון בראש ועם תחושה קלה של החמצה בלב, אם כי כל אחד מהם התבסס בינתיים: שפרנק היה שותף למיזמים שונים והיום הוא מנהל מוצר בחברת הסטארט-אפ Fiverr, ואילו ובמן הוא מעצב עצמאי, ששיתף פעולה עם פיני לייבוביץ (בשבוע העיצוב האחרון במילאנו הציגו השניים שולחן שעיצבו ל-Casamaniaהאיטלקית) ועםאיתי בר-און (איתו עיצב את מנורות הבטון Bullet שהוצגו ב"עיצוב טרי"). לאחרונה גם עיצב דגמי משקפיים למותג בינלאומי שבסיסו בניו-יורק.

"לפני כמה חודשים", מספר שפרנק, "נתקלתי בקווירקי, אתר אינטרנט של חברה ניו-יורקית, שהקים בחור יהודי צעיר בשם בן קאופמן, והקונספט שלו הדליק אותי. קווירקי מאפשר לכל אדם להעלות רעיונות, וכל התהליך – מהעלאת הרעיון ועד הפיתוח – נעשה בשיתוף קהילת החברים באתר.

"בשונה מקיקסטארטר ומאתרים דומים לו, שמחייבים את הוגה הרעיון להיות גם היזם, היצרן והאחראי על השיווק והמכירה, קווירקי הוא גם סטודיו לעיצוב וגם אחראי להנדסת המוצר, ייצורו ושיווקו בכל העולם דרך האינטרנט וגם דרך רשתות גדולות. זו הסיבה שהחלטנו לנסות ולקדם את הסרגל הדיגיטלי. קיבלנו דרך האתר הזה אפשרות להחזיר אותו לחיים".

הסרגל יוצג באתר עוד יומיים בלבד, כך שאם אתם רוצים להשפיע על עתידו, כדאי להזדרז.