ממי שואב מעצב מבוסס השראה? מי השפיע על דרכו, מי הרשים אותו בחדשנותו? במי הוא רואה הבטחה מסעירה ולמה? באוקיינוס של מידע ורשתות חברתיות ביקשנו לסמן נקודות משפיעות בדרכם של ארבעה מעצבים ישראלים שפועלים בתחומים שונים – אלכס פדואה, דב גנשרוא, שרית שני חי ויוסי למל – ולהבין מהבחירות שלהם מה ומי מרגשים אותם.

את פיליפ סטארק פגש פדואההצעיר, היום ראש המחלקה לעיצוב תעשייתי בשנקר ובעל סטודיו לעיצוב, בתחילת שנות ה-90. הוא סיים תואר שני בעיצוב מכוניות בלונדון ועבד בחברת "סיטרואן", בפריז. "אלה היו שנים שבהן סטארק פרץ כמטאור. העבודות שלו היו בכל מקום. הוא זכה לרהט ולעצב הרבה פרטים בארמון האליזה של הנשיא, דברים מאוד מיוחדים. התחלתי לעקוב אחריו", מספר פדואה. "איפה הוא כבש אותי? אומרים על הצרפתים שהאלגנטיות זורמת להם בדם. סטארק היה סוג של מהפכן, כי הוא ניסח מחדש את האלגנטיות הצרפתית, ואחריה הבינלאומית.

"הצרפתים משוויצים באינדיווידואליזם שלהם, אבל העיצוב הקלאסי שלהם נוקשה, ממושמע. הם לוקחים את עצמם נורא ברצינות. סטארק הביא לעיצוב הרבה הומור. הוא אחד האנשים היותר מצחיקים, מרעננים ונועזים שפגשתי. העבודה שלו מנסחת מחדש שפה חזותית ומתכתבת עם ההיסטוריה העשירה של החפצים. הכורסה הזו, למשל, עוצבה כקריצה נוספת לכורסה שעיצב בתחילת שנות ה-90:

כורסת ''באבל'' שעיצב סטארק ל''קרטל'' בשנת 2000 (צילום: Courtesy of Philippe Starck  )
כורסת ''באבל'' שעיצב סטארק ל''קרטל'' בשנת 2000 (צילום: Courtesy of Philippe Starck )

"הכורסה המקורית נראית כבדה, אבל מאחור רואים שהיא חלולה, כמו תפאורה. נוחה מאוד, אבל עם קריצה אדירה, שאומרת: זה הכל מנופח. סטארק הוא הילד הרע שמותר לו לבעוט, כי באמת יש לו כישרון אדיר. מספר סיפורים עם הרבה עושר ויצירתיות, כמעט מפחיד לראות עד כמה. זו הייתה חגיגה לחכות לכל מוצר חדש שלו. עקבתי גם אחרי עיצובי הפנים שלו – כל כך הרבה שאר רוח ודרמה. מינונים נפלאים בין משהו שהוא מאוד 'גרנד' ותיאטרלי, עם פשטות אנושית וקריצה.

"הייתי לפני כמה שנים בבר שהוא עיצב במלון פנינסולה בהונג קונג – ושם יש אלפי המצאות שלו. אין שום דבר שהוא לוקח כמובן מאליו. איך את יושבת, איך את אוחזת את הכוס, איך את מגיעה לשירותים ומה קורה שם. שפע של חיים, דימיון ואלגנטיות בבנאדם אחד, וגם שאפתנות אינסופית.

מלון בליון. מספר סיפורים (צילום: Courtesy of Philippe Starck  )
מלון בליון. מספר סיפורים (צילום: Courtesy of Philippe Starck )

  (צילום: Courtesy of Philippe Starck  )

"ב-92' שלחתי אליו מכתב, הצעתי לו לעשות מכונית ביחד. הוא התלהב והסכים לפגוש אותי. איש אימפולסיבי ואינפנטילי בצורה נפלאה. ליצן מקסים ביותר. המכונית לא התממשה, אבל עבדתי בסטודיו שלו על פרויקט תומסון – עשרות מוצרים שעיצב לחברת האלקטרוניקה. אחר כך התחתנתי וחזרתי לארץ.

''להלהלה רדיו''. סטארק ל''תומסון'', 1996 (צילום: Courtesy of Philippe Starck  )
''להלהלה רדיו''. סטארק ל''תומסון'', 1996 (צילום: Courtesy of Philippe Starck )

''כל חיי ראיתי אותו כמאסטרו, אני חייב לו הרבה. הוא ניסח שפה, שבר מוסכמות, סלל דרך. מעולם לא התכופף. מבחינתי, זה המקום שבו צריך להיות מעצב גדול באמת: הוא לא נותן שירות ולא פותר בעיות ולא עונה על צרכים. מעצב גדול הוא איש רוח, הוא איש שקם בבוקר עם שמחה אדירה – יש לו מה להגיד. הוא חייב להיות המוביל. לא המהנדס, לא היזם, לא איש השיווק. אלא האדם היוצר. מזל שהעולם צריך את זה ומוכן לשלם על זה.

היאכטה שעיצב סטארק לסטיב ג'ובס ב-2012 (צילום: cc,Mcampos)
היאכטה שעיצב סטארק לסטיב ג'ובס ב-2012 (צילום: cc,Mcampos)

''אחרי הכוכבות שלו היה מאוד באופנה לבקר אותו, לדקור את הבלון. בארץ כבר הרבה שנים יורדים עליו, קוראים לו 'חיליק' בזלזול. נכון שהוא לא עשה משהו חדש ונפלא בתחום המוצרים כבר הרבה שנים (חוץ מהיאכטה הנועזת שיצר לסטיב ג'ובס), אבל אני מדבר על 30 שנים מופלאות, שבהן פסע בדרך שאף אחד לא פסע בה. יש מעט יוצרים בתחום הזה שאני מסתכל על העבודה שלהם ואומר – אני לא מבין איך הוא עשה את זה. אף אחד ב-20 השנים האחרונות לא מגיע לקרסוליים שלו. כולל העובדה שהמוצרים הם באמת כאלה שאנשים חיים איתם – מייצרים אותם, קונים אותם, לא רק מציגים אותם בגלריה".

דודי שמש שעיצבו פדואה וגלעד דוידי ל''כרומגן''. ידידותיים לסביבה, עם איכות מים משופרת (באדיבות סטודיו פדואה)
דודי שמש שעיצבו פדואה וגלעד דוידי ל''כרומגן''. ידידותיים לסביבה, עם איכות מים משופרת (באדיבות סטודיו פדואה)

את ברנקו לוקיץ', מעצב אמריקאי צעיר, פדואה לא פגש מעולם. "יש לי קשר רופף אליו – אני מכיר את פרופ' בארי כץ, מרצה לעיצוב בסטנפורד, שיחד איתו יצר את הספר 'nonobject' . כשראיתי את העבודות של לוקיץ' חוויתי חוויה נדירה, שלצערי כבר לא קורה הרבה בתחום של העיצוב התעשייתי – הנה קורה כאן משהו חדש ואיכותי, מקורי. יש לו באמת מה להגיד, יש לו חזון, גם הוא לא הולך בדרכם של אחרים. יש בפרויקטים שלו חוכמה, עומק ואישיות, וחשיבה רעננה.

כפית שעשויה ממיקרו-כפיות, במחשבה על העצמת הטעם (צילום: Courtesy of NONOBJECT)
כפית שעשויה ממיקרו-כפיות, במחשבה על העצמת הטעם (צילום: Courtesy of NONOBJECT)

>> צפו בסרטון הווידאו שמראה את הכפית מקרוב

"אנשים שחושבים יש הרבה. אבל כמו בבישול – אם בסוף זה לא טעים אז אין לזה ערך. הספר שהוא פירסם הוא ספר של קונספטים, של הדמיות. אבל יש לו גם סטודיו, מוצרים שמיוצרים. השעונים שלו, למשל (בתמונה הגדולה למעלה). כשהאמריקאים תיכננו את הרכב שנסע על הירח, אחד האתגרים היה למצוא חומר מספיק חזק לפנסים. הרי בזמנו אלה היו נורות ליבון והיה צריך ריק סביב חוט התיל, שאם לא כן יישרף ויינתק. ולא מצאו חומרים מספיק קשיחים. בסוף הבינו: לא צריך בכלל זכוכית. שם ממילא אין חמצן ולכן אין צורך בזכוכית שתגן על הריק. לוקח זמן עד ששוכחים מה שיודעים ויכולים לראות את הדברים מזוויות חדשות.

"כך, בשעון של לוקיץ' יש חור. איפה שאמור להיות לוח המחוגים, במקום הצפוי ביותר - אין כלום. בכל השאר יש. אני מהקשישים שעונדים שעון. אבל התנועה של פרק היד יכולה להעליב באמצע פגישה. בשעון של לוקיץ', השעה נמצאת בטבעת. לא צריך לסובב את פרק היד כדי לראות מהי.

אופנוע בעיצוב לוקיץ'. נראה כמו בלוק, בניגוד להיגיון הדינמי (צילום: Courtesy of NONOBJECT)
אופנוע בעיצוב לוקיץ'. נראה כמו בלוק, בניגוד להיגיון הדינמי (צילום: Courtesy of NONOBJECT)

"האופנוע שעיצב הוא מדהים. קשה למצוא מישהו שמצליח להשתחרר מהעולם של השפה האוטומוטיבית. אופנועים זה דבר מאוד בוטה, מוחצן, פורנוגרפי. אין אופנוע מאופק, הם בחוץ. כדי להתגבר על המוסכמות האלה צריך להיות באמת מיוחד. לוקיץ' עשה עבודה ארכיטקטונית כמעט, בקווים מאונכים. האופנוע שלו נראה כמו בלוק, בניגוד להיגיון הדינמי. ויחד עם זאת, הוא מבטא אישיות חדשה, שהיא קבילה ואמינה לגמרי. הייתי נוסע על אופנוע כזה. לוקיץ' עיצב אותו כך שהוא משתלב בארכיטקטורה של הסביבה, כי הרי רוב הזמן אופנוע חונה ברחובות העיר. החלק הקונספטואלי שלו הוא לא גלריסטי, אלא טעים באמת. הוא שף אדיר, שיודע לעבוד עם מרכיבים".

החללית שעיצב הצוות הישראלי לתחרות שהזניק גוגל, על נחיתה של רכב לא מאויש על הירח (באדיבות סטודיו פדואה)
החללית שעיצב הצוות הישראלי לתחרות שהזניק גוגל, על נחיתה של רכב לא מאויש על הירח (באדיבות סטודיו פדואה)

הגרסה שעיצב ל-SPACE IL סטודיו פדואה, בהתנדבות. המנועים נחשפו, בין היתר (באדיבות סטודיו פדואה)
הגרסה שעיצב ל-SPACE IL סטודיו פדואה, בהתנדבות. המנועים נחשפו, בין היתר (באדיבות סטודיו פדואה)

>> מחר: הבחירות של דב גנשרוא