500 שקלים, שעתיים בסניף איקאה בנתניה ועגלת קניות גדולה: זה מה שקיבלו 56 סטודנטיות לטקסטיל בשנקר, כנקודת הזינוק לאחד התרגילים המעשיים ביותר שהוטלו עליהן. היוזמה משותפת לשנקר ולענקית העיצוב השוודית – והאתגר: לבחור ולאסוף פריטים בסיסיים בקומה התחתונה של החנות (בעיקר ממחלקת הטקסטיל – נושא הדגל של איקאה השנה), ולהשתמש בהם כדי לעצב פריטים חדשים, שידברו "איקאית", כלומר כאלה שייראו טבעיים בחנות, וישתלבו בקולקציה שלה היטב.

נקודת הפתיחה של התרגיל (צילום: תמי דהן)
נקודת הפתיחה של התרגיל (צילום: תמי דהן)

בסוף התרגיל, במעמד ההגשות של הפרויקטים, ישבו לצד מרצי המחלקה בשנקר גם נציגי איקאה, ומבחר מהתוצאות – כמו מעילי גשם עשויים מווילונות האמבטיה של החנות או כרית ישיבה עשויה מכרבוליות פשוטות – אפשר יהיה לראות ממחר בתערוכה בסניף בנתניה, ממש במעלה המדרגות הנעות, בתחילת ה"מסלול" המפורסם.

מבחינת הסטודנטים, מסביר אורי צייג, ראש המחלקה לעיצוב טקסטיל בשנקר, "זוהי הזדמנות מיוחדת להתחקות אחר תהליך מקצועי עם לקוח בינלאומי מוביל. בשונה מתרגילים אחרים במסלול הלימודים, ניתנו פה הנחיות מאוד קונקרטיות לעיצוב, שמכינות את הסטודנטים לעבודה בשוק המסחרי".

אז מהי השפה של איקאה, שאותה התבקשו ללמוד? "קודם כל פשטות", מסבירה ענבר אדדי, המעצבת הראשית של סניף נתניה, שליוותה את הפרויקט מיומו הראשון. "הפשטות צריכה להתבטא באופן הייצור, באופן ההרכבה, באופן השימוש וגם במראה. אנחנו לא מאמינים בדברים ראוותניים וצעקניים. שנית, 'יפה' זה לא מספיק. צריך להיות גם 'נכון'. מה שהוא יפה אבל לא שימושי ועונה על צרכים יומיומיים – לא מתאים לנו". אדדי מונה את עקרונות המותג: "פונקציונליות ולא יוקרתיות, פשוט וברור ולא מסובך, ויחד עם זאת – מלהיב ומרענן, לא משעמם ולא רשמי מדי".

פריטים מורכבים לא יתאימו: הייצור צריך להיות קל, בסדרות, בעלויות סבירות. "בתחילת התהליך העיצובי באיקאה תמיד יודעים וקובעים את תג המחיר של הייצור. העיצוב ממשיך משם", מסבירה אדדי. "זה אחד היעדים. כאן השמיים הם לא הגבול. יש מגבלת מחיר – גם בייצור וגם לצרכן".

מתוך 56 עבודות נבחרו 23 לתערוכה. "שני דברים הנחו אותנו בתהליך הבחירה", מסבירה אדדי. "יש עבודות שפשוט יכולנו לדמיין אותן על מדף בחנות. הן לחלוטין התאימו לשפה העיצובית של איקאה. עבודות אחרות – גם אם לא בוויזואליות שלהן – התאימו לדרך החשיבה הפונקציונלית האיקאית. שני הדברים יחד הכתיבו לנו מה מתאים לתערוכה, כמובן בהתייעצות עם מרצי המחלקה, במחשבה על התהליך הטקסטילי של העבודות".

האם משהו מזה עשוי להגיע ממש לייצור ולמכירה ברשת? צייג, שליווה את תלמידיו בהתלהבות במשך התהליך, עונה בזהירות: "יש פה פה מוצרים שבהחלט יכולים להתאים - יעילים בייצור, פשוטים ומשתלבים בעולם העיצובי שאיקאה מציעה".

הנה חמש דוגמאות מתוך התערוכה, ועוד שתי עבודות מעניינות שלא יוצגו:

כרית ישיבה בצורת קשר

  (צילום: תמי דהן)

נטע טסלר אספה איתה ביום הראשון פריט אחד: כרבוליות gurly . היא זיהתה את האיכויות הנמתחות של הבד ותפרה ממנו נקניק ארוך שאותו מילאה במילוי לכריות. את הגליל הנחשי שהתקבל קשרה לצורת קשר חבל פשוט וקלאסי, מהודק בארבע טבעות עץ. התוצאה היא כרית ישיבה נוחה, שיכולה לשמש גם כהדום וכמובן מסגננת את החלל, במראה נקי ורענן. התוצאה מאוד איקאית: מוצר חדש לחלוטין שהורכב מחומר גלם קיים, פונקציונלי ודקורטיבי כאחד, בעל אלמנטים של משחק, וכמו רבים מהפריטים של איקאה – אפשר להרכיב אותו לבד, בעזרת הוראות פשוטות.

כרית נוי ואהיל ליצירה עצמית

  (צילום: תמי דהן)

גם שחר ארד יצרה פריט טקסטילי שכולל אלמנט משחקי מובהק: נקודות המוצא שלה היו כרית נוי מדגם EIVOR ואהיל לבן מדגם JARA. עליהם הדפיסה דוגמה שאיירה בשחור-לבן, בשפה העיצובית הגרפית של המותג, שמתאימה לקולקציה של כריות ואהילים. בשלב זה מוזמן הצרכן להשתתף בעיצוב הפריט: את הבד אפשר לצבוע בעזרת טושים ססגוניים לטקסטיל, שמגיעים עם המוצר.

כיסויים סרוגים לאהילים

שרון כץ אספה איתה ביום הראשון מנורת שולחן פשוטה מדגם ALANG, ונתנה לה זוהר יוקרתי: היא סרגה לקונסטרוקציה הבסיסית "שמלה" סרוגה מחומרים פולימריים נמתחים, שאפשר להלביש על האהיל כמו גרב. הפולימרים מחזירים את האור שבוקע מבפנים והברק שנוצר נותן למוצר אפקט יוקרתי וקלאסי, בהינף יד. כץ עיצבה קולקציה של שרוולים שונים, שניתנים לייצור קל במכונת סריגה תעשייתית. כך אפשר, לפי הצעתה, לקנות אהיל ושניים או שלושה כיסויים סרוגים, שאותם אפשר להחליף לפי האווירה שמבקשים לקבל.

מעילי גשם מווילונות אמבטיה

דניאל אברהם אספה וילונות אמבטיה בדוגמאות גרפיות, והבינה שאפשר להשתמש בהם כחומר גלם למעילי גשם. היא עיצבה קולקציה של מעילי גשם בגזרת A בסיסית וקלאסית, וגזרה אותם באופן ש"משתמש" בדוגמה הקיימת בחומר הגלם. ביום ההגשות של הפרויקטים ציינו המרצים שקולקציה כזו אפשר להציג בקלות לצד וילונות האמבטיה, כמוצר משלים מאותו חומר גלם.

  (צילום: תמי דהן)

מתלה למערכת לבוש שלמה

  (צילום: תמי דהן)

תחיה נחשון לקחה ביום הראשון מתלה לצעיפים מסדרת skubb ופלייסמט חום קלוע. משם החלה תהליך שהסתיים במוצר חדש לחלוטין: מעין קולב קלוע, שסביבו ובין חבליו אפשר לתלות מערכת לבוש שלמה, כולל אביזרים משלימים. המוצר מדבר איקאית מובהקת: הוא מתקפל, יעיל, קטן, פשוט – ואסתטי.

TILES-TEX - אריחים בדוגמאות טקסטיליות

נעמה כספי החלה את העבודה עם שטיח מדגם HAMPEN , מספריים מדגם SY , ציפיות וציפית מדגם DVALA ומסגרת מדגם RIBBA . בהשראתם ותוך חקירת התפיסה העיצובית הגרפית של איקאה היא יצרה קולקציה של דוגמאות לאריחי קרמיקה - מוצר שאינו קיים כלל ברשת (ולכן, אולי, אינו מוצג בתערוכה שנפתחת מחר). לפלטת הצבעים שיצרה מיומנות ורגישות שמגיעות מעולם הטקסטיל, והדוגמה המופשטת - שעשויה אלמנטים בסיסיים שאפשר לשכפל ולשחק איתם - נראית טבעית למוצרי הרשת.

מצעים רקומים

שירה יעקובוביץ קיבלה השראה ממצעים מסדרת Brigit ו-Emmie land, בד מסוג Emmie Ros, כיסויי כריות מסוג Dvala ומגבות מטבח מדגמי Varligt, Sickan ו-Elly. אחר כך חקרה את תרבות הרקמה השוודית, מתוך מחשבה על המקורות התרבותיים של הרשת – סיפורי הילדים והמיתולוגיה השוודית. בהשראת הרקמות המסורתיות רקמה דוגמאות נשיות וחמות לכריות ווילונות, בקווים עדינים ופואטיים.

>> התערוכה תוצג בסניף איקאה בנתניה ממחר אחר הצהריים ועד 19 במאי, בשעות הפתיחה של החנות.

>> אפליקציה חדשה תאפשר גם לכם לשנות ולשחק עם התמונות בקטלוג של איקאה

>> רונית כפיר מנתחת את הקטלוג ומסבירה למה אין סיכוי שהבתים שלנו ייראו כמוהו

>> וגילי אונגר מגיש 11 טיפים להתנהלות חכמה בחנות הענקית