קל להסתחרר מהשפע והמגוון בתערוכה העצומה לעיצוב הבית ''maison&objet", שנסגרה שלשום בפריז – צונאמי של רהיטים, כלים, פריטים דקורטיביים, טקסטיל לבית, מסמני וציידי טרנדים. אבל אחד הדברים שבלטו לעין, או ליתר דיוק, נצנצו מכל פינה (במיוחד בהאנגר "סצינות של פנים", שבו מציגות חברות היוקרה) היו הזכוכית ואחותה הכבדה והעשירה יותר – הקריסטל (זכוכית שבה מעורבבת עופרת, והברק שלה גדול יותר). בשנים האחרונות החומרים השקופים והמבריקים האלה תופסים יותר ויותר מקום, תופסים גם את תשומת ליבם של מעצבי העל, שהחלו לשלוח בהם את ידם.
הקריסטלים, שבתודעה המקומית נמצאים עמוק בארון הוויטרינה המיושן של סבתא, מזמן אינם כאלה. הם מוצר נחשק, בשלל צבעים וסגנונות – מכלים קלאסיים, דרך כאלה בעיצוב עכשווי ומלא הומור ושיק ועד פסלים דקורטיביים, קיטשיים בדיוק כמו שזה נשמע, ואף יותר. זה גם עולה יותר, הרבה יותר.חברות הקריסטל והזכוכית האירופיות הוותיקות מתחו פנים, זקפו כתפיים לאחור, והוציאו קולקציות חדשות, שפונות לקהל צעיר ומעודכן. "ואל סנט למברט" (Val Saint Lambert), למשל – חברה בלגית שמ-1826 מייצרת כלי קריסטל בעבודת יד – הציגה בתערוכה, לצד הכלים הוותיקים והמפורסמים שלה, קולקציה בקווים מודרניים, עדיין קלאסיים אבל עם טוויסט. נציגת החברה הסבירה שהמחירים נגישים הרבה יותר לצעירים, במיוחד של הקריסטלים השקופים, שכן הצבע מייקר אותם. כמה זה נגישים? בין 200 ל-300 יורו לדקנטר ליין או אגרטל, למשל.
חברת "בקרה" (Baccarat, אולי המיוחצנת ביותר מבין חברות הזכוכית והקריסטל), שבשנים האחרונות מציגה שיתופי פעולה עם מעצבים כוכבים כמו חיימה חיון, פיליפ סטארק, אריק לוי ופטריסיה אורקיולה, הציגה בתערוכה כד חדש בקולקציית "ZOO" של חיון – הפעם בצורת פיל, שאפשר לרכוש בכמה גוונים, במחיר של 800 יורו לפיל מקריסטל שקוף ו-900 יורו לפיל עם גוון.
המותג הצרפתי "דום" (Daum, מ-1878) הולך על כיוון אחר לגמרי - דקורטיבי במובהק, עם ארומה אמנותית. הוא מוכר פסלים עשויים "בצק קריסטל", כך הם קוראים לחומר הגלם, בצורות שונות: מחיות פרא ועד דמויות פיגורטיביות במנחים קלאסיים וקישוטים בסגנון אר-נובו, כשעל כל פסל חתום אמן אחר, אחד מ-400 שאיתם עובדת החברה. עם האור הנכון שנשפך עליהם, הם נראים כזוהרים מבפנים. את המוצר החדש שלהם עיצב אמילו רובה - עלים גדולים בסגנון טרופי, שעשויים קריסטל חצי שקוף, בגווני ירוק, ענבר ולבן. העלה יכול לשמש כמנורת קיר, למשל, כמו בתמונה כאן למטה, אך בתערוכה הוצג קיר שלם שכוסה בעלים האלה, במראה דרמטי שמחקה צמח מטפס. לחובבי הז'אנר, זה לא יהיה זול: עלה אחד עולה בין 3,600 יורו ל-5,600 יורו, תלוי בגודל ובצבע.
המותג הבלגי "אנה טורפס" (Anna Torfs), שהתפרסם בסדרת "Dubble bubble" - קערות עגולות, כבדות, בשני צבעים (תמונות למעלה) - הציג שילוב צבעים חדש, של ברונזה וכחול, וגם קערה שכמו עשויה פסי זכוכית שקופים.
יהיה מעניין לראות אם משהו מכל זה יגיע לחנויות העיצוב הישראליות, שנציגיהן הגיעו כמובן לתערוכה כדי לבחור את הקולקציות הבאות שלהן - והאם כלים כאלה יתפסו גם כאן, או שהם מתאימים יותר לאקלים ולכיס האירופי.
>> בשבועות הקרובים נביא בערוץ העיצוב של Xnet סיקור נרחב של תערוכת maison&objet האחרונה. לפרטים נוספים על התערוכה לחצו כאן