בנמל באמסטרדם/ מלחים מזמרים/ חלומות ניחרים/ שריחם ריח ים.

בנמל באמסטרדם/ יש מלח, הנרדם/ ומולו מפרשים/ נרדמים בשנתם.

בנמל באמסטרדם/ יש מלח, הגוסס/ בתוך בוץ שתוסס/ ריח בירה ודם.

בנמל באמסטרדם/ יש מלח הנולד/ בין אדיו החמים/ של השחר הקם.

(Dans le Port d Amsterdam, ז'אק ברל, נוסח עברי: דן אלמגור)

משרדי המטה הראשי של חברת "רד בול" באמסטרדם הם, ללא ספק, המשרדים המקוריים ביותר שראינו באחרונה: מנהל רד בול הולנד, יאן סמילד, אמר לפני הבנייה שהחברה רצתה "משהו שונה, מקום עם רוח יזמית, שבו יהיה לעובדים חופש לפתח רעיונות חדשניים". בפרויקט זכה המשרד "סיד-לי אדריכלים", שבחר למשרדים החדשים תמה של דואליות קוטבית. וכך, הצועד בחלל עובר בין ה"ציבורי לפרטי, משחור לבן, סיבה ואינטואיציה, אמנות ועסקים", לדברי האדריכלים.

המשרדים נמצאים במה שהיו עד 1980 המספנות של NDSM, חברה הולנדית לייצור ספינות, בצידו הצפוני של נמל אמסטרדם. בשנים האחרונות הפכו סקאוטרים ואמנים את המספנות השוממות ל"קרקע נושמת" ליוצרים בתחילת דרכם. השטח כולו, בגודל של עשרה מגרשי פוטבול, התפתח למרכז לאמנות ולתקשורת, עם אולפנים, משרדים וסדנאות אמנים, דיור לסטודנטים ומסעדות. רד בול התמקמה באלף מ''ר בתוך אחד המפעלים ששימש לבניית ספינות, בשלושה מפלסים שונים וסמוכים.

שלושה מפלסים סמוכים (צילום: Ewout Huiber)
שלושה מפלסים סמוכים (צילום: Ewout Huiber)

המשרדים משקיפים על סמלים שהותיר הנמל מאחור: מנוף וצוללת רוסית ישנה. חלקים גדולים מהמרחב אינם מוגדרים, לכאורה אינם גמורים. הקצוות המחוספסים של המספנה מהדהדים בעיצוב: משולשים שכמו נקרעו מגופה של ספינה פזורים במרחב, מייצרים שטחים פתוחים למחצה, שנראים מלמטה כמו נישות ומקומת הביניים כמו גשרים פרושים בחלל.

צילום: Ewout Huiber
שימוש באור ובצבע צילום: Ewout Huiber

"בחרנו לחלק את החללים לפי השימוש בהם, ולהציג באמצעותם את הרעיון של שתי ההמיספרות המנוגדות והמשלימות של המוח האנושי: היגיון למול אינטואיציה, אמנות למול תעשייה, אפלה לעומת אור", אומר ג'ין פלאנד, שותף בכיר ב''סיד-לי''. המרחבים המשותפים מעוצבים כך שייתנו מענה לתפקיד שהם אמורים למלא, אך הפונקציונליות שלהם שונה ושנונה. "The Crash Room", לדוגמה, הוא חדר המנוחה של העובדים, ולאזור המטבח ושולחנות האוכל, המוארים בתאורה טבעית ומלאכותית, העניקו את השם "The Dive".

כאן מותר להתרסק. חדר המנוחה (צילום: Ewout Huiber)
כאן מותר להתרסק. חדר המנוחה (צילום: Ewout Huiber)

עיצוב הפנים האדריכלי, על שכבותיו ורבדיו השונים, מזכיר למבקרים צוקי הרים לרגע אחד, רמפות של סקייטבורדים ברגע אחר. "המטרה שלנו היתה לשלב בין הפשטות הכמעט ברוטלית של מבנה תעשייתי והבקשה הכמעט מיסטית של רד בול", אומרים בסיד-לי.

נותן השראה? (צילום: Ewout Huiber)
נותן השראה? (צילום: Ewout Huiber)

בין שולחן למטוס לגלשן. המטרה: לעודד יצירתיות (צילום: Ewout Huiber)
בין שולחן למטוס לגלשן. המטרה: לעודד יצירתיות (צילום: Ewout Huiber)

וקצת מוזיקת רקע הולמת לתמונות למטה:

עוד מקומות שאנחנו רוצים להיות בהם עכשיו:

>> מלון "ארט סווטש" בשנגחאי מזמין אמנים להתארח בחינם

>> אולם התצוגה החדש של הרמס

>> ואם אין ברירה: לעשות את המילואים בבסיס הזה