נירוסטה עם עץ, פורניר עם זכוכית: איך משלבים נכון חומרים במטבח?

ההתפתחות הטכנולוגית מאפשרת להגיע לאינספור טקסטורות, צבעים ושילובים למטבח עם אמירה אישית. אז מי אתה, מטבח ישראלי? כתבה שלישית בסדרה

מיטל ר. פישמן בשיתוף רגבה

|

25.08.20 | 12:07

  (צילום: סטודיו רותם-מאור מויאל)

מוצרי חשמל, פינת אוכל, אי רוחש, מזווה וארונות מלאים במזון ובכלי אוכל - כל אלו הופכים את המטבח לאחד החדרים העמוסים ביותר בבית הישראלי. לכן, כשאנחנו משפצים או מחליפים את המטבח, הנטייה הטבעית שלנו היא לבחור חומרים אחידים, שקטים ומינימליסטיים, שירגיעו את ה"רעש".

 

אבל שילוב חומרים במטבח הוא ממש לא מילה גסה, וכשעושים את זה בצורה נכונה, העירוב בין החומרים, הצבעים והטקסטורות יכול ליצור חלל מרהיב, הרמוני ועם אמירה אישית.

מטבחי רגבה. מעצבת מוריה דוידוביץ (צילום: סטודיו רותם-מאור מויאל)
    מטבחי רגבה. מעצבת מוריה דוידוביץ(צילום: סטודיו רותם-מאור מויאל)

    יצאנו למסע עם המעצבים המובילים בישראל כדי לענות על השאלה: איך משלבים נכון שני חומרים ויותר במטבח? האם נירוסטה יכולה לעבוד עם עץ? איך משלבים פורניר עם זכוכית, ואיך מפגש של שני סוגי פורמייקה יכול להפוך את המטבח לחלל מקורי וייחודי? קווים לדמותו של המטבח הישראלי: כתבה שלישית בסדרה.

     

      מעצבת: מוריה דוידוביץ

      סגנון המטבח: מודרני

      מקום מגורים: חיפה

      אופי המשפחה: זוג בשנות ה-60

       

      החומרים שנבחרו למטבח משופץ בבית קיים של זוג עורכי דין חיפאי בשנות ה-60 לחייהם התחיל באופן מפתיע דווקא מהמקרר. "לוח חשמל שהתקצר בבית וגרם לשריפה, אילץ את הזוג לשפץ את המטבח הישן ולהחליף את מוצרי החשמל", מספרת המעצבת מוריה דוידוביץ. "אחד ממוצרי החשמל הראשונים שהם קנו הוא מקרר סאב זירו מנירוסטה, שהיה להם בעבר. כשיש מקרר פרימיום כזה, אם רוצים ליצור מראה דרמטי של ארונות גבוהים - חזיתות הנירוסטה הן מתבקשות, הן מייצרות מראה אחיד".

       

      לכתבות הקודמות בסדרה:

      איך מתאימים את המטבח למשפחה?

      איך אנחנו אוהבים את המטבח שלנו?

       

      הנירוסטה הוא לא חומר פופולרי במיוחד במטבחים הישראליים, מסכימה דוידוביץ, והוא עלול לשדר קרירות וניכור אם לא משלבים אותו נכון עם חומרים יותר חמים. "הזוג מאוד אהב את המראה התעשייתי של הנירוסטה, אבל הם גם רצו לשמור על מראה חם. אז שילבנו יחידת עץ בארונות הגבוהים".

      מטבחי רגבה. מעצבת מוריה דוידוביץ (צילום: סטודיו רותם-מאור מויאל)
        מטבחי רגבה. מעצבת מוריה דוידוביץ(צילום: סטודיו רותם-מאור מויאל)

        מטבחי רגבה. מעצבת מוריה דוידוביץ (צילום: סטודיו רותם-מאור מויאל)
          מטבחי רגבה. מעצבת מוריה דוידוביץ(צילום: סטודיו רותם-מאור מויאל)

          נירוסטה היא חומר מאתגר לתחזוקה, כי הוא נוטה להשאיר סימנים. לכן, מספרת דוידוביץ, לזוג היה חשוב לבחור בנירוסטה איכותית. הם בחרו בחומר שיובא במיוחד מאיטליה על ידי חברת המטבחים - נירוסטה מוברשת, שקלה יותר לתחזוק מהנירוסטה הרגילה.

           

          האם הנירוסטה מתאימה רק לאוהבי הסגנון מודרני, או שאפשר לשלב אותה גם במטבח כפרי?

          "בשילוב של חומרים צריך לעשות את האיזונים הנכונים. קשה להגדיר היום סגנון אחד. היום המודרני רוצה לקחת את העץ מהכפרי, והכפרי רוצה לקחת חלק מהמודרני. אנשים אוהבים שילובים, גם הסגנון המודרני רוצה לייצר בית חם ונעים. פעם המגמה של הבתים המודרניים הייתה להיות קרים מאוד. העץ משתלב היום בכל עיצוב. שילוב העץ במטבח של הזוג הזה הוא מינורי. פינת האוכל היא זו שנותנת את החמימות, והכל מתחבר ביחד".

          מטבחי רגבה. מעצבת מוריה דוידוביץ (צילום: סטודיו רותם-מאור מויאל)
            מטבחי רגבה. מעצבת מוריה דוידוביץ(צילום: סטודיו רותם-מאור מויאל)

            "חשוב לדעת מה היתרונות והחסרונות של כל חומר, ולבדוק האם החומר פרקטי לצרכים של המטבח שלך". המעצבת מוריה דוידוביץ (צילום: סטודיו רותם-מאור מויאל)
              "חשוב לדעת מה היתרונות והחסרונות של כל חומר, ולבדוק האם החומר פרקטי לצרכים של המטבח שלך". המעצבת מוריה דוידוביץ(צילום: סטודיו רותם-מאור מויאל)

              לצד חזיתות הנירוסטה בשילוב העץ ניצב אי גדול עשוי כולו מקוריאן, גם הוא לא היה חלק מהקולקציה של חברת המטבחים, ונעשה בפיתוח מיוחד. "המלצתי על קוריאן שיצוף ביחד עם המשטח. הבחירה בקוריאן נובעת מההומוגניות של החומר. רק עם הקוריאן אפשר לקבל מראה אחיד בלי תפרים וחיבורים. התחזוקה של הקוריאן היא הכי קלה וכיפית. זה חומר אנטי בקטריאלי, עמיד ולא סופג כתמים. החיסרון היחיד שלו שהוא נשרט בקלות ושהוא לא עמיד לחום גבוה, לכן לא מומלץ להעמיד עליו תבניות וסירים חמים".

               

                מעצב: איתמר לוי

                סגנון המטבח: מודרני

                מקום מגורים: תל אביב

                אופי המשפחה: זוג בשנות ה-60

                 

                גם המטבח שעיצב איתמר לוי היה שיפוץ בתוך בית קיים עבור זוג בשנות ה-60 לחייהם. "הדירה עברה שיפוץ לפני כמה שנים והמטבח לא שרד כי הוא לא היה איכותי מספיק, ולכן התבלה", הוא מספר.

                המטבח שעיצב איתמר לוי היה שיפוץ בתוך בית קיים עבור זוג בשנות ה-60 לחייהם. מטבחי רגבה. מעצב: איתמר לוי (צילום: לעד גונן)
                  המטבח שעיצב איתמר לוי היה שיפוץ בתוך בית קיים עבור זוג בשנות ה-60 לחייהם. מטבחי רגבה. מעצב: איתמר לוי(צילום: לעד גונן)

                  מטבחי רגבה. מעצב: איתמר לוי (צילום: לעד גונן)
                    מטבחי רגבה. מעצב: איתמר לוי(צילום: לעד גונן)

                     

                    מעבר לכך, המטבח שינה את הפונקציונליות שלו עם עזיבת הילדים את הקן. "בגיל השלישי נוצר צורך אחר במטבח. הבית גדל ויש יותר זמן ופנאי לבשל ולארח. הילדים אמנם עזבו את הבית, אבל בסופי השבוע הם מגיעים לבקר ובדרך כלל הם לא לבד, ולכן בתקופת חיים זו המטבח הופך לפעיל הרבה יותר", מאבחן לוי.

                     

                    המטבח הקודם של המשפחה היה בנוי בצורת ח', ובמהלך השנים נוסף לו קיר נישות שהצד האחד שלו פונה לסלון ובצד השני הייתה גומחה שם ניצבו המקרר ותנור הבילט אין. "בהתחלה הייתה מחשבה להוריד את הקיר וליצור חלל פתוח, אבל מהר מאוד הבנו שהקיר הזה נכון, שהייתה מאחוריו חשיבה ושרק צריך לרענן אותו. הוא מחלק את החלל ומגדיר אותו. במקרה הזה, זאת הייתה טעות לעשות אופן ספייס. אין אינטימיות והכל נורא פתוח. זה לא מתאים לבית של בני שישים פלוס", מתאר לוי את שלבי תכנון המטבח.

                     

                    אחרי השיפוץ, המטבח מורכב מכמה אזורים נפרדים: קיר אחד שהפך לחזית גבוהה עשויה פורניר אגוז אמריקאי, בתוכו מוסתר המקרר; קיר הנישה שמתפקד כמשטח עבודה נוסף מקוריאן עם מקומות אחסון, גם הם מפורניר אגוז אמריקאי, והאזור המרכזי של המטבח שמשלב בין חזיתות אגוז אמריקאי וזכוכית ובין משטח עבודה קוריאן.

                    מטבחי רגבה. מעצב: איתמר לוי (צילום: לעד גונן)
                      מטבחי רגבה. מעצב: איתמר לוי(צילום: לעד גונן)

                      "הטיפ שלי הוא לבחור חומר פרקטי, שאם חס וחלילה קורה לו משהו - הוא ניתן להחלפה". המעצב איתמר לוי (צילום: רן יחזקאל)
                        "הטיפ שלי הוא לבחור חומר פרקטי, שאם חס וחלילה קורה לו משהו - הוא ניתן להחלפה". המעצב איתמר לוי(צילום: רן יחזקאל)

                        הבחירה בפורניר אגוז אמריקאי לחזיתות נובעת מהעובדה שהמטבח פתוח בחלקו לסלון, "והיה חשוב שכל הבית ידבר באותה שפה. היינו צריכים להשתלב בקיים, ולייצר קשר בין חדש לישן בצורה חכמה. הפורניר נותן לכל המטבח תחושה של רהיט שמשתלב עם הסלון. הוא אלגנטי ויש בו אמירה עיצובית".

                         

                        חזיתות הזכוכית הלבנה מקלילות, לדברי לוי, את מראה הפורניר. " לזכוכית יש מראה יוקרתי והוא משתלב עם האגוז האמריקאי מבחינת החומרים. אם הייתי משתמש בפורמייקה זה היה נראה מטבח פשוט יותר. חשבנו גם על פרקטיקה - קל לנקות את הזכוכית, היא לא נשרטת ולא נשברת בקלות. במקרה שבכל זאת יש שבר, מחליפים רק את החזית".

                         

                        באיזה שלב של תכנון המטבח אתה ניגש לבחירת החומרים?

                        "קודם מתכננים את המטבח ומסדרים את התוכנית האדריכלית, ואז בוחרים את החומרים. לבחירת החומרים יש פונקציה של תקציב. זכוכית למשל היא חומר יקר. היו לי לקוחות שהתלבטו בין זכוכית לצבע בתנור. הזכוכית נראתה להם יקרה, אבל הם בחרו בה בסוף, כי הם הבינו שזכוכית ניתנת לתיקון ואפשר לחדש אותה. במוצרי מדף כמו פורמייקה צריך להחליף את כל המטבח".

                         

                          מעצבת: אפרת וינרב WE Architects

                          סגנון המטבח: סקנדינבי

                          מקום מגורים: תל אביב

                          אופי המשפחה: זוג מאורס

                           

                          למטבח של זוג צעיר לקראת חתונה, שגר בדירת 60 מ"ר במרכז תל אביב שעברה שיפוץ כולל, בחרה אפרת וינרב שילוב של שני סוגי פורמייקה בחזיתות. האחד פורמייקה חלקה בגוון Sea Foam, המאפיין את הסגנון הסקנדינבי הרך, והשני פורמייקה יצוקה בצבע שחור, שמדמה טקסטורה של עץ.

                           

                          הבחירה בשני סוגי פורמייקה, מסבירה וינרב, נובעת מהרצון לא להתחרות עם ריצוף הגרניט פורצלן דמוית הפרקט בשיטת ה- fishbone. "אני פחות אוהבת לשלב עץ עם עץ. העדפנו להכניס גוונים סקנדינביים טורקיזיים ורגועים, ולנקד את המטבח בנקודה אחת של תא פתוח שייראה כמו עץ, ושיתכתב עם הפרופילים השחורים בחלל".

                          "הבחירה בשני סוגי פורמייקה, נובעת מהרצון לא להתחרות עם ריצוף הגרניט פורצלן דמוית הפרקט בשיטת ה- fishbone". מטבחי רגבה. מעצבת: אפרת וינרב WE Architects.  (צילום: איתי בנית)
                            "הבחירה בשני סוגי פורמייקה, נובעת מהרצון לא להתחרות עם ריצוף הגרניט פורצלן דמוית הפרקט בשיטת ה- fishbone". מטבחי רגבה. מעצבת: אפרת וינרב WE Architects. (צילום: איתי בנית)

                            מטבחי רגבה. מעצבת: אפרת וינרב WE Architects.  (צילום: איתי בנית)
                              מטבחי רגבה. מעצבת: אפרת וינרב WE Architects. (צילום: איתי בנית)

                              הפורמייקה עושה קאמבק גדול בשנים האחרונות, איך את מסבירה את זה?

                              "זה חומר שהערך שלו מצוין ביחס למחיר. היום יש טכנולוגיות בפורמייקה שמאפשרות להגיע למראה אמיתי של עץ ולטקסטורות דמויות בטון ואבן. הפורמייקה עמידה מאוד ומתאימה לבתים עם ילדים ולבתים שמבשלים בו הרבה. אני מאוד אוהבת לעבוד עם פורמייקה, גם אצלי בבית המטבח עשוי פורמייקה. זה חומר שמתאים לכל סגנון, גם כפרי וגם מודרני".

                               

                              בחירת החומרים למטבח הם האלמנט הכי מורכב. איך את מדייקת ללקוחות את הצרכים שלהם מבחינת חומריות?

                              "יש חומרים שנראים טוב באולם התצוגה אבל אחרי חודשיים במטבח, הם כבר לא נראים כל כך טוב. אני לא מנחיתה על הלקוחות חומרים וסגנונות. אני מראה להם את מגוון האפשרויות שעומדות בפניהם, ומסבירה להם מה היתרון והחיסרון של כל חומר. העמידות בעיניי היא הקריטריון הכי חשוב במטבח".


                              מטבחי רגבה. מעצבת: אפרת וינרב WE Architects.  (צילום: איתי בנית)
                                מטבחי רגבה. מעצבת: אפרת וינרב WE Architects. (צילום: איתי בנית)

                                 

                                לסיכום, תנו טיפ לבחירת חומרים למטבח.

                                אפרת וינרב WE Architects: "אחד הדברים שאני מאוד אוהבת לעשות במטבחים הוא משטח עבודה מטפס בין 30 ל-60 ס"מ. השיש מתפקד למעשה כחומר חיפוי, ולא צריך להוסיף אריחים על הקיר. באופן הזה אין חיבורים בין משטח העבודה לאריחים. קל מאוד לנקות את האזור ולשמור עליו נקי".

                                 "אחד הדברים שאני מאוד אוהבת לעשות במטבחים הוא משטח עבודה מטפס בין 30 ל-60 ס"מ". המעצבת אפרת וינרב.  (צילום: שירן כרמל)
                                  "אחד הדברים שאני מאוד אוהבת לעשות במטבחים הוא משטח עבודה מטפס בין 30 ל-60 ס"מ". המעצבת אפרת וינרב. (צילום: שירן כרמל)

                                  מוריה דוידוביץ: "חשוב לדעת מה היתרונות והחסרונות של כל חומר, ולבדוק האם החומר פרקטי לצרכים של המטבח שלך. חשוב לוודא שאתה לא משתעבד לתחזוקה של המטבח. גם אם אתה אוהב חומר מסוים, ואומר לעצמך שתיזהר איתו, אם הוא לא מתאים לצרכים שלך - זה לא שווה לדעתי את ההשקעה".

                                   

                                  איתמר לוי: "מהיכרות שלי עם הלקוח הישראלי, הוא מחפש בעיקר פרקטיקה. אז הטיפ שלי הוא לבחור חומר פרקטי, שאם חס וחלילה קורה לו משהו - הוא ניתן להחלפה, ולא מוצר שצריך להחליף בשבילו את כל המטבח. חשוב לבחור חומרים שיודעים להתיישן ושניתן לחדש אותם".

                                   

                                   
                                  הצג:
                                  אזהרה:
                                  פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד