צילום: שי יחזקאל

הגיעו מים עד נפש: 18 דברים שאתם צריכים לדעת על נוזל החיים

איך עושים מיינדפולנס בחדר האמבטיה, כמה קלוריות אפשר לחסוך בזכותם, למה שתיית יתר עלולה להוביל להרעלה והאם ההמלצה של 8 כוסות ביום עוד עובדת?

במחקרים נמצא שאנשים המרבים בשתיית מים צורכים ‭ 9%‬ פחות קלוריות לעומת אלה ששותים משקאות אחרים (צילום: Shutterstock)
במחקרים נמצא שאנשים המרבים בשתיית מים צורכים ‭ 9%‬ פחות קלוריות לעומת אלה ששותים משקאות אחרים (צילום: Shutterstock)

7 עובדות על מים ובריאות

 

‭4.5 .1‬ ליטר נוזלים. זו הכמות המוערכת שאנו זקוקים לה בממוצע ביום, כולל נוזלים מהמזון. הגוף שלנו, שמורכב מכ־%‭60‬ נוזלים, מפריש נוזלים בפעילויות היומיומיות, כמו הזעה, נשימה והטלת שתן, והוא זקוק לנוזלים האלה בחזרה.

 

‭.2‬ בעבר נהוג היה להמליץ על שמונה כוסות מים כנוסחת קסם, אבל כיום ידוע שיש הבדל בין גברים לנשים. גברים זקוקים לכ־16 כוסות נוזלים ביום ונשים לכ־‭11‬ כוסות, אם כי כמות הנוזלים הדרושה לאדם תלויה בגודלו הפיזי ובאורח חייו. אנשים שעוסקים בפעילות גופנית זקוקים ליותר נוזלים מכיוון שהם מאבדים נוזלים בזיעה ובנשימה.

 

‭.3‬ כ־%‭20‬ מהנוזלים שאנו זקוקים להם מגיעים אלינו מהמזון, וככל שאנו אוכלים יותר ירקות ופירות, כך גדלה צריכת המים שלנו. הירקות שמכילים את הכמות הגדולה ביותר של מים הם מלפפון, סלרי וחסה (כ־%‭96‬ מים).

 

 (צילום: Shutterstock)
    (צילום: Shutterstock)

     

    ‭.4‬ שתיית יתר עלולה להזיק ולגרום לירידה בריכוז הנתרן בדם ולהפרעה במאזן המלחים בגוף. התופעה נקראת "הרעלת מים" ונגרמת מצריכה מופרזת של מים בתוך פרק זמן קצר, למשל 3 ליטר בבת אחת, ועלולה להוביל להרעלה - ואף למוות. אז כמה מותר? הצריכה היומית הרצויה תלויה במשקל הגוף ‭ 30 -‬ מ"ל לכל ק"ג משקל גוף. מי שמקפיד על פעילות גופנית צריך להוסיף חצי ליטר עד ליטר לכל שעת אימון.

      

    5.‬ איך יודעים שמתייבשים? אובדן נוזלים מהגוף מתרחש בזמן פעילות גופנית, שינה או הימצאות בחדר ממוזג או מחומם. די בירידה של ‭ 2%‬ מכמות המים בגוף כדי לגרום לכאב ראש, חולשה, עייפות, חוסר ריכוז ואף בעיות מפרקים. אם צבע השתן נעשה כהה יותר, סימן שהתייבשתם.

     

    ‭.6‬ שתיית מים מסייעת לירידה במשקל. המים עוזרים למערכות הגוף לפעול ביעילות, ולכן שתייתם תורמת גם לתהליך הירידה במשקל. שתייה לפני ארוחה עשויה לתרום לתחושת שובע מהירה יותר, ומחקרים מראים ששתיית מים קרים מעלה את חילוף החומרים במנוחה.

     

    ‭.7‬ המים חשובים במיוחד בהיריון: שתיית מים נחוצה בתקופת ההיריון הן לאישה והן להתפתחות התקינה של העובר. התייבשות עלולה לגרום למצוקה מטבולית ולשינוי בהרכב המלחים בגוף האם והעובר, ויש הקושרים בין התייבשות לצירים מדומים (צירי ברקסטון‭.( ‬

     

     

    9 סיבות מצוינות להרבות בשתיית מים

     

    1. כדי לרזות

    המים עוזרים למערכות הגוף לפעול ביעילות, ולכן שתייתם תורמת גם לתהליך הירידה במשקל. שתייה לפני ארוחה עשויה לתרום לתחושת שובע מהירה יותר, ומחקרים מראים ששתיית מים קרים מעלה את חילוף החומרים במנוחה. במחקרים נמצא שאנשים המרבים בשתיית מים צורכים ‭ 9%‬ פחות קלוריות לעומת אלה ששותים משקאות אחרים. עוד נמצא שאנשים ששותים מעל ליטר ביממה במהלך דיאטה מצליחים להפחית כשני ק"ג יותר לעומת אלה ששותים פחות.

      

    2. כדי לסייע לאנרגיית השרירים

    שתיית מים חשובה במיוחד במהלך פעילות גופנית, כי כשהשרירים אינם מקבלים כמות מספקת של נוזלים תפקודם עלול להיפגע. כדי למנוע קרעים בשריר הרבו בשתיית מים לקראת האימון ובמהלכו. התייבשות, גם קלה, מחריפה את נטיית השריר לקרעים. 

     

    3. כדי לשפר את מראה העור

    המים מסייעים לשמר את מראה העור, מרקמו ורכותו, ולא פחות חשוב - את יכולתו לתפקד כמחסום המונע חדירת חומרים מזיקים לגוף.

     

    4. כדי להגן על הכליות

    שתיית מים חשובה כדי לסייע לכליות להיפטר מתוצרי פסולת מזיקים באמצעות הפרשתם בשתן, ומחסור ממושך בנוזלים יכול לגרום לאבנים בכליות, במיוחד במזג אוויר חם.

     

    5. כדי למנוע עצירות

    כשהגוף אינו מקבל די נוזלים המעי מושך מים מהצואה כדי לשמור על הלחות והתוצאה היא עצירות.

     

    6. כדי להפחית דלקות חוזרות בדרכי השתן 

    מחקר שהתפרסם בכתב העת ‭ ,JAMA Internal Medicine ‬ מצא ששתייה מוגברת של מים יכולה להפחית ב־%‭50‬ הישנות של דלקות בדרכי השתן בנשים. המשתתפות במחקר, נשים שסבלו מדלקות חוזרות בדרכי השתן ונהגו לשתות בממוצע ‭ 5־4‬ כוסות מים ביום, חולקו לשתי קבוצות. הנשים בקבוצה הראשונה התבקשו להוסיף לכמות המים שהן נוהגות לשתות ‭ 7־6‬כוסות מים ביום (‭1.5‬ ליטר), ולנשים בקבוצה השנייה לא נאמר דבר. נמצא כי הנשים בקבוצה הראשונה לקו במחצית ממספר דלקות השתן שבהן לקו הנשים בקבוצת הביקורת במהלך תקופת המחקר.

     

    7. כדי להפחית את הסיכון למחלות לב

    שתיית מים גורמת לדילול הדם וכך עוזרת למנוע יצירת קרישי דם ומפחיתה את הסיכון להיווצרותם.

     

    8. כדי לשפר את פעילות המוח

    במחקר שנערך באוניברסיטת איסט לונדון ופורסם לאחרונה, נמצא שזמן התגובה של אנשים ששתו שלוש כוסות מים לפני שביצעו מבדקים קוגניטיביים היה מהיר יותר לעומת אלה שלא שתו לפני המבדקים. מחקרים קודמים בילדים הראו שצריכת מים יכולה לשפר את הזיכרון, ומנגד, מחקרים נוספים הצביעו על כך שהתייבשות יכולה להפחית ביצועים מנטליים.

     

    9. כדי להתעורר טוב יותר

    בבוקר שתו שתי כוסות מים קרים לפני הקפה. אחרי שנת הלילה הגוף יבש, דבר שעלול להוביל לתופעות לא רצויות כמו כאב ראש, חוסר אנרגיה או חוסר ריכוז. שתיית מים בבוקר על בטן ריקה תמנע את התופעות האלה, תשיב לגופכם את החיות, תגרום לכם להתעורר טוב יותר ותקדם אתכם להשגת היעד היומי לצריכת נוזלים.  

     

    הגיעו מים עד נפש

    מיינדפולנס באמבט? ‭ Skinmate Mindful Shower Meditations‬ היא סדרת מדיטציות חדשה שפותחה במטרה לאפשר תרגול בימי ההסגר גם למי שאין לו מקום שקט או פנוי, כשטקס הרחצה נועד להעצים את הרגיעה.

     

    גם הספר  Blue Mind  ‬שכתב וולאס ג'יי ניקולס, ממליץ לשלב מדיטציה עם מים. הספר מתייחס לשימוש בטכניקת המדיטציה הכה פופולרית הזאת תוך כדי פעילויות ספורט ימיות, כמו שחייה, גלישה, שיט ואפילו סתם הליכה בחוף הים. השבוע הכריז ווולאס על פתיחת האתגר השנתי השביעי של 100 ימי BlueMind  במסגרתו המשתתפים  נקראים להיות בתוך או ליד מים טבעיים, ביתיים או וירטואליים מדי יום ולשתף בחוויה.

     

     

    מים או דיאט?

    מחקר שפורסם ב-‭2015‬ בכתב העת ‭ Journal of ‬‭ the American Geriatrics Society‬ ובחן נתונים על ‭ 749 ‬ אנשים שאחריהם נערך מעקב במשך תשע שנים, מצא שהעלייה בהיקף המותניים של אלה שצרכו משקאות דיאטתיים מדי פעם לאורך תקופת המחקר הייתה גבוהה כמעט פי שלושה לעומת אנשים שלא שתו משקאות כאלה, וכי העלייה בהיקף המותניים של אלה ששתו משקאות דיאט על בסיס יומיומי, הייתה גבוהה פי ארבעה!

     

    ככל שאדם שותה יותר משקאות דיאט, כך גדל הסיכון שלו להשמין? (צילום: Shutterstock)
      ככל שאדם שותה יותר משקאות דיאט, כך גדל הסיכון שלו להשמין?(צילום: Shutterstock)

       

      במחקר נוסף, שנערך באוניברסיטת טקסס ובחן נתונים ממעקב במשך כעשור אחר ‭ 474‬משתתפים, נמצא שככל שאדם שותה יותר משקאות דיאט, כך גדל הסיכון שלו להשמין. החוקרים מצאו שהעלייה בהיקף המותניים של המשתתפים ששתו שתי פחיות או יותר של משקה דיאט ביום לאורך תקופת המחקר הייתה גדולה פי חמישה בהשוואה למשתתפים שלא צרכו את המשקאות האלה.

       

       

       

      הגיליון החדש של מגזין מנטה - עכשיו בדוכנים (צילום: שי יחזקאל)
      הגיליון החדש של מגזין מנטה - עכשיו בדוכנים (צילום: שי יחזקאל)
       
      הצג:
      אזהרה:
      פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד