"לא כך דמיינו את האפוקליפסה": האמנית שהופכת מסכות לאופנה

ענת מרטקוביץ' מחיפה החליטה לנצל את אוסף הצעיפים העשיר שלה ליצירת כיסויי פנים מרהיבים: "מאוד קשה להתלבש בעולם וספציפית בארץ. הכל מאוד קונפורמיסטי"

איתי יעקב

|

22.04.20 | 15:32

כל אחד מהדיוקנאות הוא עולם אסתטי שלם המגלם אפשרויות סטיילינג מגוונות. המסכות של ענת מרטקוביץ'  (צילום: ענת מרטקוביץ')
כל אחד מהדיוקנאות הוא עולם אסתטי שלם המגלם אפשרויות סטיילינג מגוונות. המסכות של ענת מרטקוביץ' (צילום: ענת מרטקוביץ')
הומור הוא כלי חשוב בימים אלה (צילום: ענת מרטקוביץ')
הומור הוא כלי חשוב בימים אלה (צילום: ענת מרטקוביץ')

לפני כשלושה שבועות, עם החלת החובה על יציאה מהבית עם מסכה, הרכיבה האמנית ענת מרטקוביץ' כיסוי פנים מצעיף צבעוני. לדבריה, היא נוהגת לכסות את ראשה מדי פעם במטפחת, אך התוצאה המרהיבה שהתקבלה הפתיעה גם אותה.

 

"יש לי אוסף אביזרים ומטפחות ראש גדול, שמאפשר לי ליצור מראות מגוונים ומופרכים" (צילום: ענת מרטקוביץ')
    "יש לי אוסף אביזרים ומטפחות ראש גדול, שמאפשר לי ליצור מראות מגוונים ומופרכים"(צילום: ענת מרטקוביץ')

     

    מאז, כמעט מדי יום, היא מעלה לחשבון האינסטגרם שלה דיוקן עצמי בפורמט מלבני קבוע, שבו היא מרכיבה כיסוי פנים צבעוני באנסמבלים עשירים בטקסטורות, הדפסים ואביזרים, עם הסברים משעשעים על מקורות ההשראה שלה: מארי אנטואנט בשילוב פיראטים, תמנון נוצץ, צארית רוסייה מהעתיד. כל אחד מהדיוקנאות הוא עולם אסתטי שלם המגלם אפשרויות סטיילינג מגוונות, כמו גם מבט נוטף הומור על המצב. בכל זאת, היא אומרת, הומור הוא כלי חשוב בימים אלה. אסור לנו לקחת את עצמנו ברצינות תהומית.

     

    בהשראת מארי אנטואנט (צילום: ענת מרטקוביץ')
      בהשראת מארי אנטואנט(צילום: ענת מרטקוביץ')

        

      מרטקוביץ', 33, בוגרת המחלקה לאופנה בשנקר משנת 2011, פועלת בשנים האחרונות כאמנית, חוקרת תרבות ואוצרת במוזיאון חיפה לאמנות. לאחרונה אצרה את התערוכה הקבוצתית "העולם הלוהט", ששמה לקוח מכותרת רומן הפרוטו-מדע בדיוני הראשון משנת 1666, שנכתב על ידי מרגרט קבנדיש. לא פלא שמרטקוביץ' מוצאת קשר ישיר בין נושא התערוכה לנראות שלנו בימים אלה.

       

      בהשראת חרקים (צילום: ענת מרטקוביץ')
        בהשראת חרקים(צילום: ענת מרטקוביץ')

         

        "לא כך דמיינו את האפוקליפסה: בפיג'מה ומסכת בד מרובעת על הפנים", היא צוחקת מעברו השני של קו הטלפון. לדבריה, העניין במסכות מלווה אותה כבר שנים ארוכות וגם הפרויקט הנוכחי החל בספונטניות. "מאוד קשה להתלבש בעולם וספציפית בארץ. הכל מאוד קונפורמיסטי", היא אומרת, "לכן יש לי אוסף אביזרים ומטפחות ראש גדול, שמאפשר לי ליצור מראות מגוונים ומופרכים".

         

        בהשראת הדמות המצוירת מרווין איש המאדים (צילום: ענת מרטקוביץ')
          בהשראת הדמות המצוירת מרווין איש המאדים(צילום: ענת מרטקוביץ')

           

          ביום ראשון הקרוב תדבר מרטקוביץ' על המשיכה שלה למסכות דרך אפליקציית זום בהרצאה שפתוחה לציבור (ביוזמת IFT – האגודה הישראלית לטקסטיל ואופנה). לאחרונה הגישה תזה בתואר שני בלימודי תרבות באוניברסיטה העברית על אמני מיצג שמסתירים את הפנים ואת הגוף בלבוש; וב-2015 הציגה את העבודה Cover Girl (נערת שער), שנעשתה בשיתוף עם הצלם תמוז רחמן וחקרה דימויים של נערות שער במגזינים.

           

          Cover Girl, צילום דיגיטלי, 2015, ענת מרטקוביץ' (צילום: תמוז רחמן)
            Cover Girl, צילום דיגיטלי, 2015, ענת מרטקוביץ'(צילום: תמוז רחמן)

             

            בהשראת מגמת הפחלוץ שהיתה פופולארית בתחילת העשור הקודם, היא יצאה לבדוק את הנוכחות של פנים תלויות על קיר. "למרות שאני לא יוצרת אופנה מזה מספר שנים, נערות השער הן דימוי שמעסיק אותי: השאלה מה זה פנים, מה זה דיוקן, מה אנחנו רואות", היא אומרת, "בזמנו, לדוגמה, לא היו נשים עם חיג'אב או ניקאב על שער ווג, עד הדוגמנית הראשונה שהופיעה מכוסה על שער של מגזין (חלימה עדן על שער CR Fashion Book ב-2017, א"י). היום אנחנו כבר רואים נשים מכוסות על שערים".

             

               

              ואיך ליצור מסכה בעצמכם בבית בקלות?

              לפני שאתם יוצאים החוצה: כך תכינו מסכות בבית בקלות, בשש שיטות. לחצו על התמונה לכתבה המלאה (הפקה וצילום: ליעונה מנקלי)
              לפני שאתם יוצאים החוצה: כך תכינו מסכות בבית בקלות, בשש שיטות. לחצו על התמונה לכתבה המלאה (הפקה וצילום: ליעונה מנקלי)

               

               

               
              הצג:
              אזהרה:
              פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד