צילום: אמיר יהל

להרגעת עצבים מתוחים: שתפו את הילדים בהכנות ובבישולים

בתקופה של לחץ ומשבר חשוב להרגיע את בני המשפחה. הבלוגרית אורי שביט מציעה להכניס אותם למטבח וללמד מיומנויות חדשות שישפרו את איכות החיים של כולנו

מוצאת מפלט במטבח הביתי. אורי שביט (צילום: יוסי סליס)
מוצאת מפלט במטבח הביתי. אורי שביט (צילום: יוסי סליס)

בימים רגילים אני לא אוהבת לבלות יותר מדי זמן במטבח. כלומר, בישול זה המקצוע שלי וגם אהבה גדולה מאוד, אבל המשיכה הגדולה שלי היא לא למתכונים מורכבים ורבי שלבים שדורשים שעות של הכנות, אלא למתכונים ביתיים קלילים ומהירים שגורפים מחמאות (בלי לגלות כמה קל היה להכין אותם, כן?)

 

בימים האלה, בהם כולנו מתכנסים בבתים עם המשפחה והילדים, המסעדות נסגרות ואנחנו חוזרים לבלות יותר בין הסירים, אני דווקא מוצאת מפלט במטבח הביתי שלי. כשיש זמן לבשל, פתאום כבר נהנים יותר מלהשקיע באוכל טעים ומזין לאהובים עלינו, אנחנו לא ממהרים לשום מקום ואם גם אתם נתקפתם בקדחת קניות, הרי שהבית שלכם מלא ברכיבים מכל הסוגים שפותחים בפניכם שפע של אפשרויות טעימות. ובינינו, מדובר ביופי של תראפיה להרגעת העצבים המתוחים.

 

השהייה המשפחתית בבית לא רק מחזירה אותנו לישיבה משותפת סביב שולחן האוכל הביתי, היא גם הזדמנות להזמין את הילדים להשתתף בהכנות – ללמד אותם כללי בישול בסיסיים, להיעזר בהם במטלות פשוטות של בחישה וערבובים ולמנות אותם למתבלים הלאומיים

השהייה המשפחתית בבית לא רק מחזירה אותנו לישיבה משותפת סביב שולחן האוכל הביתי, היא גם הזדמנות להזמין את הילדים להשתתף בהכנות – ללמד אותם כללי בישול בסיסיים, להיעזר בהם במטלות פשוטות של בחישה וערבובים ולמנות אותם למתבלים הלאומיים.

 

לצד הכיף והטעים, במיוחד בימים האלה אסור לשכוח את הסיבה הראשונית לכך שאנחנו אוכלים – כדי לספק לגוף שלנו חומרי בניין חיוניים ורצוי שיהיו עתירים בחומרים מזינים כמו חלבונים איכותיים, ויטמינים ומינרלים, סיבים תזונתיים שעוזרים בתחושת השובע וכל מה שיכול להגביר את האנרגיה ולחזק את המערכת החיסונית, במיוחד בימים הנוכחיים.

 

לא פחות חשוב - להימנע מלהעמיס על הגוף מאכלים מכבידים ומזיקים. זה שאנחנו תקועים בבית לא אומר שעכשיו הזמן להתפרע עם ממתקים וחטיפים או לאכול מזון עתיר שומן רווי, כולסטרול ושאר מזיקים. במיוחד בתקופה כזו, הגוף שלכם יודה לכם על אספקה סדירה של מזון טרי ואיכותי מהצומח, עם מינימום מוצרים מעובדים ומקסימום אוכל טבעי וטעים.

 

 "רוסט" דלורית בתבלינים ותפוזים על אורז אדום, הקליקו על התמונה למתכון:

 

המנה המנצחת של אורי שביט (צילום: יוסי סליס, סגנון: נטשה חיימוביץ')
המנה המנצחת של אורי שביט (צילום: יוסי סליס, סגנון: נטשה חיימוביץ')

  

הנה כמה רעיונות למתכונים קלים וטעימים שכדאי לכם לאמץ:

 

  • בולונז עדשים כתומות:  מכינים במהירות ובקלות מעדשים כתומות, שמתבשלות מהר וללא השרייה מוקדמת ומכילות שפע של חומרים מזינים. אפשר להגיש עם פסטה או אורז (הכי טוב אורז מלא, ילדים אוהבים אורז מלא עגול) ולקבל ארוחה מלאה ומזינה.
  • קציצות ירק: קציצות ביתיות הן מצרך מבוקש בכל משפחה. נסו להחליף את הקציצות הסטנדרטיות בקציצות שמכינים מעלים ירוקים או מירקות בשילובים שונים. מאחדים אותן בעזרת פירורי לחם או קמח (נסו להשתמש בקמחי קטניות כמו חומוס או עדשים, שהם עשירים בחלבון ובברזל) ואופים בתנור להתייצבות. לא תאמינו באיזה להיט מדובר.
  • שניצל תירס ביתי: נכון שאפשר לקנות אותו מוכן, אבל כשתכינו את השניצל הזה בעצמכם תדעו בדיוק מה יש בו, תוכלו לשלוט בכמות השמן, להכניס אליו חלבון (בצורת טופו טחון, זה טעים מאד!), להגניב פנימה עוד ירקות (מי אמר כרובית) וכמובן לאפות ולא לטגן.
  • גלידוניות בננה: בננות בשלות הן בסיס לגלידה מעולה שהילדים יטרפו בלי להבין שהם בעצם אוכלים פירות. אפשר לקלף, לפרוס ולהקפיא ואז לטחון לקרם גלידתי עם איזה תוספות שאוהבים ואפשר לייצר מהבננות גלידוניות עם חמאת בוטנים, לצפות בשוקולד מומס ולזלול ביחד.

 

את המתכונים האלה והמון מתכונים טבעוניים נוספים תוכלו למצוא באתר טבעוניות נהנות יותר

 

    אחרי שנים שאנחנו מדברים איתכם על WELLNESS החלטנו שהגיע הזמן לחלוק כבוד לאנשים שמקדמים את התרבות הזאת בישראל – מכושר ותזונה, דרך מיינד ובודי פוזיטיב ועד סביבה וקיימות. מי יהיו אנשי הוולנס של ישראל?

     

    כמעט אי אפשר שלא לקשר באופן אוטומטי את המונח "טבעונות" לאורי שביט – עיתונאית, בלוגרית, מסעדנית, מרצה ואקטיביסטית מהבולטות בישראל, ששמה את המטבח הטבעוני בפרונט ועושה לו כבוד אמיתי. ספר הבישול שלה, "המטבח הטבעוני שלי", נחשב לאחד מספרי המתכונים הטבעוניים המצליחים ביותר בישראל, והבלוג שלה, "טבעוניות נהנות יותר", שכבר קיים קרוב לעשור, הוא בלוג המתכונים הטבעוני המוערך והאהוב ביותר בארץ. היא מנחה סדנאות ומרצה על בישול טבעוני ופעילה מאוד למען זכויות בעלי חיים, כולל יצירת "יום הטבעונות" בכנסת ישראל. שביט שיתפה פעולה עם מסעדות טבעוניות רבות, ביניהן "ננוצ'קה" המיתולוגית שהפכה לטבעונית לחלוטין, והקימה את מסעדת הפופ־אפ הטבעונית "מיס קפלן". היא הרצתה ב־TED בנושא טבעונות וגם בפסטיבל הטבעוני הראשון במונטריאול בשנת 2014, ויש לנו תחושה שהיד עוד נטויה (ועשויה מטופו).

     

    הגיליון החדש של מגזין מנטה - עכשיו בדוכנים (צילום: אמיר יהל)
    הגיליון החדש של מגזין מנטה - עכשיו בדוכנים (צילום: אמיר יהל)
     
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד