מנצרת - לטבעון; מבית נוסח שנות השבעים להצהרה אדריכלית מהודקת

בני זוג וששה ילדים עברו לבית חדש, מוקף עצים. האדריכלים ואב המשפחה השלימו בשנה וחצי מבנה בן 330 מ''ר עם חצר ובריכה, בשפה חומרית מגובשת לפרטי פרטיה

אביטל ברוידא

|

20.02.20 | 10:10

גב הבית. קירות המעטפת, הגג והרצפה נמשכים החוצה ויוצרים מסגרת בטון עמוקה, מתאימה לרעיון העיצובי המופגן בפנים (צילום: שי אפשטיין)
גב הבית. קירות המעטפת, הגג והרצפה נמשכים החוצה ויוצרים מסגרת בטון עמוקה, מתאימה לרעיון העיצובי המופגן בפנים (צילום: שי אפשטיין)
החזית הפונה לרחוב אינה חדשה. האדריכלים ואב המשפחה החליטו לא להרוס את הבית הישן אלא לשפץ, כדי לקצר את תהליכי האישורים. איך הוא נראה קודם? תוכלו להתרשם בהמשך הכתבה (צילום: שי אפשטיין)
החזית הפונה לרחוב אינה חדשה. האדריכלים ואב המשפחה החליטו לא להרוס את הבית הישן אלא לשפץ, כדי לקצר את תהליכי האישורים. איך הוא נראה קודם? תוכלו להתרשם בהמשך הכתבה (צילום: שי אפשטיין)
הפנים תוכנן בפשטות, כשני פסים מקבילים. באחד אולם גבוה למטבח ולסלון, בשני חדרים פרטיים בשתי קומות - למטה הילדים, למעלה ההורים (צילום: שי אפשטיין)
הפנים תוכנן בפשטות, כשני פסים מקבילים. באחד אולם גבוה למטבח ולסלון, בשני חדרים פרטיים בשתי קומות - למטה הילדים, למעלה ההורים (צילום: שי אפשטיין)
החומריות מגובשת לפרטי פרטיה: קיר של אריחים מדוקקים יורד מהתקרה, מקיף חלון סרט ונמשך עד הרצפה, בגוון אפור זהה. ארונות המטבח, משטחי העבודה, האי ופרופיל החלונות שחורים. אב המשפחה לקח על עצמו את תפקיד הקבלן והמפקח על הבנייה (צילום: שי אפשטיין)
החומריות מגובשת לפרטי פרטיה: קיר של אריחים מדוקקים יורד מהתקרה, מקיף חלון סרט ונמשך עד הרצפה, בגוון אפור זהה. ארונות המטבח, משטחי העבודה, האי ופרופיל החלונות שחורים. אב המשפחה לקח על עצמו את תפקיד הקבלן והמפקח על הבנייה (צילום: שי אפשטיין)
הסלון פונה אל קיר נגרות מושחר, שמצדו השני חדרי השינה. דופן של זכוכית שחורה מאחדת בין מסך הטלוויזיה לקמין שתחתיו (צילום: שי אפשטיין)
הסלון פונה אל קיר נגרות מושחר, שמצדו השני חדרי השינה. דופן של זכוכית שחורה מאחדת בין מסך הטלוויזיה לקמין שתחתיו (צילום: שי אפשטיין)
פס של חלונות סקיי-לייט בין הקיר החיצוני לתקרה המונמכת מחדיר אור לכל הקומה, במקצבים דרמטיים. מימין מציץ חדר העבודה בקומה העליונה (צילום: שי אפשטיין)
פס של חלונות סקיי-לייט בין הקיר החיצוני לתקרה המונמכת מחדיר אור לכל הקומה, במקצבים דרמטיים. מימין מציץ חדר העבודה בקומה העליונה (צילום: שי אפשטיין)
חדר העבודה משקיף, דרך קיר זכוכית, אל האולם הגדול, עד לעומק החצר האחורית (צילום: שי אפשטיין)
חדר העבודה משקיף, דרך קיר זכוכית, אל האולם הגדול, עד לעומק החצר האחורית (צילום: שי אפשטיין)
קיר נגרות שחור עוטף את המסדרון שלאורך חדרי הילדים בקומה התחתונה (בתמונה מימין). מחיצת ברזל אוורירית עולה לגובה שתי הקומות, משמשת כמעקה וממסכת את המבט אל המסדרון המוביל לחדר ההורים בקומה העליונה (בתמונה משמאל) (צילום: שי אפשטיין)
קיר נגרות שחור עוטף את המסדרון שלאורך חדרי הילדים בקומה התחתונה (בתמונה מימין). מחיצת ברזל אוורירית עולה לגובה שתי הקומות, משמשת כמעקה וממסכת את המבט אל המסדרון המוביל לחדר ההורים בקומה העליונה (בתמונה משמאל) (צילום: שי אפשטיין)
מחיצה שקופה למחצה, עשויה זכוכית בשילוב יריעת בד פנימית, מפרידה בין המיטה לחדר ארונות פתוח, שבקצהו פינת איפור וחדר רחצה גדול (צילום: שי אפשטיין)
מחיצה שקופה למחצה, עשויה זכוכית בשילוב יריעת בד פנימית, מפרידה בין המיטה לחדר ארונות פתוח, שבקצהו פינת איפור וחדר רחצה גדול (צילום: שי אפשטיין)
לחדר ההורים מרפסת פרטית, המשקיפה אל החצר והבריכה. הגג נמשך החוצה וכלפי מעלה (צילום: שי אפשטיין)
לחדר ההורים מרפסת פרטית, המשקיפה אל החצר והבריכה. הגג נמשך החוצה וכלפי מעלה (צילום: שי אפשטיין)
שני ספסלי עץ נבנו לאורך דפנות החצר. במרכז בריכת שחייה, מוקפת פינות שונות: מטבח חוץ עם דלפק ישיבה, פינת אוכל ופינת ישיבה על ריבוע של בטון מוחלק, סביב קמין-מדורה עגול. רוב החצר מרוצף בדק איפאה, ופס הגינון הצר הוא החלק היחיד שעוצב בסגנון מעט יותר חופשי (צילום: שי אפשטיין)
שני ספסלי עץ נבנו לאורך דפנות החצר. במרכז בריכת שחייה, מוקפת פינות שונות: מטבח חוץ עם דלפק ישיבה, פינת אוכל ופינת ישיבה על ריבוע של בטון מוחלק, סביב קמין-מדורה עגול. רוב החצר מרוצף בדק איפאה, ופס הגינון הצר הוא החלק היחיד שעוצב בסגנון מעט יותר חופשי (צילום: שי אפשטיין)

אמג'ד ואביר סוידאן החליטו לעזוב את נצרת, בה התגוררו כל חייהם ובה עדיין מתגוררות משפחותיהם; הם חיפשו לעצמם תחושה של פרטיות. עם זאת, ביקשו להישאר קרוב יחסית לעיר מוצאם, כדי שילדיהם יוכלו להמשיך להתחנך בה.

 

את מבוקשם מצאו באחת השכונות הוותיקות של טבעון. הם רכשו מגרש שעליו בית ישן, ופנו לאדריכלים שחר לולב ועודד רוזנקיאר (So architecture), לתכנון ביתם החדש.

 

סוידאן הוא בעל חברה למיזוג אוויר, שעוסק בפרויקטים מסחריים גדולים. ההיכרות בינו לבין האדריכלים התחילה בפרויקט שעשו יחד, ואת ביתו הפרטי ביקש מהם לתכנן כך שיוכל להכיל ברווחה, ועדיין לאפשר פרטיות, לכל בני המשפחה: בני הזוג, שני ילדיהם המשותפים וארבעת ילדיו מנישואיו הראשונים.

 

מחפשים השראה? קבלו אותה במדור בתים יפים של Xnet:

 

מאות בתים בשלל סגנונות ותקציבים (צילום: עמית גרון)
מאות בתים בשלל סגנונות ותקציבים (צילום: עמית גרון)

 

על המגרש (880 מטרים רבועים), עמד בית דו קומתי משנות ה-70, עם גג רעפים משופע וחיפוי אבן. כדי לקצר את תהליך אישורי הבנייה הוחלט לא להרסו, אלא להשתמש בו כבסיס לבית החדש. כך הצליחו האדריכלים, יחד עם בעל הבית – שלקח על עצמו את תפקיד הקבלן ומפקח הבנייה, והיה מעורב בפרויקט לפרטי פרטיו – לסיים את הבנייה תוך שנה וחצי מתחילת התכנון.

 

הבית הישן (בתמונה) לא נהרס, אלא שופץ ללא הכר
    הבית הישן (בתמונה) לא נהרס, אלא שופץ ללא הכר

     

    מהחזית הישנה נותרו במקומן הכניסה והמרפסת בקומה השנייה (צילום: שי אפשטיין)
      מהחזית הישנה נותרו במקומן הכניסה והמרפסת בקומה השנייה(צילום: שי אפשטיין)

       

      בתוצאה הסופית, בית בעל קווים ישרים ומראה נקי, קשה לזהות משהו מהבית הישן; רק רוחבו של המבנה נשאר בממדיו המקוריים, התואמים את קווי הבניין המקסימליים שניתן לבנות על המגרש. סגנון החזית השתנה לגמרי, אך החלוקות נובעות מקוויה של החזית הישנה: הכניסה נותרה במקומה וגם המרפסת בקומה השנייה.

       

      בגב הבית, לעומת זאת, לא נשאר זכר למבנה הישן. הוא הוארך והוגבה לגובה המקסימלי המותר. כעת משתרע הבית על פני 330 מטרים רבועים בשתי קומות, כשלאורכו תוכנן אולם בגובה קומתיים, למרחב הציבורי. "הרעיון היה לייצר הדרגתיות, מחזית אטומה יחסית לרחוב עד החזית האחורית, השקופה לחלוטין, דרך כניסה עם מידה של פרטיות וחלל שנפתח כולו לאחור", מסביר האדריכל שחר לולב.

       

      בגב הבית לא נשאר זכר למקור (צילום: שי אפשטיין)
        בגב הבית לא נשאר זכר למקור(צילום: שי אפשטיין)

         

        גם חלוקת הפנים פשוטה, הוא מוסיף: "הבית מחולק לאורך לשני פסים – באחד תוכנן אזור ציבורי בגובה כפול ובשני חדרים בשתי קומות" – למטה אלה חדרי הילדים, ולמעלה, מעליהם, חדר העבודה והסוויטה של בני הזוג. למרות פשטותה של התוכנית, הבית עוצב בעושר חומרי ומתוך ראייה תלת-ממדית מורכבת, שמבטאים יחד רעיון אדריכלי מהודק, ברור ונקי.

         

        תוכנית פשוטה, עיצוב מורכב

         

        החומרים שנבחרו מחדדים את החלוקה לשני פסים. הקיר החיצוני לאורך המטבח והסלון כוסה באריחי גרניט-פורצלן אפורים. הקיר הארוך שמולו, זה שמאחוריו חדרי הילדים, כוסה פורניר אלון מושחר. רק מבואת הכניסה הנמוכה מבודלת בחומר שלישי – פורניר אלון מעושן – וכמו מחברת בין שני חלקי הבית.

         

        מצד אחד של המבואה נבנה ארון שירות, שמאחוריו שירותי האורחים. בצד השני מסתירה עבודת הנגרות מטבח משני – לא פחות גדול מהמטבח הרשמי יותר – שאליו נכנסים דרך קיר הארונות הגבוה במטבח הגלוי, הפתוח לסלון.   

          

        קומת הקרקע. שני המטבחים נמצאים מימין לכניסה (תכנון: so architecture)
          קומת הקרקע. שני המטבחים נמצאים מימין לכניסה(תכנון: so architecture)

           

          מבט אל המבואה, שמעליה חדר העבודה (צילום: שי אפשטיין)
            מבט אל המבואה, שמעליה חדר העבודה(צילום: שי אפשטיין)

             

            מימין נראה קיר הארונות הגדול של המטבח, שדרכו נכנסים למטבח המשני (צילום: שי אפשטיין)
              מימין נראה קיר הארונות הגדול של המטבח, שדרכו נכנסים למטבח המשני(צילום: שי אפשטיין)

               

              כל אחד מהקירות החומריים עובד ועוצב לפרטי פרטים. הקיר החיצוני, שנמשך לכל אורך האולם הגבוה, מנותק מהתקרה המונמכת באמצעות פס של חלונות סקיי-לייט, ומאיר בפסים דרמטיים את כל הקומה. אחריו יש משטח רחב של אריחי קיר מדוקקים, שמקיפים חלון סרט וממשיכים למטה, עד למרצפות הגדולות, שנבחרו באפור תואם.

               

              ארונות המטבח, פרופיל החלונות, משטחי העבודה והאי הגדול במרכז שחורים. פינת האוכל המשפחתית, כמו יתר הרהיטים, נקנתה באיסטנבול. "אנחנו יושבים בדרך כלל סביב השולחן הזה, אוהבים לפנק את עצמנו עם נרות וכלים יפים", אומרת אביר. "אירוח גדול יותר אנחנו עושים בחצר".

               

              מימין נראים חלונות הסקיי-לייט. כל הרהיטים נקנו באיסטנבול (צילום: שי אפשטיין)
                מימין נראים חלונות הסקיי-לייט. כל הרהיטים נקנו באיסטנבול(צילום: שי אפשטיין)

                 

                הסלון נושק לוויטרינה השקופה שמתרוממת לכל גובה החלל הכפול וממסגרת את הגינה שמאחוריה. הוא פונה אל קיר הנגרות מושחר ודו צדדי. מצד הסלון זהו קיר ארונות, שמסתיר גם את מערכות החשמל והמיזוג. הוא מקיף את מסך הטלוויזיה, שהותקן מאחורי דופן של זכוכית שחורה, המאחדת אותו עם הקמין הבנוי תחתיו. מהצד השני נמצא מסדרון שחופה כולו בעץ ולאורכו כניסות לחדרי הילדים.

                 

                מסגרת הפלדה של המדרגות מסמנת גם את החלוקה בין הקומות (צילום: שי אפשטיין)
                  מסגרת הפלדה של המדרגות מסמנת גם את החלוקה בין הקומות(צילום: שי אפשטיין)

                   

                  במרכז הבית, בהמשך לקיר הנגרות וכאלמנט מקשר בין חלקיו, ממוקם גרם המדרגות הקלות, שעשויות מסגרת דקיקה של פלדה שחורה ועליה מדרכי עץ אלון (הפעם בגוון בהיר, התואם את הפרקט בחלק הפרטי של הבית). מחיצת ברזל אוורירית עולה לגובה שתי הקומות, משמשת כמעקה וממסכת את המבט מהסלון לכיוון חדרי השינה. האדריכלים השתמשו במסגרת הפלדה של המדרגות כחומר מקשר בין האלמנטים השונים: היא נמשכת על קיר הנגרות, מסמנת את החלוקה בין שתי הקומות וממסגרת את המפתחים השונים החוצה.

                   

                  חדרי הילדים מוקמו זה אחר זה: ממ''ד שהוא חדר משחקים, שני חדרים שביניהם חדר רחצה משותף לארבעת הבנים, וחדר לבנות, עם חדר רחצה פרטי משלהן.

                   

                  גרם המדרגות כאלמנט תווך בין שני חלקי הבית (צילום: שי אפשטיין)
                    גרם המדרגות כאלמנט תווך בין שני חלקי הבית(צילום: שי אפשטיין)

                     

                    ומעקה שממסך את המבט (צילום: שי אפשטיין)
                      ומעקה שממסך את המבט(צילום: שי אפשטיין)

                       

                      יחידת ההורים תופסת את רוב שטחה של הקומה העליונה. אזור השינה ממוקם במרכז, עם מבט ישיר אל הגינה האחורית, דרך קיר ויטרינה עצום ומרפסת פרטית. מחיצה שקופה למחצה, עשויה זכוכית בשילוב יריעת בד פנימית, מפרידה בין המיטה לחדר ארונות פתוח, שבקצהו פינת איפור וחדר רחצה גדול. "יש כאן זרימה פתוחה בין כל השימושים, מבלי להפריע לפרטיות של אזור השינה", מסביר לולב. בהמשך המסדרון תוכננו חדר כביסה וחדר כושר, עם חדר רחצה נוסף בתוכו.

                       

                      העבודה בראש הבית

                      חדר העבודה נמצא בראש הבית, מעל מבואת הכניסה. הוא מרווח ואלגנטי, עם מרפסת קטנה הפונה לרחוב (שארית מהבית הישן) וקיר זכוכית המשקיף אל אולם הסלון, עד החצר. השקיפות מייצרת תחושה של חדר פתוח ומכניסה אליו את חומריות הבית: גם הוא תחום בקיר האריחים ובקיר הנגרות, ועל הרצפה פרקט האלון הבהיר של הקומה. למרות ריבוי החומרים היחסי, הכל מתחבר לרעיון מגובש אחד.

                       

                      בצד הקדמי של הקומה העליונה, פונה לרחוב עם מרפסת קדמית קטנה, נמצא חדר העבודה (צילום: שי אפשטיין)
                        בצד הקדמי של הקומה העליונה, פונה לרחוב עם מרפסת קדמית קטנה, נמצא חדר העבודה(צילום: שי אפשטיין)

                         

                        "התוכנית פשוטה אך העיצוב יחסית מורכב", מסביר לולב. "בגלל שזה שיפוץ, וצריך היה להסתיר עמודים וקורות קיימים; בגלל שיש בבית מערכות חכמות; וגם בגלל שיש בו הרבה פרטים. עבודה מאוד מורכבת נעשתה על מנת שהמראה הסופי יהיה נקי כל כך".

                         

                        גב הבית והחצר ממשיכים את הרעיון העיצובי שמופגן בפנים. הקירות ההיקפיים והגג הישר נמשכים החוצה, נפרשים בזווית ויוצרים, יחד עם הריצוף שיוצא החוצה, מסגרת בטון עמוקה ואפורה. בתוכה מתגלה במלוא הדרה הוויטרינה הענקית, שמשלבת בין זכוכית, סרגלי עץ ופלדה שחורה.

                         

                        שני ספסלי עץ נבנו לאורך דפנות החצר. במרכז בריכת שחייה, מוקפת פינות שונות: מטבח חוץ עם דלפק ישיבה, פינת אוכל ופינת ישיבה על ריבוע של בטון מוחלק, סביב קמין-מדורה עגול. רוב החצר מרוצף בדק איפאה, ופס הגינון הצר הוא החלק היחיד שעוצב בסגנון מעט יותר חופשי. העצים הוותיקים בחצרות השכנים, מצדה השני של גדר הבטון והעץ ההיקפית, נותנים הרגשה של גן עדן פרטי, מוקף בחורש טבעי.

                         

                         (צילום: שי אפשטיין)
                          (צילום: שי אפשטיין)

                           

                          • תכנון אדריכלי ועיצוב פנים: so architecture, שחר לולב ועודד רוזנקיאר.
                          • צוות תכנון: אלחנדרו פיינרמן, סאמר חכים, יוחאי נמר.
                          • קונסטרוקטור: סוהיל סאבא.
                          • תכנון נוף: אב אדריכלי נוף.

                           

                           
                          הצג:
                          אזהרה:
                          פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד