מכוכבים מבוגרים לשלוש אדריכליות צעירות: ביתן הקיץ של סרפנטיין

אטרקציית האדריכלות השנתית של לונדון מתרעננת: אחרי שכל כוכבי התחום קיבלו את ההזדמנות לתכנן אותה, הגיע תורן של 3 דרום אפריקאיות ממשרד אלמוני יחסית

מנור בראון

|

11.02.20 | 09:37

הדמיית ביתן הקיץ, שחלקיו יפוזרו תחילה ברחבי העיר וישמשו לאירועים שכונתיים וקהילתיים, לפני שיאוחדו לתוצר הסופי (צילום: designed by Counterspace, Design Render, Exterior View © Counterspace)
הדמיית ביתן הקיץ, שחלקיו יפוזרו תחילה ברחבי העיר וישמשו לאירועים שכונתיים וקהילתיים, לפני שיאוחדו לתוצר הסופי (צילום: designed by Counterspace, Design Render, Exterior View © Counterspace)
הדמיה של פנים הביתן שיוקם הקיץ בגני קנזינגטון, בתכנון המשרד מיוהנסבורג (צילום: designed by Counterspace, Design Render, Interior View © Counterspace)
הדמיה של פנים הביתן שיוקם הקיץ בגני קנזינגטון, בתכנון המשרד מיוהנסבורג (צילום: designed by Counterspace, Design Render, Interior View © Counterspace)

שלוש אדריכליות צעירות מדרום אפריקה, שכל אחת מהן תחגוג השנה את יום הולדתה ה-30, נבחרו לתכנן את ביתן הקיץ היוקרתי של גלריית "סרפנטיין" בלונדון. אלה האדריכליות הצעירות ביותר שנבחרו לתכנון הפביליון המפורסם, שהוא אחד הכיבודים החשובים בענף העולמי.

 

זו הפעם ה-20 שבה הגלריה הלונדונית מזמינה אדריכלים מבטיחים ומתחלפים מכל רחבי העולם, שטרם תכננו בבריטניה, כדי שיתכננו לה ביתן זמני בחודשי הקיץ. כרבע מיליון מבקרים ותיירים פוקדים מדי קיץ את הגלריה ואת הביתן שסמוך לה, בכרי הדשא של גני קנזינגטון, ונהנים מהאדריכלות ומהתכנים שנמצאים בביתן וסביבו – אירועי אמנות ובידור, דיונים, הרצאות וקונצרטים. מיטב האדריכלים הוזמנו במרוצת השנים לתכנן את הביתן, בהם זאהה חדיד, הצמד השווייצרי הרצוג ודה מרון, פטר צומטור, סו פוג'ימוטו ורבים נוספים – רשימה שכל אדריכל ואדריכלית משתוקקים להצטרף אליה.

 

 

"קאונטרספייס", המשרד מיוהנסבורג שנבחר לתכנון הביתן, מנוהל על ידי שלוש אדריכליות: סומאיה וואלי, שרה דה ויאר ואמינה קאסקר. מההדמיות שפורסמו אתמול (שני) נראה, כי עיצובו של הביתן פשוט יחסית, כשההתמקדות היא בשיטת בנייה מסורתית שנעשית באמצעות חומרים חדשים: לבנים עשויות פסולת בניין ושעם.

 

אמינה קסקאר, סומאיה ואלי ושרה דה ויאר. 3 האדריכליות של קאונטרספייס (צילום: Justice Mukheli, 2020. © Counterspace)
    אמינה קסקאר, סומאיה ואלי ושרה דה ויאר. 3 האדריכליות של קאונטרספייס(צילום: Justice Mukheli, 2020. © Counterspace)

     

    המתכננות סיפרו, עם היוודע בחירתן לתכנון הביתן, כי את ההשראה העיצובית שאבו ממקומות שבהם יש ריכוזים של קהילות מהגרים. כחלק מההשראה ומהתפישה שהיא חוללה, יפוזרו באותן שכונות לונדוניות אלמנטים שישתייכו לפביליון הסופי, ויתקיימו סביבם אירועים ביוזמת הגלריה. בכך מרחיבה הגלריה, לראשונה, את אירועי הקיץ אל מחוץ לגני קנזיגטון, לתוך השכונות של הבירה הבריטית. במשך הקיץ ייאספו החלקים מאותן השכונות, ככל הנראה מתוך כוונה שהתושבים יעניקו להן "אופי" בדמות ציורים, צביעה או גרפיטי, וייאספו לתוך הביתן הראשי שבגלריה.

     

    בניית הביתן מחומרים ממוחזרים אינה דבר מקרי; זהו חלק ממהלך אוצרותי, של הצגת תערוכות העוסקות במצב החירום האקלימי שבו שרוי כדור הארץ – נושא שאירופה עוסקת בו באינטנסיביות. בהודעה לתקשורת מסר המנהל האמנותי של גלריות סרפנטיין, האוצר הנס אולריך אובריסט: " הרעיון של העבודה עם קהילות שונות הוא מאוד חשוב לנו, וההצעה של 'קאונטרספייס' עושה זאת בדרך מופלאה. שוכנענו לחלוטין מהמניע החברתי של המשרד. הן מביאות נקודת מבט אפריקאית, נקודת מבט בינלאומית, אך הן עובדות באתרים ובקהילות פה, בלונדון, ועיצוב הביתן מושפע מעבודה זו".

     

    שתי שערוריות העיבו על חגיגות פתיחת הביתן אשתקד, כאשר תכנן אותו האדריכל היפני ג'וניה אישיגאמי: יאנה פיל, נשיאת גלריה סרפנטיין, התפטרה מתפקידה יומיים לפני חנוכת הביתן, בעקבות תחקיר של העיתון הבריטי "גרדיאן" שחשף את בעלותה (החלקית) על חברת הסייבר הישראלית NSO, מפתחת תוכנת הריגול פגאסוס שנמכרה למדינות שונות המשתמשות בה לכאורה נגד מתנגדי משטר ותוך הפרה של זכויות אדם. 

     

    סערה נוספת, הפעם עם קשר ישיר לעולם האדריכלות, התעוררה לאחר שפורסמו תנאי העסקת מתמחים במשרדו של אישיגאמי - עבודה ללא תשלום. הלחץ והפרסום הבינלאומי עבדו, אישיגאמי התקפל, ותנאי העסקתם של התמתחים השתפרו והם החלו לקבל שכר. חשיפת תנאי העבודה והניצול של אישיגאמי גרמו למתמחים נוספים שעובדים בפירמות בינלאומיות לעשות שיימינג למעסיקים, לחשוף ולפרסם תנאי העסקה מחפירים.  

     

     

     
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד