שתף קטע נבחר

מדינה בהמתנה: בחירות שלישיות? הרפורמות יחכו

אם הכנסת תפוזר בשלישית, הרפורמות ותהליכי החקיקה שמובילים המשרדים הממשלתיים ייתקעו לעוד חודשים ארוכים. יותר מ-170 תזכירי חוק וטיוטות לתקנות ולצווים הוגשו מאז שוועדת החקיקה הפסיקה להתכנס

אם לא תחול דרמה של הרגע האחרון, נראה שישראל צועדת למערכת בחירות שלישית בתוך שנה. רבות דובר על מחיר הבחירות הנוספות: העיכוב בהעברת תקציב, בטיפול בגירעון וכדומה. אולם יש השלכה נוספת לכך שקרוב לשנה הכנסת עובדת רק חלקית, והיא הקפאת תהליכי החקיקה של המשרדים הממשלתיים, שהם לרוב רפורמות שמטרתן לשפר ולייעל תהליכים במשק.

 

הגירעון נותר גבוה: עומד על 3.7% מהתמ"ג

ניקוי שולחן בוועדת הכספים: אושרה העברת 9.5 מיליארד שקל

מי ישלם למבוטחי הסיעוד של קופ"ח מכבי?

 

"הליכי החקיקה ממושכים ומקצועיים, וכרוכים לרוב בעבודת מטה יסודית. הקפאתם לתקופה של קרוב לשנה, והחשש הגובר להמשך הקפאתם לחודשים ארוכים נוספים, משפיעים דרמטית על יכולת הממשלה לקדם מהלכים מקצועיים נדרשים", אומרת עינת פישר-לאלו, מנכ"לית המרכז להעצמת האזרח.

כנסת ישראל (צילום: עמית שאבי)
כנסת ישראל(צילום: עמית שאבי)
 

תזכירי החוק בהמתנה

מאז ינואר האחרון, כשהכנסת התפזרה וועדת השרים לענייני חקיקה הפסיקה להתכנס, הוגשו 25 תזכירי חוק ממשלתיים ועוד מעל ל-150 טיוטות תקנות וצווים למיניהם. אלא שלתזכירי החוק ולחלק גדול מהתקנות נדרש הליך חקיקה, או לכל הפחות אישור ועדה בכנסת, אולם כאמור זה קרוב לשנה הדבר לא מתאפשר.

 

בין תזכירי החוק שפורסמו בשנה האחרונה ניתן למצוא את ההצעה להעלאת גיל הפרישה לנשים מגיל 62 ל-65 באופן מדורג במשך 11 שנה. תזכיר זה, שהוא בעל השפעה דרמטית על המשק, נועד להתמודד עם העלייה בתוחלת החיים, וההתחייבות לבצע העלאה כזו מתגלגלת כבר כמה שנים.

  ()
 

תזכירי חוק נוספים שהוגשו הם בנושא פיקוח על מתווכי נדל"ן, הכוללים ביטול חובת הרישוי והעברת הטיפול בתחום לרשות להגנת הצרכן. תזכיר נוסף עוסק באסדרה ופיקוח על מקצועות הקירור, שכן מכשירי המיזוג החדשים כוללים גזים דליקים, נפיצים ורעילים, ולכן יש לוודא שתהליכי ההתקנה והאחזקה יבוצעו על ידי אנשי שירות מקצועיים שעברו הכשרה.

 

נושא מעניין נוסף שהוגש בו תזכיר חוק קשור בתהליך אימוץ ילדים: תזכיר שמסדיר את תהליך הבחינה של מי שמבקשים לאמץ ילד בישראל ואת תהליך ההתאמה של ילד מסוים למאמצים מסוימים. יש כמובן תזכירים נוספים שפורסמו לאורך התקופה.

 

 

פקק של יוזמות

חקיקה ממשלתית היא לרוב תהליך ארוך, שמגיע אחרי כשנה של עבודה מקצועית במשרדי הממשלה השונים. לאחר פרסום התזכיר וגיבוש הנוסח הסופי שלו, הוא מגיע לוועדת שרים לענייני חקיקה ומשם עובר לתהליך חקיקה בכנסת. התהליך לא מתקיים, אך משרדי הממשלה עובדים פחות או יותר כרגיל וממשיכים לייצר תזכירי חוק. משמע, עד שהכנסת תחזור סוף סוף לעבוד כרגיל, ייווצר פקק של יוזמות ממשלתיות עד לאישורן.

 

על אף תחושת התקיעות נדגיש שאין חשש שהתהליכים הללו יתמסמסו, שכן בניגוד להצעות חוק פרטיות, שאם לא עברו קריאה טרומית הן מתבטלות בכנסת הבאה, במקרה של תזכירי חוקים ממשלתיים יש המשכיות. הציבור גם יכול להעיר את הערותיו עוד לפני שהתזכיר מגיע לוועדה.

 

"הערות הציבור לא הולכות לאיבוד, גם בתקופת המעבר הנוכחית וגם בהיעדר כנסת פעילה. ההערות מתקבלות ע"י גורמי המטה בממשלה ונלקחות בחשבון. אלא שנכון להיום ההיענות הציבורית להליך נמוכה ומתקבלות הערות בודדות בלבד גם כשאלה רפורמות משמעותיות", אומרת פישר-לאלו.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: עמית שאבי
כנסת ישראל
צילום: עמית שאבי
מומלצים