Offf you go: חמש המלצות לפסטיבל העיצוב הגרפי בת''א

כל תעשיית התקשורת החזותית עומדת להשתתף ב-Offf Tel Aviv, שייערך זו הפעם השלישית. הנה חמישה מעצבים מחו''ל שכדאי להכיר לפני ההרצאות שלהם

עודד בן יהודהפורסם: 13.09.19 09:51
המאייר הספרדי מריאנו פסקואל התפרסם, בין היתר, בפרויקט הא''ב שלו. פרשנות נועזת ומשועשעת של המציאות (צילום: mariano pascual)
המאייר הספרדי מריאנו פסקואל התפרסם, בין היתר, בפרויקט הא''ב שלו. פרשנות נועזת ומשועשעת של המציאות (צילום: mariano pascual)
  (צילום: mariano pascual)
המיתוג השחור-לבן, האגרסיבי והעוצמתי של בירה ''אולימפיקה'' המקסיקאית. פרויקט של סטודיו ''פוטורה'' (צילום: futura)
המיתוג השחור-לבן, האגרסיבי והעוצמתי של בירה ''אולימפיקה'' המקסיקאית. פרויקט של סטודיו ''פוטורה'' (צילום: futura)
דימוי מתוך סרטון של כרייס בייר, יוצר מסן פרנסיסקו שישתתף בכנס. ויזואליה דיסטופית (צילום: Chris Bjerre)
דימוי מתוך סרטון של כרייס בייר, יוצר מסן פרנסיסקו שישתתף בכנס. ויזואליה דיסטופית (צילום: Chris Bjerre)

במפגש מחזור גדול במיוחד, שייערך זו הפעם השלישית במוזיאון תל אביב, תתקבץ לקראת סוף החודש (22-23.9)  תעשיית העיצוב הגרפי המקומית יחד עם אורחים בינלאומיים, כדי להסניף ניחוחות טריים מהנעשה בזירה העולמית.

 

עם 1,300 כרטיסים שכבר נמכרו ורשימת המתנה ארוכה, ההצלחה של פסטיבל OFFF TEL AVIV הייתה מהירה מאוד, והפכה אותו לאירוע העיצוב הגרפי הגדול בארץ. מדובר בשלוחה מקומית של פסטיבל ידוע, שהושק בברצלונה לפני 19 שנה. הבשורה יובאה לכאן על ידי המעצבים לירי ארגוב וניצן רוזנברג, שיזמו ומנהלים את האירוע, ואת המיתוג שלו השנה עושה "פירמה".

 

את מי מהאורחים מהעולם כדאי לשמוע ולראות השנה? הנה חמישה מעצבים ופרויקטים שכדאי לא להחמיץ.

 

1. Chris Bjerre

 

כריס בייר הוא אנימטור ואמן רב-תחומי מסן פרנסיסקו. גוף עבודתו מגוון, וכולל סרטים עלילתיים, פתיחי סדרות וסרטים, וידאו קליפים, פרסומות, משחקים, VR ועיצוב חווייתי. את אחד הסרטונים היפים שלו הוא יצר לכנס OFFF Barcelona השנה. הסרטון מעט אפל, עם ויזואליה שמזכירה סרטי מדע בדיוני דיסטופיים. בייר מפלרטט עם אדריכלות, ועירוניות תופסת תפקיד לא קטן בפרויקטים שלו; כאן אפשר לחוות זאת במלוא העוצמה.

 

OFFF BARCELONA 2019 MAIN TITLES from Chris Bjerre on Vimeo.

 

אנטנות ועמודי חשמל עצומים, כחלק מדימוי עירוני חזק שהופך לצורות קליידוסקופיות גרפיות, בסרטון הכתוביות המסורתי של פסטיבל ''אוף ברצלונה''. עבודה של כריס בייר (צילום: Chris Bjerre)
    אנטנות ועמודי חשמל עצומים, כחלק מדימוי עירוני חזק שהופך לצורות קליידוסקופיות גרפיות, בסרטון הכתוביות המסורתי של פסטיבל ''אוף ברצלונה''. עבודה של כריס בייר(צילום: Chris Bjerre)

     

     

    2. Domestic Data Streamers

     

    בעידן ה"ביג דאטה", עיצוב הופך לכלי משמעותי בהבנת תהליכים ומגמות. הסטודיו הברצלונאי הוקם ב-2013 כדי ליצור דרכי תקשורת חדשות באמצעות ״סיפורי

    נתונים״. האג׳נדה של הסטודיו דוגלת בתפישה, שלפיה כל החלפת מידע חשוב בין אנשים צריכה תמיד לשאת רגשות וחוויות וליצור ידע חדש, במטרה לקרב את בני האדם לנתונים ולמידע שמתחבאים מעבר לשפות ולפערי תרבויות.

     

    לצורך כך גובש צוות רב-תחומי שכולל אנתרופולוגים, פסיכולוגים, מהנדסים, מעצבים ומומחי תקשורת. הם משתמשים בעיצוב, באמנות, במדע ובטכנולוגיה ככלי מרכזי שמחבר אנשים למידע.

     

    Telefonica MWC 2017 x Domestic Data Streamers from Domestic Data Streamers on Vimeo.

     

    הרבה לפני עידן הפלזמות ומסכי LCD, שלטי ענק בתחנות רכבת ובנמלי תעופה הנחו אותנו לאן ומתי להגיע, באמצעות לוחות פסיפס ענקיים שהיו משובצים נקודות-נקודות בגריד צפוף. באמצעות שליטה ובקרה בתזוזת הנקודות ובסיבובן, עם מגבלת הפיזיולוגיה שלהן, אפשר היה להציג את המידע החיוני על גבי הלוחות.

     

    לפני שנתיים, בפרויקט שהוכן לענקית התקשורת הספרדית "טלפוניקה" לקראת קונגרס הסלולר העולמי, השתלט למעשה הצוות של "דומסטיק דאטה סטרימרס" על מנגנון כזה. הפרויקט נקרא The Power of Dots (כוח הנקודות), ומטרתה של "טלפוניקה" הייתה להציג גישה חדשנית לנתונים באמצעות פלטפורמה שמחברת את כל שירותיה יחדיו.

     

    השלט הענק ביריד הסלולר הבינלאומי ב-2017, עם אנימציה מתחלפת שמציגה את השימוש בפלטפורמה חדשה של ''טלפוניקה'' הספרדית (צילום: domesticstreamers)
      השלט הענק ביריד הסלולר הבינלאומי ב-2017, עם אנימציה מתחלפת שמציגה את השימוש בפלטפורמה חדשה של ''טלפוניקה'' הספרדית(צילום: domesticstreamers)

      קהל הצופים יכול היה כמעט לגעת בפסיפס הנקודות המתחלף. מתוך סרטון הפרויקט (צילום: domesticstreamers)
        קהל הצופים יכול היה כמעט לגעת בפסיפס הנקודות המתחלף. מתוך סרטון הפרויקט(צילום: domesticstreamers)

         

        על גבי שלט ענק הוצגו סיפורים שנמצאים מאחורי הפלטפורמה החדשה, בעיצוב שהשכיל למזג את האנלוגי והדיגיטלי לכדי חוויה עשירה ועמוקה, שהיא בו בזמן קלילה ומושכת עין. הפרויקט זכה בפרסים בינלאומיים ובתהודה. 

         

        3. Futura

         

        אל תתבלבלו: ״פוטורה״ אינו רק שמו של הגופן הסנסריפי שהמציא פול רנר ב-1927, אלא גם (ואיפה המחלקה לזכויות יוצרים כשצריך אותה) סטודיו לעיצוב וקריאייטיב ממקסיקו סיטי, שנוסד כמעט 90 שנה אחרי הגופן המפורסם.

         

        ויקי גונזלס ואיוואן גרסיה מציגים תמהיל פרויקטים, שחורג מעט מהדיסציפלינות החזותיות המתבקשות: דגש על בניית אסטרטגיה כשלב מקדים לפרויקטים באדריכלות, מיתוג, פיתוח תוכנות, משקאות, עיצוב מסעדות, ברים, מוצרי מזון, מותגי אופנה, צלמים והפקת סרטים. באתר של הסטודיו הם מדברים על מציאת "איזון בין נוקשות למרד", כש"המשותף בינינו היה מפתח להסדרת כמה כללים, ואנחנו עוקבים אחריהם מאז היום הראשון״.

         

        בשחור-לבן, נוקשות ואגרסיביות מרדנית, אחד הפרויקטים האלגנטיים שלהם הוא מיתוג לבירה ״אולימפיקה״ ב-2016.

         

        ב''פוטורה'' לא הסתפקו בעיצוב האריזה והבקבוק, אלא המשיכו לסווטשירטים ופריטי אופנה נוספים, כדי להשלים מיתוג בלתי צפוי (צילום: futura)
          ב''פוטורה'' לא הסתפקו בעיצוב האריזה והבקבוק, אלא המשיכו לסווטשירטים ופריטי אופנה נוספים, כדי להשלים מיתוג בלתי צפוי(צילום: futura)

          אלסטיות עיצובית: כל ארגז וכל פאה מקבלים שימוש שונה, בגופן שעוצב לבירה ''אולימפיקה'' (צילום: futura)
            אלסטיות עיצובית: כל ארגז וכל פאה מקבלים שימוש שונה, בגופן שעוצב לבירה ''אולימפיקה''(צילום: futura)

             

             

            4. Mariano Pascual

             

            המאייר הספרדי מריאנו פסקואל מפרש אובייקטים וסיטואציות בצורניות נועזת, שובבה ואירונית. האסקפיזם שלו מושתת על שפה צבעונית נאיבית-משהו, עם רכיבים מופשטים ופיגורטיביים ובשילוב גיאומטריה של מבנים אורגניים, מינימליסטיים בעלי קווים מדויקים. נדמה שפסקואל נמלט מהמציאות דרך פנטזיה ומסתורין, אל יקום דמיוני ומלא הומור. איוריו מתנוססים על גבי מוצרי מזון, שערי מגזינים ובפסטיבלים במדינות שונות.  

             

            ״הוזמנתי ליצור את האות K בהתאמה אישית, כאמן אורח במהדורה הרביעית של פרויקט 36daysoftype״, הסביר פסקואל את אחד הפרויקטים המשעשעים שיצר. ״אז החלטתי לעצב לא רק את האות הזו, אלא את כל הא"ב. את ההשראה שאבתי מיצירות אמנות עכשוויות במוזיאון״. 

            בהשראת עבודות אמנות. אותיות הא''ב של פסקואל (צילום: mariano pascual)
              בהשראת עבודות אמנות. אותיות הא''ב של פסקואל(צילום: mariano pascual)

              F is a wonderful letter (צילום: mariano pascual)
                F is a wonderful letter(צילום: mariano pascual)

                לא פחות חשוב מבחינה יצירתית הוא אתר הבית של פסקואל, שמעביר בהומור את תפישת עולמו (צילום: mariano pascual)
                  לא פחות חשוב מבחינה יצירתית הוא אתר הבית של פסקואל, שמעביר בהומור את תפישת עולמו(צילום: mariano pascual)

                  גם זה (צילום: mariano pascual)
                    גם זה(צילום: mariano pascual)

                     

                    זה מה שקורה כשהמחשב נכנס למצב שינה (צילום: mariano pascual)
                      זה מה שקורה כשהמחשב נכנס למצב שינה(צילום: mariano pascual)

                       

                       

                      5. Newgold

                       

                      "ניוגולד" הוא עוד נציג של ברצלונה בפסטיבל. זהו סטודיו אנימציה ועיצוב, שמתמקד ביצירת נרטיבים סיפוריים בסגנון מרענן. את הסטודיו ייסד הבמאי העצמאי אלסנדרו נובלי, והוא מתמחה בהפקות אמנותיות גדולות ובמעורבות-מדיה. תמהיל הפרויקטים רחב - מעיצוב, איור ואנימציה עד טלוויזיה, סרטים, קמפיינים חברתיים וגם מיתוג – ורשימת הלקוחות מרשימה: האו״ם, אמנסטי, בית הריהוט השווייצרי "ויטרה", וענקיות המזון "נסטלה" ו"מקדונלד׳ס".

                       

                      מתוך פרויקט המטבעות, שמציג כל מטבע של מדינה אירופאית שנכנסה לאיחוד (צילום: New Gold)
                        מתוך פרויקט המטבעות, שמציג כל מטבע של מדינה אירופאית שנכנסה לאיחוד(צילום: New Gold)

                        עיצוב  (צילום: New Gold)
                          עיצוב (צילום: New Gold)

                           

                          "מטבעות יפים הוא סרטון קצר, סיפור בתוך סיפור״, נכתב באתר הסטודיו. ״בחרנו מטבע מכל מדינה שהצטרפה לגוש האירו, כדי ליצור נרטיב חזותי המקשר בין כל העמים. כל מטבע משקף רגע פוליטי והיסטורי שונה של אירופה".

                           

                          Beautiful Coins from Alessandro Novelli - NEWGOLD on Vimeo.

                           

                          ״Contact״ הוא השליש האמצעי בטרילוגיית סרטונים (הראשון נקרא The Guardian (השומר), והשלישי De Imperio , האימפריה). בשפה צבעונית עדינה, מתואר כאן מסע שמזגזג בין מציאות לפנטזיה, כאשר תודעתה של אישה מתעוררת ומשקפת את העולם שנמצא סביבה.  

                          C O N T A C T from Alessandro Novelli - NEWGOLD on Vimeo.

                           

                           

                          6. DesignStudio

                           

                           

                          סוכנות עיצוב מסקרנת שמעסיקה 70 יוצרים בין לונדון, ניו יורק, סן פרנסיסקו וסידני על פרויקטים מורכבים. תחת המודל הייחודי הזה, נרקחו מיתוגים מפורסמים כמו אלה של Airbnb, Deliveroo, פרימייר ליג ו- GetYourGuide.

                           

                          באתר של "דיזיין סטודיו" מסבירים, ש"באמצעות הגדרה מחדש של חוויות המותג, אנו עוזרים לחברות להתחבר לעולם ולסייע להן לפתור כמה מהאתגרים שעומדים לא רק בפניהן, אלא גם בפנינו האזרחים. העבודה שלנו מתמקדת יותר ויותר באסטרטגיית המותג לטווח הארוך".  

                           

                          פרויקט מעניין שנמצא באתר הסטודיו הוא Alan - סטארט-אפ צרפתי שמנסה לשנות את הגישה המסורתית ביחס לביטוחי בריאות ופנסיה. אלן, שקיבל דמות של דב קוטב חמוד ופרוותי, מוביל מוצר דיגיטלי המסייע למשתמשים לנווט במערכת הבריאות הצרפתית, ולשפר את התקשורת בין חולים לאנשי מקצוע בתחום הבריאות. המיתוג המוקפד ניכר גם בפרווה עצמה, שלא רק זכתה בטקסטורות עדינות של השיער, אלא גם במעברי צבע עדינים ורעננים.

                           

                          אלן. הלוגו הפרוותי והאופטימי של הפרויקט (צילום: DesignStudio)
                            אלן. הלוגו הפרוותי והאופטימי של הפרויקט(צילום: DesignStudio)

                            שפת האייקונים נבנתה סביב דמותו של אלן הדב. עיצוב: DesignStudio (צילום: DesignStudio)
                              שפת האייקונים נבנתה סביב דמותו של אלן הדב. עיצוב: DesignStudio(צילום: DesignStudio)

                              בין מברשות צבע לשיער פרווה -  תקריבי הטקסטורות של המיתוג עם מעברי צבע עדינים. עיצוב: DesignStudio (צילום: DesignStudio)
                                בין מברשות צבע לשיער פרווה - תקריבי הטקסטורות של המיתוג עם מעברי צבע עדינים. עיצוב: DesignStudio(צילום: DesignStudio)

                                 

                                 

                                 

                                 
                                הצג:
                                אזהרה:
                                פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
                                אני איש עיצוב, תרבות, מחקר, איש של מילים ותוכן.
                                בוגר המחלקה לתקשורת חזותית של "בצלאל", ותואר שני בעיצוב ב-London College of Communication. בשנת 2007 הקמתי את Graphics & Words - סטודיו המתמחה בחשיבה קריאטיבית עיצובית מולטידיספלינרית, יצירת זהויות מותגיות ומחקרי טרנדים. כיום, בין השאר, אני זוכה להשתתף בתערוכות עיצוב, וגם לשמש מנהל קריאייטיב ויועץ למספר בתי סטודיו ומותגים מהמובילים בארץ. בעשור האחרון, אני מחלק את זמני כמרצה באקדמיות השונות - "בצלאל", "מנשר", "שנקר", "ויצ"ו חיפה" ואוניברסיטת תל-אביב.

                                להצטרפות לרשימת התפוצה של הטור שלי, שלחו לי מייל:
                                odedbenyehuda@gmail.com