האמן שכותב בערבית על הכוכבות: "זו לא רק שפה – אלא תרבות שלמה"

אמן הקליגרפיה הפלסטיני ג'מל מסארווה מחבר בין דמויות מעולם האופנה והפופ למשפטים שהוא מוסיף על פניהן: "זו דרך לספר על קבלת האחר במגזר הערבי"

איתי יעקב

|

28.07.19 | 08:54

"ערבית לא צריכה להפחיד אף אחד". הדוגמניות נעמי קמפבל ו-וויני הארלו בעבודתיו של ג'מל מסארווה   (עיצוב: ג׳מל מסארווה, צלם: CUNEYT AKEROGLU, מגזין SMODA צלם: YUTSAI, מגזין HARPERS BAZAAR SINGAPORE)
"ערבית לא צריכה להפחיד אף אחד". הדוגמניות נעמי קמפבל ו-וויני הארלו בעבודתיו של ג'מל מסארווה (עיצוב: ג׳מל מסארווה, צלם: CUNEYT AKEROGLU, מגזין SMODA צלם: YUTSAI, מגזין HARPERS BAZAAR SINGAPORE)
ג'מל מסארווה. "אמרו לי, איך אתה מעז לקחת את השפה הערבית, שפת הקודש של הקוראן – מה שכמובן לא נכון – לעולם המערבי ולתעשיית האופנה?!"
ג'מל מסארווה. "אמרו לי, איך אתה מעז לקחת את השפה הערבית, שפת הקודש של הקוראן – מה שכמובן לא נכון – לעולם המערבי ולתעשיית האופנה?!"

איך מחברים בין המשורר הפלסטיני מחמוד דרוויש לכוכבת הפופ והאופנה ריהאנה? אמן הקליגרפיה ג'מל מסארווה יצר עבודה גרפית ששילבה בין תמונת השער של הזמרת למגזין ווג הערבי מנובמבר 2017, שבה צולמה כנפרטיטי, לכתב קליגרפיה ערבי עם ציטוט של אחד משיריו היפים של דרוויש, "אלגמילאת", ובו השורה "הנשים היפות הן האהובות ביותר".

 

"יש אנשים שזה אולי פותח להם את הראש, אחרים מסתכלים על זה בעין לא יפה". ריהאנה (עיצוב: ג׳מל מסארווה, צלם: GREG KADEL, מגזין VOGUE)
    "יש אנשים שזה אולי פותח להם את הראש, אחרים מסתכלים על זה בעין לא יפה". ריהאנה(עיצוב: ג׳מל מסארווה, צלם: GREG KADEL, מגזין VOGUE)

     

    מסארווה, שנולד וגדל בטייבה, מגדיר את עצמו כפלסטיני ובשנתיים האחרונות פועל ויוצר בלונדון, מספר בעת ביקור משפחתי בארץ כי הרעיון לחיבור היה מהתרגום למילה נפרטיטי ("האישה היפה הגיעה") לשירו של דרוויש, שמדבר על יופי וחוזק. כמי שעבודתו מתאפיינת בחיבור בין קליגרפיה ערבית לדמויות מעולם האופנה והבידור, כמו ביונסה, ג'יג'י ובלה חדיד, נעמי קמפבל, ודיוות מהעולם הערבי כמו אום כולתום, פיירוז ואסמהאן אל אטרש (אחותו של פריד), עבודתו הייחודית כבר קנתה לה מעריצים ברחבי העולם, בעיקר בקרב קהל ערבי מודרני, ובין היתר גם אצל מוחמד חדיד, אביהן של דוגמניות העל ג'יג'י ובלה.

     

    בלה חדיד בעבודה של מסארווה. אביה מוחמד חדיד כבר הפך למעריץ (עיצוב: ג׳מל מסארווה, צלם: KARL LAGERFELD, מגזין VOGUE ARABIA)
      בלה חדיד בעבודה של מסארווה. אביה מוחמד חדיד כבר הפך למעריץ(עיצוב: ג׳מל מסארווה, צלם: KARL LAGERFELD, מגזין VOGUE ARABIA)

       

      מסארווה, 32, למד תקשורת אינטראקטיבית באוניברסיטת אריאל, ומשם עבר ללמוד קורס באמנות בבית הספר מנשר בתל אביב. קליגרפיה משכה אותו מילדות וכבר ב-2012 הציג תערוכה בשם "מסכות", עם קליגרפיה שעיטרה תמונות של פניו ושל דמויות מפורסמות. "דרך המסכות אני יכול לספר על קבלת האחר במגזר הערבי", הוא אומר, "הסלוגן שלי הוא Art Is Freedom ואני מאמין שדרך אמנות אפשר לומר הכל".

       

      "אני לא בא ללמד אנשים ערבית". ליידי גאגא (עיצוב: ג׳מל מסארווה, צלם: MERT ALAS, מגזין VOGUE)
        "אני לא בא ללמד אנשים ערבית". ליידי גאגא(עיצוב: ג׳מל מסארווה, צלם: MERT ALAS, מגזין VOGUE)

         

        מאז הציג את עבודותיו במספר מקומות ברחבי הארץ, כולל בתערוכת יחיד בבר-מועדון כולי עלמא בתל אביב לפני כשנתיים, שבוע לפני שעזב ללונדון. "לונדון אפשרה לי להתפתח אמנותית ועסקית", הוא אומר ומסביר כי משם קל לו לנהל יחסי עבודה עם חברות מדובאי, כמו גם ליצור בסביבה נוחה יותר.

         

        אום כולתום בעבודה של מסארווה  (עיצוב: ג׳מל מסארווה)
          אום כולתום בעבודה של מסארווה (עיצוב: ג׳מל מסארווה)

           

          בחשבון האינסטגרם שלו ניתן להתרשם מעבודותיו, שהייחודיות שלהן היא בעיקר בחיבור שהוא עושה לעולם האופנה. למשל, תמונה של הדוגמנית השחורה וויני הארלו, החולה במחלת הוויטיליגו היוצרת על גופה כתמים בהירים, מתוך מגזין הרפר'ס בזאר. מסארווה יצר לה מעין זוג משקפיים גדולים וחתוליים מקליגרפיה, עם המשפט: תתרכז בדעה שלך על עצמך, ולא בדעתם של אחרים עליך.

           

          "הרעיון הוא להביא קונספט חדש לדגם עצמו" (עיצוב: ג׳מל מסארווה)
            "הרעיון הוא להביא קונספט חדש לדגם עצמו"(עיצוב: ג׳מל מסארווה)

             

            על הזמרת הלבנונית פיירוז הוא יצר כתר (כיאה למעמדה בתרבות הערבית) וצוואר מעוטרים בקליגרפיה. לאחרונה החל גם בסדרה של קליגרפיה על צילומים מקולקציות של בתי אופנה כמו אלכסנדר מקווין ודולצ'ה & גבאנה, מעניק להם פרשנות אישית משלו. "לקחתי את קולקציית הפרפרים של דולצ'ה & גבאנה וחיברתי לראש כלוב עם פרפרים וקליגרפיה של משקפי פרפר גדולים", הוא מסביר, "הרעיון הוא להביא קונספט חדש לדגם עצמו". לדבריו, כעת הוא עובד עם חברה גדולה בדובאי על קולקציה חדשה בשם "שפת המדבר", אשר כמו שאר עבודותיו, מיוצרות בעבודת פוטושופ בעזרת פונט אלדהבי.

             

            "אני לא רוצה שיהיה מסר ישיר אחד, אלא שכל צופה יוכל לקרוא אותה איך שהוא רוצה". ג'יג'י חדיד (עיצוב: ג׳מל מסארווה, צלם: INEZANDVINOODH, מגזין VOGUE)
              "אני לא רוצה שיהיה מסר ישיר אחד, אלא שכל צופה יוכל לקרוא אותה איך שהוא רוצה". ג'יג'י חדיד(עיצוב: ג׳מל מסארווה, צלם: INEZANDVINOODH, מגזין VOGUE)

               

              בימים של אסלאמופוביה וחשש מהשפה הערבית, אפשר לומר כי עבודותיו של מסארווה מבקשות להציג את השפה הערבית באור פוטוגני, וזאת באמצעות החיבור לכוכבות פופ ואופנה. "אני לא בא ללמד אנשים ערבית", הוא מסביר, "יש אנשים שזה אולי פותח להם את הראש, אחרים מסתכלים על זה בעין לא יפה. ערבית זו לא רק שפה – אלא תרבות שלמה. ערבית לא צריכה להפחיד אף אחד".

               

              הזמרת הלבנונית פיירוז זכתה בכתר (עיצוב: ג׳מל מסארווה)
                הזמרת הלבנונית פיירוז זכתה בכתר(עיצוב: ג׳מל מסארווה)

                 

                עם זאת, לדבריו רוב הביקורת עליו נשמעת בעיקר מתוך המגזר הערבי. "אמרו לי, איך אתה מעז לקחת את השפה הערבית, שפת הקודש של הקוראן – מה שכמובן לא נכון – לעולם המערבי ולתעשיית האופנה?! אני מאמין שדרך אמנות יש לך חופש ליצור הכל, כמו גם החופש לשחק בשפה. הרעיון מאחורי העבודות שלי הוא לא חד ממדי ואני לא רוצה שיהיה מסר ישיר אחד, אלא שכל צופה יוכל לקרוא אותה איך שהוא רוצה".

                 

                   

                  ואיך מגיבים אנשים לקעקועים של שירן כדר מילר?

                  בארון של שירן כדר מילר: "רק בשנים האחרונות נוח לי עם הגוף שלי". לחצו על התמונה לכתבה המלאה (צילום: ענבל מרמרי)
                  בארון של שירן כדר מילר: "רק בשנים האחרונות נוח לי עם הגוף שלי". לחצו על התמונה לכתבה המלאה (צילום: ענבל מרמרי)

                   

                   

                   
                  הצג:
                  אזהרה:
                  פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד