איך מחברים בין המשורר הפלסטיני מחמוד דרוויש לכוכבת הפופ והאופנה ריהאנה? אמן הקליגרפיה ג'מל מסארווה יצר עבודה גרפית ששילבה בין תמונת השער של הזמרת למגזין ווג הערבי מנובמבר 2017, שבה צולמה כנפרטיטי, לכתב קליגרפיה ערבי עם ציטוט של אחד משיריו היפים של דרוויש, "אלגמילאת", ובו השורה "הנשים היפות הן האהובות ביותר".
מסארווה, שנולד וגדל בטייבה, מגדיר את עצמו כפלסטיני ובשנתיים האחרונות פועל ויוצר בלונדון, מספר בעת ביקור משפחתי בארץ כי הרעיון לחיבור היה מהתרגום למילה נפרטיטי ("האישה היפה הגיעה") לשירו של דרוויש, שמדבר על יופי וחוזק. כמי שעבודתו מתאפיינת בחיבור בין קליגרפיה ערבית לדמויות מעולם האופנה והבידור, כמו ביונסה, ג'יג'י ובלה חדיד, נעמי קמפבל, ודיוות מהעולם הערבי כמו אום כולתום, פיירוז ואסמהאן אל אטרש (אחותו של פריד), עבודתו הייחודית כבר קנתה לה מעריצים ברחבי העולם, בעיקר בקרב קהל ערבי מודרני, ובין היתר גם אצל מוחמד חדיד, אביהן של דוגמניות העל ג'יג'י ובלה.
מסארווה, 32, למד תקשורת אינטראקטיבית באוניברסיטת אריאל, ומשם עבר ללמוד קורס באמנות בבית הספר מנשר בתל אביב. קליגרפיה משכה אותו מילדות וכבר ב-2012 הציג תערוכה בשם "מסכות", עם קליגרפיה שעיטרה תמונות של פניו ושל דמויות מפורסמות. "דרך המסכות אני יכול לספר על קבלת האחר במגזר הערבי", הוא אומר, "הסלוגן שלי הוא Art Is Freedom ואני מאמין שדרך אמנות אפשר לומר הכל".
מאז הציג את עבודותיו במספר מקומות ברחבי הארץ, כולל בתערוכת יחיד בבר-מועדון כולי עלמא בתל אביב לפני כשנתיים, שבוע לפני שעזב ללונדון. "לונדון אפשרה לי להתפתח אמנותית ועסקית", הוא אומר ומסביר כי משם קל לו לנהל יחסי עבודה עם חברות מדובאי, כמו גם ליצור בסביבה נוחה יותר.
בחשבון האינסטגרם שלו ניתן להתרשם מעבודותיו, שהייחודיות שלהן היא בעיקר בחיבור שהוא עושה לעולם האופנה. למשל, תמונה של הדוגמנית השחורה וויני הארלו, החולה במחלת הוויטיליגו היוצרת על גופה כתמים בהירים, מתוך מגזין הרפר'ס בזאר. מסארווה יצר לה מעין זוג משקפיים גדולים וחתוליים מקליגרפיה, עם המשפט: תתרכז בדעה שלך על עצמך, ולא בדעתם של אחרים עליך.
על הזמרת הלבנונית פיירוז הוא יצר כתר (כיאה למעמדה בתרבות הערבית) וצוואר מעוטרים בקליגרפיה. לאחרונה החל גם בסדרה של קליגרפיה על צילומים מקולקציות של בתי אופנה כמו אלכסנדר מקווין ודולצ'ה & גבאנה, מעניק להם פרשנות אישית משלו. "לקחתי את קולקציית הפרפרים של דולצ'ה & גבאנה וחיברתי לראש כלוב עם פרפרים וקליגרפיה של משקפי פרפר גדולים", הוא מסביר, "הרעיון הוא להביא קונספט חדש לדגם עצמו". לדבריו, כעת הוא עובד עם חברה גדולה בדובאי על קולקציה חדשה בשם "שפת המדבר", אשר כמו שאר עבודותיו, מיוצרות בעבודת פוטושופ בעזרת פונט אלדהבי.
בימים של אסלאמופוביה וחשש מהשפה הערבית, אפשר לומר כי עבודותיו של מסארווה מבקשות להציג את השפה הערבית באור פוטוגני, וזאת באמצעות החיבור לכוכבות פופ ואופנה. "אני לא בא ללמד אנשים ערבית", הוא מסביר, "יש אנשים שזה אולי פותח להם את הראש, אחרים מסתכלים על זה בעין לא יפה. ערבית זו לא רק שפה – אלא תרבות שלמה. ערבית לא צריכה להפחיד אף אחד".
עם זאת, לדבריו רוב הביקורת עליו נשמעת בעיקר מתוך המגזר הערבי. "אמרו לי, איך אתה מעז לקחת את השפה הערבית, שפת הקודש של הקוראן – מה שכמובן לא נכון – לעולם המערבי ולתעשיית האופנה?! אני מאמין שדרך אמנות יש לך חופש ליצור הכל, כמו גם החופש לשחק בשפה. הרעיון מאחורי העבודות שלי הוא לא חד ממדי ואני לא רוצה שיהיה מסר ישיר אחד, אלא שכל צופה יוכל לקרוא אותה איך שהוא רוצה".
ואיך מגיבים אנשים לקעקועים של שירן כדר מילר?