מהכבד אל הקל: איך עושים ניקוי
גוף אביבי נינוח, הדרגתי והגיוני

האביב הוא הזמן המתאים לניקוי הכבד מרעלים, אבל לא חייבים לעשות את זה בעזרת דיטוקס סגפני. שמונה צעדים שיוציאו אתכם מכבדות לקלילות גם בלי צום מיצים

בתזונה הסינית המקרוביוטית לכל עונה יש טעם משלה, והחמוץ הוא הטעם של האביב (צילום: אנטולי מיכאלו  סגנון: אינה גוטמן)
בתזונה הסינית המקרוביוטית לכל עונה יש טעם משלה, והחמוץ הוא הטעם של האביב (צילום: אנטולי מיכאלו סגנון: אינה גוטמן)

תשכחו מצום מיצים, מתפריט סגפני ומאבקות ירקרקות שהכוכבת ההוליוודית התורנית נשבעה שהן שיקוי הפלא הסודי שלה לתחושת ריחוף ונעורי נצח. ניקוי הגוף האביבי שמוצע לכם כאן לא יגרום לכם לרחף, אבל הוא כן יעזור לכם להשתחרר מתחושת הכבדות, העייפות והקיפאון החורפי ולהתחיל מחדש בתחושה רעננה, קלילה ונקייה יותר.

 

תשכחו גם מתפריט מדוקדק של מה כן ומה לא ועוד הנחיות שידרשו מכם להתעמק בהן לפני כל ביס שתיקחו. למה? כי אלמוג גולד־רוטנברג, נטורופתית ומרצה במכללת רידמן שמתמחה בתזונה סינית מקרוביוטית ובתהליכי התמקדות (פוקוסינג), והאישה שאליה פנינו כדי לסדר את הגוף לקראת האביב, דוגלת בתפיסה קצת אחרת. "אני מעדיפה להדגיש את ה'איך' ולא את ה'מה', ומאמינה בתהליך ניקוי הדרגתי, נינוח והגיוני שיתאים גם לאורח החיים", היא מסבירה. "מה שכן, כרגיל בתהליכים מעין אלה, הצלחתו של הניקוי תלויה באדם אחד בלבד - בכם - ולפי הרפואה הסינית הזמן להתחיל אותו הוא ממש עכשיו. האביב הוא עונה של יציאה החוצה, של יותר פעילות ושל צמיחה. זאת העונה שבה אנחנו מורידים מעלינו את הסוודרים והזמן לממש את הפוטנציאל הגופני, המנטלי והרגשי שלנו ולמנף אותו. לכן זה בדיוק הזמן למימוש מיטבי של פוטנציאל הבריאות שלנו ושל יחסינו עם האוכל".

 

לדבריה, התזונה הסינית המקרוביוטית עוסקת בין השאר בזיקה שבין האוכל שלנו לאיברי הגוף ועונות השנה, ומדגישה את אופן הכנת המזון לא פחות מאשר את המזון עצמו. "אם ברפואה המערבית ובנטורופתיה עובדים עם ויטמינים ומינרלים ואבות המזון, התזונה הזאת מתאימה את עצמה לאדם על פי איכויות של חום, קור, יובש ולחות", היא מסבירה. "בקליניקה שלי אני משלבת בין התזונה המערבית לתזונה הסינית המקרוביוטית ומתאימה לכל אחד מה שמתאים לו, כמו למשל אילו סוגי דגנים, ירקות וקטניות לשלב בתפריט, אם כן או לא כדאי לאכול מזון מהחי, ואילו טכניקות בישול מתאימות לכל טיפוס ולעונות השנה".

 

להשיל את הסוודר, גם מהתודעה

אם לכל עונה ישנו האיבר שלה, האביב, כך על פי התורה הסינית המקרוביוטית, הוא העונה של הכבד. יש בכך היגיון גם בעיניים מערביות. אחרי הכל, תפקידו של הכבד הוא לנקות את הגוף שלנו מרעלנים ולדאוג להתחדשות הדם ולזרימה מיטיבה שלו אל האיברים. "תזונה לקויה, סטרס, זיהום אוויר, קרינה ותרופות שאנחנו נוטלים הם רק חלק מרשימת הגורמים להיווצרות רעלנים שמכבידים על מערכות הגוף", מסבירה גולד־רוטנברג, "והם עלולים להוביל גם למחלות ולמצבים כמו משקל עודף, כולסטרול גבוה ופעילות בלתי תקינה של בלוטת התריס.

 

החדשות הטובות הן שלגוף יש יכולת לפנות את הרעלים האלה באמצעות מערכות ניקוי פנימיות. מערכת העיכול, הכליות, העור והלימפה כולם מנגנונים שתורמים ליכולת של הגוף להתנקות, וכמובן הכבד שאחראי לסנן את הרעלים ולנקות את הדם".

 

"מזונות מעובדים, סוכרים, חומרים משמרים ואפילו אוכל בריא שנצרך בכמויות גדולות מדי ויותר מדי סוגים, כל אלה יוצרים עומס על הגוף ועל הכבד"

החדשות הפחות טובות לדבריה, הן שרובנו מעמיסים על עצמנו יותר מדי בכל העונות: קצב החיים הבלתי אפשרי, הסטרס והמולטי טסקינג שכולנו נמצאים בו, הרצון לתפוס כמה שיותר ומחסור כרוני בשעות שינה - כל אלה משפיעים לרעה על יכולת הניקוי הטבעית של הגוף. לכל אלה נוספים גם הרגלי התזונה המערביים שלנו. "מזונות מעובדים, סוכרים, חומרים משמרים ואפילו אוכל בריא שנצרך בכמויות גדולות מדי ויותר מדי סוגים, כל אלה יוצרים עומס על הגוף ועל הכבד", היא מסבירה, "והתוצאה היא שהכבד גדוש ועובד לאט יותר.

 

העומס המטבולי שנוצר יכול להתבטא בכל מיני צורות שעודף משקל הוא רק אחת מהן. עודף רעלים יכול להתבטא גם בתופעה המכונה Foggy Head, מעין תחושה של ערפל בתוך הראש, עייפות מנטלית ופיזית, מיגרנות, בעיות עור, עצירות, בעיות בבלוטת התריס, סוכרת, כולסטרול גבוה ועוד ועוד".

 

לוותר על צום מיצים, לאמץ הרגלים

אז עכשיו, אחרי שהבנו למה כדאי לנו להתפנות לטיפוח הכבד שלנו בפתח עונת האביב, מגיע החלק המעשי. "לפני שמתחילים, חשוב לדעת שתהליכי ניקוי רעלים שאינם מותאמים לכם אישית עלולים להזיק", מדגישה גולד־רוטנברג, "ולכן תמיד מומלץ להיעזר באנשי מקצוע ולא להתפתות לשלל שיטות דיטוקס שתמצאו באתרים וברשתות החברתיות. התהליך שעליו אני ממליצה כאן לא מוגדר כניקוי רעלים אלא כמעבר לאכילה נקייה, והמטרה היא לסגל לעצמכם אורח חיים נקי יותר שילווה אתכם לתוך החיים עצמם.

 

שנית, כדאי לשים לב שגם הסדנאות והריטריטים למיניהם, שמתקיימים לרוב באווירה שלווה ומספקים תפריטים על טהרת המיצים, לאו דווקא מתאימים לכל אחד, וגם בהם יש פוטנציאל של נזק. כך למשל, תזונת מיצים לאנשים שסובלים מקור ומיובש עלולה לגרום לשלל בעיות, בהן כאבי גב תחתון שמקורם בתפקוד לא תקין של הכליות, עצירות ואפילו הפסקה של הווסת".

 

כדי להפוך את התהליך לקל יותר לביצוע ולכן ליעיל יותר, היא ממליצה לבחור בשלב ההתחלתי שלושה מתוך ההרגלים הבאים ולנסות להתמיד בהם למשך שבוע. בהמשך, אחרי שתחושו את השינויים, אפשר להתקדם ולאמץ יותר הרגלים:

 

1. להוסיף לימון לבוקר שלכם

על פי הרפואה הסינית, הטעם החמוץ משמר את המשאבים של הגוף, שומר על הפוטנציאל שלנו, ומצד שני גם מניע ומפזר את מה שלא צריך

בתזונה הסינית המקרוביוטית לכל עונה יש טעם משלה, והחמוץ הוא הטעם של האביב. על פי הרפואה הסינית, הטעם החמוץ משמר את המשאבים של הגוף, שומר על הפוטנציאל שלנו, ומצד שני גם מניע ומפזר את מה שלא צריך. באספקט הנטורופתי־מערבי, הלימון מכיל כמות נאה של ויטמין C, שהוא גם נוגד חמצון ועוזר לנטרל את הרדיקלים החופשיים שהם גם רעלנים, וגם מניע את חילוף החומרים. לכן מומלץ לפתוח את הבוקר בכוס מים פושרים בתוספת מיץ משליש או חצי לימון סחוט על קיבה ריקה. אם אתם סובלים מעצירות, הוסיפו כפית שמן זית בכבישה קרה.

 

2. להכניס לגוף אוכל אמיתי

מה זה "אוכל אמיתי"? אוכל שהגוף יודע לזהות ומבין מה לעשות איתו ואיך לעכל אותו. כשאנחנו מכניסים לגוף אוכל שהוא לא מזהה, הוא מייצר רעלנים שמסתובבים בגוף יותר מדי זמן כי הוא פשוט לא יודע איך לפנות אותם. תתחילו לקרוא את רשימת הרכיבים של המזונות שאתם צורכים ולבדוק שאתם מזהים אותם ושהרשימה לא מכילה מספרי E שלרוב מצביעים על חומרי טעם וריח, צבעי מאכל וחומרים משמרים. מדובר בחומרים שמטרתם למנוע עובשים ופטריות כדי להאריך את חיי המדף של המוצר וכן להפוך אותו למושך יותר.

 

לא צריך להתחכם ולחפש את מזונות־העל שכבר הפכו לתעשייה. מזונות־העל האמיתיים הם הירקות, הפירות, הדגנים, הקטניות והשמנים הטובים (צילום: אנטולי מיכאלו  סגנון: אינה גוטמן)
    לא צריך להתחכם ולחפש את מזונות־העל שכבר הפכו לתעשייה. מזונות־העל האמיתיים הם הירקות, הפירות, הדגנים, הקטניות והשמנים הטובים(צילום: אנטולי מיכאלו סגנון: אינה גוטמן)

     

    3. לארגן מזווה בריא בשלוף

    עכשיו, אחרי שקראתם את רשימת הרכיבים על המזונות בסופר, הגיע הזמן ליישם אותה ולהקיף את עצמכם במזונות שהכי קרובים לטבע באופן שיהיה זמין, קל ומהיר לשליפה והכנה. לא צריך להתחכם ולחפש את מזונות־העל שכבר הפכו לתעשייה. מזונות־העל האמיתיים הם הירקות, הפירות, הדגנים, הקטניות והשמנים הטובים, ועבור חלק מהאנשים - גם מזון מהחי. זה זמן מצוין לוודא שיש לכם מזווה מצויד ולהיפרד נהמזונות המעובדים שמעמיסים עלינו. סדרו לכם את הקטניות, הדגנים, האגוזים, השקדים, השומשום - כל הדברים הטובים - בצנצנות שקופות, על מדפים בגובה העיניים, והימנעו מעומס גם במזווה.

     

    4. ליהנות משפע הירקות והפירות (ולהימנע מפיצויים)

    בהמשך לסעיף הקודם, הפכו גם את המטבח שלכם למקום שבו תוכלו להכין בקלילות ובמהירות ארוחה ממוצרים טריים, איכותיים ובסיסיים. לא צריך להתחכם ולבנות מנות מורכבות מדי, אבל כן חשוב שהאוכל שלכם יהיה טעים ומספק כדי שלא תרגישו צורך בפיצוי אחרי הארוחה. כדי להכין אוכל טעים החזיקו במטבח פירות, ירקות, עשבי תיבול ותבלינים שמאוד עוזרים לטעם, ושימו לב שכ־50% מכל ארוחה יכילו ירקות ופירות, בדגש על כתום וסגול - הם עשירים בנוגדי חמצון, מגינים עלינו מפני הרעלנים ועושים אנטי אייג'ינג לגוף ולמוח.

     

    ירקות טריים הם דבר מדהים. כיף לאכול אותם, הם פריכים, צבעוניים ועשירים בטעם, אבל גם הקפואים בסדר גמור - קטניות וירקות קפואים משמרים כ־80% מהערכים התזונתיים שלהם. כשיש אוכל איכותי, טרי ובסיסי בבית, וכשאין עומס על המזווה ועל המטבח, הדברים קורים. אם אפשר, העדיפו תוצרת אורגנית, בעיקר כשמדובר בעלים ירוקים ועשבי תיבול, שהריסוס נוטה להידבק אליהם.

     

    5. לעלעל בהרחבה

    העלים הירוקים מחזקים את הדם, מסייעים במניעת אנמיה ובעיות עיכול ועשירים בסיבים תזונתיים שיודעים לספוח רעלים

    זה הזמן לעלים ירוקים. הם עשירים בברזל ובכלורופיל שמעניק להם את צבעם הירוק ושהמבנה המולקולרי שלו דומה למבנה של ההמוגלובין בגוף האדם. העלים הירוקים מחזקים את הדם, מסייעים במניעת אנמיה ובעיות עיכול ועשירים בסיבים תזונתיים שיודעים לספוח רעלים. עם זאת, לאנשים שהסיבים מאתגרים את מערכת העיכול שלהם או כאלה שסובלים מקור, מומלץ להקפיץ את העלים הירוקים עם שום ובצל, צמחים בעלי יסודות מחממים, או לשלב אותם במרקים.

     

    6. ללעוס במיינדפולנס

    פעולת מערכת העיכול שלנו מתחילה כבר בלעיסה, שעוזרת לנו לפרק את המזון ולהקל מטבולית על הגוף. ברוק יש אנזימי עיכול שמתחילים לפרק את הפחמימות בזמן הלעיסה, וכשאנחנו לועסים היטב ולוקחים את הזמן בכל נגיסה, מנגנוני הרעב והשובע שלנו מאוזנים יותר ואנחנו נזקקים לפחות מזון. לכן השתדלו להיות נוכחים באכילה. כשאנחנו מקדישים לפעולה זו זמן ותשומת לב, מנגנון השובע שלנו יודע לעבוד ולדווח שאכלנו מספיק.

     

    7. לשים לב למה שיוצא מהגוף

    אנחנו מתעסקים כל כך הרבה במה שאנחנו מכניסים לגוף, אבל שוכחים לשים לב למה שיוצא. לפעמים אנשים כל כך עסוקים עד שפשוט אין להם זמן לשבת בשירותים, בעוד שאנחנו אמורים להיות שם כל יום, בין פעם לשלוש פעמים ביום. הדבר הכי חשוב בתהליך הוא לפנות את הרעלים מהגוף, לכן כדאי לשים לב גם ליציאות.

     

    8. לישון טוב לחידוש המצברים

    פשוט לישון. גם אם זה אומר לוותר על עוד פרק בנטפליקס או על עוד גלילה של הפיד. כשלא ישנים מספיק, לא נותנים לגוף את הזמן והאנרגיה להתנקות ולפנות את הרעלים ואת כל מה שאנחנו מעמיסים עליו במהלך היום. הקפידו לישון שבע שעות לפחות בכל לילה ולכו לישון בשעה סבירה, כך שבסביבות אחת בלילה כבר תהיו עמוק בחלומות. כך תאפשרו לכבד לעשות את מלאכתו נאמנה ולסנן את הרעלים, למערכת העיכול לעבוד כמו שצריך, והכי חשוב - להעניק לעצמכם כמה שעות התחדשות נטולות סטרס שבהן אתם פשוט ישנים.

     

     

    הגיליון החדש של מגזין מנטה - עכשיו בדוכנים (צילום: גורן ליובונצ'יץ)
    הגיליון החדש של מגזין מנטה - עכשיו בדוכנים (צילום: גורן ליובונצ'יץ)
     
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד