מילאנו יפה, ובשבוע העיצוב עוד יותר. חלונות הראווה זוהרים, ארמונות העבר מתגנדרים לקראת המיצבים וחפצי העיצוב האמנותיים שגודשים את חדריהם, מחסנים אפרוריים הופכים בן לילה לחללי תצוגה פואטיים – כל פינה ודירונת זוכות לעדנה כנדל"ן תצוגה מניב, לשבוע ימים.
בשבוע העיצוב מילאנו חגיגית, פתיינית, כובשת. פה תאורת אווירה בכחול עמוק ואפלולי, ושם אורות ניאון בוהקים; פה סבך צינורות זכוכית עדינים ושם קורי עכביש זוהרים בחשיכה; פה כלב פלסטיק חמוד שתוכנת להתחבב, ושם עיצוב דרום אפריקאי השואב מהמקורות המקומיים.
העיר מתפקדת כקפסולה מרוכזת של הכל מהכל. מכאן לואי ויטון, בית האופנה הצרפתי שמייצר מוצרי יוקרה מעור – חפצים נחשקים אבל לא באמת נחוצים – הפונים לקומץ זעיר מתושבי כדור הארץ; ומכאן Broken Nature: Design Takes on Human Survival, התערוכה שאצרה פאולה אנטונלי בטריאנלה, שמבקשת להפנות את המבט לדרכים שבהן עיצוב יכול להיות מכשיר חיוני לתיקון סבך הנימים העדין הקושר אותנו לסביבות השונות שבהן אנחנו חיים. סבך נימים שאותו אנו פוצעים שוב ושוב בהתנהגות חסרת אחריות כלפי כדור הארץ. אנטונלי קוראת לזה "עיצוב רסטורטיבי" – עיצוב מתקן, משפץ, שמחזיר את המצב לקדמותו.
תערוכה אחרת שמשכה תשומת לב רבה הייתה "לארוג את הקוסמוס", של האמן הארגנטינאי תומס סרצינו. האמנות של סרצינו, שהוכשר בתחילת דרכו כאדריכל, נוגעת בתחומי המתמטיקה, הגיאומטריה והמדע. בפלנטריום של מילאנו, שהוחשך כמעט לגמרי, הוצגו בתיבות זכוכית קוריהם המשולבים של מיני עכבישים שונים, שאותם בחר סרצינו לחבר אלה לאלה. כך נראתה התערוכה הזו ב-2014:
כמו Broken Nature, גם "לארוג את הקוסמוס" עוסקת במיקרו ובמקרו ובקשרים שביניהם, ומבוססת על מחקר שערך סרצינו באופני טוויית העכבישים את קוריהם, ומה שאפשר ללמוד מהם על גבולות חומריים וחברתיים.
את "לארוג את הקוסמוס" הביא למילאנו בית האופנה בולגרי, ובחיבור הזה אפשר לראות בקליפת אגוז את ייחודיותו של שבוע העיצוב של מילאנו, שמצליח לקשור בין היסטוריה, אדריכלות, אמנות, אופנה ועיצוב, בין הלוקאלי לגלובאלי, בין המסחרי לקונספטואלי, בין העתיק לעכשווי, בין העבר לעתיד.
תערוכה, או ליתר דיוק, תערוכות מצוינות, הציגה גם גלריית ''נילופר דיפו'' – האחות של נילופר שבלב הלב המילנזי. במרכז החלל רחב הידיים בן שלוש הקומות, הממוקם מחוץ למרכז העיר, הוצגה Far, שיתוף פעולה בין סטודיו Vedet – שאצר מעצבים הולנדיים צעירים, בוגרי אקדמיית איינדהובן – לבין Space Caviar, שעיצב יפה ומעניין. ספייס קוויאר הוא הסטודיו שבראשו עומדים ג'וזף גרימה – העורך לשעבר של מגזין האדריכלות והעיצוב דומוס והמנהל הקריאטיבי של איינדהובן, אקדמיית העיצוב ההולנדית הנודעת – והמעצבת תמר שפריר. לגובה שלוש הקומות שמסביב לתערוכה המרכזית, כמו בכל שנה, אפשר היה ליהנות משילובים יצירתיים בין עיצוב וינטג', שהוצב בהקפדה מסוגננת, לעבודות עכשוויות המוצגות רק בשבוע העיצוב.
גלריה ''רוזנה אורלנדי'' יזמה השנה את פרויקט Guiltless Plastic. במסגרת הפרויקט חולקו פרסים לעבודות מפלסטיק ממוחזר או בשימוש חוזר, ובאותה רוח הוזמנו מעצבים כחיימה חיון, פטרישיה אורקיולה, פיירו ליסוני ואחרים, להציג עבודות מפלסטיק ללא אשמה.
והיו חגיגות. אפ – הכורסה השמנמנה עם הכדור שעיצב גאיטנו פשה – חגגה 50, קרטל חגגה 70, ומורוסו חגגה עשור ל"Mafrique", קולקציית רהיטי החוץ הקלועים שלה. מתחם Ventura Centrale הוכפל, Ventura Future עבר לטורטונה, וכל היתר – בתמונות.
חדר השירותים כיכב באינסטגרם במשך שבוע העיצוב:
לסיום, מיצב הרובוטיקה של סוני:
https://www.instagram.com/xnet.architecture.design/