עושים לכם עיניים: המוטיב העיצובי החדש שצפוי להשתלט לכם על הבית

אחרי האננסים, הקקטוסים והיוניקורן, מגיע תורן של העיניים להיות הקראש העיצובי התורן. כל הפרטים והפריטים עם הטרנד שמביט אלינו מכל מקום, בלי עין הרע

ג'ני צ'רוואני וליהיא לפיד בפרויקט "שונה זה שווה" לרגל יום המודעות הבינלאומי לאוטיזם (צילום: איליה מלניקוב)
ג'ני צ'רוואני וליהיא לפיד בפרויקט "שונה זה שווה" לרגל יום המודעות הבינלאומי לאוטיזם (צילום: איליה מלניקוב)
קנקן תה של פורנסטי ברנבי, 2,329 שקל (צילום: RENBY)
קנקן תה של פורנסטי ברנבי, 2,329 שקל (צילום: RENBY)
הביטאט: שעון בעיצוב נלסון ג'ורג', החל מ-1,645 שקל  (צילום: Andreas Sütterlin)
הביטאט: שעון בעיצוב נלסון ג'ורג', החל מ-1,645 שקל (צילום: Andreas Sütterlin)
פוקס הום. פריטים וסטים מ-69.90 שקל עד 349.90 שקל (צילום: יורם אשהיים)
פוקס הום. פריטים וסטים מ-69.90 שקל עד 349.90 שקל (צילום: יורם אשהיים)
הדום עין אוריינטלית בעיצוב ליאב קוקו. הוצג בביתן הישראלי הראשון בשבוע העיצוב במילאנו 2019
הדום עין אוריינטלית בעיצוב ליאב קוקו. הוצג בביתן הישראלי הראשון בשבוע העיצוב במילאנו 2019
שטיחון של עדיקה, 65 שקל  (צילום: ערן סלם)
שטיחון של עדיקה, 65 שקל (צילום: ערן סלם)

זה קורה פעם בכמה חודשים. עולם העיצוב מתאהב בצורניות בעלת נוכחות ופשוט לא יודע ממנה שובע. אחרי שלקינו בסכריניות יתר משגעת היוניקורן ושבענו מהצהוב הטרופי של האננסים, מגיע תורן של העיניים להיות במרכז. לפני שעוסקים במעמד הטרנדי של העיניים, חשוב לציין שלנוכחות שלהן תמיד התלווה גם פן תרבותי - בטח כשמדברים על תרבות המזרח, ובאופן גדול וכולל – מהודו ותאילנד ועד מרוקו. לעין השלישית, כידוע, מיוחסות בתרבויות המזרח הרחוק תכונות מיסטיות שדילגו בקלילות לעידן הניו־אייג' העולמי וחדרו אליו בצורה מרשימה. אלפי קילומטרים משם התבססה לה גם האמונה בעין הרע, כשהדרך להתגונן ממנה עוברת בהצבת עין כחולה גדולה ומגוננת.

 

פופים סרוגים בצורת עיניים של Fine Lab (צילום: fine lab)
    פופים סרוגים בצורת עיניים של Fine Lab(צילום: fine lab)

    מימין לשמאל: קישוט לקיר, עדיקה, 59 שקל ; דגלון עיניים של קרן דניס, 79 שקל  (צילום: ערן סלם)
      מימין לשמאל: קישוט לקיר, עדיקה, 59 שקל ; דגלון עיניים של קרן דניס, 79 שקל (צילום: ערן סלם)

      מחברת של Urban Outfitters, מחיר 59.90 שקל (צילום: URBAN OUTFITTERS)
        מחברת של Urban Outfitters, מחיר 59.90 שקל(צילום: URBAN OUTFITTERS)

         

        היטשטשות הגבולות בין סגנונות עיצוב שונים הביאה לשינוי גם במעמדה של העין. לאחר שהושם זרקור על האקזוטיקה ממרכז ומדרום אמריקה בדמות של קקטוסים, לאמות ובננות, כעת מציצה אלינו העין המיסטית, שכיכבה בצורות ובתקופות שונות בתרבויות שונות. אם עד כה התקשרו העיניים בעיקר לתרבויות מסורתיות והופיעו בקונטקסט דתי, מיסטי או רוחני, עכשיו הן מתמקמות בקדמת הבמה העיצובית ומתחברות גם לעיצוב גבוה ואליטיסטי ולא רק לעולם הרוח, החיפוש העצמי או האמונות התפלות.

         

        התוצאה, ללא ספק, נראית לעין. כיום העיניים ניבטות אלינו מכל מקום: על כריות, שטיחים, מצעים, כלים, מוצרי נייר, שעונים, מתלים ועוד. מוטיבים חוזרים של עיניים מקבלים התייחסות ממותגי־על כמו Vitra, Fornasetti ו־moooi וגם ממותגים נגישים כמו H&M HOME, פוקס ומיניסו.

         

        כלי מיטה של פוקס הום, מ–59.90 שקל לציפית (צילום: יורם אשהיים)
          כלי מיטה של פוקס הום, מ–59.90 שקל לציפית(צילום: יורם אשהיים)

          H&M Home, מחיר 129 שקל (צילום: הנס מוריץ)
            H&M Home, מחיר 129 שקל(צילום: הנס מוריץ)

             

            ספלים מבית נטוצי, מ–112 שקל לספל   (צילום: נטוצי)
              ספלים מבית נטוצי, מ–112 שקל לספל (צילום: נטוצי)

               

              העיניים השתלבו לאחרונה גם בלא מעט פרויקטים עיצוביים מעניינים בעלי ערך מוסף. המעצב הרב תחומי, שים אדרי, מעצב הבית של שכטר בוטיק, יזם השנה פרויקט ייחודי בשם "שונה זה שווה" לרגל יום המודעות הבינלאומי לאוטיזם, שנערך ב־2 באפריל. אדרי עיצב כריות נוי עם זוג עיניים צבעוניות במרכזן, וידוענים כמו ליהיא לפיד, ג'ני צ'רוואני, רותי ברודו, דפנה לוסטיג ותום יער התנדבו להצטלם לפרויקט, שהכסף ממכירת הכריות ממסגרתו יועבר כתרומה ל"עמותה לילדים בסיכון - מרכז לטיפול וחקר באוטיזם". על הבחירה דווקא בעיניים אומר אדרי כי "המשמעות היא לראות מולנו את הזולת, ובתוך כך גם את השונים מאיתנו".

               

              כרית עיניים מפרויקט "שונה זה שווה" של שכטר בוטיק, 300 שקל (צילום: איליה מלניקוב)
                כרית עיניים מפרויקט "שונה זה שווה" של שכטר בוטיק, 300 שקל(צילום: איליה מלניקוב)

                 

                גם איקאה העולמית השיקה לפני כשנה קו מוצרי טקסטיל ששמו Tilltalande בכיכובן של העיניים, שנעשה בשיתוף של 50 נשים ירדניות ו־50 פליטות סוריות. שיתוף הפעולה עם ה־Jordan River Foundation נועד ליצור קולקציית מוצרים בעבודת יד של הנשים הירדניות והסוריות כדי לתרום להן ולמכור ברשת פריטים ייחודיים שנוצרו מתרבות מקומית ומקורית. מה שנקרא Win-Win.

                 

                 

                האובססיה למוטיבים של עיניים אינה אחידה. לפעמים העיניים יכולות להופיע רק במרומז, כמו בסדרת גופי התאורה Iconic Eyes החדשה של מותג התאורה המוכר moooi. גופי התאורה נראים כמו אוסף של עיניים שניצבות זו לצד זו ומביטות

                לכל עבר.

                 

                גוף תאורה של moooi מסדרת Iconic Eyes בקרני תכלת (צילום: moooi)
                  גוף תאורה של moooi מסדרת Iconic Eyes בקרני תכלת(צילום: moooi)

                   

                   

                  כהמשך כמעט טבעי מתרחבת האובססיה הזו גם למוטיבים של משקפיים – אותו אביזר המיועד לתיקון הראייה או משמש סתם כתוספת אופנתית. מה שבטוח זה שהמגמה הזו לא הולכת להיעלם בקרוב מטווח הראייה שלנו, ומה שבאמת צריך להעסיק אותנו זה על איזה אביזר עיצובי בצורת עין אנחנו הולכות לשים עין.

                   

                   

                  הגיליון החדש של מגזין Gostyle - עכשיו בדוכנים (צילום: Valerie Burke)
                  הגיליון החדש של מגזין Gostyle - עכשיו בדוכנים (צילום: Valerie Burke)
                   
                  הצג:
                  אזהרה:
                  פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד