מעצב האופנה רונן חן: "אני עדיין לא מרגיש שפיצחתי איך עושים את זה"

זוכה פרס "מעצב השנה" יוצר קולקציות צעירות ונועזות יותר ככל שהוא מתבגר. למה הוא לא משתתף בשבוע האופנה, מה למד מהיפנים ומה יש לו לומר לשרה מירי רגב

"אחרי שנים שבהן מאוד התאמתי את עצמי ללובשת, אני שם במרכז את העניין, היצירה והבגד עצמו". רונן חן (צילום: אורית פניני)
"אחרי שנים שבהן מאוד התאמתי את עצמי ללובשת, אני שם במרכז את העניין, היצירה והבגד עצמו". רונן חן (צילום: אורית פניני)
קולקציית קיץ 2019. עוצבה בהשראת גל חום שפקד את טוקיו כשחן ביקר בעיר (צילום: דודי חסון)
קולקציית קיץ 2019. עוצבה בהשראת גל חום שפקד את טוקיו כשחן ביקר בעיר (צילום: דודי חסון)

מעצב האופנה רונן חן, 53, מעצב כבר 25 שנה ועדיין מסתובב בעולם רווי ביצירתיות. "אני גר במרכז תל אביב ואוהב ללכת בערבים באזור רוטשילד-אלנבי ולראות את הקהל העירוני, הכיפי והבלייני שמסתובב שם", מספר חן. "יש בהם משהו קליל וזורם. אני מזהה את הטיפוסים של הדור החדש. אלה שלא חיים מקובע. שיכולים להחליף עיסוק כמה פעמים בחיים, או מערכות יחסים. אני מת לעצב לאנשים האלה", הוא אומר.

 

היו שנים שהחנויות של רונן חן היו מקום יחסית סולידי, פנו אל קהל בשל, שרצה איכות וסגנון בטוח. אבל בשנים האחרונות חן פרש כנפיים, יצר שיתופי פעולה מיוחדים עם כישרונות שמשלימים אותו והפך לאחד היוצרים המעניינים, המתפתחים והמסקרנים בתעשייה. דפנה לוסטיג, קרן פלס ומי לא - כולן לובשות רונן חן.

 

כולן היו הדוגמניות שלו. גלית גוטמן משמאל (2003) ושרון גניש (2015) (צילום: עדו לביא)
    כולן היו הדוגמניות שלו. גלית גוטמן משמאל (2003) ושרון גניש (2015)(צילום: עדו לביא)

     

    הוא היה מהראשונים שזיהו בשעתו את הכוח העולה של פאשניסטת האינסטגרם - הדוגמנית אניה מרטירוסוב, ויצר איתה ב־2015 קולקציה משותפת ששמה "ספורט קוטור". "זה היה אדיר. היא באה עם החשיבה על הרגע האינסטגרמי ואני על פרקטיות. ביחד יצאו לנו דברים טובים", הוא נזכר. ב-2017 הוא יצר קולקציית קפסולה שכולה וריאציות על חולצת הכפתורים הגברית עם הסטייליסטים המובילים מזל חסון וראובן כהן, וכן קולקציה בסימן תלת מימד עם המעצבת הצעירה והמבטיחה, בוגרת שנקר, נועה רביב.

     

    "כשהתחילו שיתופי הפעולה בתחום האופנה, אני חושב שכל מעצב חלם על זה, ואני זוכר שהייתי בהרצאה באיטליה ופתאום חשבתי: 'למה אני צריך לחכות שישתפו פעולה איתי. אני בית אופנה בעצמי'. לא הבנתי איך לא חשבתי על זה קודם'".

     

    זה עובד לך טוב?

    "הפריטים שיצרתי עם מזל חסון וראובן כהן היו בסט סלר ונחטפו. היו כ-80 פריטים מכל דגם ולא נשאר כלום".

     

    אחת הקולקציות הנמכרות ביותר. שיתוף הפעולה של חן עם הסטייליסטים ראובן כהן ומזל חסון (צילום: יניב אדרי)
      אחת הקולקציות הנמכרות ביותר. שיתוף הפעולה של חן עם הסטייליסטים ראובן כהן ומזל חסון(צילום: יניב אדרי)

       

      אפשר לומר שעברת מהפך מסוים לפני כארבע שנים.

      "התחלתי לעבוד על קולקציה מיוחדת לתצוגה, ופתאום כל חדוות היצירה משנקר, שקצת התעמעמה מאז שסיימתי ללמוד, התפרצה בבוסט אדיר, שנשאר איתי עד עכשיו"

      "זה נכון. הצערתי את הקו בשנים האחרונות. ב־2014 הזמינו אותי להשתתף בשבוע האופנה הישראלי, וחשבתי שהבגדים שלי לא מחזיקים שואו של מסלול, כי הם משהו אחר. אז התחלתי לעבוד על קולקציה מיוחדת לתצוגה, ופתאום כל חדוות היצירה משנקר, שקצת התעמעמה מאז שסיימתי ללמוד, התפרצה בבוסט אדיר, שנשאר איתי עד עכשיו. אחרי התצוגה הזאת עיצבתי גרסאות יותר לבישות לבגדים שהיו בתצוגה, אבל זה עשה לי משהו. אחרי שנים שבהן מאוד התאמתי את עצמי ללובשת, אני שם במרכז את העניין, היצירה והבגד עצמו".

       

      קפסולה זה שם המשחק

      כך נולד הליין Limited – קו שמציג פריטים במהדורה מוגבלת עם אמירה אופנתית חזקה. קולקציית הקיץ הנוכחית, למשל, עוצבה בהשראת גל חום שפקד את טוקיו כשחן ביקר בעיר. "ראיתי את היפנים הולכים בלחות המהבילה עם בגדים שהם מצד אחד מינימליסטיים ומצד שני מאוד־מאוד אופנתיים. בדים טבעיים, גזרות רחוקות מהגוף, והאביזר ההכרחי - מגבת קטנה מבית המרחץ שקשורה למצח או לצוואר. אמנם מבנה הגוף היפני והישראלי שונה, אבל בישראל הקיץ לא פחות קשה ובהחלט אפשר לאמץ רעיונות משם, מינוס המגבת הקטנה. לא נראה לי שזה יתפוס", הוא מסביר.

       

      הראשון לזכות בפרס "מעצב השנה". קולקציית חורף 2018  (צילום: דודי חסון)
        הראשון לזכות בפרס "מעצב השנה". קולקציית חורף 2018 (צילום: דודי חסון)

         

        בקולקציה יש חולצות גזורות היטב מפשתן או כותנה שיגרמו לכל אחת להיראות כמו אדריכלית פרקטית אבל ממש יצירתית, שמלות שאפשר להדהים איתן בערב ובאותה מידה להרשים איתן בפגישה בבוקר, מכנסיים קלילים באורך שבע שמיניות או בגזרות צרות ועוד פריטים שיוצרים מלתחה מגוונת ומשדרים פאסון, אותנטיות ונרקיסיזם קל ונכון.

         

        "אין בישראל תופרים, חייטים ותדמיתנים. מירי רגב אולי אוהבת לבוא לשבוע האופנה ולהצטלם שם, אבל המדינה לא מעודדת צמיחה של תעשיית האופנה הישראלית"

        לקנות את הבגדים של חן זה גם לעודד מזרח תיכון שפוי של שיתופי פעולה. הבגדים מעוצבים במרכז תל אביב ונתפרים במתפרות במזרח ירושלים, בבאקה אל־גרבייה ובאזור תעשייה ירדני משותף לישראל וירדן שהוכרז במסגרת הסכמים עם ארה"ב כאזור שהסחורה שמיוצרת בו תיחשב ל"מייד אין איזראל". "הבחירה שלי לתפור במקומות האלה היא גם סוג של אילוץ", חן מסביר, "אין בישראל תופרים, חייטים ותדמיתנים. מירי רגב אולי אוהבת לבוא לשבוע האופנה ולהצטלם שם, אבל המדינה לא מעודדת צמיחה של תעשיית האופנה הישראלית. לא מעודדים אנשים ללמוד את מקצועות האופנה, וזה אבסורד, כי יחסית לגודל האוכלוסייה, יש פה כמות מטורפת של כישרונות".

         

        זכית בפרס מעצב השנה ל־2018 מטעם שרת התרבות והספורט מירי רגב במסגרת חגיגות ה־70 למדינה. ניצלת את הבמה כדי להעביר את המסרים שלך?

        "שמחתי לקבל את הפרס. ההכרה מרגשת וגם המענק הכספי בסך 30,000 שקל הוא חיוני. אמרתי ותמיד אומר שהייתי רוצה לראות עוד תמיכה בתעשיית האופנה בארץ. כשאנחנו למדנו בשנקר, היו חברות אופנה גדולות בארץ שאפשר היה לעבוד בהן אחרי הלימודים. היום שנקר הוא מוסד שמייצא כישרונות לחו"ל, וזה עצוב. גם שבועות האופנה האחרונים שמוטי רייף מארגן, היום מעצבים צריכים לשלם הרבה כסף כדי להשתתף בהם במקום שהמדינה תסייע להם להציג את הקולקציות שלהם בפני קניינים כדי למכור, כמו שקורה במקומות אחרים בעולם. אני כבר לא משתתף בשבועות אופנה, כי הם נהיו מקום שרק מי שמוכרים שמלות כלה וערב בסכומים גבוהים יכולים להרשות לעצמם להיות בו, או שגופים גדולים מכניסים אליהם תכנים מסחריים כמו 'בובספוג'.

         

        "אני היום חלק מחבר הנאמנים של שנקר, וכשאני בא ללמד שם אומרים לי תמיד: 'אל תדכא את הסטודנטים עם דיבורים על תעשיית האופנה בארץ. כולם מדכאים אותם'. אז אני לא חושב שיש סיבה להיות מדוכא, כי שנקר הוא מוסד שאוניברסיטת תל אביב במגעים איתו וגופים מכל העולם רוצים לעשות איתו שיתופי פעולה. אבל איך המדינה לא רואה שאנחנו טובים באופנה לא פחות מאשר בהייטק ומטפחת את זה?".

         

        מפצח את ההצלחה מדי יום

        חן הוא בהחלט דוגמה לכישרון שלא מפסיק להתפתח. הרשת שלו כוללת היום 21 חנויות בארץ, חנות אונליין וייצוא לחו"ל. הוא מייצר 25 קולקציות בשנה, שמונות כ־12 פריטים כל אחת. המטה שלו כולל 25 אנשי מקצוע, ובהם בוגר שנקר מארק גולדנברג, שמעצב איתו. הוא עצמו מכיר במעמדו: "אני נחשב לסיפור הצלחה, אבל אני עדיין לא מרגיש שפיצחתי איך עושים את זה. אני מפצח את זה כל יום מחדש".

         

        עוד על רונן חן בגיליון האופנה החדש של מגזין Gostyle

         

         
        הצג:
        אזהרה:
        פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד