קודם לקחנו את מנהטן, עכשיו חולון: הפוסטרים מהמנהרות בהופעת אורח

זאת מסורת ניו יורקית: המרצים ב-SVA, אקדמיית עיצוב נחשבת, מקדמים את ההרשמה באמצעות כרזות פרסומת משובחות שמבטאות את רוח הזמן מול הממתינים ברציפים

עודד בן יהודהפורסם: 26.02.19 09:59
כשפרסומת היא לא רק מכירת מוצר, אלא מביאה ערך תרבותי שמשביח את ההמתנה בתחנה. מימין, ג'ורג' צ'רני (1956); סטפן סגמייסטר (2013) (כרזה: באדיבות SVA)
כשפרסומת היא לא רק מכירת מוצר, אלא מביאה ערך תרבותי שמשביח את ההמתנה בתחנה. מימין, ג'ורג' צ'רני (1956); סטפן סגמייסטר (2013) (כרזה: באדיבות SVA)

בימים אלה מתקיימים מבחני הכניסה של האקדמיות המקומיות לעיצוב, בפרק זמן שבין ״קמפיין החורף״ השנתי הקורא להירשם לקראת שנת הלימודים הבאה, לבין ״קמפיין הקיץ״ המפרסם את תערוכות הבוגרים. בין לבין, נפתחת השבוע בגלריה ״ויטרינה״ של המכון הטכנולוגי חולון, תערוכה שמציגה אסופה נדירה: 54 פוסטרים היסטוריים (מתוך 200) שפירסמו את אקדמיית העיצוב הנחשבת SVA - school of visual Art השוכנת בלב מנהטן.

 

עיצוב של פאולה שר, 1987 (כרזה: באדיבות SVA)
    עיצוב של פאולה שר, 1987(כרזה: באדיבות SVA)

     

    בוב גיל, 1960 (כרזה: באדיבות SVA)
      בוב גיל, 1960(כרזה: באדיבות SVA)

       

      את הכרזות האלו הכינו כמה מהמעצבים הגרפים החשובים בעולם - פאולה שר, סטפן סגמייסטר, איוון צ׳רמאייף ובוב גיל - והמכנה המשותף שלהן אינו רק יחסי ציבור לאקדמיה, אלא הפורמט והמיקום: תחנות הרכבת תחתית של ניו יורק.

       

      טוני פלאדינו, 1978 (כרזה: באדיבות SVA)
        טוני פלאדינו, 1978(כרזה: באדיבות SVA)

         

        אפילו היום, בעידן הדיגיטלי ורווי-הפלטפורמות הפרסומיות, שטחי הפרסום הנחשקים ביותר בניו יורק הם תחנות ה-Subway. אפשר להבין מדוע: לפי נתוני MTA, רשות התחבורה שמפעילה את התחתית, ב-2016 נסעו בה בממוצע 5.7 מיליון נוסעים בשבוע. בעייתית וחורקת ככל שתהיה, ניו יורק לא מתקיימת בלעדיה.

         

        סאל דה ויטו, 1971 (כרזה: באדיבות SVA)
          סאל דה ויטו, 1971(כרזה: באדיבות SVA)

           

          האתגר שעמד בפני המעצבים היה להצליח, בזמן קריאה מהיר שעומד לרשותם של הממתינים ברציפים, להעביר לא רק את המסר הפרסומי על בית הספר עצמו, אלא להעביר מסר רחב יותר על אורח חיים יצירתי. חופש הפעולה שניתן למעצבים היה מוחלט.

           

          מירקו איליץ', 2009 (כרזה: באדיבות SVA)
            מירקו איליץ', 2009(כרזה: באדיבות SVA)

             

            מי שהגה את רעיון הקמפיין היה סילאס רודס, ממייסדי בית הספר, שהושפע מכרזות הרחוב הפריזאיות, מעשה ידיהם של אמנים רבים שבישרו על פתיחת תערוכותיהם בעיר האורות. רודס הביא לכך שהכרזות הראשונות פורסמו מיד עם היווסדו של בית הספר הניו יורקי ב-1947, כאשר נקרא ״בית הספר למאיירים וקריקטוריסטים״; ב-1956 החל לשאת את שמו הנוכחי.

             

            מילטון גלייזר, 1967 (כרזה: באדיבות SVA)
              מילטון גלייזר, 1967(כרזה: באדיבות SVA)

               

              איוון צ'רמאייף, 1968 (כרזה: באדיבות SVA)
                איוון צ'רמאייף, 1968(כרזה: באדיבות SVA)

                 

                התערוכה הגיעה לחולון ביוזמתם של מירקו איליץ', חבר סגל SVA, ופרנסיס די טומאסו, מנהל גלריות SVA. על האוצרות הופקד אנתוני פ. רודס, המשנה לנשיא SVA (ובנו של המייסד). מי שקלטה את הכרזות, ערכה ואצרה אותן בחלל הגלריה היא מיכל קסטיאל. הגלריה ע"ש ג'וליה מזרחי נמנית עם קומץ גלריות במדינות שונות, שנבחרו מטעם SVA להציג את התערוכה הנודדת.

                 

                גייל אנדרסון, 2009 (כרזה: באדיבות SVA)
                  גייל אנדרסון, 2009(כרזה: באדיבות SVA)

                   

                  איורי מכחול, רישומי עיפרון, קולאז׳ים ידניים, צילומים בשחור-לבן ודימויים תלת-ממדים דיגיטליים - האוסף מצליח ללכוד סגנונות מגוונים שאפיינו תקופות זמן מתחלפות. כמו קפסולת זמן עיצובית, התערוכה הזו היא לדעתי תחנת (סאבוויי) חובה לכל סטודנטית וסטודנט, מועמד ללימודים, מרצה או איש תקשורת חזותית באשר הם.

                   

                  סטפן סגמייסטר, 2004 (כרזה: באדיבות SVA)
                    סטפן סגמייסטר, 2004(כרזה: באדיבות SVA)

                    מילטון גלייזר, 2017 (כרזה: באדיבות SVA)
                      מילטון גלייזר, 2017(כרזה: באדיבות SVA)

                      לואיז פילי, 2016 (כרזה: באדיבות SVA)
                        לואיז פילי, 2016(כרזה: באדיבות SVA)

                         

                        • איפה: גלריה ויטרינה, המכון הטכנולוגי חולון
                        • נעילה:  27 במארס

                         

                         
                        הצג:
                        אזהרה:
                        פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
                        אני איש עיצוב, תרבות, מחקר, איש של מילים ותוכן.
                        בוגר המחלקה לתקשורת חזותית של "בצלאל", ותואר שני בעיצוב ב-London College of Communication. בשנת 2007 הקמתי את Graphics & Words - סטודיו המתמחה בחשיבה קריאטיבית עיצובית מולטידיספלינרית, יצירת זהויות מותגיות ומחקרי טרנדים. כיום, בין השאר, אני זוכה להשתתף בתערוכות עיצוב, וגם לשמש מנהל קריאייטיב ויועץ למספר בתי סטודיו ומותגים מהמובילים בארץ. בעשור האחרון, אני מחלק את זמני כמרצה באקדמיות השונות - "בצלאל", "מנשר", "שנקר", "ויצ"ו חיפה" ואוניברסיטת תל-אביב.

                        להצטרפות לרשימת התפוצה של הטור שלי, שלחו לי מייל:
                        odedbenyehuda@gmail.com