1. היערכו מראש
כשחם בחוץ – חם גם בתוך הרכב, גם כשמזגן פועל. ויותר מאשר החום – משפיע עלינו היובש, שנובע בעיקר מפעולת המזגן, ששואב מהאוויר בחלל הנוסעים את הלחות. הסכנה העיקרית בחום וביובש ברכב היא התייבשות, שמטבעה גורמת לתחושת נמנום ולירידה בערנות, שני גורמים שעל הכביש מהווים סכנה.
מה עושים?
נערכים מראש לנסיעה ממושכת, ומחזיקים במכונית בקבוקים עם מי שתייה. מומלץ להחזיק את המים בתרמוס או בבקבוק עשוי זכוכית (ולא בבקבוק פלסטיק חד פעמי – שבחום השורר ברכב עלול לפלוט חומרים לא רצויים למים); כדאי גם לשמור על התרמוס או הבקבוק במקום מוצל, בתא ייעודי לכך (אם קיים במכונית) או מתחת למושב. טיפ: כשיוצאים לנסיעה ארוכה, רצוי לשמור את המים בצידנית קטנה עם קרחונים.
שימו לב: שותים גם כשלא חשים בצמא, אבל: כשנוהגים – לא שותים, ולא אוחזים בבקבוק המים, כדי שלא להסיח את הדעת מפעולת הנהיגה (וגם כדי שלא לחטוף דו"ח מהמשטרה). כשרוצים לשתות – עוצרים בתחנת דלק או במפרץ חניה בטוח, ורק במקרה שבו אין ברירה – עושים זאת בעת עמידה ברמזור אדום (אם כי, לא בטוח שחוקי לעשות זאת).
2. חשבו על הילדים
יותר ממבוגרים – חשופים ילדים לסכנות של נסיעה ביום חם. אם זו הקרינה הישירה של השמש מבעד לחלון, או התייבשות מהחום או מפעולת המזגן. את עניין קרינת השמש ניתן לפתור בעזרת כיסוי חלון ייעודי, שניתן לרכוש בחנויות לאבזרי רכב; מים חשוב לזכור לקחת לדרך, ולהזכיר לילדים שוב ושוב לשתות.
3. עצרו בצד
טמפרטורות גבוהות אינן "בריאות" למכונית שלנו. חום העבודה הנורמלי של מנוע הרכב נע סביב 95-90 מעלות, וכדי שלא יעלה או ירד מגבולות אלה הוא מפוקח על ידי תרמוסטט ומערכת הקירור – הרדיאטור. כאשר חם מאוד בחוץ - 40 מעלות ויותר בצל שהם 55 מעלות ויותר בשמש – מערכת הקירור מתאמצת הרבה יותר, ולעתים מתקשה לעמוד בעומס.
היכן ומתי מסוכן יותר?
• כשנוהגים דווקא בשעות הצהריים, כשהטמפרטורות בשיאן.
• בנהיגה איטית בעיר או בפקק בשעות החמות, כשאין זרימה של אוויר סביב הרכב והמנוע הנוסעת ממהירות הנסיעה.
• כשהרכב מתאמץ בגלל עומס (נוסעים ומטען) או בנסיעה בנתיב הררי.
מה עושים?
נתחיל בצפירת הרגעה: רוב המכוניות החדישות המיובאות באופן סדיר לישראל מותאמות לאקלים המקומי. מראות של כלי רכב תקועים בכביש העולה לירושלים – עם מכסה מנוע פתוח וענן אדים ועשן מיתמר – הן נחלת דורות קודמים, בשנות ה-60 וה-70 של המאה שעברה.
ובכל זאת:
• לא מומלץ לצאת לנהיגה ממושכת ומאומצת דווקא בימים הכי חמים בשנה ודווקא בשעות הכי חמות של היממה. אם מדובר בנסיעה מתוכננת – עשו מאמץ לצאת לדרך מוקדם בבוקר או בשעות אחר הצהריים. זכרו שהמזגן הפועל בשעות החמות במלוא העוצמה – מוסיף גם הוא לעומס על מערכות הרכב.
• כשמדובר במכונית שאינה חדשה, כדאי להיזהר יותר. ברכב ישן – מערכות הקירור וצנרת הפלסטיק והגומי ספגו כבר בלאי של שנים, ומאמץ חריג עלול לגרום בהם לכשל בדמות נזילות, צנרת קרועה וכדומה.
ממה להיזהר במיוחד?
שעון חום המנוע בלוח המחוונים שמטפס מעבר לקו האדום, אדים שעולם מתחת למכסה המנוע או מנוע שמתחיל "לגמגם" - הם סימן לבעיה חמורה. במצבים אלה - עצרו בזהירות בצד, כבו את המנוע, הפעילו אורות מהבהבים, הציבו משולש אזהרה, התרחקו אל מעבר לשולי הכביש והזמינו גרר.
זכרו: הבעיה לא תיפתר מעצמה אלא בסיוע מקצועי במוסך. היזהרו במיוחד מלנסות לטפל במנוע הרותח בעצמכם, כמו גם מלפתוח את מכסה הרדיאטור. פשוט לא לגעת.
4. צאו להתרעננות
נכון, הסיסמה הזאת הפכה לסוג של קלישאה אבל היא מוצדקת לגמרי. וכמו שממליצים על נוסעים בטיסה ארוכה לקום מהמושב מדי פעם ולצעוד לאורך המטוס – כך מומלץ לנוהגים, בעיקר בעונה החמה - לעצור מפעם לפעם בתחנת דלק או במפרץ חנייה ייעודי, לצאת מהרכב, לשתות משהו (מומלץ: כוס מים וספל קפה), ולהמשיך אחרי דקות אחדות. זה טוב לבריאות, ומצוין לערנות.
חושבת שאת בקיאה? בחני את עצמך: