אבינועם הרש

המורה אמר "לא יצא ממך כלום" אז הוא לא למד ויצא לעבוד בגיל עשר

מה לדעתכם "יצא" מהילד שכל המורים איבדו תקווה לגביו? המחנך אבינועם הרש עם סיפור שמזכיר מה הכי חשוב שילדים ילמדו בבית הספר (רמז: זה לא טריגונומטריה)

אבינועם הרשפורסם: 22.05.18 08:23
  (צילום: Shutterstock)

הכל התחיל כשפגשתי במקרה בסניף הדואר את יוגב, חבר ילדות שלי, אחרי שלא ראיתי אותו כמעט 30 שנה. הוא הגיע אז לבית הספר בו למדתי כתלמיד חדש בכיתה ד'. הוא נראה לי כדינמיט מהלך עם יכולת הקשבה של פודל שלא הוציאו אותו לרחוב יומיים. כמעט בכל שיעור מצא את עצמו מחוץ לכיתה, כאשר נאלץ לשמוע ממרבית המורים את מילות העידוד והתמיכה שהיה זקוק להן: "אני לא מבין, אם גם ככה אתה לא לומד כלום, מדוע אתה נמצא בבית הספר?".

 

 

לפוסטים הקודמים של המחנך אבינועם הרש:

  

שיעור ביזמות

אני זוכר איך בפעם הראשונה ביום העצמאות השכונתי נתקלתי בו מזווית אחרת: הוא עמד מאחורי מכונת סוכר גדולה והכין במיומנות של מכשף 'שערות סבתא' לתור ענק של ילדים ששילמו עבור הממתק כמה שקלים. בנוסף, תפעל מכונת פופקורן, כאשר הוא מחלק פקודות לאחיו הקטן בכיתה ג'.

 

לפני בתור עמד אחד המורים עם הילד הקטן שלו, שסינן בלעג לאשתו: "תראי את הליצן הזה, שיעור אחד הוא לא מסוגל להקשיב ועוד רוצה לעשות כסף".

 

"שלך?" שאלתי אותו בעיניים נוצצות כאשר הגיע תורי.

 

"נראה לך?" ענה לי תוך כדי בחישות סיבוביות של 'שערות סבתא'. "שכרתי מדוד שלי. חשבתי שעל כל שקל שאני משלם לו על המכונות אני לוקח שלושה שקלים. קח", הגיש לי. "זה יעלה לך שלושה שקלים", הוא חייך.

 

בתור ילד בכיתה ד' לא ידעתי כלום על עולם היזמות. רק דבר אחד הרגשתי בוודאות. נדמה לי שאני מעריץ את הילד הזה. בסוף סיים יוגב את בית הספר ללא תעודת בגרות, אבל עם עוסק מורשה של קו עצמאי של מוצרים שהביא מסין ומכר בארץ.

 

בתור לדואר דיברנו כמה דקות, נזכרנו בזיכרונות ילדות ואז הוא אמר לי, "תגיד, אתה זוכר איך שהמורה ההוא כל הזמן לא הפסיק לצעוק עלי? אז היום קיבלתי סטודנט צעיר לעבודה שלי וכשראיתי שיש לו שם זהה לזה של המורה, שאלתי אותו בראיון העבודה אם הוא מכיר את האדם הזה". הוא הסתכל עלי במבט מופתע ואמר לי: "בטח שאני מכיר. זה סבא שלי".

 

"עניתי לו, 'אתה יודע שהוא היה מורה שלי? תמסור לו ד"ש ממני ותגיד לו שהיום קיבלתי אותך לעבודה אצלי".

 

      איך לגדל ילדים חכמים יותר? צפו בסרטון ותגלו

 

דור של פורצי דרך

אנחנו מלמדים את הילדים שלנו מתמטיקה וספרות, אנגלית ולשון, סינוס וקוסינוס, היסטוריה ואיך לקרוא את 'צנח לו זלזל', אבל כמה כלים לחיים באמת יש מכלל הלימודים הללו? האם שליטתם בנפלאות הטריגונומטריה תעניק להם כלים שבאמצעותם יוכלו לדעת איך להתאושש מנפילות קשות?

 

מה לגבי הקניה מסודרת של ארגזי כלים ממשיים באמצעותם יוכלו לפתח תכונות שנבדקו ונחקרו כאקוטיות להצלחה בחיים, כמו נחישות, התמדה, היכולת ללמוד מטעויות, היכולת לקחת אחריות ולקבל החלטות, היכולת להתמודד עם דברים חדשים, זיהוי הזדמנויות, היכולת לפרוץ קדימה ולהעז, לזהות מגמות ובעיקר היכולת לשרוד, לקרוא את הנולד ולהתאים את עצמך למציאות משתנה שמצריכה מגוון כישורים שונה בתכלית מזה המוכר שהתרגלנו אליו במאה ה-21.

 

איך מתי ואיפה נוכל להעניק לילדינו את מגוון הכישורים הפנטסטיים הללו? ברוכים הבאים לעולם היזמות לתלמידים צעירים. המקום והתחום בו מתחילים לעצב וללוש את אישיותם של התלמידים, בהתאם לעקרונות היזמות ובאופן מודולרי ומובנה. ממחקרים שנעשו לאורך השנים נמצאו טביעות האצבע המשותפות שמרכיבות את ה-DNA המיוחד של גדולי היזמים בעולם: האינטליגנציה החיובית, הסקרנות, הנחישות, היכולת לקבל ביקורת וליצור קשרים ומנוע בעירה פנימי וחזק שדוחף אותם קדימה. ככל הנראה לא כולם קראו את 'צנח לו זלזל' של ביאליק, אבל כולם יוכלו לשכנע אתכם מדוע הם האנשים המתאימים ביותר בכדי להפוך את העולם.

 

למעשה, אם חושבים על זה לעומק: אין עוד אף מקצוע כיום במערכת החינוך שמאגד באופן מהודק ומדויק כל כך את התמהיל הייחודי הזה שכל כך נחוץ היום להצלחה בחיים במאה ה-21 כמו תחום היזמות.

 

החופש הגדול: זמן להרוויח כסף בעצמם

אז מה זה אומר לגבינו ההורים? אפשר פשוט לתת לילדים הצעירים שלנו את כרטיס האשראי או דמי הכיס או עוד כמה דגים, אבל הרבה יותר חכם ונבון יהיה פשוט לתת להם חכה, שידוגו אותם בעצמם. ריח החופש כבר נישא באוויר וזה הזמן לשבת עם הילדים ולשאול אותם בשיחה כנה ופתוחה: איך הייתם רוצים לנסות ולנצל את הזמן בצורה טובה יותר? האם יש לכם רעיון שלדעתם תוכלו להרוויח בעזרתו כסף? וכאן מגיע הצד היזמי שכדאי לנו לעודד.

 

אפשר תמיד להשקיע או לשכור עבורם מכונות פופקורן או כאלו שמכינות 'שערות סבתא' ולתת להם, כמובן בליווי האזהרות הנדרשות, ללכת ולעשות את הכסף הראשון שלהם בחיים, אבל אין כמו תכנון אסטרטגיית יזמות התחלתית בשיתוף הילדים, בכדי לעורר ולאמן את שריר היזמות.

 

החל מרחיצת הכלבים והחתולים של השכונה ועד לחשיבה יצירתית ויזמית וזיהוי צורך קיים בשוק, שנשאר ללא מענה ומעניק הזדמנות עבור הילדים שלכם למלא אותו, כגון, הצעה ללכת עם ילדי השכנים לגן המשחקים או להציע את שירותי קריאת סיפורי הילדים שלכם לפני השינה להורים שקשה להם להרדים את הילדים שלהם והם קצרים בזמן.

 

בכדי לעשות קצת סדר ולהפוך את העניין למובנה ופשוט יותר עבורכם ההורים, הנה כמה נקודות שיעזרו לכם לחבר את הדברים ביחד, בדרך להטמעת כלי היזמות הראשונים שתוכלו להעניק לילדכם:

 

1. מטעויות - לומדים

טעויות הן כמו יהלומים מכוסים בבוץ. רק מי שיבחן אותן מבעד למיקרוסקופ יגלה את הערך שלהן לעתיד. חשוב מאוד שהילדים יבינו שגם אם הם השקיעו בטירוף ובסוף הציפיות שלהם לא התגשמו, זה לא אומר שהם נכשלו, אלא שהם צריכים לעשות הערכת שוק מחודשת. רק כך לומדים.

 

2. מה הצורך?

לזהות את הצורך ביחד: מהו הדבר אותו אנו רוצים לפתור, החלום שנרצה להגשים או הצורך שנרצה למלא?

 

3. ללמוד מהניסיון של הגדולים

מה נוכל ללמוד מסיפורם של היזמים המצליחים בעולם? איך הם בכל זאת ולמרות הכל הצליחו להגיע להצלחה?

 

4. פיתוח המיומנויות

האם בתוך המרחב הביתי שלנו, יש דבר שלדעת הילדים אפשר לשפר, ליעל ולהפוך למועיל יותר? על ידי שאלה זו נוכל להתחיל ולפתח בקטן את המיומנויות היזמיות שלהם.

 

5. חשיבה יצירתית

איך אנחנו מתמודדים עם בעיות יומיומיות? האם בדרך אחת או שאולי נוכל לתת דוגמאות לפתרונות נוספים שלא חשבנו עליהם?

 

אחרי שנחשפתי לאחרונה לכמה מיזמים מדהימים שנבנו בידי יזמים צעירים, לא יכולתי שלא להיזכר בדברים שאמר ריימונד קורצוויל בוועידת הנשיא 2009: "אנשים צעירים מאוד פיתחו את גוגל ואת פייסבוק ויצרו מהפכות. יש לעודד וללמד ילדים כבר מגיל צעיר לפתח תכונות של יזמות. תהליך היזמות ייצור צורך בלימוד נושאים נוספים לצד העיסוק המרכזי. כך ילדים גם ילמדו על תחום שקרוב ללבם וגם ישפיעו על העולם".

 

 - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

 

אבינועם הרש, מחנך, נשוי לגיתית ואבא לשלושה. חבר מערכת "הגיע זמן חינוך", יזם חינוכי, מדריך 'אמירים' ורכז תקשוב. לתגובות והזמנת שיחות לחדרי מורים ולהורים, מוזמנים לשלוח מייל

 

 

 
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
נשוי לגיתית ואבא לשלושה ילדים. חבר מערכת 'הגיע זמן חינוך', יזם חינוכי, מחנך, מדריך 'אמירים' ורכז תקשוב. מעביר סדנאות וסמינריונים לנוער וחדרי מורים. מאמין ודוגל במשפט של קן רובינסון: "תפקיד המורה הוא לאפשר את הלמידה, זה הכל". משתדל לא להרוס את היצירתיות של תלמידי ולאפשר להם לעוף מעבר לגבולות הזמן והמקום הבית ספריים. מעבר לכך, מאמין בטוב וביכולת השינוי התמידית של האדם לגרום לעולם להפוך לטוב יותר או כפי שאמר זאת הרבי מקוצק, ר' מנחם מנדל: "האדם נועד להרים את השמיים'.