אמהות ברשת זועקות: פורים זה לא פורנו. די לתחפושות חושפניות

ממתי טייסות לבושות במיני וגרביונים וממתי רופאות ואפילו חתולות נוטפות סקס? קמפיין #איזו_מין_תחפושת, שעלה אתמול, מסעיר את ההורים ברשת

מוריה תעסן מיכאלי

|

31.01.18 | 09:09

משרד הפרסום רייכרט החליט להצטרף לקמפיין האמהות בעיצוב משלו, שמזכיר לחברות התחפושות איך נראית אחות וגם איך נראית חתולה (עיצוב: אור רייכרט)
משרד הפרסום רייכרט החליט להצטרף לקמפיין האמהות בעיצוב משלו, שמזכיר לחברות התחפושות איך נראית אחות וגם איך נראית חתולה (עיצוב: אור רייכרט)

כשהעלנו אתמול בשעה 12:00 בצהרים את קמפיין #איזו_מין_תחפושת לרשת, ידענו שהנושא נוגע לנשים רבות, אך לא האמנו שתוך פחות מ-24 שעות כבר נהפוך לחמ"ל. המסנג'ר שלי ושל כל האמהות הנהדרות שהלכו איתי על הקמפיין הזה, התפוצץ בתגובות, פניות מהתקשורת, תמיכה והזדהות גדולה. הפוסטים שפרסמנו כבר עומדים על מאות שיתופים בלילה אחד, אלפי תגובות וכמו כן המון שיתופים ודיונים סוערים בקבוצות סגורות ברשת של אמהות, נשים והורים. הבוקר אפילו ראיתי קישורים לקמפיין שלי בקבוצות ווטסאפ שאני נמצאת בהן ובכלל לא הספקתי לפרסם שם. 

 

אישה היא הרבה מעבר לשדר מיני

את האווירה של פורים ניתן לחוש כבר חודשים לפני. הרחובות מתמלאים בססגוניות פורה ודוכני המכירות מתהדרים בסלסלאות מתוקות למשלוחי מנות לצד שלל אביזרים למלכה ומלך, שודד ים ורופאה. ולצד הכיף והמתיקות שבאווירה, קיימת תופעה אחרת, שבעיני ובעיני רבים ורבות אחרות, מעכירה את הטוב שבחג.

 

אי אפשר להתעלם מכך (וע"ע המערכון ב'היהודים באים'), שבין שאר תחפושות החג קיים מגוון רב של תחפושות המיועדות לילדות ונערות, אך למעשה מדובר על אותה תחפושת – חצאית קצרצרה, מחשוף מדומה ומבט שנשלח אלינו מהדוגמנית הקטנה שבחוברת, שהדבר האחרון שניתן לומר עליו הוא שמדובר במבט 'ילדותי'. 

 

עיצוב קמפיין #איזו_מן_תחפושת. משרד shirGdesign (עיצוב: שירת גולדשטיין)
    עיצוב קמפיין #איזו_מן_תחפושת. משרד shirGdesign(עיצוב: שירת גולדשטיין)

     

    אינני אוהבת כשמתייחסים לנשים אך ורק כיצור מיני. נשים הן בנות אדם וחווה, ממש כמו הגברים שלצדם אנחנו חיות. למען חוקרי הטבע האנושי אסביר שמדובר בין השאר ביצורות שעובדות, הוגות, חולמות, מתאמצות, מתקדמות, נסוגות לאחור, מפתחות ויוצרות. בין השאר כמובן, כמו כל בני האדם, הנשים הן גם יצור מיני, אך זה ממש לא מה שמגדיר אותן.

     

    "לא. בעינינו זה לא לגיטימי. לא לגיטימי לקחת ילדה תמימה ולהפוך אותה לאישה פתיינית, לא לגיטימי למכור מוצרים דרך ניצול של יצרים מיניים חבויים ולא לגיטימי להפוך את פורים או כל יום אחר ליום שבו הכל מותר"

    כאשר לוקחים גוף של אישה והופכים אותו לקמפיין למכוניות, זה שימוש מיני בגוף האישה. היצרנים בונים על כך שתמונה מפתה תעשה עבורם את העבודה ותפנה לאחד היצרים החזקים ביותר באנושות – היצר המיני – ועל ידי כך תימכרנה מכוניות או מגזינים או דירות בתיווך נדל"ני.

     

    מהעבר השני, קיים ציבור אחר שרואה באישה יצור מיני ולכן מסתיר אותה כמה שאפשר, כי כל צפייה באישה או חלילה שמיעת קולה ברדיו או בכנס בענייני דת וחברה, משמעו צפייה ביצור מיני. וזה כמובן, לא תמיד עולה בקנה אחד עם הזירה הציבורית שרוצה (ובצדק), להשאיר את המיניות לעניין שבין ארבעה קירות.

     

    לו היו רואים אלה וגם אלה כי האישה אינה משדרת רק מיניות, אלא כאמור, היא בת אדם בדומה לגבר הניצב לצדה, לא היו משתמשים בה בראש חוצות ולא היו מסתירים אותה מאחורי פרגוד או טשטוש תמונה. כי הלא מדובר ביצור אנושי שכאמור, יש לו הרבה דברים להביא לעולם מעבר לשדר מיני.

     

     מתוך "היהודים באים", באדיבות כאן 11

     

    חצאית מיני, אודם אדום ומבט מפתה למצלמת ההורים

    והנה, באים יצרני התחפושות ועושים שימוש נלוז שוב באותה מיניות האישה, אך הפעם הם יורדים נמוך הרבה יותר והופכים ילדות קטנות ונערות צעירות לאותן פנטזיות גבריות על כיצד צריכה נערה להיראות בראש חוצות: מינית. ובמקום לומר לילדות – ברור שאת יכולה להתחפש לרופאה או לארנבת או לטייסת, זועקות מודעות הפרסום – את צריכה להתחפש לאישה סקסית בת עשר. זו יכולה להיות חתולה סקסית, רופאה סקסית (או לצערי רק אחות) או טייסת סקסית (וממתי טייסות לבושות בחצאית מיני וגרביונים ולא בסרבל טיסה מגן?). העיקר שתשדרי מיניות. בדיוק כמו הבחורה שאת רואה מפורסמת בראש חוצות.

     

    "מהעבר השני, קיים ציבור אחר שרואה באישה יצור מיני ולכן מסתיר אותה כמה שאפשר, כי כל צפייה באישה או חלילה שמיעת קולה ברדיו או בכנס בענייני דת וחברה, משמעו צפייה ביצור מיני"

    ובכן, לצערי זה עבד להם, ליצרני התחפושות. הילדות התפתו, ההורים נכנעו והאמירה הציבורית הייתה שזה בסדר להפוך את הבנות הצעירות למשדרות מיניות. וכל המוסיף אודם ומבט מפתה למצלמת ההורים, הרי זה משובח.

     

    אז קמנו, חבורה של נשים השונות זו מזו, אך מחזיקות בדעה אחת שזו תופעה מאוסה, ובאנו להגיד שלא, בעינינו זה לא לגיטימי. לא לגיטימי לקחת ילדה תמימה ולהפוך אותה לאישה פתיינית, לא לגיטימי למכור מוצרים דרך ניצול של יצרים מיניים חבויים ולא לגיטימי להפוך את פורים או כל יום אחר ליום שבו הכל מותר, כי איך שלא נרצה לראות את הילדות שלנו במשך השנה כולה, לא נרצה לראות גם יום אחד בשנה.

     

    ________________________________________________

     

    אנו כאן לא כדי לחנך ולא כדי להטיף, אלא כדי לומר אמירה חברתית שמנסה לחצות מגזרים ולהגיע לכולם – אמהות ואבות, סבים וסבתות וסתם כל מי שמעוניין בחברה שרואה אישה וגבר כבני אדם ולא כיצורים מיניים בלבד – אנא, בואו נשאיר אותן ילדות. בואו לא ניתן לבנות הקטנות שלנו לחשוב כי הגוף שלהן הוא העיקר, אלא דווקא מה שבפנים – החלומות, הדמיונות והשאיפות, שיכולים דווקא להפוך את תחפושות פורים לעניין מאוד נחמד.

     

    בכוונה לא פנינו ליצרני התחפושות – איני מתערבת בשוק ובמה שמוכרים בו. השוק מוכר את מה שהצרכנים מעוניינים בו. אנו פונות אלינו, ההורים – אמהות ואבות, אלה שרוכשים את התחפושות עבור בני ובנות החמש עשרה כמו בני ובנות החמש ואומרות – בואו נייצר שוק אחר. שוק שבו לא לגיטימי למכור אישה בתחפושת ילדה בתחפושת אישה. שוק שבו למוצרים האלה אין ביקוש אלא להפך – סלידה. בואו נהפוך את המרחב שלנו לפורה ונכון עבור בנות, נערות ונשים, בדיוק כמו המרחב המקביל וניתן להן לחלום רחוק מבלי להגביל אותן לחלומות שנפגשים רק בגוף וכיצד הוא נראה לעומת גופה של החברה או זה שבפרסומת.

     

    ט"ו בשבט נהדר וטרום חג פורים שמח לכולם!

     

     
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד