על הכביש או בשטח: הדור החדש של סובארו XV יודע לעשות הכל

מרווח, נגיש כלכלית, ומרשים בכביש וגם בשבילי אפר: הדגם המחודש למכונית הרב-שימושית נראה ומרגיש כאבולוציה ישירה של קודמו. מהו החיסרון העיקרי?

המכונית היחידה בסגמנט שנוסעת גם בכביש וגם בשטח, וגם נמכרת במחיר שנחשב לשפוי ובהישג יד. סובארו XV (צילום: רונן טופלברג)
המכונית היחידה בסגמנט שנוסעת גם בכביש וגם בשטח, וגם נמכרת במחיר שנחשב לשפוי ובהישג יד. סובארו XV (צילום: רונן טופלברג)
הדגם היוצא הוא ה-4X4 הנמכר ביותר בישראל (קרוב ל-4,000 יחידות בשנת 2017 לבדה וכמעט 700 אלף בעולם כולו מאז הוצג בשנת 2011) (צילום: רונן טופלברג)
הדגם היוצא הוא ה-4X4 הנמכר ביותר בישראל (קרוב ל-4,000 יחידות בשנת 2017 לבדה וכמעט 700 אלף בעולם כולו מאז הוצג בשנת 2011) (צילום: רונן טופלברג)
חידוש משמעותי: מערכת אלקטרונית מתקדמת העונה לשם X-MODE, המאפשרת לנהוג בביטחון בשטח בעייתי. סובארו XV (צילום: רונן טופלברג)
חידוש משמעותי: מערכת אלקטרונית מתקדמת העונה לשם X-MODE, המאפשרת לנהוג בביטחון בשטח בעייתי. סובארו XV (צילום: רונן טופלברג)
בעולם מוטורי שבו מכוניות משפחתיות רגילות לגמרי מתחפשות לרכבי שטח, וכלי רכב שפעם באמת ידעו לרדת לשטח הופכים ל"רכבי פנאי", שלכל היותר יכולים להגיע לחניון הסמוך למקום עריכת הפיקניק, טוב לזכור שפה ושם עוד מוצאים מכוניות שיודעות לעשות הכל, או כמעט הכל. גם לנסוע על כבישים (ולהרגיש בהן בטוח), וגם לרדת לשבילים ולצלוח מכשולים.

 

סובארו XV היא אחת מאלה. למעשה, זו אולי המכונית היחידה בסגמנט שהיא גם וגם (גם כביש וגם שטח), וגם נמכרת במחיר שנחשב לשפוי ובהישג יד. הדגם היוצא הוא ה-4X4 הנמכר ביותר בישראל (קרוב ל-4,000 יחידות בשנת 2017 לבדה וכמעט 700 אלף בעולם כולו מאז הוצג בשנת 2011), ומי שזכה להיות בעליו או שנהג בו, ידע שיש לו יכולות טובות מאוד גם בשטח, הרבה מעבר לעיצובו העדין וה"לא קרבי".

הדור החדש של ה-XV נראה (ומרגיש) כאבולוציה של קודמו: המראה דומה וכמעט תואם, המנועים כנ"ל (1.6 המפיק 114 כ"ס ומומנט צנוע של 15.3 קג"מ או 2.0 המפיק 156 כ"ס ו-20 קג"מ), כמו גם תיבת ההילוכים ("רציפה", המכוונת לחיסכון בדלק).

 

מנוע 1.6 המפיק 114 כ"ס ומומנט צנוע של 15.3 קג"מ או 2.0 המפיק 156 כ"ס ו-20 קג"מ. סובארו XV (צילום: רונן טופלברג)
    מנוע 1.6 המפיק 114 כ"ס ומומנט צנוע של 15.3 קג"מ או 2.0 המפיק 156 כ"ס ו-20 קג"מ. סובארו XV(צילום: רונן טופלברג)

     

    אז מה חדש?

    בסובארו יודעים לספר על שלדה חדישה - חזקה בהרבה מקודמתה; על מרחב פנימי גדול מעט יותר; על שדרוג של חומרי הריפוד והדיפון בחלל הנוסעים כמו גם של מערכות המולטימדיה והפינוק ברכב; על מרווח גחון מרשים (22 ס"מ), שמאפשר תנועה בשטח וצליחת מכשולים ומדרגות סלע מתונות – טוב יותר מרוב הקרוס-אוברים והג'יפונים המתחרים; אבל בעיקר על מערכת אלקטרונית מתקדמת העונה לשם X-MODE, המאפשרת לנהוג בביטחון בשטח בעייתי; ועל מערכות בטיחות מתקדמות, שלמרבה הצער, לא מסופקות בכל הדגמים.

     

    שנצא לדרך?

    נתחיל דווקא מהשטח (זו הרי הסיבה העיקרית להתעניין ב-XV, ולא ברבות מכר כמו קיה ספורטאז', יונדאי טוסון או מאזדה CX5):

    כל דגמי ה-XV מגיעים עם הנעה לכל ארבעת הגלגלים (4X4) וכאמור – עם מרווח גחון נאה של 22 ס"מ ומערכת ה-X-MODE. ההנעה הכפולה ומרווח הגחון מאפשרים לנסוע בשבילים, גם משובשים למדי, ואפילו לצלוח מדרגות אבל ואדמה מתונות. ה-X-MODE מאפשר לעשות את כל זה בטוח יותר. המערכת "מנהלת" את הגלגלים, המנוע ותיבת ההילוכים כך שניתן לנוע גם בשטח מאתגר בלי יידע נרחב על נהיגה מחוץ לכביש. המערכת חשובה במיוחד בעת נהיגה במדרון: באמצעות לחיצה עדינה על דוושת הבנזין "קובעים" מהירות נסיעה (נניח – 5 קמ"ש), והמחשב עושה את השאר. כל שצריך זה להשתלט על ההגה.

    טיפ: דגמי ה-1.6 ייסעו היטב בשבילים, אבל יהיו חלשים בטיפוס; דגמי ה-2.0 גם יטפסו היטב.

     

    ולמה כל זה חשוב לנהג ה"משפחתי" הממוצע? כי עם ה-XV תוכלו להעמיס את המשפחה ולצאת למעמקי יערות קק"ל או לשטחי המדבר, למצוא לכם פינה רחוקה ושקטה (כי כלי רכב אחרים, רגילים, פשוט לא יוכלו להגיע לשם), וליהנות מכל רגע. הילדים יודו לכם על ההרפתקה.


    עם ה-XV תוכלו להעמיס את המשפחה ולצאת למעמקי יערות קק"ל או לשטחי המדבר. סובארו XV (צילום: צביקה בורג)
      עם ה-XV תוכלו להעמיס את המשפחה ולצאת למעמקי יערות קק"ל או לשטחי המדבר. סובארו XV(צילום: צביקה בורג)

       

      ונחזור לכביש:

      ה-XV נעימה ושקטה בנסיעה, וניכר שיפור במתלים – שבדגם הקודם הקפיצו לעתים את הנוסעים מאחור. סובארו גם מתהדרים במערכת בטיחות חכמה העונה לשם EYESIGHT, שנעזרת בצמד מצלמות המאפשרות לדברי היצרן "ראייה" רחבה ועמוקה יותר של המרחש בכביש, לצד תפעול של מגוון אבזרי בטיחות מתקדמים: בלימה אוטונומית עד מהירות של 200 קמ"ש, התראה ובלימה בנסיעה לאחור, התראת "שטח מת" וסטייה מנתיב, שליטה אוטונומית באור גבוה, בקרת שיוט אדפטיבית ועוד. וזה עובד: נהיגת המבחן כללה "נעילה" של המערכת על הרכב שמלפנים במהירות של 100 קמ"ש, ואחיזה בהגה בלבד. הרכב האיץ, בלם עד עצירה או שייט בהתאם למהירות התנועה. הכל נפלא ובטוח, חבל רק שבקרת הסטייה מנתיב אינה אקטיבית (ההגה אינו מתקן אוטומטית אלא רק נשמעת התראה).

       

      חבל עוד יותר, שה-XV מוצע בישראל גם בלי המערכת החכמה והבטוחה הזאת. או להיפך: הוא מוצע ללא המערכת, אבל אם תרצו אותה תיאלצו להוסיף כ-6,000 שקל (בדגמי ה-1.6) או כ-8,000 שקל (בדגמי ה-2.0). מיותר. ראוי שכל מכונית שמגיעה לישראל על סף שנת 2018 תצויד במלוא מערכות הבטיחות, בלי הנחות וטריקים.


      מערכת בטיחות חכמה העונה לשם EYESIGHT, שנעזרת בצמד מצלמות המאפשרות לדברי היצרן "ראייה" רחבה ועמוקה יותר. סובארו XV (צילום: רונן טופלברג)
        מערכת בטיחות חכמה העונה לשם EYESIGHT, שנעזרת בצמד מצלמות המאפשרות לדברי היצרן "ראייה" רחבה ועמוקה יותר. סובארו XV(צילום: רונן טופלברג)

         

        מחירים: מ-135 אלף שקל לדגם "קלאסיק" 1.6 (במבצע השקה), דרך 143-145 אלף שקל לדגם "פרימיום" עם מערכת הבטיחות EYESIGHT ועד 156-154 אלף שקל לדגם ה-2.0 עם המערכת.

        למה כן? מרשים בכביש, מרשים עוד יותר בשטח. מרווח. שימושי.

        למה לא? מנוע 1.6 חלש, תיבת הילוכים אנמית, היעדר אבזור בטיחות מלא בדגמי הכניסה.

        שורה תחתונה: רכב שימושי להפליא, קניה טובה (לדגמי ה-2.0 המאובזרים והבטוחים).

         

        הגליון החדש של לאשה - עכשיו בדוכנים (צילום: שי ארבל, סגנון: ראובן כהן)
        הגליון החדש של לאשה - עכשיו בדוכנים (צילום: שי ארבל, סגנון: ראובן כהן)
         
        הצג:
        אזהרה:
        פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד