איך תדליקו את נרות החג? אפשר להתחיל בקופסת גפרורים מדליקה
מזו שעשויה עץ אגוז ועולה 175 פאונד, דרך השתעשעויות במראה רטרו ועד מחוות לאמנים ולסמלים מסורתיים - קופסאות הגפרורים מספקות כר נרחב לעיצובים ייחודיים
קופסת הגפרורים היא המצאה צעירה יחסית: רוקח אמריקאי בשם ג'ון פוסיי רשם אותה כפטנט ב-1892. כמוצר זול שעובר מיד ליד - קופסאות הגפרורים הפכו במהירות לאמצעי נוח ונגיש לפרסום עסקים. יש להן שתי צורות עיקריות: קופסה מלבנית (Match-Box) שבה 40-50 גפרורים, וקרטון שמתקפל לחצי (Match-Book), עם גפרורים שטוחים שמחוברים זה לזה ולמעטפת. עד שנות ה-50 של המאה הקודמת הן היו בכל מקום, עד שהמצית נכנס לתמונה. בעשור האחרון חברות עיצוב ולייף סטייל חוזרות לקופסה המדליקה, ונותנות לה פרשנויות עכשוויות. חג האורים הוא הזדמנות נהדרת לאסוף דוגמאות מעוצבות מרחבי העולם - ואחת ותיקה ואהובה מכאן. חג שמח!
"החיים מלאים בדברים שצריכים לשרוף", נכתב באתר של סטודיו Born Hungry, המתמחה בעיצוב אריזות. הקופסה המיוחדת שיצרה קריסטנה מריה וליונאס, בעלת הסטודיו, הוכנה כמתנה ללקוחותיה, והיא מחולקת לארבעה תאים באורכים שונים, כשבכל אחד מהם גפרורים בעלי ראשים צבעוניים, שמתאימים לכל מטרה.
כבר כמעט עשור שהחברה הצעירה HAY היא שם פופולרי אצל חובבי העיצוב מסביב לעולם. מרהיטים ועד אביזרים דקורטיביים קטנים - מותג הלייף סטייל הדני משתף פעולה עם חברות אופנה, מעצבים תעשייתים גדולים וגם עם איקאה, בקולקציה מתוקשרת היטב, תוך שמירה על מראה מוקפד, עכשווי ומלא הומור.
אחד המוצרים המזוהים עם HAY הן קופסאות הגפרורים שמגיעות בשלל צבעים, אורכים ודוגמאות גיאומטריות שונות, וכולן מתאפיינות בהחלטה אחת יוצאת דופן - משטח ההדלקה עבר לצלע הרחבה של הקופסה.
דייויד לייני הבריטי הקים את הסטודיו ואת חנות העיצוב שלו בשנת 1985, והוא מתמקד במוצרי יוקרה. לייני עיצב קופסת גפרורים מעץ אגוז, שמעוטרת באייקונים מעוצבים במחווה לשרפה הגדולה שהשתוללה בלונדון במשך ארבעה ימים בשנת 1666. האש פרצה במאפייה (ועל כן כובע הטבח שבין הדימויים), והגיעה עד קתדרלת סנט פול, המופיעה גם היא על גבי הקופסה.
Handmade Habitat הוא מותג של נרות סויה טבעיים ומוצרי טיפוח טבעיים בעבודת יד. אחד המוצרים המשלימים שלהם היא קופסת הגפרורים הקטנה, עם שני עלעלים מרדיד זהב.
קופסת הגפרורים הטיפוגרפית שלמטה היא שחזור והדפס מחדש של פוסטר משנת 1930, תקופת השפל הגדול בבריטניה, שעיצב בזמנו צ'ארלס פיני, עבור חברת הריהוט הבריטית HEAL'S.
VITRA השווייצית בחרה לעשות מחווה לאחד האדריכלים והמעצבים האמריקאים הבולטים של המאה הקודמת: אלכסנדר ג'ירארד. "יחד עם ג'ורג' נלסון ובני הזוג אימס, אלכסנדר ג'ירארד נחשב לאחד המעצבים המובילים באמריקה שלאחר מלחמת העולם השנייה", מסבירים באתר החברה את הבחירה. "הוא יצר מגוון עצום של מוטיבים דקורטיביים למטרות שונות, שחלקם נבחרו על ידי ויטרה, בהתייעצות עם משפחת ג'ירארד, כדי לקשט את קופסאות הגפרורים" (אגב, הן נמכרות גם ברשת ''הביטאט'' הישראלית, במחיר של 330 שקלים לסט של עשר קופסאות).
אחד האיורים המוכרים ביותר שלו היא היונה, שאותה יצר עבור חברת התעופה האמריקאית Braniff International Airways:
מקורו של "סוס הדאלה" כנראה בשבדיה, בסביבות שנת 1700. המסורת מספרת שגילוף סוסי העץ הכתמתמים נעשה במהלך חודשי הקור הארוכים, בשעות הערב, כאשר מזג האוויר מונע כל עבודה בחוץ. סוס דאלה הפך עם השנים לסמל של עבודות קראפט שבדיות. הצבע המסורתי שלהם הוא בדרך כלל אדום-כתום בהיר, ולפעמים גם עץ טבעי, לבן, כחול או שחור. חברת העיצוב השבדית SKANDUIM ייצרה מחווה מקסימה למסורת:
אספנות יכולה להיות תחביב מאתגר, בחיפוש המתמיד אחרי הבול המיוחד, בובת פורצלן מעמק נידח או קופסת גפרורים נדירה. The Joy of Flight היא חברה שכמו הוקמה כדי לעשות לאספני קופסאות הגפרורים חיים קלים יותר (או לסבך אותם עם מגוון לא הגיוני של קופסאות מיוחדות). החברה מחזיקה אוסף (משתנה בחלקו) של 11 קולקציות שונות של קופסאות גפרורים, הנושאות כולן שמות שמתקשרים לאש. הקופסאות מגיעות בשני גדלים (סטנדרטית ומאורכת) והן נמכרות בחנויות עיצוב שונות. ריכזתי כמה מהמיוחדות והמעניינות ביותר:
Cagri Kara היא טיפוגרפית ומעצבת, שבחרה להציג את Womby - פונט שעיצבה - באמצעות קופסאות גפרורים במראה רטרו. קרגי השתמשה במותגים ידועים כמו איקאה, אינטל, גוגל וסטארבקס, והעניקה להם קופסאות וינטג' מרתקות:
גאווה מקומית היא חברת הגפרורים הישראלית הוותיקה ''נור'' מעכו, שבקרוב תחגוג 95 שנה להיווסדה. דרך קופסאות הגפרורים שלה - שעל גביהן צוינו מועדים, חגים לאומיים, חברות מקומיות ואפילו מסרים פוליטיים וחברתיים מטעם הממשלה - ניתן לספר את סיפורה של מדינת ישראל במשך שנותיה. היום עיצובן של הקופסאות (הנמכרות בעיקר בסופרמרקטים) סטנדרטי ומשעמם למדי, אבל בשוקי פשפשים ובקרב אספנים ניתן למצוא אוצרות עיצוביים של ממש:
לסיום - פרוייקט מעניין משנת 2015, של המעצב esai ramirez עבור חברת הצבע PANTONE וחברת צבעי הילדים CRAYOLA. רמירז לקח את דימוי קופסת הגפרורים המתקפלת ונתן לו פרשנות משלו. בפרויקט, שנקרא Pantone Artist Series (כמחווה לאמנים ידועים, מדמיאן הירסט ועד ג'וזף אלברס), נדגמו פלטות צבעים אופייניות לעבודותיהם, ובהשראתם עוצבו קופסאות צבעים קונספטואליות, שבה הועמדו הצבעים כמו גפרורים בקופסה המתקפלת.
בוגר המחלקה לתקשורת חזותית של "בצלאל", ותואר שני בעיצוב ב-London College of Communication. בשנת 2007 הקמתי את Graphics & Words - סטודיו המתמחה בחשיבה קריאטיבית עיצובית מולטידיספלינרית, יצירת זהויות מותגיות ומחקרי טרנדים. כיום, בין השאר, אני זוכה להשתתף בתערוכות עיצוב, וגם לשמש מנהל קריאייטיב ויועץ למספר בתי סטודיו ומותגים מהמובילים בארץ. בעשור האחרון, אני מחלק את זמני כמרצה באקדמיות השונות - "בצלאל", "מנשר", "שנקר", "ויצ"ו חיפה" ואוניברסיטת תל-אביב.
להצטרפות לרשימת התפוצה של הטור שלי, שלחו לי מייל:
odedbenyehuda@gmail.com