יש משהו מתוק? 10 דרכים מדעיות להימנע ממלכודות הקלוריות בעבודה

    המשרד מציב המון פיתויים לדיאטה, מהמאפים בישיבות ועד השוקולדים שמביאים החוזרים מחו"ל. אבל יש דרכים להימנע מהם. כמו לשים אותם על שולחן הבוסית

    אכילת חטיפים בעבודה גורמת לנשים להעלות 2.8 ק"ג בשנה (מידה אחת בבגדים) ולגברים - 2.6 ק"ג (צילום: Shutterstock)
    אכילת חטיפים בעבודה גורמת לנשים להעלות 2.8 ק"ג בשנה (מידה אחת בבגדים) ולגברים - 2.6 ק"ג (צילום: Shutterstock)

    מקומות עבודה טומנים אינספור מארבי קלוריות; הרמת כוסית לקראת החג, בורקסים בישיבות, מכונת משקאות במסדרון או קערת שוקולדים המונחת על דלפק הקבלה - הם אתגרים יומיומיים הניצבים בפני כל עובד ועובדת המנסים לעשות דיאטה, ואליהם מצטרפים בעולם המולטי־טסקינג שבו אנחנו חיות, בזמן שאנו יושבות שעות מול מסכים, הרעב כבר לא משחק תפקיד. החשק – כן. וכצפוי, הפועל היוצא של כל הפיתויים במרחב התעסוקתי מתורגם במהרה לקלוריות.

     

     הסטרס, הצורך החברתי והשעמום שאנחנו חוות בעבודה מתורגמים במהרה לקלוריות (צילום: Shutterstock)
      הסטרס, הצורך החברתי והשעמום שאנחנו חוות בעבודה מתורגמים במהרה לקלוריות(צילום: Shutterstock)

       

      מסקר אירופי שנערך לאחרונה מטעם חברת המזון האורגנית Kallø ושממצאיו פורסמו ב־The Sun הבריטי, עולה שנשים שנוהגות לנשנש במקום העובדה מכניסות לגופן 100,800 קלוריות נוספות כל שנה, מה ששווה ערך ל־502 חפיסות שוקולד. בסקר אחר, שממצאיו פורסמו ב־Daily Day הבריטי ושנערך ביוזמת חברת הלחם האורגנית The Village Bakery בקרב 2,000 גברים ונשים, מתברר שאכילת חטיפים בעבודה גורמת לנשים להעלות 2.8 ק"ג בשנה (מידה אחת בבגדים) ולגברים - 2.6 ק"ג.

       

      בראש רשימת החטאים נמצאו הביסקוויטים (42 אחוז מהנסקרים נוהגים לפתוח חבילה בתדירות גבוהה מאוד), ואחריהם שוקולדים (38 אחוז), חטיפי צ'יפס (32 אחוז) ועוגות (13 אחוז) – כולם מזונות עשירים בקלוריות, שומנים רוויים וסוכרים. כשליש מהמשתתפים הצביעו על לחץ כסיבה לזלילה, וחמישית תירצו את אכילת הג'אנק בתחושת עייפות וירידה ברמת האנרגיה לקראת החצי השני של יום העבודה.

       

      השוקולד נמצא במקום השני ברשימת החטאים המשרדית (צילום: Shutterstock)
        השוקולד נמצא במקום השני ברשימת החטאים המשרדית(צילום: Shutterstock)

         

         

        עשר מלכודות מסוכנות שאפשר לעקוף בקלות:

         

        1. לא להניח אויבים על השולחן

        הדרך הפשוטה ביותר לצמצם את צריכת הממתקים היא, כצפוי, להרחיק אותם. מחקר שפורסם בכתב העת Appetite מוכיח כי ככל שיש צורך ללכת רחוק יותר כדי להשיג חטיף, כך יורדת רמת הצריכה. במסגרת המחקר, חילקו החוקרים מ־Cornell Food and Brand Lab צנצנות עם ממתקי שוקולד (Hershey’s kisses) למזכירות במקום עבודתן, ומדדו את צריכת השוקולדים. הממצאים הראו שהמזכירות צרכו 48 אחוז יותר שוקולדים כאשר הם הונחו על השולחן, מאשר כשניצבו במרחק שני מטרים מהן. המרחק השפיע גם על תפיסת המציאות. המזכירות העריכו שהן אכלו מהשוקולדים המרוחקים 63 אחוז פחות ממה שאכלו בפועל. לעומת זאת, אלה שנגסו בשוקולדים שעל השולחן, סברו שאכלו 13 אחוז יותר ממה שאכלו בפועל.

         

        הדרך הפשוטה ביותר לצמצם את צריכת המתוקים היא להרחיק אותם (צילום: Shutterstock)
          הדרך הפשוטה ביותר לצמצם את צריכת המתוקים היא להרחיק אותם(צילום: Shutterstock)

           

           

          2. להחביא את החטיפים במגירה

          דרך נוספת להרחיק את החטיפים משדה הראייה היא פשוט להסתיר אותם, כפי שהוכיחו החוקרים מ־Cornell Food and Brand Lab: כאשר צנצנות השוקולד היו שקופות, מספר השוקולדים שנאכלו ביום היה גבוה פי שניים מאשר כשהצנצנות היו אטומות. וכאשר השוקולדים הונחו במגירת השולחן, ירד מפלס אכילת הממתקים ב־25 אחוז. ואם לא הבנתן את זה עד עכשיו: פחות נגיש זה גם פחות משמין.

           

          3. לא להציב עמדת שתייה ליד מכונת ממתקים

          גם חברת גוגל החליטה לבדוק את הנושא. בשיתוף פעולה עם אנשי Yale Center for Customer Insights, נחקרו הרגלי האכילה של עובדי ענקית התקשורת כדי לסייע להם לקבל החלטות נכונות יותר לגבי תזונתם. המחקר, שהתפרסם ב־2016 בכתב העת Harvard Business Review, בחן את התנהגותם של יותר מ־1,000 עובדים, שהשתמשו בעמדות השתייה ובמכונות החטיפים החינמיות שעמדו לרשותם.

           

          התוצאות היו חד־משמעיות: הסבירות ללקיחת/קניית ממתק, עלתה ב־50 אחוז כשהמכונה ניצבה בקרבת עמדת השתייה. בתרגום קלורי מדובר בצפי לעלייה במשקל של כמעט חצי ק"ג בשנה, כשמצרפים לקפה משהו קטן לנשנש.

           

          הסבירות ללקיחת/קניית ממתק עולה ב־50 אחוז כשהמכונה ניצבת בקרבת עמדת השתייה (צילום: Shutterstock)
            הסבירות ללקיחת/קניית ממתק עולה ב־50 אחוז כשהמכונה ניצבת בקרבת עמדת השתייה(צילום: Shutterstock)

             

            4. לאחסן משקאות ממותקים מאחורי זכוכית אטומה

            המחקר של גוגל הצביע גם על הקשר בין תצוגת המזון לצריכתו. החוקרים הציבו את בקבוקי המים שבמקרר השתייה בגובה העיניים מאחורי זכוכית שקופה והחביאו את המשקאות הממותקים מאחורי זכוכית אטומה. כתוצאה מכך עלתה צריכת המים עלתה ב־47 אחוז, ואילו זו של המשקאות הממותקים ירדה בשבעה אחוזים.

             

            5. להתיידד עם קולגות ששומרים על תזונה בריאה

            לאספקט החברתי במקום העבודה יש תפקיד מרכזי בקביעת הדיאטה שלנו. חוקרים מבריטניה ניתחו 15 מחקרים, שעסקו בהשפעת הרגלי האכילה של אנשים אחרים על ההחלטות שלנו בתחום. הממצאים, שהתפרסמו בכתב העת Journal of the Academy of Nutrition and Dietetics, מוכיחים כי בחירות התזונה שאנחנו עושות מושפעות מהאנשים הקרובים לנו - בין אם הם אכלו מזון המכיל כמות גבוהה של קלוריות או להפך ובין אם אם הם בחרו במנה גדולה או קטנה.

             

            במילים אחרות – הרגלי תזונה הם עניין מידבק. החוקרים מצביעים על כך, שהתאמת הרגלי האכילה לנורמה הנהוגה במשרד היא כנראה עוד דרך לחזק את השיוך לקבוצה חברתית מסוימת.

             

            הרגלי תזונה הם עניין מדבק (צילום: Shutterstock)
              הרגלי תזונה הם עניין מדבק(צילום: Shutterstock)

               

              6. לעבור לאריזות קטנות

              דרך נוספת לצמצום צריכת החטיפים היא להקטין את גודל המנה. זו הייתה המסקנה של חוקרים שביצעו מחקר נוסף עבור גוגל. במתחמי הארגון הגדול מקבלים העובדים חטיפים מלוחים ומתוקים ללא הגבלה. כך, למשל, מוגשות סוכריות M&M בתפזורת, והעובד לוקח אותן למקום הישיבה שלו בכוס. במסגרת המחקר הוגשו הסוכריות באריזות קטנות, שתכולתן נמוכה מזו של כוס ממוצעת. השינוי הקטן הזה גרם לירידה ממוצעת של 58 אחוז ברף הנשנוש של סוכריות M&M - מ־308 קלוריות ביום ל־130 קלוריות בלבד.

               

              יתר על כן, כאשר סוכריות M&M הועברו מצנצנות שקופות לאטומות, ובמקביל להן הוצעו לעובדים חטיפים בריאים יותר, כמו פירות מיובשים ואגוזים בצנצנות זכוכית שקופות – הייתה לכך השפעה דרמטית: במשך שבעה שבועות, צריכת סוכריות M&M של 2,000 עובדי משרד גוגל בניו־יורק, ביחד, ירדה ב־3.1 מיליון קלוריות.

               

              7. להקפיד על ארוחות קטנות כל ארבע שעות

              אם גם אתן נוהגות לפתוח מרווחים גדולים בין הארוחות (התנהגות אופיינית לאנשים שעובדים שעות רבות), קרוב לוודאי שאתן צורכות יותר מזונות עשירים בשומנים, סוכרים וכן אלכוהול. מניתוח של שני סקרים שנעשו על צריכת מזון, שנערכו על ידי משרד החקלאות האמריקאי, עולה כי כשהמרווח בין הארוחות גדל בשעה נוספת, הוא יגרור אחריו 91 קלוריות נוספות.

               

              כמו כן, נמצא כי ככל שאנשים עובדים יותר שעות בשבוע, הם מושפעים יותר מהמרווחים בין הארוחות. להערכת החוקרים, אדם שעובד 40 שעות בשבוע ואוכל במרווחים של ארבע שעות, צורך 20 אחוז יותר קלוריות מאשר אדם מחוסר עבודה. נתון זה קופץ ל־80 אחוז, בקרב עובדים שאוכלים כל שמונה שעות. לטענת החוקרים, הסיבה לכך היא שעובד שאוכל במרווחים גדולים, יעדיף ארוחה מלאה שמכילה כמות גבוהה של קלוריות – הרבה מעבר למה שהגוף צריך - והרבה פחות בריאה. ייתכן שהרעב לא מאפשר לעשות בחירות נכונות.

               

               

              מניתוח שני סקרים שנעשו על צריכת מזון, עלה כי הגדלת המרווח בין הארוחות מארבע לחמש שעות מוסיפה 52 קלוריות לאדם (צילום: Shutterstock)
                מניתוח שני סקרים שנעשו על צריכת מזון, עלה כי הגדלת המרווח בין הארוחות מארבע לחמש שעות מוסיפה 52 קלוריות לאדם(צילום: Shutterstock)

                 

                8. לצמצם אכילה מחוץ למשרד

                נכון, לא פשוט להכין בכל בוקר צידנית עם אוכל שיחזיק אותנו עד סוף היום, אבל האם עדיף לשלם את המחיר הקלורי של ארוחה במסעדה? חוקרים מצאו שבכל ארוחה מחוץ לבית, אנחנו צורכות 109 קלוריות יותר מאשר אם היינו אוכלות את אותה ארוחה בבית.

                 

                9. להקפיד על חדר עבודה עם חלון

                משקל הגוף מושפע מכמות אור השמש שנחשפים אליו, במיוחד בשעות הבוקר. אנשים שעובדים במשרד ללא חלון יוסיפו למשקלם 600 גרם בהשוואה לאלה הזוכים לעבוד בחדר מואר עם חלון. החוקרים הבריטים והאוסטרלים, שמחקרם הופיע בכתב העת Diabetes, הסבירו ממצאים אלו בכך שאור השמש חיוני לתפקוד תקין של שעון הרעב בגוף. מחסור בחשיפה לאור השמש יכול להתבטא בתיאבון מוגבר וכן בעלייה בהתנגדות התאים לפעילות האינסולין, המתורגמת לעידוד אגירת סוכרים במקום לשריפתם. לאנשים שעובדים בחללים נטולי חלון, מומלץ להקפיד על חשיפה של לפחות 20 דקות לשמש, עד ארוחת הצהריים.

                 

                משקל הגוף מושפע מכמות אור השמש שנחשפים אליו, במיוחד בשעות הבוקר (צילום: Shutterstock)
                  משקל הגוף מושפע מכמות אור השמש שנחשפים אליו, במיוחד בשעות הבוקר(צילום: Shutterstock)

                   

                  10. להעביר את הממתקים לשולחן המנהל

                  ואם כל זה עדיין לא עוזר, פשוט העבירו את החטיפים, הממתקים והמשקאות הממותקים לשולחן המנהל. כפי שהראה מחקר לא רשמי שנעשה על ידי עובדי עיתון The Washington Post במקום עבודתם השנה. בעוד שקערת ממתקים על השולחן יכולה לעודד אינטראקציות חברתיות, אין הדבר כך כשהשולחן הוא זה של העורך הראשי.

                   

                   

                   

                  הגליון החדש של לאשה - עכשיו בדוכנים (צילום: עדי אורני, סגנון: שירן מניה)
                  הגליון החדש של לאשה - עכשיו בדוכנים (צילום: עדי אורני, סגנון: שירן מניה)
                   
                  הצג:
                  כל התגובות לכתבה "יש משהו מתוק? 10 דרכים מדעיות להימנע ממלכודות הקלוריות בעבודה"
                  אזהרה:
                  פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד