עלי על מסלול ההצלחה: עשרת הדיברות למקימת עסק חדש

חולמת להיות עצמאית, אבל אף פעם הזמן לא התאים? רויטל הנדלר, יזמית ומיייסדת אול ג'ובס, מסבירה איך מפתחים עסק חדש, במי כדאי להיעזר ומתי. מדריך להצלחה

הכל מתחיל ברעיון טוב (צילום: Shutterstock)
הכל מתחיל ברעיון טוב (צילום: Shutterstock)

אם את בטוחה שעלית על צורך חיוני שאיש עדיין לא גילה. ואם יש לך חלום שרק מחכה לרגע שיהיה לך אומץ – זה הזמן להבין  איך מתחילים ומפתחים עסק חדש. רויטל הנדלר, יזמית ומייסדת "אול ג'ובס, מסבירה.

 

1. הכל מתחיל ברעיון טוב. התחילי במיקרו ומשם נסי להשפיע על הכלל, בבחינת "צעד קטן לאדם, צעד גדול לאנושות". אם אחר כך תשני באמת את האנושות, אז בכלל מצבך מצוין. אם את זקוקה להכוונה, חפשי רעיון שבא לפתור בעיות קיימות. אל תחששי לחלוק אותו עם אחרים: הסיכון שיגנבו אותו ממך נמוך, אבל אם תשמרי אותו לעצמך - הסיכוי להגשימו כמעט לא קיים. ספרי עליו לאנשים כדי ללמוד ולא כדי לגרוף מחמאות. את הביקורת קבלי ככלים לשיפור.

 

2. מצאי את הלקוחות הפוטנציאליים שלך, עוד לפני שתתחילי להשקיע בפיתוח המוצר ובנראות שלו. היפגשי איתם, קיימי איתם דיאלוג. כך תוכלי להבין מה הם הצרכים האמיתיים שלהם וכיצד תוכלי - בעזרת העסק שלך - לענות עליהם. או במילים אחרות: הקשיבי לשטח.

 

3. אל תניחי לפרפקציוניזם שלך לעכב אותך. בשלבים הראשונים מדובר בתכונה מעכבת ולא בונה. לכן קודם עני על הצורך של הלקוחות שלך, ורק אחר כך המשיכי לדייק, עד שתגיעי למוצר האופטימלי. אם מדובר בפיצ'רים או בקטגוריות שיהיו לדעתך חלק מהעסק, בחרי אחת מרכזית או כמה באופן מצומצם. התחילי, ואז הרחיבי את הפעילות באופן הדרגתי.

 

אל תחששי לחלוק את הרעיון שלך עם אחרים: הסיכון שיגנבו אותו ממך נמוך, אבל אם תשמרי אותו לעצמך - הסיכוי להגשימו כמעט לא קיים (צילום: Shutterstock)
    אל תחששי לחלוק את הרעיון שלך עם אחרים: הסיכון שיגנבו אותו ממך נמוך, אבל אם תשמרי אותו לעצמך - הסיכוי להגשימו כמעט לא קיים(צילום: Shutterstock)

     

    4. זה לא אומר שהפרטים הקטנים לא חשובים. הם מאוד חשובים והם אלה שעושים את ההבדל בין חברות שהצליחו לכאלו שנכשלו. הפתרון שלך צריך להיות הוליסטי: לא לכוון רק לרציונל, אלא לכלול גם את חוויית הקנייה, אסתטיקה, נגישות, נוחות וכו'.

     

    5. חלומות בלי תוכנית עסקית יכולים להפוך לסיוט. אם את זקוקה לעזרה, קחי יועץ שזו התמחותו. קבעו יחד את מחיר המוצר ואת המסלולים השונים, מה יהיו ההוצאות והעלויות להפקתו בין אם חד-פעמיות או קבועות. תמחרו את עלויות השיווק הראשוני שלו ואז בהמשך חשבו כמה יעלו ערוצי שיווק, מה יהיו ההוצאות הכלליות לתפעול, כמו שכר דירה, חשמל, אחזקת רכב וטלפון. השכר שלך, גם אם מינימלי בשלב זה, חשוב לשמירת יציבות הבית במקרה שהעסק לא מתרומם. לאחר מכן יש לאחד הכל כדי לקבל ראייה לטווח רחוק ולערוך תיקונים והסקת מסקנות, האם העסק רווחי? ואם התשובה היא לא, אילו שינויים יש לערוך כדי להפוך אותו לכזה.

     

    6. עסק מצליח, כשהיזמים שמאחוריו חיים ונושמים את המהות שלו. שאלי את עצמך עד כמה התחום מעניין אותך, עד כמה את מוכנה להקדיש את כל זמנך למענו, עד כמה מדובר עבורך בחלום או בשליחות שחשוב לך לממש ואיזה מחיר את מוכנה לשלם לשם הגשמתו. 

     

    יש להכין תוכנית עבודה מסודרת, שכוללת תוכנית עסקית (צילום: Shutterstock)
      יש להכין תוכנית עבודה מסודרת, שכוללת תוכנית עסקית(צילום: Shutterstock)

       

      7. גם אם אינך באה עם ניסיון אישי בתעשיה שאליה את שואפת להצטרף, למדי את השטח ככל הניתן. ערכי פגישות עם אנשים מהתחום, חקרי דרך רשתות חברתיות, כמו קבוצות פייסבוק, לינקדאין, טוויטר, גוגל ניוז, עקבי אחר פעילות המתחרים, לכי לכנסים, הרצאות וקראי ספרים. המידע נמצא שם, מחובתך להכיר את התחרות ואת האלטרנטיבות כדי לדעת איך להדגיש את היתרון היחסי שלך.

       

      8. נסי בהתחלה להתקדם ככל האפשר ללא משקיע. ככל שתיצרי בסיס יציב יותר לעסק שלך, כך יהיו לך יותר כוח ושליטה בהמשך כיזמית.

       

      9. גיוס ההון והמשקיע הוא משימה רצינית ועלייך להתכונן היטב לקראתה ולבוא מוכנה. יש להכין תוכנית עבודה מסודרת, שכוללת תוכנית עסקית, תשובות ברורות מי הם הלקוחות, מה הם האתגרים של העסק וכיצד תתגברי עליהם.

       

      10. הקיפי את עצמך באנשים שיכולים לכוון אותך במקומות שבהם את פחות מבינה ולמנוע ממך לעשות טעויות. עורך דין שיסייע במשא ומתן ובהתנהלות מול משקיעים; ייעוץ של אקסלרטור במסגרת תוכנית מוגבלת בזמן ובה מנטורים שנותנים ליווי לפיתוח המיזם. חשוב מאוד לקבל הנחיות ממנטור פיננסי. ידע הוא כוח, ומומחים יכולים לקצר לך תהליכים. בהצלחה!

       

       

       

      רויטל הנדלר
      רויטל הנדלר

       

       

      הגליון החדש של לאשה - עכשיו בדוכנים (צילום: שי ארבל, סגנון: ראובן כהן)
      הגליון החדש של לאשה - עכשיו בדוכנים (צילום: שי ארבל, סגנון: ראובן כהן)
       
      הצג:
      אזהרה:
      פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד