החיקוי והמקור: שני פרידן נכנסת לנעליה של אנה ווינטור

אחרי שלושה עשורים של שטן שלובשת פראדה, עורכת ווג האגדית חוגגת יומולדת 68 ומגלה סדקים בקרח שעטף אותה. עשינו לה מסיבת הפתעה והצדעה במוזיאון תל אביב

איתי יעקב

|

03.11.17 | 13:14

אשת הברזל מגיעה לישראל. חפשו את ההבדלים בין אנה ווינטור ושני פרידן
אנה ווינטור. מי שזכתה בכבוד בתואר "אשת הקרח של תעשיית האופנה" עוברת בשנים האחרונות תהליך התרככות מואץ (צילום: AP)
אנה ווינטור. מי שזכתה בכבוד בתואר "אשת הקרח של תעשיית האופנה" עוברת בשנים האחרונות תהליך התרככות מואץ (צילום: AP)
שני פרידן ווינטור לובשת ז'קט, רזיאלה; תכשיטים (בכל התמונות), פדני (צילום: דניאל קמינסקי)
שני פרידן ווינטור לובשת ז'קט, רזיאלה; תכשיטים (בכל התמונות), פדני (צילום: דניאל קמינסקי)
שמלה, אליאן סטולרו; תיק, אמור; נעליים (בכל התמונות), בלדיניני; משקפי שמש (בכל התמונות), שופארד (צילום: דניאל קמינסקי)
שמלה, אליאן סטולרו; תיק, אמור; נעליים (בכל התמונות), בלדיניני; משקפי שמש (בכל התמונות), שופארד (צילום: דניאל קמינסקי)
שמלה, רזיאלה; מעיל, אלטוזארה בפקטורי 54 (צילום: דניאל קמינסקי)
שמלה, רזיאלה; מעיל, אלטוזארה בפקטורי 54 (צילום: דניאל קמינסקי)
חולצה, חצאית ותיק – בוטיק אמור. מכונית, OPEL insignia  (צילום: דניאל קמינסקי)
חולצה, חצאית ותיק – בוטיק אמור. מכונית, OPEL insignia (צילום: דניאל קמינסקי)
שמלה, מארני בפקטורי 54; תיק, פנדי בבוטיק אמור (צילום: דניאל קמינסקי)
שמלה, מארני בפקטורי 54; תיק, פנדי בבוטיק אמור (צילום: דניאל קמינסקי)
שמלה, רזיאלה; מעיל, אלטוזארה בפקטורי 54 (צילום: דניאל קמינסקי)
שמלה, רזיאלה; מעיל, אלטוזארה בפקטורי 54 (צילום: דניאל קמינסקי)
שמלה, מיכל נגרין; תיק, בלדיניני (צילום: דניאל קמינסקי)
שמלה, מיכל נגרין; תיק, בלדיניני (צילום: דניאל קמינסקי)
חולצה, חצאית ותיק – בוטיק אמור (צילום: דניאל קמינסקי)
חולצה, חצאית ותיק – בוטיק אמור (צילום: דניאל קמינסקי)
שמלה, אליאן סטולרו; עליונית פרווה, רזיאלה; תיק, אמור (צילום: דניאל קמינסקי)
שמלה, אליאן סטולרו; עליונית פרווה, רזיאלה; תיק, אמור (צילום: דניאל קמינסקי)
חולצה, אליאן סטולרו; ז'קט, רזיאלה; חצאית, אלכסנדר וואנג בפקטורי 54; תיק, בלדיניני (צילום: דניאל קמינסקי)
חולצה, אליאן סטולרו; ז'קט, רזיאלה; חצאית, אלכסנדר וואנג בפקטורי 54; תיק, בלדיניני (צילום: דניאל קמינסקי)
חולצה, חצאית ותיק – בוטיק אמור (צילום: דניאל קמינסקי)
חולצה, חצאית ותיק – בוטיק אמור (צילום: דניאל קמינסקי)
אל תטעו לחשוב שזו רק הפסאדה הקשוחה הניבטת מפניה שהפכה אותה לאגדה, שכן ווינטור הנהיגה מהפכים וחוללה שינויים רבים בעולם האופנה ובענף המגזינים
אל תטעו לחשוב שזו רק הפסאדה הקשוחה הניבטת מפניה שהפכה אותה לאגדה, שכן ווינטור הנהיגה מהפכים וחוללה שינויים רבים בעולם האופנה ובענף המגזינים

בשבוע שעבר התארחה עורכת ווג אמריקה אנה ווינטור בתוכנית הלייט נייט של ג'יימס קורדן, שתמיד מצליח לחלץ מאורחיו המפורסמים חיוך גדול ומבוכה קטנה שהופכת אותם לאנושיים. במסגרת הפינה Spill Your Guts or Fill Your Guts, מעין טייק-אוף על המשחק "אמת או חובה", מציב קורדן בפני אורחיו שתי אפשרויות: לאכול את הדבר המגעיל ביותר לטעמם, או לענות על שאלה קשה שהוא מציב בפניהם.

 

 

באופן לא מפתיע, מתברר שווינטור בעלת הגזרה הגבעולית וזרועות האספרגוס סולדת עד כדי סיוטים בלילה מפאסט פוד ומזונות עתירי שומן. בין המנות שהניח קורדן בפניה היתה אחת שהוא הגדיר כ"התקף לב על צלחת" - דונאט ממולא בצ'יזבורגר ובייקון מטוגן. "אני לא מרגישה כל כך טוב", צחקה ווינטור וחשפה את שיניה ברגע נדיר. כדי להימנע מאכילת רגלי חזיר כבושות, בחרה להשיב לשאלה הקשה: את מי מהאורחים שהוזמנו בעבר למט גאלה (האירוע השנתי של ווג במטרופוליטן) לא היית מזמינה שוב. והתשובה: דונלד טראמפ.

 

חולצה וחצאית – אליאן סטולרו; מעיל פרווה סינתטית, מארק ג'ייקובס בפקטורי 54 (צילום: דניאל קמינסקי)
    חולצה וחצאית – אליאן סטולרו; מעיל פרווה סינתטית, מארק ג'ייקובס בפקטורי 54(צילום: דניאל קמינסקי)

     

    מי שזכתה בכבוד בתואר "אשת הקרח של תעשיית האופנה" עוברת בשנים האחרונות תהליך התרככות מואץ, שממיס אט אט, שכבה אחר שכבה, את התדמית השטנית שצוירה לה בתקשורת, ונתמכה על ידי התנהלותה לאורך שנים ארוכות. אולי זה בגלל שהשנה היא הפכה לסבתא, לאחר שבנה צ'ארלי הביא לה נכד, ובקרוב בתה בי שפר מתחתנת, ואולי זה בכלל הגיל שגרם לה להוריד הילוך במדד הקשיחות – כך או כך, יום הולדתה ה-68 החל היום הוא הזדמנות לבחון את שיאי הקריירה הארוכה שלה, כשליטה הבלתי מעורערת של עולם האופנה, וגם את הפנים החדשות, הנגישות והחייכניות שהיא מדגמנת בשנים האחרונות, עד כדי השתטות מכוונת לעיני המצלמות.

     

    שמלה, מיכל נגרין (צילום: דניאל קמינסקי)
      שמלה, מיכל נגרין(צילום: דניאל קמינסקי)

       

      נקודת המפנה בשרירי פניה של ווינטור היתה באוגוסט 2014, כשנענתה להזמנה של בתה להשתתף ב"אתגר הקרח" לגיוס תרומות עבור המאבק במחלת ה-ALS. התוצאה: ווינטור הצטלמה כשדלי מי קרח נשפך על ראשה, תוך שהוא מחרב את הקארה המסותת המזוהה איתה. משקפי השמש הכהים, לעומת זאת, נותרו ממוסמרים לפניה. תוך שעות ספורות הפך הסרטון לוויראלי, והדיון סביב התפנית החדה בתדמית של ווינטור - ממלכת הקרח לסמרטוט תחת מי קרח - פיאר את מדורי האופנה בכל העולם.

       

       

      חודש לאחר מכן השתתפה ווינטור במדור הווידאו "73 שאלות" של אתר vogue.com, שם גילתה חוש הומור משובח, אך הטילה וטו על סלפי עם המראיין - סירוב שבו היא עומדת עד היום. בהמשך הגיעה התמונה המשותפת עם כוכבי הסרט "זולנדר 2" בתצוגה של ולנטינו בשבוע האופנה במילאנו, והחיוכים שהפגינה מול הארפר בקהאם בתצוגה של אמה, ויקטוריה בקהאם, בשבוע האופנה בניו יורק.

       

      גם הפקת האופנה שלפניכם נוצרה כמחווה לקלילות שמגלה ווינטור לאחרונה, בכיכובה של הדוגמנית לשעבר שני פרידן, 42, אשתו של המוזיקאי אביב גפן ואמא לשני ילדיהם. למרות שלמעלה מ-20 שנה מפרידות ביניהן, פרידן נכנסה לנעליה של ווינטור בשיא הטבעיות, והדגימה לעיני מצלמות מה היה קורה אם אשת הברזל של עולם האופנה היתה מגיעה לתצוגת אופנה במוזיאון תל אביב לאמנות.

       

      שמלה, אליאן סטולרו; עליונית פרווה, רזיאלה; תיק, אמור (צילום: דניאל קמינסקי)
        שמלה, אליאן סטולרו; עליונית פרווה, רזיאלה; תיק, אמור(צילום: דניאל קמינסקי)

          

        מה בעצם הפך את ווינטור לעורכת האופנה החשובה בעולם, ומה משמר את מעמדה לאורך קרוב ל-30 שנה, מאז מונתה לתפקידה כעורכת ווג אמריקה? אל תטעו לחשוב שזו רק הפסאדה הקשוחה הניבטת מפניה שהפכה אותה לאגדה, שכן ווינטור הנהיגה מהפכים וחוללה שינויים רבים בעולם האופנה ובענף המגזינים. שער הביכורים המדובר שלה מנובמבר 1988, למשל, בכיכובה של הישראלית מיכאלה ברקו, הצית את השיח הפוסטמודרני על אופנה, לאחר שברקו צולמה לבושה חולצת קטיפה יוקרתית משובצת אבנים בדוגמת צלב מקו ההוט קוטור של כריסטיאן לקרואה, ששולבה עם מכנסי ג'ינס דהויים ומשופשפים שברקו הגיעה איתם מהבית. הסיבה: החצאית התואמת שהובאה לצילומים לא עלתה על הדוגמנית. התוצאה: ערעור ההיררכיות הברורות שהתקיימו עד אז באופנה, ופתיחת עולם הסטייל לשילובים חדשים בין מה שהוגדר כ"גבוה" ל"נמוך". היום זה כבר נחשב למובן מאליו.

         

        שני פרידן ווינטור מבקרת בתערוכה של האמנית לואיז בורז'ואה במוזיאון תל אביב. חולצה, אליאן סטולרו; ז'קט, רזיאלה; חצאית, אלכסנדר וואנג בפקטורי 54; תיק, בלדיניני (צילום: דניאל קמינסקי)
          שני פרידן ווינטור מבקרת בתערוכה של האמנית לואיז בורז'ואה במוזיאון תל אביב. חולצה, אליאן סטולרו; ז'קט, רזיאלה; חצאית, אלכסנדר וואנג בפקטורי 54; תיק, בלדיניני(צילום: דניאל קמינסקי)

           

          לפני חמש שנים כתבה ווינטור במאמר המערכת לציון 120 שנה למגזין, כי "השער הזה שבר את כל החוקים. מיכאלה לא מסתכלת אל המצלמה, וגרוע מזה, העיניים שלה נראות כמעט סגורות. השיער שלה היה סתור על פניה, והיא נראתה מאוד קז'ואל. מעין רגע שבו היא נתפסה ברחוב... פשוט הסתכלתי על התמונה וראיתי את רוח השינוי. וכעורכת, לא יכולתי לבקש דימוי טוב מזה לשער".

           

          רוחות השינוי שהובילה ווינטור המשיכו להזיז את תעשיית האופנה גם לקראת המאה ה-21, כשבשנת 1998 הציבה על שער גיליון ספטמבר, החשוב בשנה, את השחקנית רנה זלווגר, שהיתה הסלבריטאית הראשונה בשורה של ידועניות שתפסו מאז ועד היום את מקומן של הטופ מודלס על שערי המגזינים. המהלך הזה של ווינטור חלחל אל עולם הפרסום, ושינה את הקמפיינים של בתי אופנה, שעברו לליהוק קבוע של סלבריטאיות כפרזנטוריות במקום דוגמניות. מאז, כמעט מדי חודש, מוצבת על שער המגזין סלבריטאית אחרת, החל משחקניות כמו גווינת' פאלטרו וניקול קידמן, דרך מוזיקאיות כליידי גאגא וריהאנה, וכלה בדמויות מפתח בחברה האמריקאית, ובראשן מישל אובמה, שכיכבה על שער המגזין שלוש פעמים בין השנים 2016-2009.

           

          חולצה וחצאית – אליאן סטולרו; מעיל פרווה סינתטית, מארק ג'ייקובס בפקטורי 54; תיק, בלדיניני (צילום: דניאל קמינסקי)
            חולצה וחצאית – אליאן סטולרו; מעיל פרווה סינתטית, מארק ג'ייקובס בפקטורי 54; תיק, בלדיניני(צילום: דניאל קמינסקי)

             

            לצד הישגיה המקצועיים, ואולי דווקא בגללם, הפכה ווינטור מטרה לביקורת. בין היתר, היא הפכה לאויבת ארגוני החיות, ובמיוחד ארגון PETA, בשל קידום תעשיית הפרוות; והיא תוארה כבוסית קשוחה ומרושעת, כפי שעלה מתוך הספר "השטן לובשת פראדה" משנת 2003, שכתבה האסיסטנטית שלה לשעבר לורן וייסברגר, ועובד לסרט עלילתי.

             

            שלוש שנים אחרי הסרט השטן לובשת פראדה, פתחה ווינטור בצעד חסר תקדים את דלתות המגזין לצוות הסרט התיעודי "גיליון ספטמבר", והשמועות על בוסית דעתנית ותובענית הפכו לעובדות דוקומנטריות. ווינטור עוברת בסרט כמי שמושכת בחוטים של בתי האופנה הגדולים, וכמי שבכוחה לחרוץ את דינם של מעצבים ומותגים לקידום או מידור מהמגזין המשפיע.

             

            ועדיין, למרות שיש רבים שמייחלים ליום עזיבתה את כס העורכת המשפיעה ביותר בעולם האופנה (כיום היא משמשת גם עורכת התוכן האחראית של כל קבוצת המגזינים קונדה נאסט), ווינטור מוכיחה כי היא מבינה את רוח הזמן המשתנה, ומתחילה לגלות נגישות ואנושיות. חשבון אינסטגרם או טוויטר אומנם אין לה עדיין, אבל היא משתמשת בכל אמצעי המדיה האחרים שברשותה כדי להציג את אנה ווינטור מודל 2017, שכיום, עם השמלות הפרחוניות ותספורת הבוב המוקפדת, מזכירה לנו דודה בריטית חביבה, או אפילו את שני פרידן החיננית במוזיאון תל אביב.

             

            קרדיטים להפקת האופנה

            צילום: דניאל קמינסקי | סטיילינג: לימור ריחנה | הפקה וקונספט: משה אברמוב | מוזה: שני פרידן | איפור: ערן פל במוצרי דיור | פאה: רבקה זהבי | רכב: OPEL insignia | צולם במוזיאון תל אביב לאמנות

             

            ______________________________________________________

             

            ואיך הפכה אשלי גרהאם לפנים היפות של הפלאס סייז בעולם?

            "הורדה במשקל תהיה חוסר נאמנות לעצמי". לחצו על התמונה לכתבה המלאה (צילום: Gettyimages)
            "הורדה במשקל תהיה חוסר נאמנות לעצמי". לחצו על התמונה לכתבה המלאה (צילום: Gettyimages)

             

             

             
            הצג:
            אזהרה:
            פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד