מעצבים ובתי אופנה בעלי אג'נדה חברתית, ופמיניסטית בפרט, הפכו שכיחים עד מיאוס בעולם האופנה. גל הפמיניזם האופנתי הזה החל בתצוגת ההפגנה הנשית של קרל לגרפלד לשאנל לפני כשלוש שנים, והמשיך בחולצות טי עם סלוגנים פמיניסטיים אצל דיור, שנמכרות במחיר אסטרונומי של 740 דולר, בהחלט לא מוצר שכל אישה יכולה להתהדר בו.
אל תוך הזירה השנויה במחלוקת הזו, הצטרף ביום ראשון מותג בגדי הים לילדות Miss Anette שהוקם על ידי עידית אלוני, עורכת וידאו בת 38 מתל אביב, ופורץ לשוק עם קו בגדי ים "פמיניסטי" לילדות החל מגיל 3.
בשיחה עם המייסדת מתברר כי הפמיניזם שולט במותג מן היסוד, והוא קרוי על שם השחיינית והאייקון הפמיניסטי אנט קלרמן, שנעצרה בשנת 1907 במסצ'וסטס לאחר שלבשה בגד ים בגזרה שלמה המסתיים בקו הירכיים, בניגוד למכנסיים הארוכים שנאלצו שחייניות ללבוש ברוח אותה תקופה.
עוד בערוץ האופנה
- עקבו אחרינו באינסטגרם
- מה לבשה בריז'יט טרונו להשבעה של בעלה לנשיא צרפת?
- מעיל הפרווה והמריבה של ריהאנה: מה דעתכם?
הפטמות נחשפות: ניצול שוביניסטי או מאבק פמיניסטי?
ברוח הפמיניזם של קלרמן מציע המותג החדש שתי גזרות של בגדי ים (בגד ים שלם וסט של מכנסיים קצרים וחולצה עם שרוולים קצרים) לילדות בגילים 8-3, המתהדרים בסלוגנים "פמיניסטיים" פשוטים וקליטים בשפה האנגלית, שקהל היעד של המותג כלל לא מבין, כמו Future President ,Don't Tell Me To Smile ו-The New Pretty is Strong.
הרעיון מאחורי המותג קינן אצל אלוני מאז הפכה אמא לילדה לפני ארבע שנים. "כל מה שמצאתי בחנויות היה גזרות ביקיני שלא יעלו על הדעת שאלביש בהן את בתי, בגדי ים יקרים מדי, או סגנון מתיילד", היא אומרת בשיחה עם Xnet.
הילדה שלך בת ארבע, אסור להתיילד בגיל כזה?
"קשה לי עם כל העיצוב הפרחוני והוורוד. לכן היה לי חשוב ליצור מוצר נייטרלי שיאפשר לה לבחור, ולא להעמיס עליה הבניות חברתיות של ורוד לבנות וכחול לבנים. מבחינתי, בגד הים הוא פלטפורמה להעברת מסר. הפמיניזם מאוד נוכח בחיים שלי, בטח מאז שאני אם לילדה, והרגשתי שדרך בגדי ים אני יכולה לבלוט יותר מאשר בעיצוב חולצות טי עם הדפס. דרכם אני פונה לאמהות שרוצות לעודד את השיח הפמיניסטי עם בנותיהן, והתגובה המפתיעה ביותר שאני מקבלת מנשים היא למה אין את בגדי הים במידות לנשים".
ולמה אין?
"לא חשבתי שנשים ירצו, כי פמיניזם זה לא משהו שהרבה אנשים רוצים להיות מזוהים איתו. לפמיניזם יש יחסי ציבור גרועים. וכשזה על ילדות זה אולי מגניב ומרוכך".
או סוג של ניצול התמימות של ילדים לטובת אג'נדה ומכירות. בחרת לצלם ילדות בנות חמש שלובשות סלוגנים פמיניסטיים שהן בכלל לא מבינות את המשמעות שלהם.
"יש לי חבר שטוען בתוקף שאני משליכה את הדיון הפמיניסטי על ילדות תמימות, אבל אני מאמינה שמאוד חשוב להכניס את השיח הפמיניסטי בין אימהות לילדות כבר בגיל מאוד צעיר. אולי זה קצת כבד, אבל יש לזה מקום. כשאני מלבישה את הילדה שלי בגד ים שכתוב עליו Future President, אני מעבירה לה מסר ששום דבר לא סגור בפניה, וכשאני מדברת איתה על Strong is the new pretty, אני מסבירה לה שיש דברים כמו חוזק וחוכמה שחשובים יותר מיופי או מסרטי הדיסני שהיא רואה".
הבת שלך כבר פיתחה תודעה פמיניסטית?
"לא, אבל היא מבינה שמותר לה להיות מי שהיא ושיופי הוא לא 'אישו' בבית שלנו. אני מקווה לראות את הפירות של החינוך שלי בגיל מאוחר יותר. לצערי, סרטי הדיסני עדיין שולטים בנו ביד רמה, ובחנויות הצעצועים עדיין יש הפרדה מגדרית ברורה בין בנים לבנות".
גם את לא נמלטת מהוורוד. הוא צבע מרכזי בקולקציה.
"אני לא שוללת את הוורוד, אבל אין רק ורוד".
בגדי הים של אלוני מיוצרים בסין כדי לאפשר תמחור נגיש ("אידיאולוגית מבאס אותי לייצר שם") והם נמכרים אונליין במחיר של 130 שקל (ובהנחה של 15 אחוז עד סוף היום). 10 אחוז מההכנסות יועברו כתרומה לעמותת המכללה, המפעילה הכשרות מקצועיות במגוון תחומים לנשים היוצאות ממעגל הזנות.
______________________________________________________
קוטור לכל צאצא: למה כולם באופנה רוצים "לעשות ילדים"?