צילום: שי יחזקאל

קחו דוגמה מצוקרברג: איך אפשר לנהל את הלחץ ולהתחיל לנשום

רב מכר אמריקאי חדש מציע לנו דרכי התמודדות חדשות עם העומס המלחיץ של המטלות, האפשרויות והמשימות. אובמה ומייסד פייסבוק כבר אימצו כמה מהעקרונות

כדי להפחית מתח נפשי למדו לשלוט בלוחות הזמנים שלכם ולנהל אותם בעצמכם (צילום: Shutterstock)
כדי להפחית מתח נפשי למדו לשלוט בלוחות הזמנים שלכם ולנהל אותם בעצמכם (צילום: Shutterstock)

כל דבר נראה חשוב ודחוף והזרם רק הולך ומתגבר. אתם קמים בבוקר ומגלים שרשימת האימיילים שצריך לענות עליהם התארכה. במהלך היום הודעות הווטסאפ וה־SMS מנדנדות ללא הרף ותובעות את שלהן. בעבודה אתם נדרשים כל הזמן לטפל בעוד ועוד עניינים. ועוד לא דיברנו על ענייני הבית והילדים. צריך לענות לכולם. אבל מה יותר חשוב? העבודה? המשפחה? ואולי בכלל כדאי להקדיש קצת זמן לפגישה עם חברה כדי להירגע ולמלא את המצברים מחדש?

 

>> תוכנית לניקוי ראש בשלושה שבועות

 

"הטכנולוגיה שיכללה את חיינו אבל גם הוסיפה מתח רב. מאחר שלא נוכל להחזיר את הטכנולוגיה לאחור, אנחנו חייבים ללמוד להתנהל יחד איתה"
לא משנה כמה זמן אתם מבלים במחשבות איך לתעדף את לוח הזמנים העמוס שלכם, או במחשבות איך פעם העולם היה נראה אחרת, התוצאה של כל אלה היא אחת - לחץ נפשי. ואם זה לא מספיק, ככל שהמחשבות האלה אוחזות בכם זמן רב יותר, כך גובר הלחץ ומוביל לתשישות נפשית ולחץ נוסף.

 

ספר אמריקאי חדש, Declutter Your Mind ("פרמטו את תודעתכם-חייכם מחדש" בתרגום חופשי), מציע פתרונות לניהול הלחץ שנובע מעומס מטלות, אפשרויות ומשימות. הספר יצא לאור לפני כמה חודשים וזינק לראש רשימות הבסט סלרס של ה"ניו יורק טיימס" ואמזון.

 

 לפרמט את החיים מחדש על ידי הגברת המודעות לכל "מבזבזי הזמן" בחיינו
    לפרמט את החיים מחדש על ידי הגברת המודעות לכל "מבזבזי הזמן" בחיינו

     

    "הטכנולוגיה שיכללה את חיינו אבל גם הוסיפה מתח רב. יש לנו אינספור אפשרויות וגירויים, כולנו הישגיים יותר, ויום העבודה שלנו התארך בהתאם", כותבים מחברי הספר, בארי דאוונפורט וסטיב סקוט, קואוצ'רים אמריקאים מפורסמים ומצליחים. "מאחר שלא נוכל להחזיר את הטכנולוגיה לאחור - אנחנו חייבים ללמוד להתנהל ביחד איתה".

     

    איך בדיוק? שני הקואוצ'רים מציעים לפרמט את החיים מחדש על ידי הגברת המודעות לכל "מבזבזי הזמן" בחיינו. הרציונל שעומד מאחורי התפיסה הזאת: כשסדר העדיפות ידוע ואנו שולטים בזמן שלנו, השליטה על חיינו גוברת ובעקבות זאת המתח הנפשי פוחת. הנה כמה מההצעות לפרמוט הזמן שלכם.

     

    1. אל תאפשרו לסביבה לשלוט בזמן שלכם

    אתם יושבים מול המחשב ומנסים לעבוד. פתאום קופץ חלון עם הודעה של חבר בפייסבוק. אתם נכנסים לשנייה כדי לעודד אותו ב"לייק" ובדרך מבזבזים שעה שלמה. אחר כך מגיע אימייל. ועוד אחד. אתם עונים. ואז מישהו נכנס לחדר ושואל משהו. השיחה מתגלגלת. והנה הגיעה שעת ארוחת הצהריים ואתם מגלים שלא התקדמתם כלל.

     

    כל מי שמתנהל כך מאפשר לסביבה לשלוט בלוחות הזמנים שלו. הוא יותר "מגיב" ממחליט. כדי להפחית מתח נפשי למדו לשלוט בלוחות הזמנים שלכם ולנהל אותם בעצמכם. אם קבעתם לעצמכם יעדים מסוימים לאותו יום עבודה, אל תרגישו צורך להגיב כל הזמן לסביבה. החליטו בעצמכם למה חשוב להגיב ומה יכול להידחות להמשך.

     

    2. צמצמו אפשרויות בתחומים שפחות חשובים לכם בחיים

    העולם מלא באפשרויות שגוזלות לא מעט מהזמן ומסחררות את השקט הנפשי שלכם. אתם נכנסים לסופרמרקט, ואלפי מוצרים שונים מוצעים לכם, ואם תנסו לרכוש זוג מכנסי ג'ינס, תמצאו את עצמכם מתלבטים במשך שעות בין עשרות הדגמים שמחכים לכם בחנות.

     

    מייסד פייסבוק מארק צוקרברג ונשיא ארצות הברית לשעבר ברק אובמה החליטו לצמצם את אפשרויות הבחירה בחייהם כדי להפחית מתח ולבזבז פחות זמן - שניהם החליטו לא לבזבז זמן  על בגדים (צילום: Gettyimages)
      מייסד פייסבוק מארק צוקרברג ונשיא ארצות הברית לשעבר ברק אובמה החליטו לצמצם את אפשרויות הבחירה בחייהם כדי להפחית מתח ולבזבז פחות זמן - שניהם החליטו לא לבזבז זמן על בגדים(צילום: Gettyimages)

       

      מה עושים? קחו דוגמה ממייסד פייסבוק מארק צוקרברג ומנשיא ארצות הברית לשעבר ברק אובמה, שהחליטו לצמצם את אפשרויות הבחירה בחייהם כדי להפחית מתח ולבזבז פחות זמן. שניהם החליטו למשל לא לבזבז זמן על בגדים. "כפי שאפשר לראות, אני לובש רק חליפות בצבע כחול או אפור", הצהיר אובמה בראיונות שונים שנתן לתקשורת. "בדרך זו אני מנסה להפחית את מספר ההחלטות שאני נדרש להן. אני לא רוצה להחליט מה אני לובש או מה אני אוכל כי יש לי כל כך הרבה החלטות אחרות לבצע".

       

      ומה עם הסופרמרקט? ראו סעיף 4.

       

      3. תעדפו את הפעילויות

      זמן הוא המרכיב החשוב ביותר להפחתת לחץ ולכן כדאי לתכנן אותו היטב. כדי לעשות זאת החליטו מראש מהם הערכים והמטרות שלכם בחיים. כשהמטרות וסדר העדיפויות ברורים, קל לנו לדחות משימות לא רלוונטיות.

       

      אם החלטתם שבילוי עם המשפחה חשוב יותר מגלישה ברשתות החברתיות, הקדישו קודם כל זמן למשפחה ורק אחר כך לרשתות החברתיות (איור: ערן מנדל)
        אם החלטתם שבילוי עם המשפחה חשוב יותר מגלישה ברשתות החברתיות, הקדישו קודם כל זמן למשפחה ורק אחר כך לרשתות החברתיות(איור: ערן מנדל)

         

        הכינו רשימה של הדברים החשובים ביותר בחייכם: עבודה, בן זוג, משפחה, הורים, חברים, טלוויזיה, גלישה באינטרנט, רשתות חברתיות, ספורט ועוד. סדרו אותם לפי סדר העדיפות שלכם, ותתחילו לנהל את חייכם לפיו. אם החלטתם שבילוי עם המשפחה חשוב יותר מגלישה ברשתות החברתיות, הקדישו קודם כל זמן למשפחה ורק אחר כך לרשתות החברתיות.

         

        4. שאלו את עצמכם (וענו בכנות): על מה בזבזתי זמן מיותר בשבוע האחרון?

        לפעמים אלה שיחות ארוכות ולא חשובות ("לא נעים") עם שכנים או עם חברים לעבודה, משימות משפחתיות, קניות לא מרוכזות ולא יעילות או גלישה באינטרנט ובילוי של שעות ברשתות החברתיות. גלו איפה אתם מבזבזים את הזמן שלכם ותכננו אותו מחדש.

         

        אם אתם מגלים שאתם מבזבזים זמן רב על קניות בסופרמרקט, נסו לייעל זאת על ידי קנייה באינטרנט או להגיע עם רשימת קניות מסודרת, להיצמד אליה, והקציבו לכך זמן מוגדר מראש. אם אתם מרגישים שאתם מבזבזים זמן רב על משימות במשפחה או בגן ובבית הספר, הגבילו זאת לזמן קצוב או למספר משימות מוגבל, אחרת תמצאו את עצמכם מתנהלים בלי תכנון ובלי גבולות.

         

        5. תכננו את הזמן הפנוי שלכם

        זה לא ריאלי להקדיש את הזמן לעבודה ולמשפחה בלבד. כולנו זקוקים לזמן פנוי כדי להירגע וליהנות. תכננו את הימים שלכם לפי שעות: אם אתם ישנים כשמונה שעות ביום, נותרו לכם עוד 16 שעות. הפחיתו שעתיים על התנהלות כללית וחלקו את הזמן שנותר.

         

        לאדם הממוצע יש 100 שעות בשבוע שאת רובן הוא מקדיש לעבודה. את שאר הזמן תכננו לפי סדר העדיפות שלכם. אם תחליטו מראש כמה זמן אתם מוכנים להקדיש לטלוויזיה או לגלישה ברשתות החברתיות, תוכלו לשלוט בזמן שלכם.

         

        6. התחילו כל יום בתכנון מראש

        אם תקדישו כל בוקר כחצי שעה לתכנון היום שלכם, תגלו מהר מאוד שלא מדובר בבזבוז זמן אלא בחיסכון בזמן, כי זה יהפוך אתכם ליעילים יותר

        אנשים רבים רוצים להתחיל את היום כמה שיותר מהר כדי להספיק יותר, אבל אם תקדישו כל בוקר כחצי שעה לתכנון היום שלכם, תגלו מהר מאוד שלא מדובר בבזבוז זמן אלא בחיסכון בזמן, כי זה יהפוך אתכם ליעילים יותר.

         

        כתבו לעצמכם מה אתם מצפים מעצמכם לעשות באותו היום וסדרו את המשימות לפי סדר עדיפות. לאחר מכן קבעו לוח זמנים לא מדויק לסיום המטלות. קביעת לוח זמנים כזה תמנע הסחות דעת ובזבוז זמן בלתי צפוי.

         

        7. אל תיתנו למחשבות שליליות לעכב אתכם

        כשאנחנו בלחץ ואומרים לעצמנו שוב ושוב "'אין סיכוי שאספיק", כנראה גם נעכב את עצמנו וגם לא נספיק. קשה להימנע מחשיבה שלילית או לשלוט בה, אבל כדאי לנסות לאמן את המוח לחשוב אחרת.

         

        "האם אני באמת לא אספיק? דווקא נראה לי שכן אספיק!". (איור: ערן מנדל)
          "האם אני באמת לא אספיק? דווקא נראה לי שכן אספיק!".(איור: ערן מנדל)

           

          כשמחשבה שלילית מופיעה, אמרו לעצמכם: "יש לי מחשבה שאני לא אצליח. אבל זו מחשבה בלבד". עוד אפשרות היא לאתגר את עצמכם ולשלול את המחשבה השלילית: "האם אני באמת לא אספיק? דווקא נראה לי שכן אספיק!".

           

           

           
          הצג:
          אזהרה:
          פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד