זמן איכות הסביבה: 6 הצעות לבילוי מקורי, כייפי ואפילו חינוכי בחופש

טיול לפח המחזור, גידול תבלינים, רכיבה על אופניים והסמכת אחראי אורות בבית. ארגון "אקופיס מזה"ת" עם הצעות שיעזרו לנו להעסיק את הקטנטנים וגם לשמור על העולם

איימי ליפמן אביזוהר

|

06.04.17 | 08:55

כשהולכים ברגל - רואים הרבה יותר (צילום: איימי ליפמן אביזוהר)
כשהולכים ברגל - רואים הרבה יותר (צילום: איימי ליפמן אביזוהר)
לא חייבים לנסוע רחוק כדי ליהנות מטבע ירוק (צילום: איימי ליפמן אביזוהר)
לא חייבים לנסוע רחוק כדי ליהנות מטבע ירוק (צילום: איימי ליפמן אביזוהר)

בתוך מירוץ החיים לעבודה, איסוף הילדים, בישולים, ניקיונות ובילויים, יש מספר דרכים מהנות ומשמעותיות לשמור על הסביבה. ארגון "אקופיס מזה"ת" (EcoPeace) מציע 6 צעדים פשוטים לשילוב פעילות סביבתית בשגרה היומיומית, שתתן לכם זמן כיפי ואיכותי עם הילדים ותיתן להם שיעור חשוב בעצמאות ולקיחת אחריות על הסביבה שלנו.

 

1. אנו הולכים ברגל, הופה הי

אין יותר כיף מללכת יד ביד, לרכוב על אופניים, לנסע ברכבת ובאוטובוס. דרכי תחבורה אלה הן חווייתיות ומגרות חושים. הילדים רואים עולם, לומדים בטיחות בדרכים, מתרגשים מהמראות וההתרחשויות, לומדים לקרוא מצבים חברתיים, מפתחים יכולת התמצאות במרחב, מתחברים לעולם שסביבנו, עושים פעילות גופנית ומצמצמים זיהום אויר על הדרך.

 

חוכמת צעירים: "אוטובוס זה כמו אנייה על הכביש, רק בלי הגלים".

 

2. אחריות בדרך למִחזור

את המחזור ניתן להפוך לפעולה מעצימה שמטרתה לפתח תחושת אחריות אצל הילד/ה. כל שעלינו לעשות זה להציב בבית פחים בצבעים שונים - כחול, לבן וכתום ולתת לילדים תפקיד: להאכיל את הפחים. את הפח הכחול בנייר, את הפח הלבן בבקבוקים ואת הפח הכתום באריזות. בסוף השבוע נטייל לפחי המחזור הקרובים ו"נאכיל" את מפלצות הזבל.

 

חוכמת צעירים: "מי יאכיל את המפלצות כשנהיה בחופש?"

 

נסיעה באופניים במקום במכונית: גם יותר כיף וגם יותר בריא (צילום: איימי ליפמן אביזוהר)
    נסיעה באופניים במקום במכונית: גם יותר כיף וגם יותר בריא(צילום: איימי ליפמן אביזוהר)

     

    3. לא רק בוב הבנאי וסמי הכבאי - לכולנו יש מקצוע

    מומלץ לתת לכל ילד/ה תפקיד בבית: לצייר שלטים שמזכירים לכבות אורות, מזגנים ומחשבים; למנות את אחד הילדים כאחראי על כיבוי האורות; לסגור את המים כשמצחצחים שיניים; למלא דלי כשמחכים שהמים יתחממו ועוד. מומלץ גם לתת חיזוקים חיוביים למי שמבצע את תפקידו כשורה או להכין לוח מחיק בו יראו מי מבצע את כל המטלות. אם רוצים להוסיף שיעור בכלכלה, אפשר בסוף החודש לראות אם הצלחתם לצמצם את חשבון החשמל.

     

    חוכמת צעירים: "אני אחראי לאור ולחושך. אני מכבה את החושך כשנכנסים לחדר ומכבה את האור שיוצאים ממנו".

     

    4. יד שנייה של קטנטנים

    כדאי לעודד כבר מגיל צעיר צרכנות נבונה ואקולוגית, שמתחילה בדוגמה אישית: לקנות במידה וכשאפשר להעביר בגדים, משחקים וחפצים בין אחים או חברים. אפשר אף לתת דוגמא אישית של מנהיגות וליזום "שוק יד שנייה" לילדים יחד עם שאר הורי הגן. הפעילות עצמה יכולה להיות גם חוויה כשהילדים משמשים כ"מוכרים" בעצמם.

     

    חוכמת צעירים: "אפשר לתת את הצעצועים של יהלי (האחות הקטנה). היא לא משחקת בהם גם ככה".

     

    בכל מקום אפשר לחקור את הטבע (צילום: איימי ליפמן אביזוהר)
      בכל מקום אפשר לחקור את הטבע(צילום: איימי ליפמן אביזוהר)

       

      5. גינה לי חביבה

      גם כשאין גינה בבית, אדנית זו גינה לא פחות איכותית. אפשר לגדל בה תבלינים לתה ולבישול, כמו רוזמרין, ריחן, לואיזה, נענע ולימונית. המתקדמים יכולים להתקין מערכת הידרופונית ביתית (גידול צמחים ללא מצע אדמה) ולגדל חסה אורגנית, פטרוזיליה, תותים ועוד מעדנים של הטבע.

       

      ואם באוכל עסקינן - בזמן הכנת הארוחה, ציידו את הסו-שף הקטנ/ה שלכם בקולפן והשליכו את שאריות הירקות לדלי. הוסיפו לדלי מים משטיפת הכלים, חפרו בור קטן באדמת האדנית או בפיסת אדמה מתחת לבניין, שפכו את הזבל האורגני עם המים לבור וכסו חזרה באדמה. תאמינו או לא, זה לא מסריח, כלבים וחתולים לא מתעניינים וכעבור כשבועיים מתקבל קומפוסט דשן ועשיר ואפילו נובטים אבוקדו, עגבניות או תפו"א - כל מה שאכלתם בארוחה לפני שבועיים!

       

      חוכמת צעירים: "אמא ואני מגדלות מתנות לסבתא ליום שישי".

       

      6. מתחת לסלע פורחת לפלא

      לא צריך לנסוע רחוק כדי ליהנות מהטבע - גלו את הסביבה הקרובה - השדה, הפרדס, החורשה. הקימו שם מחנה ומקום מחבוא. גלו את הקיפודים המסתתרים בשיחים הגדולים, עקבו אחרי הנמלים וצפו בציפורי החצר – הדרור, העורב, השחרור. תהנו מעונות השנה השונות - בקיץ מחוף הים (והקפידו על שימור חוף נקי). בחורף קפצו בשלוליות, באביב שחקו "תופסת צבעים" בשלל צבעי הפריחה ובסתיו בדקו מי גבוה יותר – אני או החצב? בסופו של דבר, גילוי והיכרות עם הסביבה הקרובה הם שיוצרים את הרגשת השייכות, קושרים למקום ומעלים את הצורך והרצון לשמור עליו.

       

      חוכמת צעירים: "קוראים לי אביב כי נולדתי באביב. איזה מזל שלא נולדתי בקיץ".

       

       

      • איימי ליפמן אביזוהר, אמא לתאומים בני שלוש ורכזת חינוך בארגון אקופיס מזה"ת (EcoPeace Middle East) - ארגון איזורי המקדם שיפור סביבתי חוצה גבולות ובפרט סוגיות מים וביוב. במסגרת פרויקט "מים ושכנות טובה", הארגון מוביל פרויקטים סביבתיים חוצי גבולות עם מקבלי החלטות ופעילים בקהילות שונות ובנוסף, מפעיל תכנית חינוכית לפיתוח מודעות סביבתית מגיל צעיר.

       

       

       
      הצג:
      אזהרה:
      פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד