לפני כשנה פרסמה הילרי קלינטון באינסטגרם תצלום של מתלה בגדים במשרדה ועליו תשעה מקטורנים בגוונים של אדום, כחול ולבן – רובם בעיצובה של מעצבת האופנה האמריקאית נינה מקלמור, שמאז פתחה את המותג הנושא את שמה בשנת 2003 זכתה לפופולאריות בקהילה הפוליטית והעסקית. מלבד קלינטון, המועמדת לנשיאות מטעם המפלגה הדמוקרטית, חוג הלקוחות של מקלמור מורכב מנשים בעמדות מפתח בממשל האמריקאי ומנכ"ליות שזקוקות למלתחה רשמית, אלגנטית ונשית בעולם של גברים, ובהן הסנאטורית הדמוקרטית אליזבת וורן, פרופ' ג'נט ילן - האישה הראשונה בתפקיד יו"ר הפדרל ריזרב (הבנק המרכזי של ארצות הברית), השופטת אלגה קגן מבית המשפט העליון בארצות הברית, ואלרי ג'רט - יועצת בכירה לנשיא ברק אובמה, ומנכ"לית פפסי אינדירה נויי.
>> מוזמנים לעשות לנו לייק בפייסבוק
"המסר הראשון שמועבר לנשים בגיל צעיר הוא שאם הן רציניות לגבי הקריירה שלהן, עליהן להתלבש בצורה מסוימת", אמרה מקלמור לפני חודש וחצי בראיון לדיילי טלגרף הבריטי, "תעשיית האופנה אימצה דימוי מאוד מיני ופרובוקטיבי, כך שלנשים מאוד קשה למצוא ברשתות אופנה בגדים שמקרינים דימוי בטוח וחזק. יש הרבה נשים בכירות בעולם העסקים שלא מוצאות היום את מקומן ברשתות אופנה, ומנגד, גם לא אצל בתי אופנה יוקרתיים".
מתוך הצורך הזה נולד בית האופנה של מקלמור, 70, לשעבר מעצבת ומנהלת בכירה בחברת האופנה ליז קלייבורן. מקלמור מחזיקה בתשע חנויות דגל בארצות הברית ובעשרות נקודות מכירה נוספות ברחבי המדינה, אך רוב לקוחותיה מתייצבות בבוטיק שבשדרות לקסינגטון במנהטן, מרחק 10 דקות נסיעה מהסטודיו, שם הן גם זוכות להיפגש עם המעצבת ולקבל ייעוץ בבניית המלתחה. בקולקציה של מקלמור ניתן למצוא חליפות מכנסיים, חולצות ובעיקר – מגוון ז'קטים באורכים ובצבעים שונים, שהפופולארי בהם הוא ז'קט עם צווארון מוגבה וכתפיים שמוטות. מחיר ממוצע של ז'קט עומד על 900 דולר (3,500 שקל), זול בהרבה ממחיר של ז'קט דומה בשאנל או ארמאני, כמו זה שגרם לקלינטון מבוכה גדולה בגלל תג מחיר של 7,500 דולר (29,250 שקל).
"הקונצנזוס סביב הילרי קלינטון הוא שאופנה אינה הצד החזק שלה", הסבירה מקלמור בשיחה עם הטלגרף, בה התייחסה למלתחה של האישה הראשונה שמועמדת לנשיאות ארצות הברית. "הילרי לא מצטלמת טוב, וזה מכשול גדול. היא הרבה יותר רזה ואטרקטיבית במציאות מאשר בתמונות, ולכן עליה לבחור בגדים צמודים יותר. בנוסף, כדאי לה לבחור בגדים שידברו לקהל צעיר יותר, מכיוון שעל פי הסקרים אין לה פופולאריות גדולה בקרב נשים צעירות".
האם הבנה אופנתית נדרשת ממי שמבקשת להיות נשיאה, דבר שלא היה עולה על הדעת במקרה של מועמד גבר? על פי מקלמור, יצירת תדמית חיצונית מוצלחת היא דרך להגדלת הפופולאריות ולזכייה במצביעים רבים יותר, בין אם מדובר בנשים או בגברים המעוניינים בתפקיד ציבורי.
מקלמור גם מאמינה שבכוחו של לבוש לנפץ דעות קדומות על נשים בעמדות בכירות, אשר עדיין שולטות בשיח המגדרי ומופנות כלפי נשים חזקות. "ככל שנשים מדברות יותר, כך גברים נאטמים יותר", היא הודתה בצער בראיון לוושינגטון פוסט לפני חודשיים, אך הסבירה כי יש דרכים פשוטות למסמס את ההתנגדות המובנית: "אנחנו מחזיקים בדעות קדומות שאין לנו שליטה עליהן, ועלינו ללמוד כיצד לעקוף אותן. אחד האתגרים של נשים הוא ללמוד לומר מילים מועטות בקול נמוך".
הפתרון שמציעה מקלמור הוא לייצר תדמית נשית חזקה, אלגנטית ורכה, כזו שתעורר עניין ויזואלי בלובשת, אך מצד שני לא תפנה את כל הפוקוס לבגד עצמו. לכן היא מאמינה שנשים הנמצאות בסביבה גברית ומוקפות בחליפות כהות, חייבות לבדל את עצמן עם ז'קטים צבעוניים. בחנויות שלה לא תמצאו ז'קטים שחורים, אלא פריטים בקשת צבעים רחבה של אדום, כחול, ירוק, צהוב, טורקיז ואפילו ורוד, כפי שלבשה קלינטון לערב גאלה שארגן קלווין קליין ב-2013. "הבגדים שאת לובשת יכולים לשלוח מסר של 'אני אדם חיובי', צעד מאתגר יותר עבור גברים בחליפות אפורות. בסופו של דבר, זה לא רק האופן שבו אחרים רואים אותך, אלא כיצד את רואה את עצמך".
ואיך השתנתה הילרי קלינטון לאורך הקריירה הפוליטית שלה?