סוף מסלול, חלק ב': רגעי השיא והשפל של שבוע האופנה פריז

מדוגמנית בת 16 בחזה חשוף על המסלול ועד הפרצוף הזועף של קניה ווסט בשורה הראשונה, מהמסתורין של סאן לורן ועד הריקוד של קרל לגרפלד – כל ההיילייטס

איתי יעקב

|

10.03.16 | 10:04

אפילו קרל לגרפלד החליט לוותר על התפאורה הפומפוזית. שאנל (צילום: Gettyimages)
אפילו קרל לגרפלד החליט לוותר על התפאורה הפומפוזית. שאנל (צילום: Gettyimages)
יותר שאלות מתשובות. סאן לורן (צילום: Gettyimages)
יותר שאלות מתשובות. סאן לורן (צילום: Gettyimages)
דרמטיות, אפלות ומלאות הבעה. שפתיים כהות בתצוגה של לואי ויטון (צילום: gettyimages)
דרמטיות, אפלות ומלאות הבעה. שפתיים כהות בתצוגה של לואי ויטון (צילום: gettyimages)
שיר הלל לצורות גיאומטריות. התצוגה של ג'וניה ווטאנבה  (צילום: Gettyimages)
שיר הלל לצורות גיאומטריות. התצוגה של ג'וניה ווטאנבה (צילום: Gettyimages)
געגועים ל"שושלת". איזבל מארה (צילום: Gettyimages)
געגועים ל"שושלת". איזבל מארה (צילום: Gettyimages)
חיוכים? לא על המסלול. שפתיים כהות גם בתצוגה של יוז'י יאממוטו (צילום: Gettyimages)
חיוכים? לא על המסלול. שפתיים כהות גם בתצוגה של יוז'י יאממוטו (צילום: Gettyimages)

שבוע האופנה של פריז, שנחתם אתמול (רביעי) בשעות אחר הצהריים בתצוגה של בית האופנה מיו מיו, ייזכר בעיקר כנקודה שבה הפוקוס חזר לבגדים, ולא לכל הטררם שמסביב. אולי זהו הלך הרוח השפוף בעיר הסובלת עדיין מטראומת פיגועי הטרור בנובמבר, ואולי אלה המכירות הבינוניות שמציגות חברות האופנה לאחרונה – כך או כך, קשה היה להתעלם מכך שאפילו קרל לגרפלד בשאנל החליט העונה לוותר על התפאורה הפומפוזית שלו במוזיאון הגרנד פאלה, ולהשאיר את הבמה כולה לקולקציה עצמה.

 

>> מוזמנים לעשות לנו לייק בפייסבוק

 

החברות המפורסמות על המסלול. קנדל ג'נר וג'יג'י חדיד בתצוגה של שאנל (צילום: Gettyimages)
    החברות המפורסמות על המסלול. קנדל ג'נר וג'יג'י חדיד בתצוגה של שאנל(צילום: Gettyimages)

     

    יתרה מכך, שבוע האופנה בפריז סגר את הגולל על שבועות האופנה במתכונתם המסורתית, והחל מהעונה הבאה צפויים יותר ויותר מעצבים ובתי אופנה להציג בשיטת Direct to Consumer, כך שהקולקציות שיופיעו על המסלולים יוצעו למכירה מיד אחרי התצוגה, ולא בעונה הבאה. בתי אופנה צרפתים רבים כמו שאנל וסאן לורן הודיעו שיתנגדו למהלך, אך בשיחה עם אן סופי יוהנסון, המעצבת הראשית של H&M, עולה כי אנו נמצאים בעיצומה של מהפכה. "מאוד מעניין מה שקורה עכשיו, כי כבר קרוב ל-20 שנה שלא היתה מהפכה גדולה בעולם האופנה, והמהפכה הנוכחית צפויה לשנות משמעותית את האופן שבו אנו צורכים ומציגים אופנה. אין ספק שהמהלך הזה ישפיע על אופיין של הקולקציות ברשתות האופנה הגדולות, אך עוד מוקדם לומר איך וכיצד".

     

     

    ועד שתגיע העונה הבאה ומהפכותיה, נמשיך במסורת שלנו ונגיש לכם את סיכום הרגעים הגדולים של שבוע האופנה החולף.

     

    הסערה: דוגמנית בת 16 בחזה חשוף על המסלול

     

    הדוגמנית הצעירה איריס לנדסטרה בת ה-16 עמדה אתמול במרכזה של סערה תקשורתית, לאחר שנשלחה למסלול של ולנטינו בשמלת שיפון בצבע ניוד עם תחרה שחשפה את אחת מפטמותיה. חוק הדוגמניות בפריז קובע גיל מינימום של 16, אך בתי אופנה רבים לא ממהרים לאכוף אותו, ע"ע סופיה מצטנר בת ה-15 שמדגמנת לדיור.

     

    "המקרה הזה הוא תוצאה של מעצבים שרוצים דוגמניות שטוחות וצעירות בלי שדיים, ולכן אנו רואים על המסלול דוגמניות צעירות מדי". איריס לנדסטרה בתצוגה של ולנטינו (צילום: Gettyimages)
      "המקרה הזה הוא תוצאה של מעצבים שרוצים דוגמניות שטוחות וצעירות בלי שדיים, ולכן אנו רואים על המסלול דוגמניות צעירות מדי". איריס לנדסטרה בתצוגה של ולנטינו(צילום: Gettyimages)

       

      בניגוד לחשיפת הפטמה של ג'יג'י חדיד בתצוגה של ורסאצ'ה, שהוגדרה כ"תאונת עבודה", השמלה השקופה שלבשה לנדסטרה נבחרה באופן מכוון. התמונות של הדוגמנית הצעירה עוררו לא מעט קולות בענף האופנה שהתלוננו על ניצול של דוגמניות צעירות שמתבקשות לעלות למסלול בגוף חשוף – סערה שכבר הוצתה בשנה שעברה סביב שמלת השיפון הלבנה שלבשה סופיה מצטנר בפתיחת התצוגה של כריסטיאן דיור. "המקרה הזה הוא תוצאה של מעצבים שרוצים דוגמניות שטוחות וצעירות בלי שדיים, ולכן אנו רואים על המסלול דוגמניות צעירות מדי", אמרה קרול ווייט, בעלת סוכנות הדוגמנות הלונדונית פרמייר, לעיתון איבנינג סטנדרט.

       

      זהו שבוע האופנה הראשון שבו משתתפת לנדסטרה ההולנדית, שהוחתמה לפני חמישה שבועות בסוכנות Supreme Management Paris וכבר הספיקה לצעוד על המסלולים של ג'ונתן אנדרסון ומלברי בלונדון, ובתצוגות של לואווה, הרמס, מיו מיו , קנזו וסלין בפריז. ימים יגידו האם הסערה הנוכחית תסייע לפרסומה בתעשייה.

       

      מנסה להסתתר. קניה ווסט עם קריס ג'נר (צילום: Gettyimages)
        מנסה להסתתר. קניה ווסט עם קריס ג'נר(צילום: Gettyimages)

         

        השורה ראשונה: כוכבים, דוגמניות וקניה ווסט כעוס אחד

         

        ידוענים מכל העולם נחתו במהלך השבוע האחרון בשדה התעופה שארל דה גול, ועמדו בכבוד בתורים הארוכים שנוצרו בעקבות סידורי האבטחה הקפדניים המונהגים כעת בעיר האורות. בתי האופנה הגדולים לא נתנו לאווירת הנכאים בעיר לפגוע בנוכחות בשורות הראשונות, אותן פקדו שחקנים הוליוודיים, איט גירלס, דוגמניות מהעבר וההווה, מוזיקאים וגם שלל וואנביז. רשימה חלקית ביותר: אינס דה לה פרסאנז', לטיסיה קסטה, ברדלי קופר, סיארה, קלי רולנד, אוליביה פלרמו, קיארה פראני, אריזונה מיוז, אמבר ולטה, פטיט מלר, סוקי ואימי ווטרהאוס, כריס בראון, אנה דלו רוסו וכמובן – אנה ווינטור.

         

        בשורה הראשונה: קלי רולנד וסיארה, אינס דה לה פרסאנז' ולטיסיה קסטה, סוקי ואימי ווטרהאוס, אריזונה מיוז (צילום: Gettyimages)
          בשורה הראשונה: קלי רולנד וסיארה, אינס דה לה פרסאנז' ולטיסיה קסטה, סוקי ואימי ווטרהאוס, אריזונה מיוז(צילום: Gettyimages)

           

          בכל זאת, היו כמה דמויות שלא ניתן להתעלם מהן. קניה ווסט הגיע מלווה בחמות קריס ג'נר לתצוגות של Vetements, בלמן וז'יבנשי, כשהוא מקפיד על ראש שפוף ומנסה להסתיר את פניו מהצלמים באמצעות קפושון. ג'נר, חביבת המצלמות, הוסיפה לרשימת התצוגות את כריסטיאן דיור ושאנל, אליה הגיעה לבושה בבגדי המותג.

           

          לא מפספסות את שבוע האופנה: אוליביה פלרמו, קיארה פראני, פטיט מלר ואמבר ולטה (צילום: Gettyimages)
            לא מפספסות את שבוע האופנה: אוליביה פלרמו, קיארה פראני, פטיט מלר ואמבר ולטה(צילום: Gettyimages)

             

            לצד טראש אמריקאי, היו גם לא מעט רגעים של קלאסיקה פריזאית. השחקנית איזבל הופר התייצבה בשורות הראשונות של סטלה מקרטני ושאנל, בעוד קתרין דנב התיישבה לצדו של פייר ברז'ה בשורה הראשונה של סאן לורן, כשמצדו האחר תפסה את מקומה המוזה הנצחית בטי קטרו. שתיהן, כמובן, גם לבשו סאן לורן: דנב באורגינל מפעם, ואילו קטרו בעיצוב של הדי סלימאן לבית האופנה.

             

            המגמה: שנות ה-80 המושמצות חוזרות למסלול

             

            שבוע האופנה של פריז נראה כמעט כאילו השתלטה עליו העונה אלכסיס קרינגטון מאופרת הסבון המיתולוגית של שנות ה-80, "שושלת". העשור המושמץ ביותר באופנה חוזר, עם שלל שמלות צבעוניות, גזרות א-סימטריות, בדים מבריקים, כתפיים מודגשות והאדרתו של הטעם הרע – שבלטו כולם בכמה קולקציות מפתח שהוצגו בימים האחרונים.

             

            למי שהתגעגע, וגם למי שלא. משמאל למעלה, עם כיוון השעון: טרנד שנות ה-80 בתצוגות של לנוון, סאן לורן ואיזבל מארה (צילום: Gettyimages)
              למי שהתגעגע, וגם למי שלא. משמאל למעלה, עם כיוון השעון: טרנד שנות ה-80 בתצוגות של לנוון, סאן לורן ואיזבל מארה(צילום: Gettyimages)

               

              בבית האופנה לנוון יצרו המעצבים צ'מנה קמאלי ולוצ'יו פינאלה שמלות קוקטייל חושפות כתפיים ממשי טאפט במראה שהזכיר את שמלת נשף הסיום מהסרט "יפה בוורוד", שחגג בחודש שעבר 30 שנה. שמלות דומות הציגה גם המעצבת איזבל מארה, שהרחיקה עם המגמה אף יותר ויצרה גם אוברול אדום עשוי משי סאטן עם קשירת פרפר גדולה על הכתף הימנית. כל אלה היו מתאבן למנה העיקרית שהגיש המעצב הדי סלימאן בבית סאן לורן. סלימאן הרכיב קולקציה בהשראת ימי הזוהר של שנות ה-80, עם דגמים כמו שמלת מיני באדום מטאלי עם שרוול יחיד עשוי עור מנומר, שמלת מיני מוזהבת בגזרת בלון שנלבשה עם ז'קט ספורטיבי בהדפס שחור ולבן, ואוברול מטאלי בצבע ורוד זועק.

               

              ליפסטיק למי "שרוצה להראות נוכחות". בתצוגות של כריסטיאן דיור (למעלה) ו-ויויאן ווסטווד (צילום: Gettyimages)
                ליפסטיק למי "שרוצה להראות נוכחות". בתצוגות של כריסטיאן דיור (למעלה) ו-ויויאן ווסטווד(צילום: Gettyimages)

                 

                האיפור: שפתיים כהות ודרמטיות

                 

                דרמטיות, אפלות ומלאות הבעה – על המסלולים של ויויאן ווסטווד, יוז'י יאממוטו, לואי ויטון וכריסטיאן דיור בלטו שפתיים שנצבעו בליפסטיק כהה מאוד, מגמה שהופיעה קודם גם בתצוגות של ריהאנה x פומה ומארק ג'ייקובס בניו יורק. מאחורי הקלעים בתצוגה של ווסטווד הסבירה מאפרת M.A.C ואל גארלנד כי השפתיים הכהות הן הצהרה של "אישה שרוצה להראות נוכחות", בעוד פיטר פיליפס, המאפר הראשי של דיור, אמר בראיון לגרציה כי "לא הייתי קורא למראה הזה גותי. הוא לא מפחיד, אלא יותר יוקרתי, דקדנטי ואפל". כך או כך, קחו בחשבון שליפסטיק כהה יוצר מראה דומיננטי מאוד, ולא מתאים לכל אחת.

                 

                הכובעים גנבו את ההצגה. ג'וניה ווטאנבה (צילום: Gettyimages)
                  הכובעים גנבו את ההצגה. ג'וניה ווטאנבה(צילום: Gettyimages)

                   

                  האקססוריז: הכובעים המפוסלים של ג'וניה ווטאנבה

                   

                  קולקציית החורף של המעצב היפני ג'וניה ווטאנבה, בן חסותה של המעצבת ריי קוואקובו מהמותג קום דה גרסון, היתה כולה שיר הלל לבגדים בצורות גיאומטריות. ווטאנבה יצר מערכות לבוש עשויות פוליאוריתן, חומר פלסטי המשמש בעיקר למטרות תעשייתיות, שנראו כמו גזירי נייר תלת ממדיים. אולם את ההצגה גנבו הכובעים שיצר ווטאנבה, שכיסו את פניהן של הדוגמניות. לדוגמה, כובע בצורת משולשים שנראה כמו אוריגמי מפלסטיק, ממנו הציצו עיני הדוגמנית כמו מתוך ניקאב מוסלמי; כובע ספירלה שחור שנתלה על פניה של דוגמנית אחרת; או כובע מעוגל שכיסה את כל הפנים, מלבד עין אחת.

                    

                  התעלומה: הדי סלימאן שובר את החוקים בתצוגה של סאן לורן

                   

                  מאה המוזמנים שנבחרו בקפידה להגיע לתצוגת האופנה של סאן לורן בפריז, יצאו יותר מבולבלים משנכנסו. המנהל האמנותי הדי סלימאן, ששמועות על עזיבתו את בית האופנה מעסיקות בחודש האחרון את התקשורת העולמית, שיפץ בשנתיים האחרונות את חלל הוטל סנקטר, בית יוקרה מהמאה ה-17 בגדה השמאלית – שבו נערכה התצוגה ומעתה יהפוך גם לאטלייה החדש של סאן לורן. עניין זה מפתיע ביותר, שכן סלימאן העביר את מטה העיצוב של החברה ללוס אנג'לס, שם הוא מתגורר ושם גם הציג את קולקציית הגברים בחודש שעבר.

                   

                   

                  הבלבול המשיך במידע שקיבלו המוזמנים. תחילה נאמר להם כי יצפו בתצוגת הוט קוטור של בית האופנה, לראשונה מאז פרש איב סאן לורן בשנת 2002, אך מיד בתום התצוגה נמסר מבית האופנה כי זו קולקציית Ready to Wear. בכלל, נראה שסלימאן ניסה לשבור כמה שיותר חוקים וגבולות. התצוגה התקיימה ללא מוזיקה או תאורה מיוחדת, כשרק קולה של בנדיקטה דה גינסטוה, שהכריזה על שמות הדגמים בצרפתית ובאנגלית בתצוגות הקוטור של סאן לורן בשנים 2002-1977, ליווה את 42 הדוגמניות שטיילו בחדרי הבית. סלימאן גם לא יצא להשתחוות בתום התצוגה, ואף סירב לענות לשאלות העיתונאים. יתרה מזאת, אתר פאשניסטה דיווח כי כשנשאל דובר החברה האם המעצב צפוי לעזוב, ענה בלקוניות: "אני לא יודע".

                   

                  גלאמור, סקסיות והשראות מעשורים קודמים. סאן לורן (צילום: Gettyimages)
                    גלאמור, סקסיות והשראות מעשורים קודמים. סאן לורן(צילום: Gettyimages)

                     

                    הבגדים, לעומת זאת, דיברו את השפה של סלימאן בעונות האחרונות: גלאמור, סקסיות והשראות מעשורים קודמים. הפעם היו אלה שנות ה-80, עם בגדים שנראו כאילו נשלפו ממועדוני התקופה: שמלות מיני שחורות מבריקות, אוברול ורוד צמוד, שרוולי כנף זהובים שהודבקו לשמלות מיקרו-מיני ומחשופים עמוקים. תמונת הסיום הציגה מראה מרהיב, עם מעיל פרווה אדום שנראה מאחור כמו לב גדול. למרות שסלימאן שמר על רוח הנעורים של בית האופנה, שתמיד התכתב עם מרדנות וניסיון למתוח גבולות, התצוגה השאירה בעיקר שאלות רבות פתוחות, ובראשן: מי רוצה, או יכולה, ללבוש שמלות מיקרו מיני שנראו לא נוחות גם על הדוגמניות.

                     

                    מראה מרושל במכוון. התצוגות של H&M סטודיו, נינה ריצ'י, Vetements וקנזו (צילום: gettyimages)
                      מראה מרושל במכוון. התצוגות של H&M סטודיו, נינה ריצ'י, Vetements וקנזו(צילום: gettyimages)
                       

                       

                      האוברסייז החדש: שרוולים ארוכים במיוחד

                       

                      בחורף הבא יגיע מראה האוברסייז עד לקצות השרוולים, מה שישפיע גם על צללית הבגד כולה. שרוולים ארוכים, כאלה המכסים את פרקי האצבעות ואף מסתירים את כף היד כולה, נראו בקולקציות של היידר אקרמן, נינה ריצ'י, קנזו, שאנל, H&M סטודיו וכמובן – Vetements, שהיו ממבשרי המגמה בעונה הקודמת. השרוולים הארוכים יוצרים מראה לא מוקפד, מרושל במכוון, כזה שאפשר לזהות אותו גם עם נינוחות והתכרבלות בתוך הבגד.

                       

                       

                      המסיבה: Another Magazine חוגג 15 שנה

                       

                      מגזין האופנה הבריטי Another Magazine ציין 15 שנה במסיבה עתירת משתתפים שנערכה ביום שלישי האחרון. המגזין, שהוקם על ידי המו"ל ג'פרסון האק בשנת 2001, הוא אחיו של דייזד אנד קונפיוזד, מגזין נוסף של האק – בן זוגה לשעבר של קייט מוס ואבי בתה לילה גרייס בת ה-14. על שער המגזין מככב העונה לא אחר מאשר קרל לגרפלד, שאירח יחד עם האק את אנשי האופנה במסיבה.

                       

                       

                      היו שם לוטה וולקובה, הסטייליסטית העולה שאחראית לתצוגות של בלנסיאגה ו-Vetements, קנדל ג'נר, פארל וויליאמס, אנה ווינטור וסוזי מנקס, שפרסמה בחשבון האינסטגרם שלה סרטון מקסים בו היא רוקדת צמוד עם לגרפלד. Karl says: Shall we dance? כתבה מנקס, שהאינסטגרם שלה, למי שטרם עוקב, הוא הצצה מצוינת למתרחש מאחורי הקלעים בעולם האופנה (suzymenkesvogue@).

                       

                       
                      הצג:
                      אזהרה:
                      פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד